Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Jeg fikk sett masse mynder på EDS 15 og fikk ikke mindre lyst på greyhound, for å si det sånn... :wub::wub: Om jeg skal ha mynde en gang, om noen år, så er jeg ikke i tvil om at det blir greyhound, liker veldig godt størrelsen på dem og fysikken dems.

Helt enig angående greyhound. :wub: Jeg var der på lørdag hovedsaklig for å se på greyhoundene og få kosemose på hundene til oppdretterne. Bare 5-7 år igjen nå, så poster jeg bilder av min nye greyhoundvalp her på sonen! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, ser at noen bruker sånne synlighetsvester(?) På myndene sine. Er dette noe man bør ha?

Ser kanskje for meg at den vil beskytte brystet litt når hunden løper tulling i kratt og buskkas. Samtidig så er det alltid klørene som får seg en trøkk når han herjer (litt dårlig på å løfte føttene til tider :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, ser at noen bruker sånne synlighetsvester(?) På myndene sine. Er dette noe man bør ha?

Ser kanskje for meg at den vil beskytte brystet litt når hunden løper tulling i kratt og buskkas. Samtidig så er det alltid klørene som får seg en trøkk når han herjer (litt dårlig på å løfte føttene til tider :P )

Veldig hendig å se frøkna i lett kamuflerende terreng(som er sånn ca overalt) hvertfall :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må ta dette personlig :) : Men jeg syns greyhound begynner å se ut som hengekøyer :( Veldig trist. Det bor en jente her som har hentet en hannhund i Finland og den ser ut som en hund,kort og sterk i ryggen...... men det jeg ser på utstilling er sad syns jeg :( Galgoen har en for dagen mye sunnere konstruksjon om man vil ha korthårsmynde..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig i at konstruksjonen på mange ikke ser bra ut. Mange får for dårlige/mye vinkler bak og med den lange ryggen i tillegg så blir de hengete. Og verre jo eldre de blir og blir svakere i muskulaturen. Men jeg mener det er av de mer ekstreme typene man ser mest av på utstilling, men man kan fint finne hunder med bedre konstruksjoner. Ingen tvil. Noen oppdrettere liker ikke disse trekkene heller så de vil ha mer moderate vinkler og bygning. Nå har flere her i Europa begynt å krysse inn løpsvarianten inn med utstillingsvarianten og det synes jeg er helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en greyhound i går, det er første gangen jeg har sett i området her. Faktisk har jeg vel aldri sett en eneste mynde på de 15 årene familien har bodd her i nabolaget? Men ååå så vakre! Store og elegante, men så muskuløse og kraftige! Jeg HAR så lyst på mynde at jeg nesten dør på meg. Men flere ganger har jeg tatt meg selv i å lure på om jeg ville trivdes med en mynde? Eller om den typen hund ville blitt et irritasjon moment? Vi har jo en bedlington terrier i familien, og de har jo noen mynde-trekk. Ikke tolk dette feil, jeg digger hunden hun er kjempesøt, snill og kosete. Men veldig selektiv hørsel, veldig egen, og veldig lite "på"... fornøyd med å frese rundt i vill fart, og ligge for seg selv inne.

jeg trives jo så godt med dalmatiner, det at han alltid er oppmerksom på meg, alltid er 2cm unna meg inne, at vi kan "snakke sammen", hvis dere skjønner. Jeg føler det er veldig vanskelig å få den samme kontakten med bedlington terrieren, som egentlig surrer litt i sin egen verden, selv om hun som regel er veldig oppmerksom på tur og sånn da... nei, dette ble litt rotete. Og vet jeg ikke kan dømme alle mynder ut fra å kjenne en eneste bedlington, som tross alt har terrier i navnet sitt og ikke er en mynde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må ta dette personlig :) : Men jeg syns greyhound begynner å se ut som hengekøyer :( Veldig trist. Det bor en jente her som har hentet en hannhund i Finland og den ser ut som en hund,kort og sterk i ryggen... men det jeg ser på utstilling er sad syns jeg :( Galgoen har en for dagen mye sunnere konstruksjon om man vil ha korthårsmynde..

