Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Ser det er en del som har periodevis godterifri, og gleder seg til de kan spise godteri igjen. Det er jo fint om det funker for dere, men det som har funket best for meg, er rett og slett å slutte å spise godterier. Punktum. De eneste gangene jeg spiser noe med tilsatt sukker, er i sosiale sammenhenger der jeg kjenner det blir for mye oppstyr av å takke nei ... For meg er det mye enklere å fokusere på alt det gode jeg faktisk KAN spise, og en befrielse å slippe å tenke på hvor mye jeg eventuelt skal "unne" meg. Nå ser jeg ikke på godterimangelen som noe tap eller savn lenger, og det gjør ting så himla mye enklere. Søtsuget forsvinner, det er bare å holde ut ei lita stund. Det er faktisk veldig likt nikotinavhengighet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte 7 økter denne uken! Yey! Tilbake etter alt eksamenstull :)

Har merkbart blitt sterkere i armene, for (hold dere fast) jenta som aaaaldri i sitt liv har klart push ups (hadde egentlig gitt det opp) prøvde for moroskyld her om dagen og klarte 4 stk (på knærne da...) men hallo liksom. Ble helt satt ut :P Også er det kjempemorsomt å tenke "Er dette en 6 kgs manual?" når jeg skal trene områder jeg enda ikke er sterk på fordi de føles så lette etter å ha brukt 12/14 kg til andre ting :D *motivert og kvalmt mye skryt her nå følte jeg*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en halvtime squash, så en halvtime med nesten så rask svømming som jeg klarte, fikk ødelagt litt fart på de siste 5 lengdene pga masse ustrukturerte folk i bassenget (hvor vanskelig er det å svømme rett frem i et rent treningsbasseng folkens :getlost::lol: ), men, det ble likefullt 1 km bryst på en halvtime! Fornøyd med den :) men nå dirrer jeg i hele kroppen :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del som har periodevis godterifri, og gleder seg til de kan spise godteri igjen. Det er jo fint om det funker for dere, men det som har funket best for meg, er rett og slett å slutte å spise godterier. Punktum. De eneste gangene jeg spiser noe med tilsatt sukker, er i sosiale sammenhenger der jeg kjenner det blir for mye oppstyr av å takke nei ... For meg er det mye enklere å fokusere på alt det gode jeg faktisk KAN spise, og en befrielse å slippe å tenke på hvor mye jeg eventuelt skal "unne" meg. Nå ser jeg ikke på godterimangelen som noe tap eller savn lenger, og det gjør ting så himla mye enklere. Søtsuget forsvinner, det er bare å holde ut ei lita stund. Det er faktisk veldig likt nikotinavhengighet.

Den ser jeg absolutt, og sukker gir jo ingenting positivt, så det er jo bare fint å kutte helt ut. Men, ikke for meg! Jeg er en ordentlig livsnyter, og for meg er det innmari mye kos i det å komme inn fra en lang dag ute, og kooose seg med en film og en skål smågodt:) det er en del av livet jeg ikke har lyst til å kutte ut, på linje med en god vin eller en skikkelig fyllefest! Men jeg liker ikke å kjenne på sukkersuget, så da er periodevis godtefri en god løsning for meg:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg absolutt, og sukker gir jo ingenting positivt, så det er jo bare fint å kutte helt ut. Men, ikke for meg! Jeg er en ordentlig livsnyter, og for meg er det innmari mye kos i det å komme inn fra en lang dag ute, og kooose seg med en film og en skål smågodt:) det er en del av livet jeg ikke har lyst til å kutte ut, på linje med en god vin eller en skikkelig fyllefest! Men jeg liker ikke å kjenne på sukkersuget, så da er periodevis godtefri en god løsning for meg:)

Signerer :) Helgen har gått drit hva gjelder godteri, fordi jeg har jobbet med lite tilgang på annet enn søtsaker. Men er klar for å skjerpe inn igjen i morgen og frem til påske. :) det skal jeg klare! Ble 4 økter på sats og en langtur denne uka. Helt ok, men neste uke prøver jeg på fem økter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har søtsug - denne har jeg begynt å kose meg med etter trening, og for min del tar den litt av søtsuget også for den er ganske så søt :) :

2014-03-30154149_zps84f30169.jpg

Blander mager cottage cheese med gresk yoghurt med vanilje (store boksen) og tilsetter blåbær (bruker frosne som er litt tint selv) + 1 teskje sukrin pluss og gjerne andre friske bær på toppen. Nomnomnom!
(Sukrinen kan helt sikkert sløyfes, for vaniljen og bærene gjør det jo søtt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute å gått og jogget tur idag. OG startet dagen igår og idag med smoothie!

