Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Du trener i hvertfall NOK :D hehe! Personlig ville jeg byttet en av dagene/øktene med tyngre styrketrening, men det er jo litt hva du trives med også. Når du er på såpass mange kondisjonstimer er det viktig å passe på at f. eks knærne har god og sterk muskulatur rundt.

Har du hviledager?

Wuhu! :D Tenker på å ta en time med PT, så jeg får muligheten til å jobbe styrke på egenhånd. Så kan jeg jo gjøre det før lettere kondisjonsøkter, for eksempel? Har lyst til å begynne å gjøre mer Yoga/Pilates, telles det som styrke, kanskje?

Også lurer jeg litt på det med knærne. For jeg har hatt en ganske guffen skade i leddbåndet tidligere, men nå trener jeg en del step (2-3 ganger i uka), og jeg lurer på om det ikke styrker kneet? :)

Ja, tar 1-2 hviledager per uke. Jeg planlegger ukas trening hver søndag, og da planlegger jeg stort sett hver dag, men det er alltid noe som kræsjer med skole. Eller hvis jeg kjenner at jeg er sliten nok til at tanken på trening er litt ubehagelig tar jeg meg fri. Prøver å høre på kroppen min :)

Tusen takk! Veldig deilig med litt kyndig hjelp, vet aldri helt hvem jeg kan spørre på treningssenteret uten å måtte betale for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Jeg leste på en sånn treningsside at dem annbefalte å gå/jogge seg en tur på morran på tom mage. Man forbrenner visstnok opptil 20% mer da. Har dere noen formening om det?

Jeg er ikke helt sikker på det med forbrenning, jeg vet det er noe mange sier, men er usikker på hvorvidt det er testet godt nok til å konkludere? Det kan sikkert andre svare på. Men, jeg elsker morenløping på tom mage - og det må faktisk bare testes. Jeg får utrolig mye energi og godt humør resten av dagen, og kroppen føles veldig lett og fin når jeg løper på tom mage. Særlig intervaller liker jeg å løpe før frokost.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste på en sånn treningsside at dem annbefalte å gå/jogge seg en tur på morran på tom mage. Man forbrenner visstnok opptil 20% mer da. Har dere noen formening om det?

Det tror jeg kan stemme. 20% er kanskje litt vel bombastisk å si, men trener man på tom mage så bruker kroppen av opplagret energi (les: fett).

Når man spiser lavkarbo gjør visst stimulanter (kaffe, ritalin om man har ADHD osv.) at man kommer i omtrent samme modus som om man trener lett, og kroppen går "rett" i ketose (les: forbrenner fett)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos frisøren og vasket/klippet håret i dag og hun kommenterte at jeg mistet veldig mye hår mens hun holdt på. Har tenkt over det selv noen ganger også, at det er jo endel hår som sitter igjen på børsten og som jeg kan dra ut hver dag, men har tenkt at det er vanlig, man mister jo endel hårstrå om dagen - ikkesant? Ikke er det spesielt tynngrodd oppå der heller. Jeg har ikke tjukt hår heller, men helt vanlig.

Men når frisøren kommenterer det, da burde jeg kanskje tenke litt over det :P Men jeg kan ikke helt se HVA det er som gjør det.

Jeg spiser helt normalt, ikke superdupersunn, men vi lager alltid middag fra bunnen av og spiser ikke mye usunt heller.

Bruker nesten aldri varmeapparater på håret mitt, føner og rettetang kanskje 1 gang i halvåret?

Jeg har håret i hestehale ca hele tiden - kan det ha noen innvirkning? Er det greit å bare starte å ta f.eks multivitamin - eller burde jeg ta blodprøver og se om det faktisk foreligger noen mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos frisøren og vasket/klippet håret i dag og hun kommenterte at jeg mistet veldig mye hår mens hun holdt på. Har tenkt over det selv noen ganger også, at det er jo endel hår som sitter igjen på børsten og som jeg kan dra ut hver dag, men har tenkt at det er vanlig, man mister jo endel hårstrå om dagen - ikkesant? Ikke er det spesielt tynngrodd oppå der heller. Jeg har ikke tjukt hår heller, men helt vanlig.

Men når frisøren kommenterer det, da burde jeg kanskje tenke litt over det :P Men jeg kan ikke helt se HVA det er som gjør det.

Jeg spiser helt normalt, ikke superdupersunn, men vi lager alltid middag fra bunnen av og spiser ikke mye usunt heller.

Bruker nesten aldri varmeapparater på håret mitt, føner og rettetang kanskje 1 gang i halvåret?

Jeg har håret i hestehale ca hele tiden - kan det ha noen innvirkning? Er det greit å bare starte å ta f.eks multivitamin - eller burde jeg ta blodprøver og se om det faktisk foreligger noen mangler?

