Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

Altså hvis en er litt for trøtt kan det være en mulighet for at en spiser for lite?

Jeg er ativ og etter måling(san sak som sjekekr muskler og fett og ..) sto det over gjenomsnittet sterk, men jeg veier 10 kg mer enn jeg spiser for etter den appen j testet. Skulle gjerne gått litt mer ned etter det året jeg hadde tre oprasjoner. Finnes det noe sted som virkelig kan fortelle meg om jeg spiser rett i forhold til aktivitet.

Dette var jo intr mtp det du spurt om @lijenta?

Men altså, det er jo bare sunn fornuft at man ikke helt eller nesten helt kan fjerne en av næringsgruppene fra kostholdet sitt uten (negative) konsekvenser? Har alltid synes lavkarbo er tull, det er jo helt åpenbart at et slikt kosthold ikke kan være sunt, uansett hvor mye man går ned.

Tenkte på det hin dagen forresten, når jeg i perioder har slanket meg ved å telle kcal, spise balansert med karbo, protein og fett, med karbo fra grove kornprodukter, grønnsaker og litt frukt, og selvfølgelig begrenset fettinntak med sunt fett, samt gjerne trent litt, så er reaksjonene ofte "ååh, du må ikke telle kcal, det er ikke sunt, nå må du ikke bli for fokusert på kcal, du kan få spiseforstyrrelser" osv osv, mens hvis en i venninnegjengen er på lavkarbo er det "ååh, du har gått ned masse, så flink du er! " mens hun propper seg med bacon og smør. What the...?? Nå sier jeg ikke noe om kcal eller kcalmålene mine, bare sier at jeg har begynt å trene og kuttet ned på snop og chips for å slippe mas.. (og flere spør hvilken "diett" jeg er på.. Jo, den "bruke fler kcal enn jeg får i meg"-dietten, den kalles også "spise sunt og trene"-dietten ;) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode joggeskoanbefalinger for hardt underlag? Har store planer om å lære meg til å like jogging i løpet av året, men det må dessverre bli endel løping på asfalt pga boforholdene. Begynner å bli i litt for god form til at vanlig gåturer er nok lengre, og jeg vil jo gjerne bli i enda bedre form. I tillegg har jeg jo 11 kilo til som må bort, så det skader ikke å bli enda mer aktiv akkurat (har gått ned 29 kilo til nå :ahappy: ). Hovedmotivasjonen for å jogge er jo å bli i bedre form, med en aktivitet som hundene er med på. Har funnet ut at det blir lite trim på meg dersom hundene ikke er involverte. Bortkastet tid jo. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker faktisk at jeg sliter litt med å spise mye mer enn 1000 kalorier jeg. Lifesum sier jeg har 739 igjen, jeg har spist 1120 og forbrent 460 på tur.

Hva skal jeg gjøre da? Spise selv om jeg ikke er sulten? Får kanskje spist rundt 200 hvis jeg prøver hardt, men aldri i livet om jeg klarer 700 :P

(Nå tar jeg ikke lifesum og runkeeper helt for god fisk da, men det gir jo en god indikasjon.)

Og jeg som føler at jeg bare spiser hele tiden.... men er nok fordi jeg har blitt flinkere til å spise jevnt, 4-5 små måltider om dagen, istedenfor ett eller to store, som det gjerne ble før.

Det jeg lurer litt på er om jeg egentlig ikke har spist så innmari mange kalorier om dagen før heller, men at det er måten jeg har spist på som har vært usunn.

Det greieste da er jo og spise noe med mer energi på lite mengde. Feks noen never nøtter pr dag som mellommåltid. Sunt fett, gode næringsstoffer og mange kalorier.

Forskning mener jo at det ikke har noe og si om man spiser sjeldent kontra ofte, men det kan jo påvirke intensitet på trening/tur, kan jo være tungt og prestere om det er lenge siden mat. Og det kan påvirke blodsukker etc slik at man blir og småspise/snavle imellom de to store måltidene, uten og ta høyde for det, eller at man spiser mer når man først spiser, fordi man er sulten, og dermed spiser flere kalorier. Men selve måltidene/kaloriene er de samme så og spise 1500 kal på 2 måltder kontra 4 har ingen betydning.

Da hadde jeg nok heller holdt en knapp på hva du spiser. Mye karbohydrater feks, selv om de er sunne, for lite fett/proteiner.

Jeg lastet ned lifesum i går. Appen sier jeg skal spise 1200 kcal daglig... synes dette er litt lite?

