Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferdselsprøve.. hjelp!


Arielle
 Share

Recommended Posts

Ja så hvorfor ikke! Meldte like så greit bare på begge hundene når jeg fant ut at den skulle være prøve i nærheten neste helg. Så kommer probleme! Hvordan utføres dette her? Jeg trener med flere som har en del erfaring fra bruksprøver og RIK generelt men spørsmål dukker opp og det er lenge siden disse gikk en ferdselsprøve sist.

Kommer inn på banen og melder fra til dommer. På dommerens tegn går jeg til startplassen. Får jeg her en beskjed om at jeg kan starte? Går dermed 40-50 skritt med hunden i line. Gjør helt om så er det 10 skritt vanlig marsj - 10 spring - 10 sakte. Går vanlig tilbake til startpunkte og gjør der en høyre vending, Går 15 skritt til og enda en høyre - 15 skritt og helt om. Ca 10 skritt og gjør en hold og her må jeg vente på tegn fra dommer før jeg går videre. Så er den en venste vending og rett opp i gruppa for et 8tall og en hold i gruppa. Går ut av gruppa og tar av linen sååå må jeg vente på tegn fra dommer før jeg tar av linen og før jeg starter igjen? Enda et 8 tall i gruppen og en holdt i gruppen så går jeg tilbake til start. Venter nok en gang på tegn fra dommer eller? Går programmet helt likt men etter venstreveningen så går jeg tilbake til utgangspunktet. Vente på tegn igjen? Går 10 strikk og gjør holdt, går i fra hunden og går 15 skritt til helt om og tilbake til hunden. Tar med meg hunden til utgangspunktet. Tegn fra dommer? Går 10 skritt gjør holdt og kommandere dekk. Går 20 skritt og kaller inn. Her må hunden komme forran for så å få ny kommando om fot etter at dommer har gitt tegn eller? Herfra tar jeg med meg hunden til dommer igjen og får beskjed om hvor jeg skal legge hunden i dekk hvis hunden ikke har vært i dekk før resten av øvelsene.

Så spørsmåle mitt er vell om dette er korrekt? Når gir dommer tegn på at jeg kan fortsette og når fortsette jeg bare selv? Så hvor kommer disse skuddene inn?

En annen ting jeg er litt nervøs for er denne sykkelen med ringeklokke som skal ringe når de kommer bakfra. Tror aldri hundene mine har opplevd noen lignende men jeg er omtrent 100% sikker på at de takler det greit men jeg forventer nesten en reaksjon ut av de og spessielt Lea som er så ung enda. Jeg om meg jeg støkker jo så kan ikke hundene hoppe til men roe seg ned med en gang de ser hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommer gir tegn før hver øvelse. Skudd er det ikke lenger, så de trenger du ikke tenke på. På ferdselsdelen så har de jo lov og reagere, barede ikke biter eller viser ekstrem redsel. Akkurat hvor dommer komenterer gjennom hele programmet skal jeg ikke si, men du spør jo bare om en gjennomgang når du kommer. De har helt sikkert forståelse for at ikke alle har gjort det før. I mellomtiden kan du jo se på videoer av andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å lese regelverket og se på noen videoklipp på Youtube. I regelverket står det hvordan du skal gå og du blir ikke kommandert. På vesenstesten skal du presentere deg og hund for dommeren, på LP delen går du programmet og på FP går du bare med hunden forbi forstyrrelser.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommer gir tegn før hver øvelse. Skudd er det ikke lenger, så de trenger du ikke tenke på. På ferdselsdelen så har de jo lov og reagere, barede ikke biter eller viser ekstrem redsel. Akkurat hvor dommer komenterer gjennom hele programmet skal jeg ikke si, men du spør jo bare om en gjennomgang når du kommer. De har helt sikkert forståelse for at ikke alle har gjort det før. I mellomtiden kan du jo se på videoer av andre. :)