Stresser du mye? Stress kan gi økt håravfall. Jeg merket det når jeg mistrivdes og hadde det veldig vanskelig en stund. Jeg røytet som en hund og ble sååå tynn i håret... O.o

Hårstrikk gjør også at håret blir mye mer slitt og det skal lite til for at det knekker og fliser seg opp. Spesielt om man bruker kjipe strikker i dårlig materiale og med metall/plast-deler.

Kan også være du har noe vitaminmangler, vet det er flere vitaminer og mineraler som har mye innvirkning på hårkvalitet osv. Google det så får du nok vite hva de heter :)

EDIT: b-vitamin skal vel være godt for håret. Husker eks-svigermor kjøpte en sånn boks til meg når jeg bodde hos henne en periode... Hun syntes jeg røytet sånn i dusjen at hun kjøpte det til meg *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresser du mye? Stress kan gi økt håravfall. Jeg merket det når jeg mistrivdes og hadde det veldig vanskelig en stund. Jeg røytet som en hund og ble sååå tynn i håret... O.o

Hårstrikk gjør også at håret blir mye mer slitt og det skal lite til for at det knekker og fliser seg opp. Spesielt om man bruker kjipe strikker i dårlig materiale og med metall/plast-deler.

Kan også være du har noe vitaminmangler, vet det er flere vitaminer og mineraler som har mye innvirkning på hårkvalitet osv. Google det så får du nok vite hva de heter :)

Nei jeg stresser egentlig veldig lite, kanskje tilogmed litt for lite, haha! Neida, men jeg tar livet med ro jeg altså, så tror ikke det er noe som spiller inn.

Passer også på å bruke strikker som bare er limt sammen - ikke de med metalldings på. Har forstått at B-vitamin er fint for håret, men ja, jeg burde vel kanskje ta noe blodprøver og greier da, for å finne ut av det. Hater å bry leger med sånt, føles så unødvendig :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag tre uten godteri.. Det går overraskende greit! Jeg har faktisk spist godteri hver dag siden november/desember en gang.. Unnskyldningen har som regel vært: "Men kroppen blir fastere hele tiden likevel nå som jeg har fått meg hest". Jo visst stemmer det, men tenk så mye fortere og mer utbytte jeg får av treningen når jeg ikke spiser godteri hver dag. :) Nå er godis forebeholdt helgene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 2 uker uten snop - tjoho, jeg føler meg uovervinnelig! haha.

Har hatt en skikkelig aua-runde med kneet mitt nå nylig, men det viste seg å være en strekk som nå er helt over. Digg! :D Så i går våget jeg meg på trening. 30 min core-trening etterfulgte av 55 min powerstep. I dag skal jeg på shapepulse, som er halvparten styrke og halvparten kondis, 55 min, og i morgen drister jeg meg nok til å kjøre en økt med powerstep igjen. Må bare tenke skikelig nøye over hva det betyr for knærne mine og at teknikk er helt uvurderlig å ha med seg i alt man gjør. I dag er jeg STØL i mellom skulderbladene etter mye "roing" med stang i går :P

Ellers har jeg kuttet ut å være nazi med maten, men har litt oversikt ennå over kalorier og slikt. Men veier ikke absolutt alt. Jeg tror mye ligger i å kutte ut godiset og det at jeg har senket inntaket av lightbrus betraktelig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører helt sikkert ikke hjemme her, men har blitt veldig flink å gå lange turer. 13 km på mandag, tirsdag og onsdag, 7 km i dag :)

Jojo, selvfølgelig hører du til her :D Er vel her vi passer best vi som ikke helt passer inn i fitness-tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Jeg er ikke inne i fitness-tråden selv om jeg trener en del. For meg er livsstil, mat og helse hele greia med denne tråden. Om så det innebærer å gå tur - flott det :D Felles mål er å bli frisk og sunn uansett hvilken vei vi velger. :)

Var en skikkelig høyintensitetstime i dag. Kjære vene så mye hopp og sprett og tjo og hei. Haha. Men det var morsomt altså. Trente styrke bein en halvtime før shapepulse-timen, så fikk trent effektivt i halvannen time også i dag. Fornøyd med det siden jeg har spist meg fordervet på fiskeboller i hvit saus i kveld :P gah. Magen min!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to rolig dager nå, og kjenner det kribler i beina etter å jogge litt igjen :P Får se hva jeg orker etter nattevakt inatt, men trooor kanskje det blir en liten tur før jeg finner senga :)

Ellers viser vekta 63 kg!! Og jeg er så uendelig stolt av meg selv, får håpe jeg klarer å holde meg der da! Jeg har ihvertfall lovet meg selv at jeg aldri skal over 68 kg, bikker jeg det så er det nazi regime :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd uten en eneste bitteliten godis eller noe som helst usunt :D

