Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør vi etterstrebe å beholde de ulike rasers opprinnelige egenskaper?


QUEST
 Share

Recommended Posts

De fleste hunderaser/grupper har jo vært avlet for et mer eller mindre spesifikkt bruksområde. Spørsmålet er, bør vi i alle tilfeller virkelig etterstrebe å beholde disse?

Først og fremst for det enkelte individs egen del. Det er jo ingen tvil om f.eks en greyhound med et utpreget jaktinstinkt, vil leve et liv med flere begrensninger, enn en med moderat eller lite jaktinstinkt.

Hunden vil høyst sannsynlig få adskillig færre muligheter til å løpe løs, hvilket jo er et absolutt minus for hvilken som helst hund. Det samme gjelder jo raser som er avlet for diverse kampformål.

Dette er bare et par eksempler, legg merke til at ingen av de nevnte eksemplene, har (opprinnelige) egenskaper, som er tillatt brukt i Norge pdd, og det er vel liten sannsynlighet for noen endring her heller.

Kort sagt, er det ikke mer dyrevennlig for hundene og avle vekk egenskaper som de likevel ikke har bruk for, og som i realiteten utgjør en begrensning for dem, i dagens samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min naive verden så mener jeg vi bør gå en helt annen vei - man bør ikke skaffe seg en rase hvis rasens egenskaper ikke passer inn i ens livsstil og man ikke kan gi hunden det den trenger.

Husky er et godt eksempel. Man må ikke drive med sledekjøring for å ha en husky, men man bør ha såpass aktiv livsstil at hunden får brukt seg skikkelig da det er hva den er avlet for og trenger. Å avle bort disse egenskapene og lage en show-husky slik de har gjort i USA mener jeg ikke er veien å gå.

Hvis vi mennesker bare kunne vært litt mindre egoister så hadde dette med hunderaser vært mye enklere.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt både og.

Samfunnet blir mer og mer misstilpasset hundehold, iallefall i Norge. Hvor vi får fler og fler regler som f.eks helårsbåndtvang, ingen friområder, raseforbud, forbud mot antall hunder osv. Jeg tror at dersom noen raser, blir avlet til å være for 'heftige' til sitt bruk, vil fler og fler hundeeiere slite med å gi hunden det den trenger - pga samfunnet rund- om man er aldri så aktiv i utgangspunktet.

Men ja, folk bør tenke over sin egen livsstil før de anskaffer en evnt rase de vil ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke eterstrebe "bruksområdet" til Staffen, langt der i fra. Men jeg vil ikke Labradorisere (og ikke bli sint på Labrador eiere, dere skjønner begrepet :P) for da kan det hende andre (for meg) viktige rasetrekk blir borte.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo myndene egenskaper det er tilatt brukt i Norge, da. Lure coursing er en av hundeverdens hurtigst voksende grener.

Kjøper man hund uten å vite hva det er man har mellom henda, kan man fort risikere å bli sittende med bæsj på leggen og skjegget i postkassa, samme hvilken rase det er.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi trenger ikke kamphunder, men og beholde raseforskjeller synes jeg er viktig. Jeg vil ikke ha en labrador, ikke fordi det er noe galt med de, men fordi de ikke passer meg personlighetsmessig. Man har selv et ansvar for og gi hver enkelt det de trenger, så da foreslår jeg heller at man kjøper en rase man klarer enn og gjøre alle raser moderate og lettvinte. Jeg har null til overs for "utstillings" linjer som avles av brukshunder bare slik at alle kan ha en. Det ødelegger rasen, vil man ikke bruke hunden så kan man kjøpe en av de mange selskapsrasene som finnes allerede.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi trenger ikke kamphunder, men og beholde raseforskjeller synes jeg er viktig. Jeg vil ikke ha en labrador, ikke fordi det er noe galt med de, men fordi de ikke passer meg personlighetsmessig. Man har selv et ansvar for og gi hver enkelt det de trenger, så da foreslår jeg heller at man kjøper en rase man klarer enn og gjøre alle raser moderate og lettvinte. Jeg har null til overs for "utstillings" linjer som avles av brukshunder bare slik at alle kan ha en. Det ødelegger rasen, vil man ikke bruke hunden så kan man kjøpe en av de mange selskapsrasene som finnes allerede.

