Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding

Recommended Posts

Whippet har i utgangspunktet ikke kjent noen problemer med HD, men noen linjer afghaner har vist det ettersom jeg har hørt.. Men alle raser kan i utgangspunktet få HD..

-----

Hvor mange er det som har svart av whippet?

Ikke godt å si på noen av myndene, da ingen har krav til rtg.

Omtrent 230 svar har vi fått inn på whips.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke godt å si på noen av myndene, da ingen har krav til rtg.

Omtrent 230 svar har vi fått inn på whips.

Nei, som jeg skrev; ikke kjente problemer ;)

Men ang afganer mener jeg det var et innlegg i myndeposten for en stund siden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, som jeg skrev; ikke kjente problemer ;)

Men ang afganer mener jeg det var et innlegg i myndeposten for en stund siden?

Jepp. Man kan jo ta en titt på amerikanske tall:http://www.offa.org/stats_hip.html?view=2

Rankingliste: http://www.offa.org/stats_hip.html?view=1

Endret av Mumle Mu

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Whippet har i utgangspunktet ikke kjent noen problemer med HD, men noen linjer afghaner har vist det ettersom jeg har hørt.. Men alle raser kan i utgangspunktet få HD..

-----

Hvor mange er det som har svart av whippet?

Men syntes det da er litt rart at oppdrettere er så sta på at whippet under ingen omstendigheter kan få HD. For selv om det ikke er vanlig, og de færreste får HD. Så kan dem jo likevel være uheldig å få det, fordi de har den kroppsdelen som kreves for å få HD. 

Syntes bare det er merkelig å skulle være så påståelig...

Men, er det noen som vet hvorfor mynder har så lite forekomst av HD? Er det pga måten de er bygget på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Håper dere kan hjelpe til med å spre denne! Vi har fått inn relativt lite svar, noe jeg synes er skikkelig pinlig. Undersøkelsen avsluttes 30. september!

Helseundersøkelsene avsluttes snart !;
Kjære mynde-eier –
Tusen takk til alle dere som allerede har svart på undersøkelsen! Det har kommet inn mange svar. Vi håper likevel at enda flere skal besvare undersøkelsen før vi avslutter, slik at vi kan nærme oss den svarprosenten som er oppnådd på andre raser. Dette vil bidra til å gi raseklubben en best mulig oversikt over situasjonen i rasen.
Husk at undersøkelsen er anonym – raseklubben vil bare få oppgitt prosent-antallet av de ulike avkrysningene i undersøkelsen. Vi er derfor glade om de av dere som enda ikke har svart vil delta med en beskrivelse av din/dine hunder ved å følge linken under. Undersøkelsen er åpen for alle hunder av rasen.
Vi ønsker også at det legges inn opplysninger om hunder som er døde- det er den eneste muligheten til å finne levealder og dødsårsaker i rasen. Hvis dere har flere hunder, kan linken brukes flere ganger.
For å svare kan dere bruke linkene for hver rase som er lagt ut på hjemmesiden. Noen vil også ha mottatt en personlig invitasjon via email. Hvis du har fått en slik mail er det best om du bruker den til besvarelsen.
http://www.myndeklubben.no/helseundersokelse/
Vennlig hilsen
Frode Lingaas
Veterinærhøgskolen

Irsk ulvehund er ikke med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rasene det gjelder er

Afghansk mynde

azawakh

borzoi

whippet

saluki

ungarsk mynde

italiensk mynde

polsk mynde

sloughi

skotsk hjortehund

og spansk galgo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne tråden igjen jeg, hvordan står det til med gruppe 10 på sonen? Selv har vel min interesse tatt helt av de siste årene, og det vil neppe dabbe av med det første. Ler litt når jeg ser mine tidligere poster her, greyhound i 2020-2022 liksom... :lol: Tuppa kommer i hus i sommer, synes jeg har ventet mer enn lenge nå. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Djervekvinnen said:

Åå hvor skal du få ifra? :)   Så artig at du skal få deg grey! verdens beste rase <3

Jeg skal ha ei av ungjentene i Lier, Espen må bare bestemme seg for hvilken han beholder først. Det passet ikke med valp i nærmeste framtid, og da jeg ble tilbydd en av dem som blir igjen klarte jeg ikke å si nei. Gleder meg helt vilt! 