Det er ikke mye, men det kommer jo an på høyde/vekt, kondisjon(muskelmasse/o2opptak) og hvor mye og hvor raskt du vil ned i vekt. Vil du ha litt mer så utsetter du bare målet ditt med noen uker/mnd så får du litt mer kal pr dag :)

Lifesum vil at du skal spise opp de kcal du trener vekk, men det trenger du jo ikke. Jeg holder meg til det fastsatte antall kcal uavhengig av trening, kan evt spise en ekstra snack etter trening om det føles nødvendig (typ 100-150 kcal). Ikke spis om du ikke er sulten :P Om du ligger 100kcal under "budsjett" hver dag kan du fråtse 600 kcal ekstra på søndager :D

Det er jo ikke helt sant... Lifesum sier hva du trenger i vedlikehold, men trener man vekk halvparten av den energien så har faktisk ikke kroppen nok til vedlikehold, og det trenger man. Man trenger ikke nødvendigvis dekke opp en aktivitet man gjør en dag, men jevn aktivitet i en periode med lite kalorier da bør man dekke opp det man trener vekk.

Om lifesum sier 1200 kal, så er det det du kan spise og fortsatt gå ned i vekt på vedlikehold. Brenner man 500 kal om dagen på tur/trening så spiser man 500 ekstra de dagene man trener/går. Viss ikke blir det hardt til kroppen og du vil ikke gjøre deg selv noen tjeneste.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Dette var jo intr mtp det du spurt om @lijenta?

Men altså, det er jo bare sunn fornuft at man ikke helt eller nesten helt kan fjerne en av næringsgruppene fra kostholdet sitt uten (negative) konsekvenser? Har alltid synes lavkarbo er tull, det er jo helt åpenbart at et slikt kosthold ikke kan være sunt, uansett hvor mye man går ned.

Tenkte på det hin dagen forresten, når jeg i perioder har slanket meg ved å telle kcal, spise balansert med karbo, protein og fett, med karbo fra grove kornprodukter, grønnsaker og litt frukt, og selvfølgelig begrenset fettinntak med sunt fett, samt gjerne trent litt, så er reaksjonene ofte "ååh, du må ikke telle kcal, det er ikke sunt, nå må du ikke bli for fokusert på kcal, du kan få spiseforstyrrelser" osv osv, mens hvis en i venninnegjengen er på lavkarbo er det "ååh, du har gått ned masse, så flink du er! " mens hun propper seg med bacon og smør. What the...?? Nå sier jeg ikke noe om kcal eller kcalmålene mine, bare sier at jeg har begynt å trene og kuttet ned på snop og chips for å slippe mas.. (og flere spør hvilken "diett" jeg er på.. Jo, den "bruke fler kcal enn jeg får i meg"-dietten, den kalles også "spise sunt og trene"-dietten ;) )

Du kan si hva du vil men skulle jeg spist normale doser med karbohydrater så hadde jeg nå vært på omsorgsbolig med hjelp til i hvertfall rengjøring og sansynerligvis noe av vanlig stell av meg som å kle på seg og vaske seg om morgenen. Så valget mitt er enkelt det er ikke for kiloer jeg snakker men for å leve et verdig liv.

Mitt liv for tiden er hardt fysisk 7,5 timer hver dag + trening en til tre ganger i uka + hund. Og da ser det ut til at jeg faktisk trenger mer av hvisse ting. Tarmen min har streiket ved hvisse ting i alle år. Ingen som hylte fordi jeg altid hadde for lite jern i kroppe. Så vitaminer og minneraler måååååååå jeg holde kontroll på via blodprøver Jeg kan ikke si så og så fordi naboen ble tynn av ditt eller datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si hva du vil men skulle jeg spist normale doser med karbohydrater så hadde jeg nå vært på omsorgsbolig med hjelp til i hvertfall rengjøring og sansynerligvis noe av vanlig stell. Så valget mitt er enkelt det er ikke for kiloer jeg snakker men for å leve et verdig liv.

Trur ikke man egentlig kan putte oss kronikerne inn i normale kostholdsdebatter, fordi vi har helseproblemer som gjør at vi ikke kan følge et forholdvis normalt kosthold...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste da er jo og spise noe med mer energi på lite mengde. Feks noen never nøtter pr dag som mellommåltid. Sunt fett, gode næringsstoffer og mange kalorier.

Forskning mener jo at det ikke har noe og si om man spiser sjeldent kontra ofte, men det kan jo påvirke intensitet på trening/tur, kan jo være tungt og prestere om det er lenge siden mat. Og det kan påvirke blodsukker etc slik at man blir og småspise/snavle imellom de to store måltidene, uten og ta høyde for det, eller at man spiser mer når man først spiser, fordi man er sulten, og dermed spiser flere kalorier. Men selve måltidene/kaloriene er de samme så og spise 1500 kal på 2 måltder kontra 4 har ingen betydning.

