Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeting som hobby


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg startet en diskusjon om dyrevelferd og etikk midt blant de mest ihuga gjeterne i beardisklubben. Og jeg som ikke har all verdens kunnskaper om dette, for å si det forsiktig. Jeg lurer bare på hvor etisk det er å bruke sauen til gjeting når det bare er "for gøy". At hunder som faktisk skal brukes til gjeting må trene er en annen sak, synes jeg.

Hva tenker sonisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri drevet med gjeting selv, men det er mange gjeterhunder her, og spesielt en eier som er enormt flink med hundene og sauene sine. Det jeg har tenkt litt over er at sauene virker mindre stressa når det er en hund som samler og driver enn når et menneske kommer og skal prøve å gjøre det samme? Jeg kan ha helt feil oppfatning, det kan være forskjellig alt etter som, osv. Men tenkte faktisk litt på det her om dagen når jeg så på en gjeterhundtrening. Kan slik gjeting på gøy hjelpe sauene å bli vandt til det, slik at det blir mindre og mindre stress hver gang?

Jeg vet ikke, bare antar. Har bare sett på to gjeterhundtreninger før, og aldri gjeting bare for gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt veldig "inn" å gjete de siste årene, og som alle andre ting som blir poppis så blir det noen aktører som ikke helt tenker etikk, dyrehold, på sauen, på hunden osv.

Jeg er selv veldig skeptisk til at "alle" skal drive med gjeting, og da uten kunnskap om sau/fe som skal jobbes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippindamen du er inne på en essensiell sak. Sau er ikke noe leketøy og man gjeter ikke for morro skyld, men fordi man skal trene opp et arbeidsverktøy.

Ja. Jeg tror det var du som plantet denne bekymringen i hodet mitt i en annen tråd for en god stund siden. Da var jeg gira på å prøve gjeting med Symra. Jeg har sett gjeting med beardis en gang, og synes det var interessant å se beardisen i denne settingen, men sauene så ikke akkurat glade og avslappet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt en god del folk som gjeter med sine border collier bare for å kunne stille på utstilling. Nå er jeg ikke helt inne på disse kravene, men for å stille brukshundklassen må man iallefall ha bestått gjeterhundprøven med over 90 poeng to ganger i forskjellige år. Mener på det er samme reglene for å kunne delta generelt på NKKs nasjonale utstillinger, uansett hvilken klasse(?). Nå påstår jeg slettes ingen verdens ting, men mener å ha lest det i NKKs regelverk. Så da igjen er det folk som gjeter bare for å få championat, enten i lydighet, agility, bruks og utstilling.

Selvsagt skal man alltid ta hensyn til velferd ved bruk av alle dyr, noe som er opp til både eier av sau og hund, samt evt. kursholder! Nå er generelt kursholderne for gjeting i Norge veldig dyktige mennesker med lang erfaring og mye kunnskap. Å sette en førstegangseier på sau bare fordi 'dette er hunden laget for' uten å ha noen form for utdanning om sau eller gjeting generelt er latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan stille Border Collie på internasjonale utstillinger uten gjeterkravet, men man kan ikke få CERT. Det er nye regler som ble innført 01.06.2013.

Har aldri hørt om noen som har "hobbygjetet" med sin BC for og få stille på utstilling. Tviler på at det holder med litt amatørgjeting for og klare et såpass høyt krav. De fleste har jo bare reist over grensa for og få blåsløyfa si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema Pippin&Symra, og et aspekt ved dette med "alle bør prøve gjeting med gjeterhundene sine".

En sau er jo ganske dum, sies det - men når man møter løse slike på rasteplasser rundt om så er de jo heller ikke spes. redd for oss. Tar ut en hund av bilen så "jogger" de unna (i alle fall går...) - og det er jo forsåvidt en naturlig og bra reaksjon. Men det kan da ikke ha annet med å gjøre enn at de er litt redd for hunder (eller har respekt høres kanskje bedre ut)?

Og uansett hvor proff instruktør og eier er, så vil jo en ung hund (av iver og glede) ganske sikkert være veldig brå og uvøren i starten av treningen. Ergo vil de jo faktisk skremme sauene?

Og vil man egentlig skremme andre dyr for at sin egen ska få ha det "gøy"? Jeg lar ikke mine hunder skremme opp fugler på tur heller, jeg. Selv om eg er helt sikker på at fuglene bare flyr avgårde (ingen kommer til skade) - så får ikke hundene lov til å jage dem avgårde. Det er jo synd på på fuglene som blir skremt?

Jeg skremmer heller ikke sånne late by-duer avgårde bare for moro skyld (som endel gjør) - jeg går rolig forbi dem uten noen brå bevegelser. Ikke dunker jeg på akvarieglass heller, verken hjemme eller i forretninger - eller går så nærme dyre/fugleburene i dyreforretninger at dyrene føler seg "presset" til å måtte flytte på/gjemme seg.

Men likevel har jeg egentlig aldri tenkt over dette i forhold til sauer og gjeting.. Og jeg er litt usikker på hva jeg mener om det, egentlig. For ja, det er jo fint at folk bruker hunden sin til "det den er skapt til" og at oppdrettere sørger for å beholde rasens temperament og naurlige instinkter og alt det.

Men samtidig er jeg veldig i tvil om jeg noensinne kommer til å la noen av mine til å løpe rundt etter sau bare for å se hvordan de fikser det eller om de "har det i seg". For de aller, aller, aller færreste beardiser kommer noensinne til å bli brukt til gjeting for annen hensikt enn "moro skyld". Og de valpene jeg har solgt til eiere med sau har heller aldri forventet å få en border collie som de skal bruke aktivt.

Jeg er ikke det minste i tvil om at man kan så absolutt la sin gjeterhund å få bruke hodet uten at det er andre levende dyr involvert...

Og jeg håper virkelig at det aldri kommer noen "brukstest" for å sjekke de opprinnelige arbeidsoppgavene til min andre rase - boston terrier. (:-))

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...