Gå til innhold
Hundesonen.no

Frisk og sunn - tråden for motivasjon, råd og selvskryt


Maria
 Share

Recommended Posts

Altså..

Hvert forbanna halvår skeier jeg ut. Også går jeg ned og er flink før jeg atter en gang skeier ut. Jul og sommer. Gikk masse på Roede i fjor og var så fornøyd.. Nå har det vært en lang sommer, og jeg sliter med å finne motivasjonen igjen. Jeg legger så fort på meg og et nødt for å investere i egen helse og livsstil NÅ. Kjenner meg selv så godt at jeg vet hva som må til, men mangler motivasjon.

Så - er det noen som vil være med og kjøre sunn livsstil? Jeg er keen på å dele med noen andre som kunne tenke seg å gå ned litt. Gjerne dele vektnedgang fra uke til uke, oppdatere, motivere, lære osv. Over nett selvsagt. Hvordan man gjør det og hva man legger i det er ikke så nøye. Men kunne tenke meg å ha noen å dele med privat. Ønsker ikke å dele oppdateringer fra uke til uke på åpent forum annet enn helt generelle ting.

Noen som føler de trenger et spark i ræva og som vil hjelpe meg å ta meg skikkelig sammen NÅ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gått noen runder med meg selv om jeg skulle tørre å publisere disse bildene, først gjorde jeg det på den lukkede gruppen "vår" på FB, også på min egen FB side. Så da kan jeg vel like gjerne legge dem

I did it! På lørdag løp jeg 86 km på 12 timer og 13 minutter. En ganske sinnsyk opplevelse, med oppturer og noen drøye nedturer underveis. Endte på en strålende 334. plass av de 650 som start

Selvskryt coming up: Da har jeg fått makeover med ny stil, ny frisyre - og, ikke minst, ti kilo lettere!

Posted Images

I could need it.. Har NULL motivasjon, utenom at jeg er driita lei men det er vist ikke nok det..
Nå ligger litt i problemet mitt spesielt i matveien at jeg har ekstremt dårlig råd om dagen, håper såklart dette er noe som endrer seg neste mnd.. Og at jeg da kan endre masse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på vei nå, og blir gjerne med på å motivere hverandre!! :) Har lagt om kosthold helt nå, både pga helse og vektnedgang. Og på de 2.5 ukene siden jeg starta, så har jeg mistet 4.3 kg og 6 cm rundt magen.

Det heter så pent at man skal legge om livsstilen, og mentalt sett er det stor forskjell fra de gangene jeg har prøvd før, og denne gangen. Så denne gangen går det garantert. :ahappy: Ikke minst fordi jeg også er friskere nå, og det er en stor motivasjon rett og slett! :D

Blir gjerne med i gruppa di Line!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hell yeah I'm in!

Første delmål her i gården er å slutte med personalmat og ta med sunn, grov mat på jobben, gjerne to måltider også om jeg er der lenge.

Utgangspunktet er 108-109 kilo (ugh), og målet er noe sånt som 60-70 ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil veldig gjerne være med her!
Ligger på rundt 70kg og målet er å snu fra vektøkning til (litt)vektnedgang/bygge litt muskler og få en stabil vekt. (Rundt 58ish i trent tilstand)

Har alltid vært lita og tynn, nesten spinkel. Så å gå fra småspist og 1 ridetime i uka og turer med bikkja til 3 ridetimer, gym ala 1.30min (gjerne styrke/intervalltrening), kjøring + stallarbeid i uka, samt økt matinntak pga høyere aktivitetsnivå. Og derifra gå til 0 aktivitet men fremdeles like stor matlyst.... Raste litt opp i vekt kan man si.... (og har strekkmerker for å bevise det xD)

Mitt hoveproblem er alt snopet jeg stapper i meg, er sikker på jeg har en sukkeravhengighet. :icon_redface: Om jeg ikke har spist/drukket noe sukkerholdig en dag går jeg omtrent å leter i huset etter noe. :icon_redface:

Så første mål = 0 snop/brus utenom lørdag. (Kan unne meg en bit mørk, minst 70% kakao, sjokolade, etter et måltid om trangen er veldig stor)
Mål nr 2 = Spise renere produkter, prøve å holde meg så godt unna hvetemel som mulig. Spise variert! (Setter nok igang med dette når vi flytter i ny leilighet. Litt lettere å styre kosthold der når vi ordner alt selv)
Mål nr 3 = Trene utenom daglige turer med bikkja. Gjerne styrke/intervall/core. (Når jeg kommer i fast arbeid igjen skal jeg kjøpe meg noen PT timer med en dyktig fyr tenker jeg! Veldig god på anatomi, sports/yrkesskader og gjennopptrening el for oss med skjeve/rare kropper :P )


Og så trenger jeg et realt spark i revva ift å komme meg til Osteopat/naprapat/fysio/kiro. Nå har kroppen min sakt ifra i over 1 år (eller det var da det ble værre, ryggen har vært vond i mange år) om at noe er feil, virkelig på tide å ta den alvorlig! Vet ikke om det er muskulært eller annet, redd det kan ende opp med slitasjeskader i hoftene/ryggen om jeg ikke gjør noe, kan jo hende det er i leddet/ryggraden det sitter... :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil veldig gjerne være med hvis jeg får lov. Nå er ikke målet mitt sånn veldig vektnedgang men mer en sunnere livstil og bedre helse. Etter å ha vært veldig syk i 1,5år så trenger jeg å trene meg opp igjen for her er det 0 muskler, 0 kondis og litt "valpefett" rundt forbi. Så for min del så er det snakk om sunner livstil og en bedre trent kropp for å fungere skikkelig i både en normal og en aktiv hverdag med hundene, jobb +++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm in! Her går det konstant opp og ned føler jeg :P