Da hadde jeg nok heller holdt en knapp på hva du spiser. Mye karbohydrater feks, selv om de er sunne, for lite fett/proteiner.

Hmm.. trodde det spilte noen rolle jeg, hvor ofte man spiser. Men kan vel og ha noe med at hvis man spiser så sjeldent som jeg har gjort, får man en tendens til å overspise skikkelig og.

Det jeg har hørt da, er at ved å spise sjeldent så tror kroppen at det er litt krisetilstander, og forbrenningen går saktere...

Det som er, er at jeg egentlig kan fortsette å spise stort sett det jeg har spist før, men bare i mindre mengder. Og kutte ut godteri på hverdagene, pluss kutte ned i helgene. Hjelper veldig å bli litt mer bevisst på hvor mye kalorier det er i ditt og datt, og om det er mye karbohydrater osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Trur ikke man egentlig kan putte oss kronikerne inn i normale kostholdsdebatter, fordi vi har helseproblemer som gjør at vi ikke kan følge et forholdvis normalt kosthold...

Helt riktig sakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdom vil alltid gi visse utfordringer og spesielle behov ift kosthold. Forskning vedr lavkarbo (og da snakker jeg om LAVkarbo og ikke vanlig sunt kosthold der man dropper sukker og raske karbohydrater til fordel for langsomme og sunne karbohydrater) viser at det bla gir endringer i blodkar som øker risiko for hjertekarsykdom betraktelig. Og at det å erstatte feks karbohydrater med fett fra kjøtt og meieriprodukter istedetfor sunne karbohydrater på ingen måte er sunt.
Man går raskere ned i vekt ved et lavkarboregime med høyt protein/fettnivå enn ved "sunt kosthold med langsomme karbohydrater" (grov-karbo), men det viser seg også at man har større problemer med å opprettholde vekttapet over tid på samme lavkarbo-regimet enn med "grov-karbo-regimet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke helt sant... Lifesum sier hva du trenger i vedlikehold, men trener man vekk halvparten av den energien så har faktisk ikke kroppen nok til vedlikehold, og det trenger man. Man trenger ikke nødvendigvis dekke opp en aktivitet man gjør en dag, men jevn aktivitet i en periode med lite kalorier da bør man dekke opp det man trener vekk.

Tja, at man spiser ekstra de dagene man trener er jo greit, men er ikke enig i at man på død og liv skal tvinge i seg mat fordi Lifesum sier du mangler kcal :P i går hadde jeg "spisedag", spiste den vanlige frokosten, en god lunsj, og stor sushimiddag/kvelds. Fordi jeg printet inn at jeg hadde vært på crossfit mener lifesum at jeg burde spist enda mer, selv om jeg slet med å tvinge i meg all sushien jeg hadde kjøpt (fordi det var så godt, kunne fint stoppet å spise etter halvparten :P ). Og da har jeg ikke lagt inn tur med hundene, da skulle jeg jo sikkert spist enda mer.

Du kan si hva du vil men skulle jeg spist normale doser med karbohydrater så hadde jeg nå vært på omsorgsbolig med hjelp til i hvertfall rengjøring og sansynerligvis noe av vanlig stell av meg som å kle på seg og vaske seg om morgenen. Så valget mitt er enkelt det er ikke for kiloer jeg snakker men for å leve et verdig liv.

Nå var ikke alt jeg skrev direkte myntet på deg, tenkte bare den dokumentaren kunne vært intr for deg ift det du akkurat hadde spurt om, det andre jeg skrev var generelt. Jeg vet ikke hvilke sykdommer/matintoleranse du sliter med, det sier jo seg selv at om amn er syk/har allergier/intoleranser, så kommer det pæ siden av den generelle diskusjonen om kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si hva du vil men skulle jeg spist normale doser med karbohydrater så hadde jeg nå vært på omsorgsbolig med hjelp til i hvertfall rengjøring og sansynerligvis noe av vanlig stell av meg som å kle på seg og vaske seg om morgenen. Så valget mitt er enkelt det er ikke for kiloer jeg snakker men for å leve et verdig liv.

Mitt liv for tiden er hardt fysisk 7,5 timer hver dag + trening en til tre ganger i uka + hund. Og da ser det ut til at jeg faktisk trenger mer av hvisse ting. Tarmen min har streiket ved hvisse ting i alle år. Ingen som hylte fordi jeg altid hadde for lite jern i kroppe. Så vitaminer og minneraler måååååååå jeg holde kontroll på via blodprøver Jeg kan ikke si så og så fordi naboen ble tynn av ditt eller datt.

Hvor godt man tar opp og utnytter karbohydrater er svært individuelt, har jeg skjønt.