Takk skal du ha :) Sier ifra til dommeren at dette er første gang og at jeg aldri har sett et ferdselsprøve "live" før så håper jeg på litt forståelse. Spør også dommeren om når jeg skal vente på tegn for å gå videre. Kan også spørre litt andre på plassen før jeg skal gå om akkurat det. :) Ingen av hundene er verken aggresive eller redde for noe som jeg vet men de er ikke akkurat "byhunder" så enkelte ting forventer jeg en reaksjon på. Ikke en reaksjon av redsel eller aggresivitet men mer at de støkker og skvetter til men roer seg igjen når de ser hva det er(feks. sykkelen som kommer bak i fra og ringer). Har sett en del videoer nå og det er mye "rart" for å si det sånn.

Når jeg leser regelverket så ser det nesten ut som om dette er skikkelig strengt og hundene skal omtrent være roboter men når jeg ser videoer så ser jeg jo mange hunder som aldeles ikke er det. Lite å finne om selve ferdselsdelen men mye av lydigheten da. Så får jeg håpe at en "vanlig" innsitt på innkallingen ikke er strykgrunn for denne dommeren for den ene hunden har store problemer med å sitte forran og det kan jeg forstå etter nesten 7år med innprenting av lynrask og korrekt innsitt på siden. Ser mange som tar både vanlig vendinger og innsitter og består så vi får se. De kan i hvert fall den vendingen der jeg går til venstre og de går rundt meg til høyre så vi får se hva vi klarer å gjøre med innsitten til nesten helg :) Uansett så går det nok greit :)

Kjenner du noen som har gått programmet i det siste? Få noen til å gå banen sammen med deg, og lær deg den utenat (uten hund). Så har du i alle fall én ting mindre og tenke den dagen du kommer ;)

Nei ingen som har gått i det siste nei men programmet et vell nesten likt nå som for en god stund siden. Eneste forskjellen er vell at sitt og dekk er fra hold og ikke under marsj. Jeg har gått programmet uten hund og med hund en del ganger nå så dette er inne og jeg vet hvordan jeg skal gå men det er alltid litt småting som jeg er usikker på. Sånn som når jeg venter på tegn for å gå videre og når jeg bare går.

Anbefaler deg å lese regelverket og se på noen videoklipp på Youtube. I regelverket står det hvordan du skal gå og du blir ikke kommandert. På vesenstesten skal du presentere deg og hund for dommeren, på LP delen går du programmet og på FP går du bare med hunden forbi forstyrrelser.

Lykke til!

Har lest regelverket så jeg vet hvordan jeg skal gå osv. Desverre så står det ikke veldig spesifisert i regelverke lengre men feks. kun at du skal ha 2 høyre vendinger og 1 venstrevending og en hold skal komme etter høyrevendingen og før venstre. Så ja veldig innviklet og tungvindt forklart synes jeg. Men som sakt jeg har programmet inne på det viset at jeg vet hvordan jeg skal gå, hva jeg skal gjøre men det var det om når jeg venter på tegn fra dommer og når går jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har direkte innsitt, og ingen kommenterte på dette da vi tok testen.

Vi hadde ikke en gang eksepsjonelt bra lydighet, og sto - vi gjorde ting som du nuller på i offisiell lydighet, men som vi fikk bestått på i ferdselsprøva (bæsj under marsj), men om det var snill dommer eller åpnere regelverk vet jeg ikke.

Nå har jeg bare tatt ferdselsprøva to ganger, men jeg har tatt den to ganger, og med samme hund, og jeg synes de to dommerne dømte veldig forskjellig og hadde ulik list for hva som var greit og ikke greit under ferdselsdelen.

Første gangen strøk vi på ferdselsbiten fordi hunden snuste rundt, hadde skjeve sitter og generelt oppførte seg som på tur mens vi gikk bortover en folketom plass. Andre gangen sto vi derimot, selv om hun også der oppførte seg som på tur mellom "momentene" - snuste i grøfter, tisset en skvett (høyløpsk, så da må en jo tisse...). Men hun gikk ved min side og ignorerte det vi passerte når jeg ba om det.

