Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har vært borti lignende?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det enkleste ville vært om du kunne filmet det. En film sier så utrolig mye mer enn en kort beskrivelse, fordi alle oppfatninger av en tilstand er subjektive.

Du sier ikke noe om hva slags rase dette er?

Hvor lenge har hunden hatt dette problemet med hoftene?

Viser den noen tegn til smerte ved berøring av bestemte deler av kroppen?

Hvor mye veier den? Under-/overvektig?

Spennende sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrastveske kan brukes i mangen forskjellige diagnostiske formål. Blodårer, ryggmark og å rett å slett drikke det. (er i hvert fall det jeg har vært borti, kan hende det er flere også).

Jeg vet godt hva konstrastvæske kan brukes til.. Men som sagt har det hittil ikke vært mistanke for noe der konstrastvæske har vært et tema..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det enkleste ville vært om du kunne filmet det. En film sier så utrolig mye mer enn en kort beskrivelse, fordi alle oppfatninger av en tilstand er subjektive.

Du sier ikke noe om hva slags rase dette er?

Hvor lenge har hunden hatt dette problemet med hoftene?

Viser den noen tegn til smerte ved berøring av bestemte deler av kroppen?

Hvor mye veier den? Under-/overvektig?

Spennende sak :)

Film og hvilken rase det er, vil ikke komme som begrunnet tidligere..

Det er heller ikke hoftene som er problemet, men bakparten.. Og hun har vel hatt det nå i 1,5 år, men det kommer i perioder eller "anfall"..

Normalt hold for en brukshund..

Edit: viser ingen smerte.. Eller er tydelig berørt av det.. Da hadde hun ikke levd nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Film og hvilken rase det er, vil ikke komme som begrunnet tidligere..

Det er heller ikke hoftene som er problemet, men bakparten.. Og hun har vel hatt det nå i 1,5 år, men det kommer i perioder eller "anfall"..

Normalt hold for en brukshund..

Edit: viser ingen smerte.. Eller er tydelig berørt av det.. Da hadde hun ikke levd nå..

Det er helt umulig for noen å bedømme ut ifra en slik beskrivelse. "Bakparten" kan være så mangt. Du må nesten være litt mer beskrivende. Det er også umulig å forstå hva du mener med "et anfall". Hadde ikke lest gjennom alt som står her, så hadde ikke sett at du ikke vil legge ut film eller mer info. Jeg vil si det rett og slett er umulig for andre å hjelpe deg hvis vi ikke kan få alle fakta i saken, og aller viktigst et klipp slik at vi kan bedømme symptomene selv. Anbefaler at du holder deg til veterinæren, uansett om det har tatt lang tid og føles som om det ikke er noen ende på saken. De skal nok finne ut av det til slutt. Du vil ikke kunne få noen faglig baserte svar her uten ordentlig bakgrunnsmateriale. Men det er for all del lov å snakke i vei.

Edit: Ser grunnen til at du ikke vil nevne rasen er pga et lite miljø. Men jeg forstår allikevel ikke hvorfor. Er dette noe som viser seg å være arvelig, bør det absolutt ut i offentligheten. Jeg håper ikke du har planer om å holde en eventuell diagnose hemmelig med tanke på videre avl. Jeg vet hvor mye snusk som befinner seg i diverse kennelklubber og det har jeg sterke meninger om. Jeg skal ikke hoppe til konklusjoner om dine intensjoner, men jeg aner ugler i mosen når man ønsker å hysje ned mistanker om sykdom innen en spesiell rase.

Har nå lest gjennom alt og kan ikke se at film har blitt diskutert tidligere i denne saken. Men regner med det er av frykt for at vi gjenkjenner rasen. Ønsker deg lykke til med videre utrednig. Jeg kan ikke hjelpe deg uten en skikkelig anamnese. Kun dyrlegen din kan det, som har fått se hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig for noen å bedømme ut ifra en slik beskrivelse. "Bakparten" kan være så mangt. Du må nesten være litt mer beskrivende. Det er også umulig å forstå hva du mener med "et anfall". Hadde ikke lest gjennom alt som står her, så hadde ikke sett at du ikke vil legge ut film eller mer info. Jeg vil si det rett og slett er umulig for andre å hjelpe deg hvis vi ikke kan få alle fakta i saken, og aller viktigst et klipp slik at vi kan bedømme symptomene selv. Anbefaler at du holder deg til veterinæren, uansett om det har tatt lang tid og føles som om det ikke er noen ende på saken. De skal nok finne ut av det til slutt. Du vil ikke kunne få noen faglig baserte svar her uten ordentlig bakgrunnsmateriale. Men det er for all del lov å snakke i vei.