Litt om karbohydratintoleranse:

Causes and symptoms

Enzymes play an important role in breaking down carbohydrates into forms that can pass through the intestine and be used by the body. Usually they are named by adding ase to the name of the substance they act on, so lactase is the enzyme needed to process lactose. Cooked starch is broken down in the mouth to a disaccharide by amylase, an enzyme in the saliva. The disaccharides maltose, sucrose, and lactose cannot be absorbed until they have been separated into simple sugar molecules by their corresponding enzymes present in the cells lining the intestinal tract. If this process is not completed, digestion is interrupted.
Although not common, a deficiency in the enzymes needed to digest lactose, maltose, and sucrose is sometimes present at birth. Intestinal lactase enzymes usually decrease naturally with age, but this happens to varying degrees. Because of the uneven distribution of enzyme deficiency based on race and ethnic heritage, especially in lactose intolerance, genetics are believed to play a role in the cause of primary carbohydrate intolerance.
Digestive diseases such as celiac disease and tropical sprue (which affect absorption in the intestine), as well as intestinal infections and injuries, can reduce the amount of enzymes produced. In cancer patients, treatment with radiation therapy or chemotherapy may affect the cells in the intestine that normally secrete lactase, leading to intolerance.
The severity of the symptoms depends on the extent of the enzyme deficiency, and range from a feeling of mild bloating to severe diarrhea. In the case of a lactase deficiency, undigested milk sugar remains in the intestine, which is then fermented by the bacteria normally present in the intestine. These bacteria produce gas, cramping, bloating, a "gurgly" feeling in the abdomen, and flatulence. In a growing child, the main symptoms are diarrhea and a failure to gain weight. In an individual with lactase deficiency, gastrointestinal distress begins about 30 minutes to two hours after eating or drinking foods containing lactose. Food intolerances can be confused with food allergies, since the symptoms of nausea, cramps, bloating, and diarrhea are similar.
Sugars that aren't broken down into one of the simplest forms cause the body to push fluid into the intestines, which results in watery diarrhea (osmotic diarrhea). Diarrhea may sweep other nutrients out of the intestine before they can be absorbed, causing malnutrition.

Selv har jeg nok ingen slik intoleranse (men jeg har to i nær familie med glutenintoleranse, så det kan jo tyde på at jeg er predisponert mot noe slikt jeg også). Jeg er veldig glad i brødmat, og kunne tidligere spise et halvt brød for dagen, enkelt. Men jeg merker samtidig at jeg føler meg "lettere" nå som jeg har kuttet ut raffinerte kabohydrater (hvetemel, pasta, og den slags) og sukker (minus helgene, hadde en skikkelig sprekk i helgen, hehe), så jeg responderer kanskje positivt på å kutte litt ned på karbisene—men det kan også kun være utslag på kort sikt, mange erfarer positive endringer med en gang de endrer kosthold, før det normaliserer seg igjen (derfor vil ikke alltid eliminasjonsmetoden fungere 100% om man har en intoleranse og er usikker på hva det er).

Jeg ville forhold meg kritisk til BBC-episodeene om fett og sukker. Jeg har hørt masse om dette på diverse podcasts den siste tiden, og veldig mye kritisk. Først og fremst er tidsperspektivet altfor kort! Når tvillingene for eksempel testes ved å sykle (?) opp en bakke: Selvfølgelig vil han som har proppet i seg sukker (rask energi) klare seg bedre enn han som kun lever på fett (også energi, men kroppen trenger tilvenning, minst 6-10 uker, for å utnytte fett mer effektivt, og dessuten, etter min mening, trening helt spesifikt for nettopp dette). Jeg vil også forholde meg kritisk til kolesterolnivået. Han som spiser fett vil nødvendigvis få et høyere kolesterol (han får i seg mye mettet fett), men kolesterol er ikke alltid kolesterol, det handler om partikkelstørrelsene også (se dokumentaren Cereal Killer for et eksempel på en mann med høyt kolesterol, men som likevel, etter teorien, ikke er utsatt for hjerte- og karsykdommer).

Espen Rostrup (forsker og lege) anbefaler å styre unna komemrsielle kolesteroltester, som kun ser på totalkolesterol og ikke gir en profesjonell tolkning av resultatet: http://espenrostrup.com/2011/04/27/styr-unna-kommersiell-maling-av-totalkolesterol/

Studier viser også:

Et funn som imidlertid er gjennomgående, er at lavkarbo øker partikkelstørrelsen til LDL-kolesterol eller gir færre små tette LDL-partikler, en endring som er assosiert med lavere risiko for hjerte- karsykdom (1,4-6).

Det er de små partiklene som er assosiert med hjerte- og karsykdommer, det er disse som fester seg i blodstrømmen, noe som kan føre til inflammasjon og dermed sykdom, i verste fall hjerteinfarkt.