Veldig enig. Sleng på altfor dype bryst og lange halser, sånn i tilegg til knapt vinkla fronter og monster bakbeinsvinkler.. I Tyskland tidligere i sommer ble det satt opp en show som BIR og en racing som BIM, det så ikke ut som samme rase engang (men kudos til dommeren!).

Så en greyhound i går, det er første gangen jeg har sett i området her. Faktisk har jeg vel aldri sett en eneste mynde på de 15 årene familien har bodd her i nabolaget? Men ååå så vakre! Store og elegante, men så muskuløse og kraftige! Jeg HAR så lyst på mynde at jeg nesten dør på meg. Men flere ganger har jeg tatt meg selv i å lure på om jeg ville trivdes med en mynde? Eller om den typen hund ville blitt et irritasjon moment? Vi har jo en bedlington terrier i familien, og de har jo noen mynde-trekk. Ikke tolk dette feil, jeg digger hunden hun er kjempesøt, snill og kosete. Men veldig selektiv hørsel, veldig egen, og veldig lite "på"... fornøyd med å frese rundt i vill fart, og ligge for seg selv inne.

jeg trives jo så godt med dalmatiner, det at han alltid er oppmerksom på meg, alltid er 2cm unna meg inne, at vi kan "snakke sammen", hvis dere skjønner. Jeg føler det er veldig vanskelig å få den samme kontakten med bedlington terrieren, som egentlig surrer litt i sin egen verden, selv om hun som regel er veldig oppmerksom på tur og sånn da... nei, dette ble litt rotete. Og vet jeg ikke kan dømme alle mynder ut fra å kjenne en eneste bedlington, som tross alt har terrier i navnet sitt og ikke er en mynde.

Nesj! Bedlington er mynde i det hele tatt. Det er veldig kjekt å ha en mynde (eller fem) i tilegg til dalmisen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig. Sleng på altfor dype bryst og lange halser, sånn i tilegg til knapt vinkla fronter og monster bakbeinsvinkler.. I Tyskland tidligere i sommer ble det satt opp en show som BIR og en racing som BIM, det så ikke ut som samme rase engang (men kudos til dommeren!).

Nesj! Bedlington er mynde i det hele tatt. Det er veldig kjekt å ha en mynde (eller fem) i tilegg til dalmisen :D

Men hva synes du er den største forskjellen, mellom myndene og dalmatineren? Jeg tror bedlingtonen er mer myndete enn dalmatineren iallefall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste mynden her blir nok saluki. Jeg digger dem! Men jeg liker mye det at de ikke "finnes" inne (etter at de har passert et år eller to da, min var fryktelig kreativ og destruktiv de to første åra). Men det er ikke hund som er "på" og konsentrert om deg. Mine tusler gjerne ikke etter meg engang. Basenjien er mye mer "på" og skal være med over alt, alltid, konstant i veien, konstant rett bak eller foran beina mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola: Det er stor forskjell på mynderasene. Spørsmålet blir da hvilken type mynde du ville ha trivdes med. Jeg har møtt noen ulike raser og noen av dem ER spesielle. Faktisk slik at jeg kunne ha irritert meg over det. Jeg liker at hundene er aktive, morsomme, VIL være med deg og gjøre ting med deg, glade og sosiale. Derfor har jeg greyhound. Det er en utadvendt hund iforhold

til andre raser. Mange har ikke møtt rasen " på nært hold" så de fleste ser de i feks utstillings sammenheng, og det er en spesiell situasjon for mange hunder. Jeg syns ikke de er spesielle, i mine øyne en helt vanlig hund. Bortsett fra utseendet skiller seg ut da. :) får i hvertfall mye oppmerksomhet blant folk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva synes du er den største forskjellen, mellom myndene og dalmatineren? Jeg tror bedlingtonen er mer myndete enn dalmatineren iallefall :P

Dalmatineren er våken! :P De er egentlig relativt like utendørs (sånn bortsett fra jaktlyst og innkalling, da), sånn passe svimete og liker fart. Innendørs er de også når relativt like, ihvertfall når myndekreka er våkne :P De stjeler ca like mye og gjør fjantete ting. Når det kommer til trenbarhet, så kan man vel nesten sammenligne myndene med den delen av dalmisene som er minst trenbare. Men det varierer jo, selvsagt. Hadde jeg hatt ork, så hadde jeg lett kunne kommet ganske langt i rally med samtlige zoier f.eks. Spor, og ihvertfall blodspor, er de ganske rå på.