Edit: Ser grunnen til at du ikke vil nevne rasen er pga et lite miljø. Men jeg forstår allikevel ikke hvorfor. Er dette noe som viser seg å være arvelig, bør det absolutt ut i offentligheten. Jeg håper ikke du har planer om å holde en eventuell diagnose hemmelig med tanke på videre avl. Jeg vet hvor mye snusk som befinner seg i diverse kennelklubber og det har jeg sterke meninger om. Jeg skal ikke hoppe til konklusjoner om dine intensjoner, men jeg aner ugler i mosen når man ønsker å hysje ned mistanker om sykdom innen en spesiell rase.

Har nå lest gjennom alt og kan ikke se at film har blitt diskutert tidligere i denne saken. Men regner med det er av frykt for at vi gjenkjenner rasen. Ønsker deg lykke til med videre utrednig. Jeg kan ikke hjelpe deg uten en skikkelig anamnese. Kun dyrlegen din kan det, som har fått se hunden.

Hva er det med bakpart som kan misforståes, hvis jeg kan spørre?

Men for å avklare, så kan jeg jo sette inn definisjonen på disse helt normale ordene:

Bakpart - samme som bakdel - bakre, bakerste del av noe -

Anfall - plutselig og kortvarig utbrudd av sykdom el. sinnsbevegelse

Resten gidder jeg ikke å kommentere.. Jeg har en dialog med dyrlegen og jeg har ingen intensjoner på at noen på et forum skal sette en diagnose på hunden min.. Jeg spør her for å høre om det er noen som har vært borti noe lignende eller kan komme med andre tanker enn de vi selv har kommet på..

Og har du ikke noe positivt/matnyttig å komme med, foreslår jeg at du finner en annen tråd å henge deg opp i..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig for noen å bedømme ut ifra en slik beskrivelse. *klipp-klipp*

Poenget med en slik tråd som dette er hverken å bedømme eller å sette internettdiagnoser. Jeg ser på slike tråder som en form for brainstorming. Det kan kanskje gi en ny innfallsvinkel for noen som står fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med bakpart som kan misforståes, hvis jeg kan spørre?

Men for å avklare, så kan jeg jo sette inn definisjonen på disse helt normale ordene:

Bakpart - samme som bakdel - bakre, bakerste del av noe -

Anfall - plutselig og kortvarig utbrudd av sykdom el. sinnsbevegelse

Resten gidder jeg ikke å kommentere.. Jeg har en dialog med dyrlegen og jeg har ingen intensjoner på at noen på et forum skal sette en diagnose på hunden min.. Jeg spør her for å høre om det er noen som har vært borti noe lignende eller kan komme med andre tanker enn de vi selv har kommet på..

Og har du ikke noe positivt/matnyttig å komme med, foreslår jeg at du finner en annen tråd å henge deg opp i..

Beklager, for det var jo nettopp noe nyttig jeg hadde intensjon om å bidra med, og absolutt ingen diagnose. Hvis du bare vil høre fra noen som har vært bort noe lignende så kan du jo høre alt fra urinveisinfeksjon og inkontinens, til HD og lammelser. Ingen vits i å bli spydig. Da forlater jeg glatt samtalen. Det gjør jeg forsåvidt uansett. Men hvis du vil lære noe: En "bakpart" inneholder nederste del av rygg, hale, lysk, bekken, hofteledd, femur(hoftebein), patella(kneskål), tibia (skinnebein) og fibula (leggbein), fotrotsknoker, mellomfotsknoker og tåknokler, analåpning, testikler+penis/vulvae, og alle muskler og sener herunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, for det var jo nettopp noe nyttig jeg hadde intensjon om å bidra med, og absolutt ingen diagnose. Hvis du bare vil høre fra noen som har vært bort noe lignende så kan du jo høre alt fra urinveisinfeksjon og inkontinens, til HD og lammelser. Ingen vits i å bli spydig. Da forlater jeg glatt samtalen. Det gjør jeg forsåvidt uansett. Men hvis du vil lære noe: En "bakpart" inneholder nederste del av rygg, hale, lysk, bekken, hofteledd, femur(hoftebein), patella(kneskål), tibia (skinnebein) og fibula (leggbein), fotrotsknoker, mellomfotsknoker og tåknokler, analåpning, testikler+penis/vulvae, og alle muskler og sener herunder.

