Gå til innhold
Hundesonen.no

neste hund i framtiden


SaraSL
 Share

Recommended Posts

det er nok en god stund før vi får hund nr. 2, men det er aldri for tidlig å lære om min neste rase.

det er noen raser som jeg har falt for.

- må være større en kooiker (40 cm) men skal være en mellomstor hund

- en aktiv rase, en rase som liker å være ut å løpe endel.

- langhåret men ikke like mye pels som en collie.

- skal nok bruke den også til utstilling, så jeg vil ikke ha en hund som må stelles og klippes i mange timer.

- helst en lettstelt rase

- helst lettlært

- ikke for mye jaktinstinkt

Endret av kooiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på NKK rogaland skal vi kanskje gå å se på aussien. kunne tatt finsk lapp hund i samme sleng :)

det er noen raser som jeg liker veldig godt

det er islandsk fårehund, aussie (ligger veldig høyt), kanskje ny kooiker og finsk lapphund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av mine drømmeraser :ahappy::wub:

Jeg var på MH for finske lapphunder i går, og jeg ble imponert over dem. De er vel rundt 46-48 cm eller noe sånt, og de må vel bare børstes litt før de stilles, tror jeg? Men det er jo masse lapphund-folk her, så de kan sikkert fortelle mer om dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- må være større en kooiker (40 cm) men skal være en mellomstor hund

Idelstørrelsen hanner er 49 cm pluss minus 3 cm, tisper er 46 cm pluss minus 3 cm. Men, det er viktigere med en god type enn størrelse, så du får alt fra under 40 cm (tisper) til nesten 55 cm (hanner). Det er ikke så vanlig da :)

- en aktiv rase, en rase som liker å være ut å løpe endel.

Ja, dette er friluftshunder og trives veldig godt med å være ute i skog og mark, men også som sofapoteter :)

- langhåret men ikke like mye pels som en collie.

De er langhåret, men, får du en med korrekt pels er det lite pelsstell. Litt børsting i røytetida, ellers er voksenpelsen selvgjort. Valpepelsen er ikke like praktisk. Min er sånn at snø fester seg sjeldent, kvister fester seg sjeldent, og møkk renner av når han er tørr, og tørke seg gjør han på et par rist (så trenger jeg bare å tørke mage og poter)

- skal nok bruke den også til utstilling, så jeg vil ikke ha en hund som må stelles og klippes i mange timer.

Samme som over. En lapphund skal IKKE stelles noe overdrevent før en utstilling, helst ikke badet heller, og skal ikke fremstå nyfrisert. Skal ikke klippes noe sted. Den skal se ut som den kommer rett fra skogen helst :)

I helga hadde vi rasespesial i et gjørmehull, de fleste hundene var ute og surra før de skulle i ringen, de fikk heller bare bli skitne.

- helst en lettstelt rase

Allerede svart på

- helst lettlært

Ja, de er forsåvidt de, de fleste jeg kjenner. Men, de er ikke like kjappe som bc, belger etc, og de er heller ikke like utholde. De er polare spisshunder, og er veldig sånn at hvis det ikke er verdt det for dem kan du bare glemme det. Det lønner seg å jobbe masse med samarbeid og kontakt og utvikle både lekelyst og godbitlyst. Jeg går jo lydighet med min, men jeg vet jo at vi aldri kommer til å nærme oss eliteklassen :P Men når det er sagt, det finnes lapphunder som har opprykk til elite i LP, og som går bra i agility, men du må mest sannsynligvis jobbe MER for å få en lapphund dit enn mer typiske raser. Med tålmodighet går det meste dog :P

- ikke for mye jaktinstinkt

Veldig varierende, men det raseriktige er visstnok at det skal være moderat til lite. Finsk lapphund er egentlig voktere/gjetere som skal passe på reinflokken, og det blir derfor dumt om de stakk på jakt hele tida. Men det finnes individer med mer jakt, og som brukes litt til jakt. Det er noe mer jakt i de nært beslektede rasene svensk lapphund og lapsk vallhund (de tre rasene var samme rase inntil for noen tiår siden, ergo kan man få mye likt i de tre rasene).

