Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Er ikke noe poeng i å veie seg flere dager i uken, det gir nok mange unødvendige bekymringer :P . Jeg vil si maks hver 1,5 uke egentlig, om man skal gi seg selv en fair sjanse og lang nok tid til at det faktisk skjer noe annet enn forskjellig væskenivå i kroppen og tarminnhold :) .

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Shit... 11 kg faktisk :lol: så da er det ikke unormalt at det kan variere slik fra dag til dag altså. Hadde ikke spist frokost, og hadde vært på do begge gangene, men hadde nok spist litt "tyngre" i forigårs + vært flink til å drikke vann, så var nok der det lå.

Karbohydrater binder vann i kroppen så spiser man mye karber så vil vannet bli i kroppen. Spiser man mindre karber enn vanlig en dag eller to vil man kunne merke en forskjell og spiser man mer en dag eller to samme motsatt, men vann i kroppen er jo ikke det samme som økt fett%, så det har egentlig ikke så mye med noe og gjøre, sånn mtp og miste fett og bli slankere. :) Kan være greit og veie seg på samme ti i uka også, om man feks koser seg litt ekstra i helgene så vil det kunne være stor forskjell om man veier seg onsdag ene uken også mandag neste uke. Selv om man totalt sett iløpet av 7 dager går ned så kan man være tyngre etter helgen enn før eller litt senere ut i uka. Men det spørs jo hvor mye man legger i det også da, noen synes jo det er interessant og følge med uansett hva tallet på vekta er, mens andre går på en smell hver gang det er 100g ekstra eller ikke nok minus ifht forventninger :)

Usj, skulle vært på trening i dag, men vet ikke helt om jeg orker :P Trente kjapt på mandag før jobb, og tok i nok tror jeg for beina er ikke gode enda, de er helt sinsykt vonde.. Noen som har tips her? Vondt hører med, men er det noen som har gode tips som hjelper mot treningsverk så er de hjertelig velkommen :) Får se om jeg orker en økt etter lp trening i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo trene overkroppen? :) Ellers skal det være nok hvile hvis du sist trente på mandag. Er du sånn dødelig støl så hjelper det jo ofte å varme opp. Evt. vente til i morgen om det er mer motiverende! :) Det eneste som hjelper er egentlig å holde seg i rolig bevegelse så man ikke stivner helt, men å fjerne stølheten går jo dessverre ikke, hehe..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet morgentrening og fant det mer fornuftig å ture hundene skikkelig i stedet for. Det fortjener de. :) Så da ble det heller frisk luft på morgenen i dag. Er meldt på time igjen i morgen, og satser heller på å være fit for fight da :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en rar "kroppslig stemning" for tiden. Veldig mye fysen på søte ting, men samtidig veldig motivert på treningsfronten. Så det utjevner hverandre forsåvidt. Forrige uke var veldig bra, med fire økter. Denne uken har vært litt unntakstilstand fordi jeg har vært følge t/r Rikshospitalet og pleier for nyoperert samboer, så da har vi spist litt av hvert som ikke har vært så bra. Men, fått tre fiskemåltider denne uken, og det er jo også veldig fint! I går var jeg på kettlebells, timen gikk veldig bra synes jeg, og det er så deilig når man føler kroppen er på lag. Vi avsluttet med statisk (En kettlebell av valgfri vekt i hver hånd, 1 min. med armene ned langs siden, 1 min med armene i "clean"-posisjon (ved brystet), 1 min med armene strakt over hodet - gjenta), og jeg hadde 12 kg i hver hånd - mer enn noen av de andre på treningen. Kjempegøy! (ja, jeg vet det ikke er noen ting mot de som trener MYE styrke og sånt, men for meg er det bra:P). I morgen skal det løpes!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo trene overkroppen? :) Ellers skal det være nok hvile hvis du sist trente på mandag. Er du sånn dødelig støl så hjelper det jo ofte å varme opp. Evt. vente til i morgen om det er mer motiverende! :) Det eneste som hjelper er egentlig å holde seg i rolig bevegelse så man ikke stivner helt, men å fjerne stølheten går jo dessverre ikke, hehe..