Bare synd jeg verker så inni hampen i leggene! :( Ringe legen imorgen å se om det er noe jeg kan gjøre.. som om jeg ikke hadde nok å ta hensyn til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en del som har periodevis godterifri, og gleder seg til de kan spise godteri igjen. Det er jo fint om det funker for dere, men det som har funket best for meg, er rett og slett å slutte å spise godterier. Punktum. De eneste gangene jeg spiser noe med tilsatt sukker, er i sosiale sammenhenger der jeg kjenner det blir for mye oppstyr av å takke nei ... For meg er det mye enklere å fokusere på alt det gode jeg faktisk KAN spise, og en befrielse å slippe å tenke på hvor mye jeg eventuelt skal "unne" meg. Nå ser jeg ikke på godterimangelen som noe tap eller savn lenger, og det gjør ting så himla mye enklere. Søtsuget forsvinner, det er bare å holde ut ei lita stund. Det er faktisk veldig likt nikotinavhengighet.

Jeg håper å komme dit en gang. Men tror nok jeg må bruke flere år på det etter minst 20 år som sukkeravhengig :/

Spiste forøvrig pittelitt smågodt igårkveld og det resulterte i latterkramper og "tøysehumør" (sambo kalte det sukkerkick), og etterpå begynte jeg å fryse, fikk vondt i korsryggen(!) og ble suuuupertrøtt. Helt ferdig liksom! O.o

Dere som har søtsug - denne har jeg begynt å kose meg med etter trening, og for min del tar den litt av søtsuget også for den er ganske så søt :) :

2014-03-30154149_zps84f30169.jpg

Blander mager cottage cheese med gresk yoghurt med vanilje (store boksen) og tilsetter blåbær (bruker frosne som er litt tint selv) + 1 teskje sukrin pluss og gjerne andre friske bær på toppen. Nomnomnom!

(Sukrinen kan helt sikkert sløyfes, for vaniljen og bærene gjør det jo søtt)

Masse godt man kan lage med yoghurt og bær :)

Er godt med sånn gresk yoghurt naturell, bær og litt splenda el. Og kanel. Minner litt om grøt, men så er det ikke det ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår gikk jeg på tidenes smell, momset fet mat, kake og snop :P Men det blir nok lenge til neste gang, for jeg følte meg fysisk dårlig etterpå. Kroppen er visst ikke vandt til så mye dritt på en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår gikk jeg på tidenes smell, momset fet mat, kake og snop :P Men det blir nok lenge til neste gang, for jeg følte meg fysisk dårlig etterpå. Kroppen er visst ikke vandt til så mye dritt på en gang :P
Det er akkurat sånn jeg føler på det!! Det kjennes ikke bra når det er lenge siden sist. Så det er effektivt å sprekke på en måte også :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag av 30DS unnagjort :) Det var gøy, og det reiv i armene og magen en stund, altså. Cardioen var riktignok ikke særlig tung, så jeg lurer på om jeg skal forsøke å spe på med litt jogging.

Vi har handlet mat, og kjøleskapet er fylt med sunne godsaker. Dagens frokost/lunsj bestod av nesten to skiver med sånn supergrovt brød (som er nesten svart fordi det er så grovt) med litt smør, salami og masse agurk + en skål med mager cottage cheese, vaniljeyoghurt og litt crunchy müsli. Nam nam! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sprakk visst i dag vi! Eller, samboer sprakk først og da følte jeg at jeg også kunne sprekke :lol: Det var bare en marsipanpølse da, og vi er påan igjen vi, så det går fint :) Vi skal jo være sunne for livet, ikke bare for en liten stund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne i "den uka" og sukkerhungeren tar helt av. Løsningen måtte bli dream-is i frysen som jeg tar en liten skje av når det er på sitt verste. Det hjelper ;) Dessuten er det ikke mye kalorier i det sammenliknet med chips, sjokolade eller annet jeg blir fysen på. :) Ja, jeg bryter jo godteriavtalen sånn sett, men i fare for å gå på en mye større smell bestemmer jeg meg for at det er ok. Når jeg er i den uka.. Shit as. Psykokjerring :P Var på powerstep i dag. Hadde mye å gi på starten og styrkemessig, men ble fort sliten :P Er noe pollenallergi på g, for øynene mine er ikke gode, og jeg ser uklart og får vondt i hodet. I morgen blir det PT-programmet mitt, kaaaanskje en puls-time på kvelden hvis jeg rekker. 2 økter på en dag er ok om det er en ren styrke og en ren kondisøkt synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå levd 13 uker uten noe godis eller noe usunn mat...unntatt en boks sukkerfri Dent på lørdagene da :P

jeg er fryktelig stolt av meg selv, men når går det mye lettere enn det gjorde i begynnelsen. Det var fryktelig i begynnelsen.