29995588_2157373554287682_899924200_o_zps2f338vqj.jpg~original

Skal du til Hadeland i år, eller blir det kanskje for langt? Hadde vært hyggelig å treffe deg en gang! Så deg på kongressen, men jeg hadde hendene fulle med Hannah, også var jeg for sjenert til å gå bort... :icon_redface:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ÅÅ skjønner godt du ikke klarer å motstå en slik en! :wub:  Det blir spennende å se hvilken det blir :)  Alltid så kjekt med flere med rasen!

Å var du der?? Det visste jeg ikke! Men det var jo så mange der som jeg har på Facebook, og flere jeg ikke fikk tid til å prate med desverre, siden det var så mange.  Var du hele helga eller kun på utstillingen?  Skal desverre ikke til Hadeland :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Djervekvinnen Jeg var kun på utstillingen på søndagen. :) Var litt kjipt å misse selve kongressen, virket som en utrolig lærerik og flott helg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var helt utrolig bra. Virkelig et høydepunkt! :)  Du må melde deg inn i greyhound klubben :D   Det er så artig å se på hundene mine hvor utrolig ulike de er i personligheten og væremåten. Men samtidig bra å få erfare litt ulikt spekter at det som er innad i rasen.

DSC_1059.JPG

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Djervekvinnen Meldte meg inn for to år siden, i år på generalforsamlingen ble jeg satt inn i styret. :lol: Mest for å lære egentlig, så ser fram til et spennende år i miljøet! 

Nitro og Mynte er knallfine assa. :wub: Og jeg som er så svak for røde... Mynte hadde jeg stjålet hjem på flekken!

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert at du er med i styret! Det trengs nytt  blod inn der! :)  Tusen takk!  Jeg liker også røde veldig godt. Så ble veldig glad da jeg fikk kjøpe den eneste røde i kullet ^_^

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg fikk akkurat svar fra oppdretter. Hu er lei av all dritten (som hun kaller det) og overfører eierskapet på forrige eier. Case lost...snufs
    • Dette er jeg også enig i. Vanskelig å vite hva man skal gjøre, men jeg hadde ikke levert en hund til en person du har snakket med på nett som sier hun har kjøpt valpen og levert tilbake uten å få tilbake pengene.. Du har jo ingen bevis på at det er sant.. Man tenker jo folk ikke lyver om sånt, men det er mange syke folk der ute.. 
    • Du har hatt hunden i 2 mnd. En hund skal du leve med i 10-15 år (eller sannsynligvis kortere hvis dette gjelder enn EB...) Selv om du eventuelt betaler ut/kjøper hunden fra forrige eier har du fortsatt et problem med å få registrert eierskap på deg fra oppdretter. Hun kan nok ikke ta fra deg hunden så lenge du kan vise til at du har betalt for den, og dekker de daglige utgiftene, men du risikerer å aldri kunne ta hunden ut av landet, stille ut eller konkurrere med den, osv. Og når oppdretter er så lite seriøs rundt dette, hva da med avlen? Særlig hvis det er engelsk bulldog som er så utsatt fra før, så er det jo ekstremt viktig at foreldrehundene og deres søsken og foreldre igjen er grundig helsesjekket og velfungerende individer.
    • Uff, så leit at sånne ting skal skje.. Jeg hadde dog ikke sent tilbake hunden til forrige eier (hun som var allergisk) for at den skal bo hos ex-mannen hennes. Det er veldig leit for henne at hun  sendte tilbake hunden til oppdretter uten å få tilbake pengene, men jeg tenker som så at hun allerede faktisk har sendt tilbake hunden, og har hun ikke fått tilbake pengene kan hun jo anmelde oppdretter, det er ikke ditt ansvar.. Jeg hadde kontaktet nkk for å høre hva de mener du skal gjøre. Den er vel registrert der, og da kan vel de prøve å komme i kontakt med oppdretter. 
    • Forrige eier kjøpte hunden rett fra oppdretter da den var klar fra mor. 5 hjem er i grunn at den har vært i noen uker eller mndr i midlertidige hjem. Forrige eier,som ønsker hunden tilbake, avtalte med oppdretter å levere tilbake mot betaling,men betalingen skulle komme etterhvert. Det finnes ingen skriftlig avtale på tilbakelevering. Vet det er mye styr,men hva gjør man ikke for det man er glad i.     
  • Nylig opprettede emner