Men hvorfor skal ditt svar være så mye bedre enn de andres erfaringer?

Er ganske mange her inne med bra erfaring innen hund altså (selv er jeg fysioterapaut for hund) ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er helt umulig for noen å bedømme ut ifra en slik beskrivelse. "Bakparten" kan være så mangt. Du må nesten være litt mer beskrivende. Det er også umulig å forstå hva du mener med "et anfall". Hadde ikke lest gjennom alt som står her, så hadde ikke sett at du ikke vil legge ut film eller mer info. Jeg vil si det rett og slett er umulig for andre å hjelpe deg hvis vi ikke kan få alle fakta i saken, og aller viktigst et klipp slik at vi kan bedømme symptomene selv. Anbefaler at du holder deg til veterinæren, uansett om det har tatt lang tid og føles som om det ikke er noen ende på saken. De skal nok finne ut av det til slutt. Du vil ikke kunne få noen faglig baserte svar her uten ordentlig bakgrunnsmateriale. Men det er for all del lov å snakke i vei.

Edit: Ser grunnen til at du ikke vil nevne rasen er pga et lite miljø. Men jeg forstår allikevel ikke hvorfor. Er dette noe som viser seg å være arvelig, bør det absolutt ut i offentligheten. Jeg håper ikke du har planer om å holde en eventuell diagnose hemmelig med tanke på videre avl. Jeg vet hvor mye snusk som befinner seg i diverse kennelklubber og det har jeg sterke meninger om. Jeg skal ikke hoppe til konklusjoner om dine intensjoner, men jeg aner ugler i mosen når man ønsker å hysje ned mistanker om sykdom innen en spesiell rase.

Har nå lest gjennom alt og kan ikke se at film har blitt diskutert tidligere i denne saken. Men regner med det er av frykt for at vi gjenkjenner rasen. Ønsker deg lykke til med videre utrednig. Jeg kan ikke hjelpe deg uten en skikkelig anamnese. Kun dyrlegen din kan det, som har fått se hunden.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så fy fy å snakke om rase - alvorlig. Det KAN jo være at det finnes folk i rasemiljøet som VET noe om dette, men at det er ting som ikke snakkes om? At det kan være vanlig på rasen, men fy fy å snakke om liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så fy fy å snakke om rase - alvorlig. Det KAN jo være at det finnes folk i rasemiljøet som VET noe om dette, men at det er ting som ikke snakkes om? At det kan være vanlig på rasen, men fy fy å snakke om liksom.

Jepp, også er det ikke vits å rope ulv før man vet sikkert hva det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke problemet med å fortelle hvilken rase hunden er. Og at det er et lite miljø, spiller det noen rolle? Er vel ingen her inne som går bananas om de får vite at hunden din er feilavlet, ulovlig eller hva det no måtte være som gjør at du holder igjen informasjon. Vi vil jo bare hjelpe deg på best mulig måte. Å vite hvordan hunden ser ut og hvordan den er bygd, kan gjerne få frem flere eller mer konkrete alternativer til hva som kan være galt :-) Og det kan jo godt være at noen her på forumet har kjennskap til rasen, som kanskje har opplevd noe lignende :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal ditt svar være så mye bedre enn de andres erfaringer?

Er ganske mange her inne med bra erfaring innen hund altså (selv er jeg fysioterapaut for hund) ;)

Hvor har jeg påstått det? Jeg vil da bare hjelpe til som alle andre... Nei, takk for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til gnål om rase da. Hun sier hun ikke kommer til å fortelle hvilken rase det er, det er ikke hennes hund og ikke hennes avgjørelse å ta. Er det så vanskelig å respektere det?

Åpenhet er vel og bra, men ikke or alle og i alle tilfeller. Feks når hunden ikke er ens egen.