Fett i kostholdet er gir flere større LDL-partikler, mens karbohydrater i kosten gir flere mindre LDL-partikler (noe som stemmer overens med lavkarbokostholdets hypotese om at det tvert imot er sukker og karbohydrater som fører til plakk, og hjerte- og karsykdommer—ikke fett.

Men merk: Her er det ikke konsensus blant ernæringsfysiologer!

Selv driver jeg og leker ernæringsfysiologistudent om dagen. Pensumet mitt:

3449tlh.jpg

Men nå skal jeg kose meg med kaffe og se dokumentaren Nirm linket til :)

Sykdom vil alltid gi visse utfordringer og spesielle behov ift kosthold. Forskning vedr lavkarbo (og da snakker jeg om LAVkarbo og ikke vanlig sunt kosthold der man dropper sukker og raske karbohydrater til fordel for langsomme og sunne karbohydrater) viser at det bla gir endringer i blodkar som øker risiko for hjertekarsykdom betraktelig. Og at det å erstatte feks karbohydrater med fett fra kjøtt og meieriprodukter istedetfor sunne karbohydrater på ingen måte er sunt.

Man går raskere ned i vekt ved et lavkarboregime med høyt protein/fettnivå enn ved "sunt kosthold med langsomme karbohydrater" (grov-karbo), men det viser seg også at man har større problemer med å opprettholde vekttapet over tid på samme lavkarbo-regimet enn med "grov-karbo-regimet"

Jeg ga deg en "liker", selv om jeg ikke er helt enig. Det jeg er enig i, er at ensidig (lavkarbo)kosthold ikke er sunt over tid, selv om det kan være et godt "slankemiddel". Jeg er derimot ikke enig i at lavkarbo gir større risiko for hjerte- og karsykdommer, det er studier som tyder på det motsatte (se mitt svar til AnetteH ovenfor), når man studerer LDL-partiklene i blodkarene.
Jeg spiser nå en slags moderat lavkarbo (nærmere Fedon Lindberg sine anbefalninger), og hovedparten av mine karbohydrater består av belgfrukter og mye, grov salat. Samtidig er det flere dager i uken jeg ikke spiser kjøtt, fordi jeg har bestemt meg for å kun spise økologisk kjøtt (pga. av dyrevelferd og miljø). Håpet mitt er at jeg da kan ta det beste fra to verdener: jeg kan redusere karbohydratinntaket mitt ved å kutte ut sukker og raffinerte karbohydrater (mel, pasta, ris, etc.), samtidig som jeg spiser mer rå frukt og grønnsaker (fruktinntakter er moderat, men jeg spiser mye grønnsaker, da helst grønnsaker med masse farge på). På sikt vil jeg også begynne å spise kornprodukter igjen, men kun hjemmelaget, og kun basert på surdeig (naturlig fermentering), samt fullkorn, eldre kornsorter (spelt, emmer), og fra økologisk jordbruk (bestiller blant annet fra Spesialkorn).
Be kind to your grains, and your grains will be kind to you: http://www.westonaprice.org/food-features/be-kind-to-your-grains
Forøvrig, min nye favorittingrediens: GRØNNKÅL (KALE). Så de hadde fått det inn på Kiwi også, så virker som det blir mer tilgjengelig nå. Kan brukes både rått og kokes/wokes/ha i smoothie. Svært næringsrikt, helt på høyde med spinat.
gronnkal90.jpg
Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marjan - der er mange stdier på dette. Bla flere som viser økning av triglycerider ved lavkarbo pg ØKT risiko for hjertekarsykdom. Det er viktig å se helheten og ikke bare det man "liker".

Vedr kolesterol så ser man på forholdet mellom totalkolesterol og HDL - det gode kolesterolet. Det bør være 4 eller lavere (forholdstallet). Høyere tall gir en økt risiko for hjertekarsykdom. Disse risikomatrisene osm vi bruker er IKKE utviklet etter 1 eller 25 studier, men av summen av mange hunder studier de siste 20 årene. Og det er summen av forskning som er viktig. Ikke nødvendigvis enkeltstudiene.
Og ift hjertekar-risiko spiller mye inn: arv, blodtrykk, røking, kolesterol ("summen" av de ulike).

Og spiser du som Fedon anbefaler så er det ganske nært anbefalingene fra Folkehelseinstiuttet/helsedirektoratet.

Og litt OT - de bøkene du leker deg med om dagen har jeg lest forlengst til eksamener innen ernæring/ernæringsfysiologi :P Pluss at jeg selvfølgelig har lest ganske mye mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marjan - der er mange stdier på dette. Bla flere som viser økning av triglycerider ved lavkarbo pg ØKT risiko for hjertekarsykdom. Det er viktig å se helheten og ikke bare det man "liker".

