Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

de er superlekre! kom i kontakt med noen oppdrettere i fjor, men det passer ikke helt med en større rase enn whippet akkurat nå. en dag kommer de i hus her og, digger rasen :D

De var virkelig kule ja! Å for et herlig individ vi møtte på. Min drømmesaluki og greyhound begynner å henge i en tynn trå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

attachicon.gifaf.jpg

Tok dette bildet på siste utstillingen jeg var på i Juni. Er det samme hunden som på bildet tidligere?

Damen sa at dette var en hunting type og en gammel type afganer. Den ville ikke få så mye pels.

Vet ikke hvordan det gikk med henne i ringen, men hun var eneste afganger og kom ikke i gruppa.

Btw. bor en silkemynde i Troms. Eieren har også dobermann.

Samme som på tidligere bilde, ja. Det er en bekjent/venninne av meg som eier den, nemlig ;) Jeg har linket henne til tråden, dersom hun vil komme med noen innspill selv. En uendelig herlig liten frøken, den lettkledde afghaneren!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azaen er like tynn,hoftekam og ryggsøyle syns hele veien. Mere ribbein på den også enn på den indiske (?). Hadde den øverste ikke vært så høybeint så tror jeg ingen hadde reagert. Husker det var storm i svenske aviser etter My Dog i 2010,makan til hets fordi folk mente den norske Azaen var utsultet. Syns bare den indiske ser ung ut :)

Jeg syns azaen ser mye bedre muskulert ut (spesielt i front, men også rygg/bakpart), i tillegg syns jeg den andre ser tynnere ut. Det kan godt være mitt syn er farget av at jeg er vant til å se den ene rasen, men ikke den andre?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var råflott, kanskje jeg må ha en sånn en dag! Myndete, men ikke skranglete. Jeg klarer jo ikke bestemme meg for om jeg liker skikkelig kraftige hunder, eller skikkelig elegante, lette hunder.... har jo noe midt imellom nå, og når det kommer til mynde så var jo den noe midt i mellom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det der ikke en god afghaner.. Har kanskje litt med hva jeg så på EM, og at mange snakker om (og enkelte oppdrettere har blitt tatt for dette) at i mange "dårlig pelsede" afghanerlinjer (spesielt de som brukes mye til racing/LC), er det innblandet saluki for å få mindre pels, slik at de gjør det bedre på banen enn de fullpelsede...

Og det synes jeg er for dumt. Det var tydelig å merke på EM i LC, da applausen for den ene godt pelsede afghaneren som ble plassert, var betraktelig mer høylytt enn den for alle de med "kraftig salukibehåring".

Nå har jeg ellers veldig lite peiling på hva som er en god afghaner i kroppsbygning, men enkelte av de kortpelsede jeg har sett har mer salukitrekk enn afghanertrekk i både hode og kropp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det der ikke en god afghaner.. Har kanskje litt med hva jeg så på EM, og at mange snakker om (og enkelte oppdrettere har blitt tatt for dette) at i mange "dårlig pelsede" afghanerlinjer (spesielt de som brukes mye til racing/LC), er det innblandet saluki for å få mindre pels, slik at de gjør det bedre på banen enn de fullpelsede...

Og det synes jeg er for dumt. Det var tydelig å merke på EM i LC, da applausen for den ene godt pelsede afghaneren som ble plassert, var betraktelig mer høylytt enn den for alle de med "kraftig salukibehåring".

Dette er en amerikansk hund. Lik khalag tazi-varianten Bell Murray brakte til Europa. Den kalles gjerne også desert type, i motsetning til den mer pelsede fjellvarianten. Den har alltid eksistert i vestlige afghaner-linjer, og spekulering om saluki-innblanding syns jeg er lite givende om det ikke kan bevises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førovrig syns jeg det er klare forskjeller mellom den hunden jeg postet ovenfor og saluki (til tross for at forskjellene mellom saluki og afghaner, når alt kommer til alt, er en gradsforskjell). Spesielt gjelder dette hodet. Afghanere har et mye grovere hode enn saluki, og det kjennetegner også afghaneren på bildet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sa heller ikke at denne hunden var iblandet saluki. Og jeg er svært klar over at det finnes forskjellige typer, også glatthåret afghaner. Men jeg sier at enkelte av de som er dårlig pelset, iallefall i europa, er det bevist (via dna-test) at enkelte linjer er iblandet saluki. (Edit: i følge troverdige folk jeg kjenner i Tyskland, som ikke har rasen selv og heller aldri har hatt den, som ikke har interesse av å rakke ned på enkelte.) Og DET synes jeg er for dumt, å jukse sånn for å vinne mer på racing, uten tanke for å bevare rasen på en god måte. Det kan også godt hende at det farger mitt inntrykk av afghanere med lite pels.