For så vidt mye enig med deg, men syns og det er synd at de såkalt selskapsrasene har en tendens til å bli sett litt lett på for å si det sånn. Alle hunder har godt av å få brukt seg og de aller fleste hunder innehar ressurser som gjør dem i stand til å tåle å få utfolde seg. Jeg personlig er drita lei av at hunder blir satt i bås og at noen raser blir karakterisert som nybegynnerhunder osv. De aller fleste hunder blir sterkt undervurdert etter mitt syn :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For så vidt mye enig med deg, men syns og det er synd at de såkalt selskapsrasene har en tendens til å bli sett litt lett på for å si det sånn. Alle hunder har godt av å få brukt seg og de aller fleste hunder innehar ressurser som gjør dem i stand til å tåle å få utfolde seg. Jeg personlig er drita lei av at hunder blir satt i bås og at noen raser blir karakterisert som nybegynnerhunder osv. De aller fleste hunder blir sterkt undervurdert etter mitt syn :)

det har jeg ikke sagt noe om. Jeg er stor fan av at alle hunder får det de trenger og enda litt, men det var ikke det det var snakk om nå. Det var snakk om og avle vekk instinkter og rasetrekk for og lage hunder som alle kan ha, moderate hunder med lite jakt, lite aggresjon etc og det er klart egenskaper mange kunne klart seg uten i det daglige, også jeg, men det påvirker også individet andre plasser enn i skogen. Det er stor forskjell på raser og en del er ikke for alle og alle liker ikke det samme, men så heldige som vi er da så finnes det jo hvor mye som helst og velge i at man kan bare la vær og velge de man ikke klarer eller vil ha. Og la de som vil ha mer hund eller annerledes hund få lov til det.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei. Kommer an på hva formålet var, om det er etisk forsvalig å beholde det, om det er lovlig å beholde det og hvor lenge siden det evt var siden det var en opprinnelig egenskap.

Nemlig :) Men for de rasene som kan krysse JA på de tre punktene, så mener jeg at man ikke bare bør, men SKAL beholde hundenes rasespesifikke egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange flotte raser, med så mange ulike egenskaper. Hvorfor velge en rase som ikke passer formålet med hundeholdet? Snakker vi om de bruksområdene som er etisk forsvarlige, så synes jeg det er synd å ødelegge flotte raser ved å lage "light-versjoner" av dem som skal passe absolutt alle. Det å fremelske ekstreme trekk som premieres på utstilling, som går på bekostning av funksjonellt eksteriør etter bruksområdet, er akkurat like synd

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du startet denne tråden på bakgrunn av myndetråden. Om man vil beholde hundenes funksjonalitet og fysikk som løpere så må de ha en grunn for å løpe. Etter falsk eller ekte hare. I USA og i deler av europa får man jaktlisens på disse hundene på lik linje som alle andre hunder. Så spør du da om vi trenger disse egenskapene i hundene i Norge? Eller i det hele tatt? Mine hunder kan løpe løse i skogsterreng hver dag på forsvarlig måte så de har ikke noe dårligere liv enn en hvilken som helst annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er glad for at min mynde ikke har veldig utpreget jaktinstinkt. Hadde hun kommet seg løs og løpt etter en katt, så hadde det ikke vært jakt men lek for henne og den katten hadde overlevd uansett. Er en viss sjanse for at hun hadde vært redd katten også. :rolleyes:
Hun kunne gå løs der vi bodde tidligere, og der var det 2 løse kaniner som bodde ute hele året, de bodde på andre siden av gaten og vi måtte passere disse kaninen hver eneste gang vi gikk ut. Hun prøvde aldri å jakte på disse, selv om de løp nesten hver gang de så oss.
Det gjør ting veldig mye lettere for meg og det gir henne mye mer frihet når vi er på tur. :ahappy:
Hun er da like mye mynde for det, hun har fortsatt myndens funksjonalitet og fysikk, selv om hun mangler det utpregede jaktinstinktet de fleste mynder har. Hun elsker å løpe selv om hun ikke jakter på noe.