Ja, beintrening er rett og slett ikke gjennomførbart enda :P Det er så vondt at jeg sliter med og sette meg, sliter med og gå ned trapper osv og vagger som en and når jeg går "vanlig" :lol: Tenkte mer på tips og triks (om de finnes) som man kan gjøre/spise etc før man blir stiv, slik at det kanskje ikke blir like ille/går raskere over. Når stivheten først har kommet må man vell bare leve med den til den gir seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har falt av lasset, ikke trent siden før jul, med to små unntak. Jeg har ikke hatt tid. Men nå flytter treninga til samme lokaler som skolen- oh joy! Det betyr 15 min kjøring i stedet for 35 min hver vei, det bør gjøre det enklere altså! Jeg har med unntak av tirsdag hvor jeg i pre-eksamens stress stappet i meg tre sjokolader, holdt meg unna brus og søtsaker i ukesvis. Spiser shaken min hver morgen. Har kun mistet muskler og vann. Håper det forsvinner noe fett etterhvert også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i går morges, da veide jeg plutselig 0.6 kg MER enn jeg gjorde på søndag. Veide meg i dag, da veide jeg 0.1kg MINDRE enn på søndag... så har da gått ned 0.7 kg siden i går da :lol: Vekten er helt ny, og er nok ikke noe galt med den, men nå skjønner jeg hvorfor man skal veie seg på samme tid, samme dag, og ikke hver dag :P

Jeg har opplevd å gå ned over 1 kg på to-tre timer. Veide meg før og etter lang løpetur. Forskjellen er vanninnhold i kroppen, da jeg under trening svetter (og egentlig bør drikke litt, noe jeg ikke alltid gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å melde meg inn på treningssenter nå etter nyttår, men etter å ha tenkt litt har jeg bestemt meg for å droppe det. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt, stå som sild i tønne og svette. Og i tillegg betale 450kr i mnd og falle ut etter to mnd fordi det er så himla kjedelig.

Men jeg kan gjerne legge inn litt trening mens jeg er i skogen med bikkja!

Vi går ca 1,5-2 timer nesten hver dag i ulent terreng utenfor stien. Klatrer opp fjell, hopper ned fra fjell, holder høyt tempo gjennom hele turen.

Kunne det vært hensiktsmessig å legge inn noen styrkeøvelser? Pull-ups i grein, knebøy med en stokk over skuldrene? Flere tips? :lol:

I tillegg skal jeg greie å få til 2 joggeturer i uka. Vær så snill å si at jeg ikke trenger å melde meg inn på et studio? :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å melde meg inn på treningssenter nå etter nyttår, men etter å ha tenkt litt har jeg bestemt meg for å droppe det. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt, stå som sild i tønne og svette. Og i tillegg betale 450kr i mnd og falle ut etter to mnd fordi det er så himla kjedelig.

Men jeg kan gjerne legge inn litt trening mens jeg er i skogen med bikkja!

Vi går ca 1,5-2 timer nesten hver dag i ulent terreng utenfor stien. Klatrer opp fjell, hopper ned fra fjell, holder høyt tempo gjennom hele turen.

Kunne det vært hensiktsmessig å legge inn noen styrkeøvelser? Pull-ups i grein, knebøy med en stokk over skuldrene? Flere tips? :lol:

I tillegg skal jeg greie å få til 2 joggeturer i uka. Vær så snill å si at jeg ikke trenger å melde meg inn på et studio? :teehe:

Styrketrening er alltid hensiktsmessig :) Og nei, du trenger på ingen måte og melde deg inn på et treningsstudio. Man kan få akkurat like bra trening både ute og inne på egenhånd, om man vil. Søker man så finnes det mange forslag til ting man kan gjøre med et minimum av utstyr (i noen tilfeller helt uten), ved hjelp av kroppsvekt, tyngdekraft og det man evt måtte ha rundt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planer om å melde meg inn på treningssenter nå etter nyttår, men etter å ha tenkt litt har jeg bestemt meg for å droppe det. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt, stå som sild i tønne og svette. Og i tillegg betale 450kr i mnd og falle ut etter to mnd fordi det er så himla kjedelig.