Jeg sa også at for MEG er ikke dette en god afghaner. Jeg aner ikke om den er velbygget, har et godt hode, eller hva. Men for meg er en vakker afghaner en med iallefall noe langhåret pels på hele kroppen, ikke en som har pels som en svært kraftig pelset saluki. Det har jo med mine preferanser å gjøre, såklart, og mitt inntrykk av rasen. Jeg mener ikke at de skal ha pels som subber i bakken hele veien. Men at de har hvertfall en 10-20 cm vakker glatt pels over hele kroppen.

Jeg synes forøvrig heller ikke at langhårete rottweilere er særlig fine, selv om de har sjarm, og forekommer. Kanskje et dårlig eksempel, da de ikke "var sånn" opprinnelig. Men ja. Jeg foretrekker også glatthåret podenco ibicenco foran strihåret, selv om begge er godkjent. Jeg ville også heller aldri kjøpt en sjokoladebrun etnahund, selv om de forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sa heller ikke at denne hunden var iblandet saluki. Og jeg er svært klar over at det finnes forskjellige typer, også glatthåret afghaner. Men jeg sier at enkelte av de som er dårlig pelset, iallefall i europa, er det bevist (via dna-test) at enkelte linjer er iblandet saluki. (Edit: i følge troverdige folk jeg kjenner i Tyskland, som ikke har rasen selv og heller aldri har hatt den, som ikke har interesse av å rakke ned på enkelte.) Og DET synes jeg er for dumt, å jukse sånn for å vinne mer på racing, uten tanke for å bevare rasen på en god måte. Det kan også godt hende at det farger mitt inntrykk av afghanere med lite pels.

Jeg sa også at for MEG er ikke dette en god afghaner. Jeg aner ikke om den er velbygget, har et godt hode, eller hva. Men for meg er en vakker afghaner en med iallefall noe langhåret pels på hele kroppen, ikke en som har pels som en svært kraftig pelset saluki. Det har jo med mine preferanser å gjøre, såklart, og mitt inntrykk av rasen. Jeg mener ikke at de skal ha pels som subber i bakken hele veien. Men at de har hvertfall en 10-20 cm vakker glatt pels over hele kroppen.

Men kommer ikke både afghaneren og salukien fra samme landrase? Hvor forskjellig er de overhodet genetisk, og spiller det noen rolle om det er en teskje fersk saluki i afghaneren? Hvis en afghaner er treigere enn en saluki er den da en god afghaner? Er 10-20 cm lange fjoner fordelaktig når man jager småvilt i kabul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo en del å si i og med at rasene har vært skilt en stund og vi nå har separate stamtavler. Da kan vi jo bare blande alle urmyndene og kalle dem mynde?

En middelmådig afghanerlinje i forhold til jakt blir ikke en bedre afghanerlinje fordi man blander inn saluki. De blir bedre om man blander inn bedre afghanere. Når det finnes linjer med lite pels kan man jo bruke det i stedet?

Selvsagt har det litt å si med pelsen, en fullpelset afghaner har litt mer å bære på. Det har også en del å si med jaktmetode, da de ikke jakter helt likt.

Og jeg tror også det er en grunn til at den ene fullpelsede afghaneren som hevdet seg på EM i LC fikk ganske mye mer applaus enn resten. Den har jo vist at den klarer å hevde seg MED den pelsen rasestandarden sier at de skal ha? Når først en standard er satt kan man godt være uenig i den såklart. Men man behøver vel ikke akkurat jukse likevel?

Hvis jeg ville ha mindre, lettere greyhounds som da fikk mindre belastning på kroppen på banen, så hadde det vært helt greit å blande inn litt whippet? Eller hvis jeg ville ha grovere greyhounds enn jeg hadde i min linje, blande inn ungarsk mynde? Eller mikse inn litt hjortehund i ulvehunden for å få dem litt lettere og raskere i kroppen så de gjorde det bedre på lure coursing?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sa heller ikke at denne hunden var iblandet saluki. Og jeg er svært klar over at det finnes forskjellige typer, også glatthåret afghaner. Men jeg sier at enkelte av de som er dårlig pelset, iallefall i europa, er det bevist (via dna-test) at enkelte linjer er iblandet saluki. (Edit: i følge troverdige folk jeg kjenner i Tyskland, som ikke har rasen selv og heller aldri har hatt den, som ikke har interesse av å rakke ned på enkelte.) Og DET synes jeg er for dumt, å jukse sånn for å vinne mer på racing, uten tanke for å bevare rasen på en god måte. Det kan også godt hende at det farger mitt inntrykk av afghanere med lite pels.