Første dommer mente at hunden ikke var under kontroll, andre dommer mente at jeg hadde full kontroll på hunden.

Første dommer brøt faktisk ferdselsbiten vår før vi rakk å møte et eneste menneske eller annet "moment", fordi dommer mente hunden var å oppfatte som en trussel for samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har dommere blitt snillere med årene eller likte de ikke meg og min hund, for jeg fikk klar kritikk på småting. Stoppet ikke raskt nok, hadde ikke kvikk nok neddekk, innsitten i front var skjev, kikket en ekstra gang på en i gruppa mm. Eller så så de at jeg hadde faktisk trent en god del og det så ut som jeg var på vei oppover og at kritikken kom derfra. Jeg sto for all del, men jeg fikk inntrykk av at dette ikke var noen barneskole. Jeg har jo sett i ettertid at dette kan selv en utrent hund tusle igjennom sånn nokså greit og få bestått.

Sorry folkens, men fp er som en bronsemerke prøve, folk har ett hav av feilmargin å gå på. Skjønner strengt tatt ikke hva folk stresser med her. Nix skal ut å gå til høsten igjen, men det er på en måte ikke noe jeg stresser med, eller jo det gjør jeg, for hun skal opp i IPO 1 senere, og da er det jo kjekt å ha lydigheten inne, men det er slettes IKKE kun for å få en BH på stamtavla. Det blir som å ta en K-test og tro at det sier alt om mentaliteten til hunden din.


*dukker og løper på kurs* bth_1sm117run-for-hills.gif

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten har dommere blitt snillere med årene eller likte de ikke meg og min hund, for jeg fikk klar kritikk på småting. Stoppet ikke raskt nok, hadde ikke kvikk nok neddekk, innsitten i front var skjev, kikket en ekstra gang på en i gruppa mm. Eller så så de at jeg hadde faktisk trent en god del og det så ut som jeg var på vei oppover og at kritikken kom derfra. Jeg sto for all del, men jeg fikk inntrykk av at dette ikke var noen barneskole. Jeg har jo sett i ettertid at dette kan selv en utrent hund tusle igjennom sånn nokså greit og få bestått.

Sorry folkens, men fp er som en bronsemerke prøve, folk har ett hav av feilmargin å gå på. Skjønner strengt tatt ikke hva folk stresser med her. Nix skal ut å gå til høsten igjen, men det er på en måte ikke noe jeg stresser med, eller jo det gjør jeg, for hun skal opp i IPO 1 senere, og da er det jo kjekt å ha lydigheten inne, men det er slettes IKKE kun for å få en BH på stamtavla. Det blir som å ta en K-test og tro at det sier alt om mentaliteten til hunden din.

*dukker og løper på kurs* bth_1sm117run-for-hills.gif

Ja jeg har et inntrykk fra regelverke at dette ikke er noe barneskole overhode men sånn som folk "snakker" og videoer jeg ser så kan jo dette umulig være et problem. Nå gjør jeg dette litt mer for kjekt og for å prøve ut noe nytt. Har trent med ipo folk en stund og det har vært kjekt å være med, lære nye ting og samtidig nå prøve seg på noe nytt. Nå meldte jeg på begge for hvorfor ikke liksom. Har en plan og å gå SL prøver med hund yngste men om jeg kommer til å gjøre det med han eldste vet jeg ikke. Det kommer alt ann på hvor mye tid og energi jeg orker å legge i en snart 7år gammel hund for å lære han feks. den innsitten forran som han så absolutt mener at ikke skal skje. Prøven er for morro skyld, for å prøve noe nytt og kanskje mest for min egen del for å vise meg at joda jeg kan få dette til jeg også. En ferdselsprøve er ikke et avlsverktøy for meg overhode og tittelen driter jeg en lang i for å være ærlig men det skal bli kjekt å prøve ut noe nytt uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo si at dommeren var fantastisk å gå for. Veldig hyggelig og veldig grei på det viset at han forstod godt at førerne var nervøse og vi fikk klar beskjed om å bare gå å gjøre vår "jobb" uten å tenker for mye. Ivo bestod med glans og Lea trakk jeg selv rett før dommeren sa at jeg burde gi meg. Helt greit og dommeren roste meg godt for håndtering av den unge Lea som ikke var helt klar for en konkurranse setting. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Japp. Du går den to ganger. Og skal huske det selv. Når du starter på fri ved foten, så går du rett tilbake til gruppen før du starter på resten av programmet.