Men jeg skjønner hvorfor folk vil bevare jaktinstinktet hos myndene, selv om det er mer praktisk for meg å ikke ha det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min naive verden så mener jeg vi bør gå en helt annen vei - man bør ikke skaffe seg en rase hvis rasens egenskaper ikke passer inn i ens livsstil og man ikke kan gi hunden det den trenger.

Husky er et godt eksempel. Man må ikke drive med sledekjøring for å ha en husky, men man bør ha såpass aktiv livsstil at hunden får brukt seg skikkelig da det er hva den er avlet for og trenger. Å avle bort disse egenskapene og lage en show-husky slik de har gjort i USA mener jeg ikke er veien å gå.

Hvis vi mennesker bare kunne vært litt mindre egoister så hadde dette med hunderaser vært mye enklere.

La meg først få presisere at jeg stilte spørsmålet utelukkende for hundene sin del. Ikke hva man som hundeeier måtte ønske av ulike egenskaper.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg. I en ideell verden hadde folk brukt vett og forstand, når de anskaffet seg hund.. Det vil blant annet si, at de ikke skaffet seg hund utelukkende basert på utseendet til hunden. Dessverre er det jo ikke slik, folk vil ha borzoi fordi den er stilig og de med, la oss si, 'vikarierende' motiv for å skaffe seg hund, kjøper diverse kamp/mastiffraser ikke bare på grunn av utseendet..

Jeg har lagt merke til at f.eks schæfer har dalt i popularitet hos de sistnevnte.. Høyst sannsynlig fordi schæferen har blitt 'mykere' med årene. Neppe noe minus for hverken rasen eller det enkelte individ..

Huskyer eller aller mest alaskahuskyer florerer det jo av, men her tror jeg nok hovedårsaken er at uønskede hvalper/hunder gjerne dumpes til 'gibortpris'.

det finnes så mange flotte raser, med så mange ulike egenskaper. snakker vi om de bruksområdene som er etisk forsvarlige, så synes jeg det er synd å ødelegge flotte raser ved å lage "light-versjoner" av dem som skal passe absolutt alle. Det å fremelske ekstreme trekk som premieres på utstilling, som går på bekostning av funksjonellt eksteriør etter bruksområdet, er akkurat like synd

Poenget er ikke å lage raser som 'passer' for alle men i realiteten, så bryr jo temmelig mange seg lite om hva slags egenskaper en rase innehar.. Syns de hunden er fin, så skal de ha en slik, uansett om de aldri har tenkt å dra på jakt, eller driver med gjeting..

Jeg vil dog si, at jeg i hovedsak tenkte på raser med egenskaper som ikke kan benyttes i Norge med 'omegn', så og si.

Dvs at 'ordinære' jakthunder, gjeterhunder og typiske brukshunder egentlig ikke hører hjemme i denne tråden.

Derimot er det ikke tillatt med hetsjakt i Norge (lurecoursing blir ikke helt det samme..), normale hundeeiere ønsker ikke hunder som spiser folk og fe, etter eget forgodtbefinnende og det er vel ytterst få som har behov for de mer ekstreme vokterrasene.

Regner med du startet denne tråden på bakgrunn av myndetråden. Om man vil beholde hundenes funksjonalitet og fysikk som løpere så må de ha en grunn for å løpe. Etter falsk eller ekte hare. I USA og i deler av europa får man jaktlisens på disse hundene på lik linje som alle andre hunder. Så spør du da om vi trenger disse egenskapene i hundene i Norge? Eller i det hele tatt? Mine hunder kan løpe løse i skogsterreng hver dag på forsvarlig måte så de har ikke noe dårligere liv enn en hvilken som helst annen hund.