Klart det blir dumt, men jeg syns fortsatt det blir feil å sammenstille det med hunden jeg postet, slik jeg oppfattet deg. Du skrev at det ikke er en god afghaner, før du fortalte om dårlig pelsede afghanere og saluki-blandinger i Europa.

Selv mener jeg man må kunne skille mellom variantene, og se styrker og svakheter hos begge. Jeg liker både ghazni- og bellmurray-typene, det finnes mange flotte eksempler fra begge varianter. Skulle jeg hatt afghaner selv, skulle det blitt noe á la det ovenfor, fra amerikanske coursing-linjer. De er sjeldne her i Norge, og også på kontinentet. På utstilling dominerer ghazni-typen, og det har de vel alltid gjort, på godt og vondt. At de ikke dominerer like mye på lure coursing, er slik sett bare greit, det tyder kanskje på at enkelte afghaner-linjer ikke gjør det så bra på løp som de kanskje burde. Pelsen i seg selv er jo ikke problemet, det er jo hva som er under pelsen det først og fremst handler om.

Men nå skal ikke jeg ha afghaner med det første uansett :P Liker derimot rasen mer og mer, noe jeg for et par år siden aldri ville trodd om meg selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kommer ikke både afghaneren og salukien fra samme landrase? Hvor forskjellig er de overhodet genetisk, og spiller det noen rolle om det er en teskje fersk saluki i afghaneren? Hvis en afghaner er treigere enn en saluki er den da en god afghaner? Er 10-20 cm lange fjoner fordelaktig når man jager småvilt i kabul?

Opprinnelig samme landrase, men saluki og afghansk mynde, slik vi kjenner disse rasene, er moderne raser med stamtavler, akkurat som en hvilken annen rase godkjent av FCI eller en annen hundeklubb. Dette må vi selvsagt forholde oss til.

Opprinnelsen er interessant for forståelse og videreutvikling av disse rasene, men vi må forholde oss til regler fastsatt av hundeklubben. Likevel, når det gjelder både saluki og afghansk mynde, er det en åpning i en ellers lukket stamtavle for nye hunder fra rasenes opprinnelsesland. Det er her eventuelle problemer når vi skal definere forskjellen mellom saluki og afghansk mynde oppstår, når vi henter hunder fra regioner som er felles for rasenes angivelige opprinnelsesland, f.eks. sentralasiatiske land, hvor både afghansk mynde og saluki (tazi) eksisterer i dag, side om side.

I etablerte rasemiljøer er det derfor stor skepsis til nye hunder fra opprinnelseslandene, eller opprinnelseslandene blir innskrenket, og man definerer "ekte" opprinnelsesland vis-a-vis "uekte". Når det gjelder saluki har derfor opprinnelseslandene blitt redusert til den arabiske halvøy, mens andre land — Irak, Tyrkia, Iran, og flere nordlige land — har blitt definert ut. Helt klart problematisk om man kan sin historie, da de fleste opprinnelige salukiimporter kommer fra mer nordlige land, som Irak og Iran, og færre fra angivelige "ekte" opprinnelsesland, de arabiske landene, beduinenes områder. I Europa, hvor Tyskland er særlig viktig, kommer de fleste importene fra Iran og andre nordlige land, mens arabiske land nesten er fraværende.

Rasestandardene er heller ingen veldig stor hjelp for de som er skeptiske til nye importer fra opprinnelseslandene, fordi salukistandarden er åpen og skrevet med tanke på den store variasjonen som var innad i rasen. Det har blitt gjort forsøk på å skrive om standardene, og å gjøre de mer lukket, for eksempel ved å ekskludere (gjøre til "uønsket") visse fargekombinasjoner, o.l.