Vedr kolesterol så ser man på forholdet mellom totalkolesterol og HDL - det gode kolesterolet. Det bør være 4 eller lavere (forholdstallet). Høyere tall gir en økt risiko for hjertekarsykdom. Disse risikomatrisene osm vi bruker er IKKE utviklet etter 1 eller 25 studier, men av summen av mange hunder studier de siste 20 årene. Og det er summen av forskning som er viktig. Ikke nødvendigvis enkeltstudiene.

Og ift hjertekar-risiko spiller mye inn: arv, blodtrykk, røking, kolesterol ("summen" av de ulike).

Triglyserider, studier viser også det motsatte:

Studie med 40 normalvektige personer på lavkarbo-høyfettdiett viste reduksjon i triglyserider, stigning i blodfetter etter måltid, stigning i partikkelstørrelsen til LDL og en trend til økt HDL-kolesterol. LDL-kolesterol ble ikke påvirket. (http://jn.nutrition.org/content/132/7/1879.short)

15 overvektige personer i randomisert kontrollert studie med lavkarbo eller lavfett. LDL partikkelstørrelse økte kun i lavkarbo-gruppen. Lavfett-diett ga mer effektiv reduksjon i LDL-kolesterol, mens lavkarbo-diett ga lavere triglyserider, og bedre triglyserid-HDL kolesterol-ratio. (http://jn.nutrition.org/content/134/4/880.short)

Jeg ville ikke konkludert at lavkarbo gir økning triglyserider helt enda...

Men klart man skal se på helheten. Jeg vil heller ikke anbefale et lavkarbokosthold basert på egg og bacon alene, liksom. Jeg tror det er fullt mulig å spise mye drittmat på lavkarbokosthold, akkurat som det går an å spise drittmat på vegetarisk kosthold eller et vanlig norsk kosthold. Er man opptatt av mer enn hvor mye sukker og fett man får i kroppen, opptatt av ren, næringsrik mat, så blir det nok mye bedre, uavhengig om man spiser lavkarbo eller noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. trodde det spilte noen rolle jeg, hvor ofte man spiser. Men kan vel og ha noe med at hvis man spiser så sjeldent som jeg har gjort, får man en tendens til å overspise skikkelig og.

Det jeg har hørt da, er at ved å spise sjeldent så tror kroppen at det er litt krisetilstander, og forbrenningen går saktere...

Det som er, er at jeg egentlig kan fortsette å spise stort sett det jeg har spist før, men bare i mindre mengder. Og kutte ut godteri på hverdagene, pluss kutte ned i helgene. Hjelper veldig å bli litt mer bevisst på hvor mye kalorier det er i ditt og datt, og om det er mye karbohydrater osv.

Ja det er mange som tror det fordi det mente man før, men nyere forskning viser at det ikke er de få måltidene i seg selv som er problemet, men heller konsekvensen av og spise sjeldent, som overspising når man først spiser, mye "dritt" i mellom fordi blodsukkeret detter, at man får mindre ut av treningen sin fordi man presterer litt dårligere etc.. :)

Tja, at man spiser ekstra de dagene man trener er jo greit, men er ikke enig i at man på død og liv skal tvinge i seg mat fordi Lifesum sier du mangler kcal :P i går hadde jeg "spisedag", spiste den vanlige frokosten, en god lunsj, og stor sushimiddag/kvelds. Fordi jeg printet inn at jeg hadde vært på crossfit mener lifesum at jeg burde spist enda mer, selv om jeg slet med å tvinge i meg all sushien jeg hadde kjøpt (fordi det var så godt, kunne fint stoppet å spise etter halvparten :P ). Og da har jeg ikke lagt inn tur med hundene, da skulle jeg jo sikkert spist enda mer.

Neida, man trenger ikke og være helt nazi på hva lifesum sier, kommer jo an på hvor nøye man er både med og legge inn kalorier og hvor korrekt tapte kalorier fra trening er, så man må ikke på død og liv gå akkurat i "0", men når man ligger på så lavt kaloriinntak i utgangspunktet som er kun for og dekke vedlikehold så bør man dekke opp det meste av det man trener vekk, i tillegg. Er man mett så kan man spise annerledes heller enn større mengde, hiv innpå 2 never med nøtter så har du gjort et greit innhugg i kaloriinntaket feks.. At man er mett betyr på ingen måte at man har spist nok, spiser man magert er det ingen problem og være mett på 800-1000 kalorier om dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ved søk på pubmed på Low carbohydrate diet får jeg 5544 treff på artikler :P ) - så her forskes det ganske mye.

@Marjan : De studiene du viser til er av kort varighet. 6 uker, ev 6 x 2 uker ol. Kort-tids-studier viser jevnt over godt resultat som forsvinner med tiden.