Neste uke har min kjære sambo bursdag og da skal jeg hule ut en halv sånn nettingmelon og fylle den med melonkuler og masse forskjellige bær :) det blir "kaka" hans :)

Ellers har jeg akkurat sittet fast på et teit vektplatå...vekta har stått bom fast selv om jeg har spist veldig sunt. Men i dag beveget heldigvis vekta seg igjen :)

Nå har jeg gått ned 15 kilo :) egentlig er målet mitt 20 kilo ned til 1 mai...men tror nok det kan bli litt tøft..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbelt post men jeg glemte å fortelle at jeg har tatt en blodprøve rett før jeg begynte å legge om kostholdet i januar...

Etter mange år på elendig kosthold hadde jeg jern mangel, b12 mangel og dvit mangel..

Så tok jeg blodprøve igjen forrige uke...altså 3 mnd etter.

Og guri meg! Det er morsomt å sammenligne tallene. Alle verdiene mine er myyye bedre. Jeg må fortsatt gå på b12, dvitcog jern tabletter...men hele den forandringen som har skjedd er kun pga kostomleggingen.

Morro å se svart på hvitt hvor viktig kosthold er...

Legen var svært imponert :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie gjør ikke underverker for formen, men fikk faktisk gjort en del av det vi hadde planer om, så egentlig ganske fornøyd, nå er det bare og komme seg tilbake til hverdagen :)

Rakk 5 løpeturer, tror jeg, en økt med styrketrening og en lengre gåtur i fjellet(3 timer og 15 km). Veldig fint og gjøre litt andre ting på ferie også, så tror det blir flere turer med treningsvenner. Rekker jo mange strandtimer selv om :) Har vært travelt etter hjemkomst, men i går kjøpte jeg sykkel ( :D ) fikk testet den en liten tur, men det kan vel knapt nok kalles trening, så tenkte og ut etterpå også komme meg en liten tur på senteret etter det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woopwoop!

Har hatt sela en stund nå! Det første jeg tenkte da jeg fikk den, og åpna den, var: "HÆ, er den SÅ enkel?"

Man ser det jo på bilder, men jeg hadde visst ikke lagt merke til at den faktisk bare går rundt skuldrene.

Det var ikke så mye som skulle til for å få bedre holdning, med andre ord! :)

Den funker, folk ser forskjell, jeg merker forskjell, og jeg får nok på en eller annen måte mer muskler enn jeg hadde før, for jeg må jo holde ryggen rettere og, og jeg venner meg jo til å holde skuldrene bakover mer og mer av meg selv.

Jeg må passe litt på at jeg får den langt nok ned bak på ryggen, ellers blir den vond etter en stund, men hvis jeg setter den på riktig med en gang, så er det uproblematisk å gå med den en hel dag. Har brukt den på jobb, og har brukt den i dag da jeg trena LP og gikk spor med Pippa. Null stress! Føles litt som om jeg har fått kortere armer, da, siden de er så bakover på toppen. :lol:

Edit: Får finere pupper, også! :lol:

Endret av SoppenCamilla
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde supersunt i Florida, men det har blitt litt mer kos og litt mindre trening etter jeg kom hjem. Men, det spiller ingen rolle - i morgen begynner ny runde godtefri med samboeren, nå frem til påske! Så belønner vi oss med stort påskeegg på påskeaften :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag var jeg en 5,2 km tur med Risk. Lørdag var jeg på jobb, så da orket jeg ingenting når jeg kom hjem ... Spiste middag og så sovnet jeg på sofaen.

I dag har jeg vært på trening i NRH, så i dag har jeg gått ganske mye.

Og så må jeg skryte litt av at jeg har vært røykfri i 7 uker i dag! :D

Edit: Heter da virkelig gått og ikke godt i den samenhengen :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en bra og en dritt dag på en gang. Startet bra og gikk en halvtime med hundene og deretter en drøy time med pulstrening på sats. Deretter gikk jeg halvannen time med hundene igjen. Og så fikk jeg sms av WheatenMali og måtte på tur igjen, den gangen 2 timer. Så i sum har jeg beveget meg i fem effektive timer i dag :) Og i går gikk jeg to timer i marka med hundene. To mil i dag og en i går pluss trening er jo bra :D MEN jeg er så godtesjuk og gikk på en smell ift godteriavtalen min. Spist is, jeg... Masse is! Men er klar for å ta meg sammen igjen i morgen. Lover!

Ble til sammen fem økter på sats denne uken og forhåpentlig vil fem eller seks kommende uke. Er inne i en veldig god treningsflyt :D Må bare få ennå bedre dreisen på matinntak og søtsaker. Er relativt flink, men er veldig svak når jeg først er svak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...