Men jeg kan gjerne legge inn litt trening mens jeg er i skogen med bikkja!

Vi går ca 1,5-2 timer nesten hver dag i ulent terreng utenfor stien. Klatrer opp fjell, hopper ned fra fjell, holder høyt tempo gjennom hele turen.

Kunne det vært hensiktsmessig å legge inn noen styrkeøvelser? Pull-ups i grein, knebøy med en stokk over skuldrene? Flere tips? :lol:

I tillegg skal jeg greie å få til 2 joggeturer i uka. Vær så snill å si at jeg ikke trenger å melde meg inn på et studio? :teehe:

Jeg har gått ned 17kg på 4mnd uten treningssenter ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag løp jeg 1 km/t fortere enn jeg har gjort hittil på siste sprinten på tredemøllen :) Har bare trent i 3 uker, men fader, jeg merker forskjell! Meste av det er nok mentalt, at jeg vet hva jeg klarer og tør pushe meg mer uten å være redd for å sprekke eller måtte gi opp før vi er ferdige, men det føles veldig bra å se km på tredemøllen og tyngden på vektene øke :)

Skulle jo ha hviledag i dag, men det var så dødt på jobb at jeg avspaserte i tide til å rekke siste timen :P Så blir det hviledag i morgen i stedet, og da kan jeg gå lengre tur med fjotten i stedet for den kjedelige lille turen jeg hadde tenkt til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide meg i dag :) har gått ned 10 kg på 6 uker uten trening studio...kun turer med dogs

Fornøyd med det :) nå kjenner jeg det skikkelig på klærne :D

Trening er ikke nødvendigvis beste vei til god helse, men bevegelse er det: http://www.outsideonline.com/fitness/bodywork/in-stride/Fit-People-Dont-Just-ExerciseThey-Move.html?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=facebookpost

Dessuten, tvillingstudier viser at kosthold er viktigere for vektnedgang enn trening. Effekten av trening er faktisk svært liten i forhold til kosthold.

Så fitnesshysteriet er ikke nødvendigvis den beste veien å gå :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 17kg på 4mnd uten treningssenter ;)

Wow, det er jammen ikke dårlig :D Hva gjør du? Gjør du øvelser hjemme, eller går tur?

________________

Planen min er egentlig bare å holde meg i form, ingen planer om å gå ned kiloer eller markere hver eneste muskel på kroppen, men ja, komme i form og se sunn ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det er jammen ikke dårlig :D Hva gjør du? Gjør du øvelser hjemme, eller går tur?

________________

Planen min er egentlig bare å holde meg i form, ingen planer om å gå ned kiloer eller markere hver eneste muskel på kroppen, men ja, komme i form og se sunn ut! :)

Jeg gjør litt av hvert egentlig. Hjemme hos mamma og pappa har vi en ellipsemaskin jeg har brukt mye, ellers har jeg et par håndvekter, og gjør div øvelser, samt at jeg går mye, prøver å få opp joggekondisen også har jeg jo begynt å gå på ski nå da :)

Er det som har vært planen min hele tiden også, rett og slett bli sunnere og i bedre form, også har vektnedgangen vært en svær bonus :D Har passet på at nedgangen har vært sakte men sikker slik at sjansen for jojo-slanking har vært mindre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, tvillingstudier viser at kosthold er viktigere for vektnedgang enn trening. Effekten av trening er faktisk svært liten i forhold til kosthold.

Lurer på når "alle" skal få med seg dette. F. eks de som går på to gruppetimer i uka og ikke får resultater... hehe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...