EN studie viser at ved å mikse lavkarbo med normal-kalorisk middelhavsdiett oppnår man optimalisering ift både vekt og hjertekar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24352095

En meta-analyse viser liten forskjell i endepunkt uansett diett, men at lavkarbo kom bedre ut ift triglycerider og HDL enn low-fat, og dårligere enn low-fat ift total-kolesterol og LDL.

En stor meta-analyse /review viser feks økt dødelighet ved lavkarbodiett: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23372809

Og en studie viser økt dødelighet ved forskning på mus vedr samme.

En studie på overvektige diabetes-pasienter viser god effekt på glycemisk kontroll med lavkarbo (ikke så overraskende…)http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22673594

mens annen studie over lengre varighet viste ingen forskjell uansett diett...http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22411372

Rottestudier (annen) viser feks følgende:

. Taken together, these data show that lack of dietary carbohydrates leads to glucose intolerance and insulin resistance in rats despite causing a reduction in fasting glucose and insulin concentrations.

Så det å få redusert fastende blodsukker og insulin trenger ikke være positivt når man samtidig får ØKT glucose-intoleranse og insulinresistens. Og denne resistensen er uavhengig av vekt/BMI. Vi vet derfor ikke om langvarige lavkarbo-dietter er trygge, bla med tanke på fettlever (nonalkoholisk fettlever).

Og en studie viser feks at lavkarbodiett gir økt forekomst av metabolsk syndrom.

Vedr triglycerider og kolesterol og lavkarbo/ketogen diett så er der studier som viser noe helt annet enn positive effekter:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24380692

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24398402

Det er i dag ikke uvanlig å behandle feks enkelte typer epilepsier med ketotisk diett med enten lavkjede eller mellomkjede trigglycerider. Dette er ikke uten bekymring for de som står på det, bla pga den vitaminmangelen det gir.

Type fett spiller nok en vesentlig rolle. Feks kommer vegansk kost -også når det er lavkarbo (men uansett - så lenge det er spekka med grønnsaker) godt ut i alle studier (unntatt en engelsk - men der tror man at veganerne spiste ganske likt "kjøtteterne", dvs ikke så veldig sunt..)

Og sånn kan jeg fortsette i det uendelige…. :ahappy:

Det vi uansett kan være enig om er at vi per i dag vet for lite til å si veldig bastant det ene eller det andre. Men summen av forskning på lavkarbo-dietter viser følgende: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12684364

Vedr MITT syn med den bakgrunnen jeg har:
SÅ langt som vi vet per i dag, er den tryggeste dietten mtp langtids-effekter - den som er anbefalt av myndighetene. Fordi det tross alt og tross alle begrensninger er summen av det forskning har vist oss så langt. Og selv om jeg har enkelte faglige innsigelser ift til det paradigmet vi forsker under, så tenker jeg at det er noe man tar i fagfora og ikke ovenfor almenheten - som er forvirret nok som den er.

Jeg for min del er skeptisk til raffinert mat uansett type (feks margarin….), og tror at et kosthold basert på grønnsaker, belgfrukter, frø og nøtter og grove kornprodukter er det man holder seg friskest av. Og jeg tror at for friske er det usunt å bli fanatisk ekstrem mtp "dietter", uansett type. Barn bør i hvert fall ha et kosthold etter gjeldende råd fra myndighetene. Vi har dessverre sett eksempler på barn som innlegges farlig feil og under-ernært fordi mødre har hatt ekstreme ideer ang kosthold. (Vi voksne får nå heller gjøre som vi vil).

Her er også noen andre referanser ang kosthold, mtp kjøtt, melk mm (for de som er like interessert i slikt som meg… :) ):

Pan A, Sun Q, Bernstein AM, Schulze MB, Manson JE, et al. 2012. Red meat consumption and mortality: results from 2 prospective cohort studies. Archives of internal medicine 172:555-63

Larsson SC, Orsini N. 2014. Red meat and processed meat consumption and all-cause mortality: a meta-analysis. American journal of epidemiology 179:282-9

Cross AJ. 2012. Higher red meat consumption is associated with increased risk of all-cause, cardiovascular, and cancer mortality. Evidence-based nursing 15:121-2

Babio N, Sorli M, Bullo M, Basora J, Ibarrola-Jurado N, et al. 2012. Association between red meat consumption and metabolic syndrome in a Mediterranean population at high cardiovascular risk: cross-sectional and 1-year follow-up assessment. Nutrition, metabolism, and cardiovascular diseases : NMCD 22:200-7

Raatz SK, Silverstein JT, Jahns L, Picklo MJ. 2013. Issues of fish consumption for cardiovascular disease risk reduction. Nutrients 5:1081-97