1151059_10153174313505341_1147066046_n.j

Dette er min hannhund, han er snart 2,5 år og en veldig moderat hund både mentalt og utseendemessig. Rasen er veldig variabel i utseende (særlig på tisper, men også på hanner).

526325_10153160494700341_44456775_n.jpg

1011542_10153152633010341_955052044_n.jp

Min til høyre, mammaen hans i midten og kullsøster til venstre.

Alt i alt er det en kjekk allroundhund som funker til det meste, de er jevnt over stødige og med på det meste, og robuste hunder som tåler mye, men utskudd finnes jo (enkelte linjer har veldig mye urhund og særhet i seg, feks). Men de har jo sine ting, de har lav terskel for lyd og er ikke de letteste i verden å trene med om du ikke har lyst til å legge innsats i det. Med korrekt pels fungerer de godt på sommeren, men de trives best på vinteren. Min hunds komfortemperatur er minus 15-20 grader :P Relativt friske er de og, se opp for hofter, katerakt, prcd-PRA (gentest for dette), pluss endel ymse sykdommer som epilepsi, stoffskifteproblemer, patellaluksasjon, allergi, pompes (gentestes for) etc.

I signaturen min er det link til blogg, der kan du lese mer om min tass og finne linker til mange andre lapphundeiere sine blogger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- må være større en kooiker (40 cm) men skal være en mellomstor hund

Idelstørrelsen hanner er 49 cm pluss minus 3 cm, tisper er 46 cm pluss minus 3 cm. Men, det er viktigere med en god type enn størrelse, så du får alt fra under 40 cm (tisper) til nesten 55 cm (hanner). Det er ikke så vanlig da :)

- en aktiv rase, en rase som liker å være ut å løpe endel.

Ja, dette er friluftshunder og trives veldig godt med å være ute i skog og mark, men også som sofapoteter :)

- langhåret men ikke like mye pels som en collie.

De er langhåret, men, får du en med korrekt pels er det lite pelsstell. Litt børsting i røytetida, ellers er voksenpelsen selvgjort. Valpepelsen er ikke like praktisk. Min er sånn at snø fester seg sjeldent, kvister fester seg sjeldent, og møkk renner av når han er tørr, og tørke seg gjør han på et par rist (så trenger jeg bare å tørke mage og poter)

- skal nok bruke den også til utstilling, så jeg vil ikke ha en hund som må stelles og klippes i mange timer.

Samme som over. En lapphund skal IKKE stelles noe overdrevent før en utstilling, helst ikke badet heller, og skal ikke fremstå nyfrisert. Skal ikke klippes noe sted. Den skal se ut som den kommer rett fra skogen helst :)

I helga hadde vi rasespesial i et gjørmehull, de fleste hundene var ute og surra før de skulle i ringen, de fikk heller bare bli skitne.

- helst en lettstelt rase

Allerede svart på

- helst lettlært

Ja, de er forsåvidt de, de fleste jeg kjenner. Men, de er ikke like kjappe som bc, belger etc, og de er heller ikke like utholde. De er polare spisshunder, og er veldig sånn at hvis det ikke er verdt det for dem kan du bare glemme det. Det lønner seg å jobbe masse med samarbeid og kontakt og utvikle både lekelyst og godbitlyst. Jeg går jo lydighet med min, men jeg vet jo at vi aldri kommer til å nærme oss eliteklassen :P Men når det er sagt, det finnes lapphunder som har opprykk til elite i LP, og som går bra i agility, men du må mest sannsynligvis jobbe MER for å få en lapphund dit enn mer typiske raser. Med tålmodighet går det meste dog :P

- ikke for mye jaktinstinkt

Veldig varierende, men det raseriktige er visstnok at det skal være moderat til lite. Finsk lapphund er egentlig voktere/gjetere som skal passe på reinflokken, og det blir derfor dumt om de stakk på jakt hele tida. Men det finnes individer med mer jakt, og som brukes litt til jakt. Det er noe mer jakt i de nært beslektede rasene svensk lapphund og lapsk vallhund (de tre rasene var samme rase inntil for noen tiår siden, ergo kan man få mye likt i de tre rasene).

