Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Ellers en kjempefin tråd syns jeg, alltid vært forelsket i salukier. Oldemor hadde mynde (saluki?), min mor har noen gamle bilder fra litt etter forrige århundreskifte (ca.) ett eller annet sted jeg kan prøve å finne (om de ikke er på andre siden av landet).

Ville vært svært interessert i dette, hvis du finner.

Jeg hilste på et valpekull engang, der moren var golden retriever og faren borzoi. De så ut som salukier i de typiske salukifargene som creme og grizzle, nyydelige :)

Mener jeg husker å ha sett kullet på Finn? Nå har jeg lite sansen for disse golden-blandingene, men sikkert pene hunder, ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært svært interessert i dette, hvis du finner.

Mener jeg husker å ha sett kullet på Finn? Nå har jeg lite sansen for disse golden-blandingene, men sikkert pene hunder, ja.

Dette var noen år siden. :) Eierne var vel fra Tønsberg distriktet, vet ikke om det var planlagt eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk feriegave i dag :ahappy: Mamma som har fått med seg alt snakket mitt om mynder, whippet, saluki, LC og slik i det siste kanskje? :lol:

*snipp*

Kul! Bestilte meg nettopp saluki-skjorte selv. Må jo være forberedt til spesialen :D

Tazi og vokterhund i Tyrkia:

282940_547099738672106_494988250_n.jpg

Uzbekistan, 1850:

khivatazi18502.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De står jo klart og tydelig hva videoen inneholder så det er jo bare å la være å se?

Hmmm, nei, det står:

Digger denne videoen av de sarte pysete pinglehundene våre :)*klipp*watch?v=ztuSIFaYRRg

Hvor jeg først tenker "hm, hvem er det egentlig som har kalt borzoi for en sart pysete pinglehund?"

så tenkte jeg "det er vel stort sett whippets og tildels afghansk mynde og saluki som har blitt kalt litt sarte, og sistnevnte noget flamboyant ifht pelsmengden"

før jeg tenkte "jaja, får vel se videoen siden en myndeeier virkelig digget den og ytrer seg så positivt om den"

Og da får jeg servert en video av bikkjer som raver rundt slik bikkja mi (selveste "the epitomy of fat, lazy dogs") gjør i hagen sin, for så å beine 4-5 fulle sprang bortover bakken, stupe kråke over en hare og så maltraktere en hare. Er det rart jeg ble skuffet, når denne videoen liksom skulle være stoltheten og noe en myndeeier som følte virkelig viste hva hundene var laget av. Det var jo liksom ingen ting :P Men men. Nok om det, det finnes sikkert noen imponerende og ganske rå videoer av borzoier på jakt, det er ikke selve maltrakteringen av haren jeg reagerte mest på - selv om det jo ikke akkurat er artig å se på. Jeg ble bare rimelig skuffet over innholdet, hvis DET skulle være diggbart, og virkelig representativt i en tråd om "myndenerding" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snipp*

Filmen var ikke veldig illusterende. Den viser 5-6 sekunder av en jakt som normalt vil vare 3-4 minutter, om ikke lengre. Eventuelt var det en jakt som var over før den hadde begynt.

Her er to andre eksempel på borzoi etter hare. Se etter 6:40.

Selv syns jeg de aller fleste borzoi virker for store og tunge til harejakt, men det er åpenbart at de duger til det. De som jakter mye foretrekker hunder mellom 20-30 kg til jakt på så små dyr, og mange borzoi, i hvert fall de jeg vet om, blir noe mer enn dette. Små greyhounds, saluki, lurchere, er mest utbredt USA.

Haren er et viktig symbol i en rekke kulturer, fra nomadiske kulturer langs silkeveien, til våre kulturer her i vesten, særlig i middelalderen. Mye av dette skyldes vårt forhold til den som et byttedyr, og jakten og sporten som følger. Haren er lur og utspekulert, og vanskelig å fange.

Et kjent maleri fra middelalderen, Haren fanger jegeren:

8670567389_dd747d2c48_z.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jakt av ulv med mynder (tazi, samt jeg tror jeg ser et par taigan i filmen) i Kazakhstan: http://retrieverman.net/2012/10/16/wolf-hunting-with-tazi-in-kazakhstan/

These dogs would not do well against large North American wolves, and they certainly wouldn’t do well if they had to fight off a pack of them.