Ikke bare på bakgrunn av den men den var en utløsende faktor, kan du si. ;)

En hund behøver slett ikke ha et voldsomt jaktinstinkt for å ha glede av og løpe fritt. Jeg tenker nok i hovedsak på Norge med 'omegn' kan man si, dvs land der det ikke er noen legitim grunn for å bevare instinkter, som i dagens samfunn, begrenser hundens frihet, mer enn noe annet.

Det er jo bra at dine hunder får nyte friheten, men tror du det gjelder majoriteten av hunder med diverse utpregede, i dagens samfunn, 'mindre passende' instinkter?

Vi vet vel egentlig begge svaret på det..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,løpe fritt kan alle hunder gjøre,men disse er spesialiserte løpere,rasestandardene er skrevet ut i fra hva som gir en rask hund og for å bevare dette så må de få utøve sin oppgave og beholde sin motivasjon. Om ikke hundene får beholde noe bruksområde så blir de redusert til rene dvaske utstillingshunder da,med alt det måtte medføre. Du skriver jo selv at du kunne tenkt deg en moderatpelset afghaner. Hvem vil vel avle noe sånt om det ikke tjente noe formål? Vet du,jeg tror faktisk at majoriteten av mynder får nyte sin tid i frihet her i landet fordi eierne er flinke til å tilrettelegge. Allikevel står de sjeldent i avisene hva? Ikke ofte du leser om saluki som dreper sau? Allikevel får alle mynder jeg kjenner løpe fritt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt mer gjennom dette etter som jeg leser innleggene som kommer i denne tråden. Og jeg ser at det kan være egenskaper som kan fjernes for hundens beste uten at den mister sin egenart på andre områder.

Jeg tar husky som eksempel igjen. Huskyer kan sjelden løpe løs pga svært sterkt jaktinstinkt. Dette var noe de hadde bruk for slik de ble holdt før, da mange huskyer måtte skaffe sin egen mat. Men folk som holder husky i dag, enten de driver med sledekjøring eller andre aktiviteter, fôrer uansett hunden selv. Den trenger dermed ikke lenger det sterke jaktinstinktet. Hvis man hadde avlet for å redusere dette, men beholdt de andre egenskapene, så ville man fått en aktiv hund som faktisk også kunne være løs. Noe jeg mener kunne økt livskvaliteten til hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund behøver slett ikke ha et voldsomt jaktinstinkt for å ha glede av og løpe fritt.

Nå er det forskjell på "å ha glede av og løpe fritt", og å løpe som en husky eller en greyhound.

Jeg ser ingen grunn til å bevare en rase uten å samtidig bevare dens egenskaper—altså dens funksjonalitet og temperament. Jeg forstår strengt tatt ikke hva en rase er utenom dens egenskaper?

Men folk som holder husky i dag, enten de driver med sledekjøring eller andre aktiviteter, fôrer uansett hunden selv. Den trenger dermed ikke lenger det sterke jaktinstinktet. Hvis man hadde avlet for å redusere dette, men beholdt de andre egenskapene, så ville man fått en aktiv hund som faktisk også kunne være løs. Noe jeg mener kunne økt livskvaliteten til hunden.

Huskyens drivkraft og vilje til å løpe henger sammen med dens jaktinstinkter. Det er en grunn til at det er raser som husky, vorsteher, greyhound, osv. som gjør det bra i hundekonkurranser hvor løping er sentralt—jaktinstinkter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyens drivkraft og vilje til å løpe henger sammen med dens jaktinstinkter. Det er en grunn til at det er raser som husky, vorsteher, greyhound, osv. som gjør det bra i hundekonkurranser hvor løping er sentralt—jaktinstinkter.

Hvordan mener du løpeviljen henger sammen med jaktinstinktet? Jeg spør av nysgjerrighet. :)

Sent from my C6603 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du løpeviljen henger sammen med jaktinstinktet? Jeg spør av nysgjerrighet. :)

Når det gjelder greyhound er det ren empiri. Du får ikke de til å løpe rundt en bane av ren egenvilje, den må ha "haren" foran seg.