Jeg spiser dessert hver dag, nå om dagen har jeg dilla på en halv boks med mager vanilje kesam med kakao og litt stevia, det blir som en slags sjokolade krem...det er drit digg og mektig :D

Ellers har vekta stått stille en periode så jeg har begynt å telle kcalorier ved hjelp av lifesum. Lifesum sier jeg skal ligge på 1100 kcal om dagen noe jeg synes er sinnsykt, jeg ligger nå på ca 1300 om dagen.

I dag viste vekta - 17.5 kilo og jeg passer inn i alle mine gamle bukser igjen :D deilig følelse!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av legen om at kolesterolet mitt var høyt.. Helomvending på dagen, spiser masse fisk, grovbrød og om jeg skal kose meg med noe så er det grønnsaker eller yoghurt :) Er også jevnt over i enda mer fysisk aktivitet hver dag enn før. Syns selv at jeg ser bedre ut enn på lenge, og føler meg freshere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. nå er det 1 mnd igjen til jeg skal til syden, og jeg tuller ikke når jeg sier at jeg har 30 kilo for mye på vekta.. Før jeg la meg i går pakket jeg alt av snop inn i godteriskapet, og bestemte meg for å ikke røre det før etter sydenturen (eller forhåpentligvis lengre enn det). Så fra i dag er det kun sunn mat, i de mengder som kun er nødvendig. Trenger sårt tips til billige og sunne middager (og lunsj takk), som heller ikke blir så store porsjoner av.. Har virkelig dårlig råd for tiden, spiser kun ut av fryseren og kjøleskapet for å si det sånn.. men lønning kommer om 5 dager! Frem til da blir det knekkebrød, nudler og supper :)

Trening kommer i andre rekke, det er kostholdet det står verst til med. Men jeg skal bevege meg, bikja må ha tur hver dag! :)

Og hvis noen har noen vidunderkurer på hvordan gå ned mest mulig på kort tid, uten at det blir et sykelig opplegg, så kom gjerne med ideer :) Sånn pulver-shakes har jeg prøvd før - gikk ned 15 kilo på 9 uker, men alt kom tilbake igjen etterpå. Nå vil jeg gjerne begynne på noe som skal vare livet ut... er lei av å være tykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet ut frokosten min (før var det enten brød/knekkebrød med pålegg, en banan e.l.) med Allbrand frokostblanding med ekstra fiber, og fått en liten ny kickstart på nedgangen. Forbrenningen har vært veldig høy den siste uka ifht den siste mnd hvor jeg har vært dårligere med både kosthold og trening. Er gøy å merke slike endringer så fort :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet ut frokosten min (før var det enten brød/knekkebrød med pålegg, en banan e.l.) med Allbrand frokostblanding med ekstra fiber, og fått en liten ny kickstart på nedgangen. Forbrenningen har vært veldig høy den siste uka ifht den siste mnd hvor jeg har vært dårligere med både kosthold og trening. Er gøy å merke slike endringer så fort :)

Hvordan melk bruker du da? Lett, hel, skummet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips mot lavt blodtrykk? Er så lei av å være svimmel

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Det er ikke så mye man får gjort med lavt blodtrykk dessverre... Har hørt at lakris skal hjelpe, men vet ikke om det er noe hold i det. Pass på å trampe med føttene/holde leggmuskulaturen i gang når du blir svimmel for å hjelpe sirkulasjonen.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 uten godterier, jippi! :D Haha!

Og idag, idag er jeg litt stolt av meg selv.. Bestemte meg for å ta en skitur med bikja - og det i seg selv gjorde at jeg følte meg bra. Tenkte å gå en liten tur, så drøye 2 km kanskje. Men... så var det så godt vær og gode løyper, at jeg tenkte å gå liitt til.. Kom til en laang motbakke, og tenkte - den går jeg ikke opp idag. Jeg går frem til det begynner å bli bratt, så snur jeg.. men.. mens jeg nærmet meg bakken, merket jeg at den slettes ikke var så bratt som den først såg ut som. Den skrånet sakte men sikkert oppover, slik at det ikke ble umiddelbart tungt.. kun den siste delen var bratt.. og vips så var jeg oppe.. etter noen minutters pause på toppen, bestemte jeg meg for å gå liiitt lengre. Og gjett hva.. jeg gikk løypa rundt, som er på nesten 10 km.... JUHU!! Det skulle egentlig vært filmet, en fullstendig utrent jente med en ikke-eksisterende kondis og med ei bikje på slep, uten vann eller energipåfyll - som tilogmed gikk mot "kjøreretning" i skiløypa i hele 10 km :P Hihi... :blink: Nå skal jeg kose meg med gnagsåret mitt, god samvittighet, ei skål frukt og Greys Anatomy! :D

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...