Gå til innhold
Hundesonen.no

hva slags line??


Recommended Posts

Ser det finnes langline, sporline, påvisningsline osv.. Hva er forskjellen? Hvor lange er de? Står jo ikke lengde på de jeg har sett på div nettbutikker.

Vi trenger en line som vi kan bruke når vi går i skogen og på steder der det vanlige kobbelet blir for kort og upraktisk. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det kommer i fra regelverk i konkurranse eks:

Sporline i NBF sitt regelverk skal være min. 15m

Påvisningsline skal være 5m

Langline er bare en lang-line. Den kan være hvor lang som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går i skogen med Ero der hvor han ikke kan være løs, eller at vi vil ha litt kontroll over han så har vi kjøpt flaggstangsnor som vi klipte i den lengden vi ville ha, knytet en krok i enden og en løkke i andre enden... Billig, og det fungerer utmerket for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei

Om du skal ha langline til turbruk så kan du enten lage selv eller kjøpe sporline. Velger du å kjøpe så hold deg unna de med plastbelegg (føles som vaskesnor), i hvert fall om du må ta tak i den til tider, da disse brenner og er stivere enn andre. Da er de i nylon bedre, finnes i orange, grønt og gult sist jeg sjekka, og er på en måte flettet.

Skal du lage selv ser du an str og vekt på hunden, for de minste holder flaggline i ønsket lengde, andre kan bruke klatretau, seiletau etc. Husk at disse kan bli relativt tunge når de blir våte.

Pass på å holde linen knutefri og uten løkker, da henger den seg ikke opp og det er mindre sjanse for at den skal ryke :D Unngå også å samle den opp i hendene, snurre og kave, men ha den i dens fulle lengde liggende på bakken og evt et tak "midt på" som du justerer etter hundens avstand fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...