Jeg hadde også tatt MR. Tror jeg. Men om hunden har det bra, siden den ikke er avlivet så går jeg ut fra det, så hadde jeg på et eller annet tidspunkt kastet inn håndkleet og lært meg å leve med det. Kjipt, men House er en tv-serie, han jobber ikke på Heimdal Dyreklinikk dessverre. Hunden er smertefritt og uberørt av anfallene, det er begrenset hvor mye penger og tid jeg hadde brukt. Det er rett og slett tungt å leve sånn.

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til gnål om rase da. Hun sier hun ikke kommer til å fortelle hvilken rase det er, det er ikke hennes hund og ikke hennes avgjørelse å ta. Er det så vanskelig å respektere det?

Åpenhet er vel og bra, men ikke or alle og i alle tilfeller. Feks når hunden ikke er ens egen.

Jeg hadde også tatt MR. Tror jeg. Men om hunden har det bra, siden den ikke er avlivet så går jeg ut fra det, så hadde jeg på et eller annet tidspunkt kastet inn håndkleet og lært meg å leve med det. Kjipt, men House er en tv-serie, han jobber ikke på Heimdal Dyreklinikk dessverre. Hunden er smertefritt og uberørt av anfallene, det er begrenset hvor mye penger og tid jeg hadde brukt. Det er rett og slett tungt å leve sånn.

Lykke til!

Jeg skal definitivt høre med Dyrlegen om muligheter for MR og slikt.. Men du sier det jeg tenker, vi kommer ikke til å snu på hver en stein eller gjøre hva som helst for å finne ut av sykdommen.. Jeg liker å få svar, men noen ganger er det ikke like enkelt og så lenge hunden ikke har det vondt, så er det litt hvor mye man skal undersøke den hunden også ;p

Til alle: jeg forventer ikke at noen her skal komme med noen fasitsvar.. Men alltids noen som har hørt om noen eller kjenne noen som har vært borti noe, og derfor spør jeg her om noen har erfaringer.. Hvis noen kommer med forslaget at det er UVI, skal jeg fint klare å sile ut slike forslag selv..

Noe mer konkret hvor problemet sitter i bakparten kan jeg ikke gi, fordi vi ikke vet nøyaktig.. Det er liksom ikke bare en tå som stikker ut feil eller hunden reagerer ved et spesielt punkt..

Jeg blir også nesten imponert hvor opphengt dere er i denne rasen.. De aller fleste rasene er normalt bygd, og derfor er det jo ingenting som tilsier at det er kroppsbygningen som er problemet.. Hunden er normal og godt innenfor rasestandarderen til sin rase og ingen defekter i bygning eller ekstriør som gjør dette.. Dessuten, 98% av dere har heller ikke hørt om rasen. Noe som bare vil gi masse googling og jeg vet hva klubbene skriver og hva som sies der ..

Men hvis dere virkelig ikke får ro i sjelen, så kan vi alltids late som at det er en rottweiler eller en border collie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Grunnen til at jeg lurte på rase var at noen raser er disponert for noe som heter Ataxi - hos noen av disse rasene dukker sykdommen opp når de er valper, hos andre dukker det opp i "tenårene".

Symptomene varierer, men ukoordinert bakpart er f.eks. ikke uvanlig. Kan ikke påvises ved hverken røntgen, MR eller annet - men for Parson tror jeg det finned DNA test og kanskje også for Italiensk Spinone. Tilstanden finnes også hos andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurte på rase var at noen raser er disponert for noe som heter Ataxi - hos noen av disse rasene dukker sykdommen opp når de er valper, hos andre dukker det opp i "tenårene".

Symptomene varierer, men ukoordinert bakpart er f.eks. ikke uvanlig. Kan ikke påvises ved hverken røntgen, MR eller annet - men for Parson tror jeg det finned DNA test og kanskje også for Italiensk Spinone. Tilstanden finnes også hos andre raser.

Rasen har ingen sykdommer som de er spesielt utsatt for.. Unntaket er vel epilepsi.. Men det har bedret seg masse de siste årene.. Noen veldig veldig få individer har også hatt en veldig sjelden muskelsvinnsykdom som har gått på kraniet.. Og det er vel det egentlig som man vet.. Rasens hovedproblem egentlig er at folk ikke røntger hundene sine..

Men skal definitivt lese ataxi uansett, i tilfelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...