Jaktinstinkter er viktig i andre sammenhenger også, alt fra gjeting til å apportere tennisballer for eieren sin. Det er litt misforstått at det bare er å avle bort disse tingene. Det som er viktig er at du kan lede hunden slik at den kan bruke instinktene sine på en fruktbar måte, om det så er å apportere tennisballer eller å trekke en slede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det med greyhound, det er jo også galopp. Men jeg ser ikke den samme sammenhengen mellom huskyens trav og jaktinstinktet.

Uansett mener jeg ikke at det skal lett som ingenting bare fjernes, men at man kan jobbe med å redusere jaktinstinktet vil jeg tro skal gå.

Sent from my C6603 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på "å ha glede av og løpe fritt", og å løpe som en husky eller en greyhound.

Så fordi min mynde ikke har jaktinstinkt så løper hun ikke som en mynde? :P

Jeg skjønner at jeg har en defekt mynde pga hennes manglende egenskaper, men hun er fortsatt en hjortehund i funksjonalitet og temperament. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,løpe fritt kan alle hunder gjøre,men disse er spesialiserte løpere,rasestandardene er skrevet ut i fra hva som gir en rask hund og for å bevare dette så må de få utøve sin oppgave og beholde sin motivasjon. Om ikke hundene får beholde noe bruksområde så blir de redusert til rene dvaske utstillingshunder da,med alt det måtte medføre. Du skriver jo selv at du kunne tenkt deg en moderatpelset afghaner. Hvem vil vel avle noe sånt om det ikke tjente noe formål? Vet du,jeg tror faktisk at majoriteten av mynder får nyte sin tid i frihet her i landet fordi eierne er flinke til å tilrettelegge. Allikevel står de sjeldent i avisene hva? Ikke ofte du leser om saluki som dreper sau? Allikevel får alle mynder jeg kjenner løpe fritt

Jeg tror du også er fullt inneforstått med at ganske mange mynder i Norge ikke akkurat får løpe så mye fritt akkurat.. Og la meg presisere, jeg mener ikke på bane eller i innhegning.. Jeg mener i skog og mark.

Jeg kan virkelig ikke erindre at jeg har uttalt at jeg kunne tenkt meg en afghaner, hverken med eller uten pels.. Derimot syns jeg en moderat pelset afghaner ser mer funksjonell ut, nettopp ut fra de ovennevnte kriterier.

At man ikke leser om salukier som har tatt sau, har vel muligens noe med, at mange eiere er forsiktige med og om de slipper hunden løs..

Jeg personlig mener det er feil og skulle tviholde på diverse raseegenskaper, som majoriteten av rasens individer ikke får 'leve ut' på dn måten de var avlet for opprinnelig. Prisen for en slik 'bevaring' er det dessverre det enkelte individ som får betale for, med sterkt innskrenket bevegelsesfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått vannarbeidskonkurranse med min portis i dag, jeg. Det var knallmoro! Man ser virkelig hva hunden er laget for å gjøre. Når det gjelder portis er jeg 100 % for å bevare opprinnelige egenskaper. Ikke nødvendig vis fordi vi behøver hunder som passer på og som appoeterer garn fra fiskebåter, men også fordi den "stiliserte" konkurranseversjonen av det opprinnelige arbeidet er en god måte å aktivisere hund og eier på i en verden der det finnes masse hunder som ovehode ikke får stimuli i form av "skikkelig" aktivisering.

Dere aner ikke hvor gøy det var å se at hundene har det sånn i seg. Vannaport, dykking, konkurransesvømming osv. er så innmari i tråd med det rasen liker å gjøre og er så moro at det i seg selv er grunn nok til å bevare egenskapene. Som forøvrig et særdeles nyttige på nettopp fiskebåter. Eller ennå bedre - overført til rundering, ruin- og ubdervanssøk. Ikke alle hunder har den sansen for vannarbeid, og egenskapene er brått noe man kan trenge i fremtiden. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...