Nå begynner ting å bli litt mer stabilt sånn jobb og flyttemessig, så nå har jeg ingen unnskyldning lenger! Jeg er håpløs når det kommer til godteri og snacks. jeg elsker ALT jeg :icon_redface: Jeg vil egentlig bare komme meg i fysisk bedre form, så får jeg heller se hvordan jeg ender opp da. Må bli flink til å lage ordentlig mat, og spise jevnt. Det kan fint gå en uke hvor jeg ikke spiser middag liksom. Det er jo ikke bra, får ikke mer energi av det, og ikke bedre forbrenning heller. Den er skikkelig lav fra før av :P

Jeg har liksom aldri kommet meg etter jeg slutta å spille fotball jeg. Da raste jeg opp i vekt, kjempe fort gikk det.. Vil gjerne tilbake dit hvor det ikke var noe problem å trene 8-9 økter i uka, og likevel ha energi og være opplagt til alt annet i hverdagen. Jeg gikk nesten aldri sliten da, bare i oppkjøringsperioden :P Nå blir jeg sliten med en gang føler jeg, men jeg beveger meg da ganske bra i hverdagen føler jeg, går mye tur, men tror bare ikke det blir hardt nok. Det holder vel ikke å gå i 3 timer, hvis man går i snegle-tempo? :rolleyes::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at mange vil være med!

Men hvordan skal vi løse det, tro!? Kunne godt tenke meg å forholde meg til en eller få personer via f.eks. PM. Enklere å forholde seg til og å dele om det ikke er på offentlig forum, kanskje?

Hadde det vært en ide å finne en/to/tre som ønsker litt det samme som en selv, også dele ut partnere? For meg er vekt viktig, men for IA er det ikke så kult. Og det har jeg veldig forståelse for. Kanskje vi da bør finne en partner eller to som ønsker å gjøre det litt på samme måte som en selv? Også kan denne tråden være til for generell motivasjon fra andre og oppdateringer?

Jeg foreslår start på mandag! Det er lurt å ha delmål som man setter seg underveis, personlige som sådan. Kunne godt tenke meg å ha første hovedmål i boks til jul - at dette "prosjektet" pågår til 24. Desember eller ut året. Hva tenker dere?

Også kanskje finne noen kategorier, da. Hva med:

- Vektnedgang, med veiing

- Endre vaner, nedgang uten veiing

- Holde vekten

- Bli mer "fit"

- Endre livsstil pga. andre årsaker enn vekt/størrelse

Fler kategorier? :)

Slik ser JEG for meg at eg ønsker det:

Gruppen/partnerne snakker sammen minst en gang i uka, på en fast dag. For min del innebærer det å fortelle om uka som har gått, kosthold, trening. Også ønsker jeg en ukentlig veiing og måling slik at man kan se fremgang. Sammen kan man dele tips og råd samt motivasjon. Litt som å gå på et Roede-kurs (det funker for meg, men er dyrt!). Dette gjelder da de som vil ned i vekt. Andre må sikkert løse det litt annerledes.

Hva tror dere?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dobbelpost, men må ha med litt mer!

Hvis alle skriver hva de ønsker å forandre på i henhold til kategoriene over kan jeg godt lage grupper? Hvis dere er interessert? Så kontakter gruppene hverandre og begynner. Spm kan jo da stilles her.

Innen i kveld vil jeg vite:

Vil du være med og hva er din "kategori"!

Skjerpings starter mandag morgen! :) Da er det omlag 17 uker til jul, drøye fire mnd. Tro meg - det er MYE som kan skje på fire mnd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! :D Jeg er på vei, og kjenner allerede at kondisen har bedra seg. Jeg går for en sakte nedgang da jeg tror at jeg for det første ikke vil være nazi, for det andre kommer til å sprekke hvis jeg går ned for fort og dermed kommer til å øke igjen ganske fort. Jeg har ikke vekt, så jeg aner ikke hva utgangspunktet mitt er, jeg vil tippe rundt 89-91kg kanskje? Men jeg er mer for den å måle cm.

Mitt mål: Bli mer fit, orke mer, få impulskontroll, og gå ned i klesstr.

Så da passer jeg i kategoriene

- Endre vaner uten veiing

- Bli mer fit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke poste her om dette uansett. Jeg ble med i line sin hemmelige fb gruppe.

Det er jo helt legitimt det, at alle ønsker å gjøre det ulikt og at ikke alle liker å dele de samme tingene. :) Man må gjøre det som funker for seg. Oppdatere her gjør man i henhold til det man selv er komfortabel med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også være med :D Har også gått på Grete Roede kurs og har tatt av litt, men dette halvåret har det stoppet opp. Har begynt litt allerede, men det hadde vært veldig greit med litt hjelp og mer motivasjon som man får når man er flere, og kan motivere hverandre. Kategorien er vektnedgang med veiing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med, endre vaner uten veiing og bli mer fit. I hele vår hadde jeg et helt supert trenings- og matopplegg, trente fire ganger i uken og spiste sunt (og det ga jo resultater såklart). Nå vil jeg tilbake dit, men mangler enormt motivasjon. For meg er det: To kettlebelløkter og to løpeøkter i uken, snop i svært moderate mengder kun i helgen, og spise sunn og riktig mat ellers. Relativt enkle mål da, men jeg er med iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...