Men det er svært viktig at oppdrettere er åpen og følger reglene. Alt annet skaper mistro og uenighet. Hvis innblanding av saluki i afghansk mynde forekommer, så er ikke det akseptabelt. Det er fullt mulig å avle på afghaner, eller saluki, av den typen man foretrekker, uten å gjøre slike blandinger. Jeg er ikke imot blandinger per se, men da må man være åpen om det, og ikke forsøke å registrere avkommet som saluki eller afghansk mynde. Jess Ruffner har for eksempel flere slike kull, og er helt åpen om det. Hun får også mye tyn for dette, men det er det ingen grunn til, for hun forsøker ikke å registrere valpene som verken saluki eller afghansk mynde. Hun gjør det likevel fordi hun har visse meninger om moderne salukier og moderne afghanere, svært godt funderte meninger. Hun gjør det også fordi hun har visse meninger om moderne hundeavl, også godt funderte meninger. Men fortsatt, hun registrerer de ikke som saluki eller afghansk mynde. Les om hennes filosofi her: http://desertwindhounds.com/planned-litters/dog-philosophy/

Hun har forøvrig også skrevet godt om saluki som en landrase: http://desertwindhounds.com/2012/09/18/considering-odd-colors-in-salukis/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det blir dumt, men jeg syns fortsatt det blir feil å sammenstille det med hunden jeg postet, slik jeg oppfattet deg. Du skrev at det ikke er en god afghaner, før du fortalte om dårlig pelsede afghanere og saluki-blandinger i Europa.

Selv mener jeg man må kunne skille mellom variantene, og se styrker og svakheter hos begge. Jeg liker både ghazni- og bellmurray-typene, det finnes mange flotte eksempler fra begge varianter. Skulle jeg hatt afghaner selv, skulle det blitt noe á la det ovenfor, fra amerikanske coursing-linjer. De er sjeldne her i Norge, og også på kontinentet. På utstilling dominerer ghazni-typen, og det har de vel alltid gjort, på godt og vondt. At de ikke dominerer like mye på lure coursing, er slik sett bare greit, det tyder kanskje på at enkelte afghaner-linjer ikke gjør det så bra på løp som de kanskje burde. Pelsen i seg selv er jo ikke problemet, det er jo hva som er under pelsen det først og fremst handler om.

Men nå skal ikke jeg ha afghaner med det første uansett :P Liker derimot rasen mer og mer, noe jeg for et par år siden aldri ville trodd om meg selv :D

Nei, jeg sa ikke at det ikke var en god afghaner. Jeg sa at det I MINE ØYNE ikke var en god afghaner, pga MIN oppfatning av hva som er en god afghaner. Jeg sa også at mitt syn på gode/dårlige afghanere nok er veldig farget av det jeg har fått vite om salukiinnblanding i enkelte linjer/hos enkelte oppdrettere.

Jeg skjønner godt at innlegget mitt kunne misforstås, men jeg mente ikke at dette var en dårlig afghaner in general. Det jeg mente, og prøvde å få frem, var at for MEG er en god(og vakker) afghaner en med mer pels. Synes kanskje de med interesse for mer korthårede afghanerne burde prøve å få inn dem som en egen type/rase? Litt som podenco ibicenco glatthår vs strihår? Hadde ikke det vært en god løsning? Sånn mtp at de var fra to forskjellige områder opprinnelig også? Det hadde vært kult. Å få anerkjennelse for også den typen. Si som pyreneer med korthåret hode og pyreneer langhåret. Kanskje glatthår og mellomhåret kunne gå under samme? Ikke vet jeg hvor vanskelig det er å få til da men..

Men i og med det er satt en rasestandard og de fleste som følger den rasestandarden har hunder med svært mye pels, ville det kanskje vært en idé å jobbe for å få en egen rasestandard for de korte/glatte? Aner ikke om noen jobber med det per i dag, men det burde jo ikke egentlig være SÅ vanskelig å få til.. Sånn med tanke på podenco og podengo-raser der man har skilt glatt og strihår, mens standarden ellers er den samme...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er for å dele rasene enda mer. Vil f.eks. ikke dele salukien mellom slett- og langhår, tror ikke det er det gode for rasen på lengre sikt. Nå ser vi oftere saluki sletthår med gode resultater i utstillingsringen, og flere dommere og andre i miljøet får mer kunnskap om saluki (selv om noen fortsatt vil ha det til at en sletthårssaluki er en sloughi). Det er bra, og det gir oppdrettere og andre flere valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er enig i at saluki ikke bør deles. Men når kort/glatt afghaner finnes, men ikke blir anerkjent generelt, pga den langhårede foretrekkes, så kunne det kanskje være en fordel å få inn en annen "type" som gikk litt for seg selv? Som kort og lang schæfer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...