Tørrtren uten hund først, så sitter etter hvert avstandene i hodet ditt. Jeg kom ut av tellinga på disse 50 skrittene, så jeg bare snudde "sånn her for jeg trur alle andre snudde her". :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp. Du går den to ganger. Og skal huske det selv. Når du starter på fri ved foten, så går du rett tilbake til gruppen før du starter på resten av programmet.

Tørrtren uten hund først, så sitter etter hvert avstandene i hodet ditt. Jeg kom ut av tellinga på disse 50 skrittene, så jeg bare snudde "sånn her for jeg trur alle andre snudde her". :lol:

Lineføringen avsluttes på andre siden av gruppen, man evt. roser, utgangsstilling, kobler av, går i gruppen og gjør minst en holdt, går ut av gruppen og starter på fvf, blir det riktig? Skal fvf ende med å gå gjennom gruppen en tredje gang?

Jeg er elendig på å huske ting når jeg er nervøs, så tror jeg starter allerede med å gå dette, evt med bikkja det ikke spiller så mye rolle om jeg ødelegger motivasjonen til. Dæven døtte det er mange skritt til sammen! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg for mye opp i tellinga av skritt, tror ikke det er mange dommere som henger seg opp i det, i alle fall ikke på BH. Jeg teller aldri, og ingen dommere har "tatt" meg på det, hverken i BH eller IPO. Det holder som Nirm sier, å gå "sånn omtrent der hvor andre gikk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng deg for mye opp i tellinga av skritt, tror ikke det er mange dommere som henger seg opp i det, i alle fall ikke på BH. Jeg teller aldri, og ingen dommere har "tatt" meg på det, hverken i BH eller IPO. Det holder som Nirm sier, å gå "sånn omtrent der hvor andre gikk" :)

Tellinga kommen jeg aldri i verden til å huske i utgangspunktet, så det har jeg allerede lagt fra meg. Men bare det at man skal gå uten dirigering gjør jo meg nervevrak, enkelte LP-mennesker som ikke takler nervøsitet trenger slikt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ekstremt nervøs tidligere, men har blitt litt bedre etter noen starter :) Det var nesten så jeg ikke husket navnet mitt når jeg skulle presentere meg og hilse dommer! De fleste dommere er hyggelige, og hjelper til om du får blackout, og du er IKKE den første de møter som er nervøs og kanskje gjør rare ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tellinga kommen jeg aldri i verden til å huske i utgangspunktet, så det har jeg allerede lagt fra meg. Men bare det at man skal gå uten dirigering gjør jo meg nervevrak, enkelte LP-mennesker som ikke takler nervøsitet trenger slikt :lol:

Signerer!! Jeg holdt på å krepere :P hele den delen med at jeg må huske programmet selv gjorde meg dødsnervøs og på første strekka datt jeg ut av tellinga og fikk mildt sagt angst "20... eeh, ****! Hvor langt har jeg kommet?? Tar 30 til for å safe!!!!" *lol*

Lykke til :D Vi var tre stk som gikk prøven den gangen og alle tre gikk forskjellig. Dette brydde ikke dommer seg om så lenge du gikk ca riktig lengde og får vist frem alle vendingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...