1151059_10153174313505341_1147066046_n.j

Dette er min hannhund, han er snart 2,5 år og en veldig moderat hund både mentalt og utseendemessig. Rasen er veldig variabel i utseende (særlig på tisper, men også på hanner).

526325_10153160494700341_44456775_n.jpg

1011542_10153152633010341_955052044_n.jp

Min til høyre, mammaen hans i midten og kullsøster til venstre.

Alt i alt er det en kjekk allroundhund som funker til det meste, de er jevnt over stødige og med på det meste, og robuste hunder som tåler mye, men utskudd finnes jo (enkelte linjer har veldig mye urhund og særhet i seg, feks). Men de har jo sine ting, de har lav terskel for lyd og er ikke de letteste i verden å trene med om du ikke har lyst til å legge innsats i det. Med korrekt pels fungerer de godt på sommeren, men de trives best på vinteren. Min hunds komfortemperatur er minus 15-20 grader :P Relativt friske er de og, se opp for hofter, katerakt, prcd-PRA (gentest for dette), pluss endel ymse sykdommer som epilepsi, stoffskifteproblemer, patellaluksasjon, allergi, pompes (gentestes for) etc.

I signaturen min er det link til blogg, der kan du lese mer om min tass og finne linker til mange andre lapphundeiere sine blogger.

takk for et fint svar. finsk lapphund er en nydelig rase, har hatt sansen for dem lenge. hvordan er gemytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for et fint svar. finsk lapphund er en nydelig rase, har hatt sansen for dem lenge. hvordan er gemytte?

Hm, det er veldig vanskelig å svare enkelt på. Rasen har endel ulikt i seg, siden det er en såpass fersk rase. Men, sånn som jeg kjenner min og de andre jeg kjenner best er de generelt stabile, stødige, happy go lucky hunder, er glade bare de får være med, om du skjønner. Med min har jeg feks lagt opp til at han skal takle mange ulike miljøer og ha en god avknapp, og vi har nå en hund som ikke har noen store redsler og som jeg ikke har noe problem med å dra med på det meste. Han har flydd flere ganger uten noe stress, tusla rundt i Oslo sentrum uten problem etc etc. Mitt inntrykk er at de fleste av rasen kommer dit uten noe problem om eier er bevisst det. Men det finnes dessverre endel linjer som går i avl hvor det er redsler, f.eks. vet jeg om endel hunder fra samme linjer som er direkte menneskesky, såpass at valpemoren settes vekk når valpekjøpere kommer på besøk, eller hunder som har diverse teite redsler, f.eks. redd for vind, lyd etc etc. Dette er jo da hunder som (for meg) ikke kommer fra seriøse oppdrettere, så jeg ville jo uansett aldri kjøpt valp derfra sjøl, men man kan altså få lapphunder med dårlig mentalitet om man er uheldig, men sånn er det vel med de fleste raser egentlig.

Ellers er de jevnt over sosiale og trivelige hunder. Jeg er ikke den som går mest på utstilling, men der jeg har vært har jeg sett lite til menneskeredsler, de fleste er sosiale uten å bli helt gale av glede, og har ikke noe problem med fremmede mennesker. Enkelte bråkete hannhunder finnes, men ellers er de stort sett greie med andre hunder. Ikke noe problem å bare putte sammen en flokk med hunder som ikke kjenner hverandre kjempegodt og at det bare går bra, sånn stort sett. De er enkelt og greit enkle hunder å få til, hvis du selv gjør jobben med å luke ut mindre heldige oppdrettere og linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...