Craig WJ. 2010. Nutrition concerns and health effects of vegetarian diets. Nutrition in clinical practice : official publication of the American Society for Parenteral and Enteral Nutrition 25:613-20

Mann J. 2009. Vegetarian diets. Bmj 339:b2507

Fraser GE. 2009. Vegetarian diets: what do we know of their effects on common chronic diseases? The American journal of clinical nutrition 89:1607S-12S

Pettersen BJ, Anousheh R, Fan J, Jaceldo-Siegl K, Fraser GE. 2012. Vegetarian diets and blood pressure among white subjects: results from the Adventist Health Study-2 (AHS-2). Public health nutrition 15:1909-16

Dominique Ashen M. 2013. Vegetarian diets in cardiovascular prevention. Current treatment options in cardiovascular medicine 15:735-45

Aburto NJ, Ziolkovska A, Hooper L, Elliott P, Cappuccio FP, Meerpohl JJ. 2013. Effect of lower sodium intake on health: systematic review and meta-analyses. Bmj 346:f1326

He FJ, Li J, Macgregor GA. 2013. Effect of longer term modest salt reduction on blood pressure: Cochrane systematic review and meta-analysis of randomised trials. Bmj 346:f1325

Rice BH, Quann EE, Miller GD. 2013. Meeting and exceeding dairy recommendations: effects of dairy consumption on nutrient intakes and risk of chronic disease. Nutrition reviews 71:209-23

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare konkluderer med at det er vanskelig å konkludere :D

Tror jeg holder meg til å finne et kosthold som min kropp responderer godt på. Jeg spiser jo uansett variert og mye grønnsaker, så tror ikke jeg skal slite med å få i meg viktige næringsstoffer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvor godt man tar opp og utnytter karbohydrater er svært individuelt, har jeg skjønt.

Ja og godt er det, for vil jo spise mest mulig variert for å få best mulig og flest mulige valg til å ta opp vitaminer og mineraler og sant en trenger for at kroppen skal fungere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en dårlig styrkeøkt på meg i dag. Hadde så innmari mageknip :( Sikkert fordi jeg har spist honning med t-skje. Karma is a bitch :P I morgen blir det powerstep (blanding av kondisjon på stepkasse og styrke) 9.30 - jeg som egentlig hater å trene på morgenen. Men gir det en sjanse. Planen er styrke igjen på fredag, champs (styrke i gruppetime) lørdag og pulse søndag. Har så lyst til å klare totalt 5 ganger i uka, så satser i det minste mot fire :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonbra basisball raw time på mandagsmorgenen med vikarinstruktør.

Så bra at jeg først kan gå noenlunde normalt nå... Djiises det burde ikke være mulig! Blir litt oppgitt når jeg får så mye gangsperr på tross av at jeg tøyer ut, går meg ned og drikker masse under og etter trening!

Har booket treningstime i morgen e.m igjen, kombitime med step og styrke, blir kjekt med litt variasjon :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i går morges, da veide jeg plutselig 0.6 kg MER enn jeg gjorde på søndag. Veide meg i dag, da veide jeg 0.1kg MINDRE enn på søndag... så har da gått ned 0.7 kg siden i går da :lol: Vekten er helt ny, og er nok ikke noe galt med den, men nå skjønner jeg hvorfor man skal veie seg på samme tid, samme dag, og ikke hver dag :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg helt treningsfri, kjenner kroppen trenger det. Trening søn, man og i går, og fjelltur på tirsdag. I dag blir det bare tusletur med fjotten, og så trening igjen i morgen.

Var fersk hyse på tilbud på meny i går, så i dag blir det hyse med byggrynsalat før jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i går morges, da veide jeg plutselig 0.6 kg MER enn jeg gjorde på søndag. Veide meg i dag, da veide jeg 0.1kg MINDRE enn på søndag... så har da gått ned 0.7 kg siden i går da :lol: Vekten er helt ny, og er nok ikke noe galt med den, men nå skjønner jeg hvorfor man skal veie seg på samme tid, samme dag, og ikke hver dag :P

Vann er sentralt, tarminnhold er sentralt :) Jeg har i perioder veid meg daglig, fordi jeg syns det er interessant å følge med på :P Ser stor sammenheng med HVA jeg har spist, ikke nødvendigvis mengden (selv om det og påvirker selvsagt). Er jo en kar som klarte å miste 11 kg på 24 timer, kun i vanninnhold ;) Har linka til artikkelen tidligere i tråden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit... 11 kg faktisk :lol: så da er det ikke unormalt at det kan variere slik fra dag til dag altså. Hadde ikke spist frokost, og hadde vært på do begge gangene, men hadde nok spist litt "tyngre" i forigårs + vært flink til å drikke vann, så var nok der det lå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...