We like to talk about how wolves will kill dogs that encroach upon their territories.

What we don’t recognize is that there are dogs that would do the same if they were also kept in large packs.

It’s a somewhat disconcerting concept.

But think about it. People have run dogs in packs against wolves centuries. Throughout history, I bet more dogs have killed wolves than wolves have killed dogs.

These numbers would be hard to prove, but if you think about it, it might make some sense.

Humans have trained hounds and guard dogs to specialize in hunting wolves, but very few wolves actually specialize in hunting dogs.

These wolves certainly do exist, but predation isn’t the main reason why wolves kill dogs. The main reason wolves kill dogs is to protect their dens and offspring. They will also kill dogs that come in to mate with wolf bitches.

But dogs are killing wolves because it’s predatory behavior, and predatory behavior is always fun.

In the same way many dogs enjoy chasing squirrels, these tazi are enjoying the wolf chase and kill.

It’s somewhat disconcerting to think of dogs killing wolves in this fashion and for these reasons.

But humans want to kill wolves with dogs. It is humans who have trained the dogs to course the wolf.

It is humans who maintain the packs for this purpose.

I cast no moral judgment on people who hunt wolves in this traditional way.

I didn’t live as a pastoralist in a former Soviet Republic in which firearms were strictly controlled.

The people of Kazakhstan needed dogs that could help them control the wolves under these conditions.

Wolves are complex creatures that always bring up complex questions.

So are dogs.

So are people.

When all three are mixed together, the issues become that much more difficult.

And these are issues we’re going to have to deal with as wolves begin to make a comeback across their former range.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OFC Grand Course, tror det er fra i år, men er ikke helt sikker (salukien Zeke, til venstre i bildet, ble beste hund både i 2012 og 2013). Zeke er høyere enn han er lang, noe dere også ser i forhold til de andre salukiene i dette bildet (som er mer kvadratisk, ser lengre ut i kroppen). Han ville neppe gjort det veldig godt i utstilling, men det er en hund med svært gode løpsegenskaper, og rene saudi-linjer på morssiden.

969474_502569023153669_209334989_n.jpg

Legg forøvrig merke til landskapet. Vi har ikke mye av den typen landskap i Norge, og derfor heller ikke tradisjon for coursing.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirgisistan. De klarte å snike inn noen mynder der også:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bx1UmiFRrp0

Det finnes helt klart fortsatt bortgjemte, spennende plasser å reise! Kirgisistan står på min liste, men Kazakhstan først :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coyote lurchers, old and new: http://terriermandotcom.blogspot.no/2005/06/american-coyote-lurchers-old-and-new.html

EDIT: Forøvrig kan det nevnes at den amerikanske presidenten Theodore Roosevelt jaktet med mynder. Han foretrakk greyhound-blandinger. I boken Hunting With Grisly and Other Sketches handler et kapitel om coursing, under overskriften "Wolf-Coursing".

In his book Hunting the Grisly and Other Sketches, Theodore Roosevelt wrote that greyhound crossbreeds were a favourite of his, and wrote that exclusively purebred greyhounds were unnecessary, sometimes to the point of uselessness in a wolf hunt. Some bulldog blood in the dogs was considered helpful, though not essential. Roosevelt wrote that many ranchmen of Colorado, Wyoming, and Montana in the final decade of the 19th century managed to breed greyhound or deerhound packs capable of killing wolves unassisted, if numbering in three or more. These greyhounds were usually thirty inches at the shoulder and weighed 90 lbs. These American greyhounds apparently outclassed imported Russian borzois in hunting wolves.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_hunting_with_dogs

Boken Outdoor Pastimes of an American Hunter, også av Roosevelt, inneholder også en rekke bilder av greyhounds og staghounds. Kanskje interessant for noen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent ute jeg - men jeg synsogså det er vanskelig å se forskjell på de korthåra myndene, jeg har jo to salukier i hus. :lol: Med en gang de får litt særegen pels så er det mye lettere. :aww:

Synes ofte det er vanskeligere å se forskjell på bilder enn i virkeligheten. I virkeligheten ser man de små, men oftest ganske tydelige forskjellene i muskelsetting, kroppsvolum, pelsstruktur, hodeform, bevegelser og benstamme. Hver for seg er disse forskjellene kanskje ikke nok til å skille dem fra hverandre, men i sum blir uttrykket ofte ganske forskjellig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...