Jeg synes ihvertfall de er veldig enkle å ha sammen, men nå som verdens beste snart forsvinner, kjenner jeg på at jeg må ha en hund i tilegg til myndene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med whippet er at de er på mange måter "like mye hund" som rottisen.. De går bak og følger med osv.. Bare de trenger bare å få løpt ifra seg for å være fornøyd.. Bare være en del av gjengen.. Rottisen spiser tapet da hvis hun ikke får mer :lol:

Whippetene, spesielt unghunder, kan gjøre litt av seg, men allikevel er de fryktelig enkle sjeler.. Du ser de pønske på noe før de har kommet på det selv.. De er ganske så forutsigbare :P

Og så er de veldig flinke til å bli skjemt bort.. De tar imot all kjærlighet de kan få og tar til seg slike vaner fort.. Om jeg hadde pakket inn mine i klær og bedt de sitte ved bordet når vi spiste, så hadde de lett vært med på den leken.. Rottisen hadde nok bare gått :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva synes du er den største forskjellen, mellom myndene og dalmatineren? Jeg tror bedlingtonen er mer myndete enn dalmatineren iallefall :P

Jeg har bare whippet da, så kan ikke snakke for andre mynder. :P Men mine er veldig menneskekjære og veldig kosete. De sover som regel når vi er inne, men de vil gjerne sove på fanget eller inntil oss på en eller annen måte. Er jeg alene så følger de meg gjerne rundt i leiligheten. Ikke på en stresset måte, men går jeg på badet så kommer de gjerne tuslende inn etter en stund, osv. :) Er en person på kjøkkenet er de alltid på kjøkkenet, eller står klare utenfor kjøkkendøren :lol:

Disse bildene er veldig beskrivende:

post-10941-0-12147400-1441892075_thumb.j

post-10941-0-77164600-1441892187_thumb.j

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare whippet da, så kan ikke snakke for andre mynder. :P Men mine er veldig menneskekjære og veldig kosete. De sover som regel når vi er inne, men de vil gjerne sove på fanget eller inntil oss på en eller annen måte. Er jeg alene så følger de meg gjerne rundt i leiligheten. Ikke på en stresset måte, men går jeg på badet så kommer de gjerne tuslende inn etter en stund, osv. :) Er en person på kjøkkenet er de alltid på kjøkkenet, eller står klare utenfor kjøkkendøren :lol:

Disse bildene er veldig beskrivende:

attachicon.gif11701206_10155787678185109_2041695780911639087_n.jpg

attachicon.gif10590407_10154478402710109_3069751939133131399_n.jpg

Det er sånn jeg vil ha det! (eller, sånn jeg HAR det :P) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min begrensede erfaring er jeg enig i at whippeter er glad i kroppskontakt og helst vil ligge inntil eller oppå, ja :P . Ikke "ligge for meg selv i den andre sofaen".

Jeg syns ulvehund og whippet er ganske like i hvordan de er, og så er det såklart individforskjeller. Whippeten her er nok hakket mer sosial enn begge ulvehundene har vært. Eller, hvordan skal jeg si det. Mer "på" for å hilse på folk og sånt. Hun er jo bare 9 mnd-ish da, så det kan jo hende hun blir en verdig dame en dag :whistle: .

Syns det er en helt fantastisk egenskap at jeg omtrent ikke merker noe til dem inne, og at de tåler rolige dager.

11174823_10155525071100128_2989317832071

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ulvehund er veldig sosial, hvertfall, at han ikke skal gidde å hilse er ikke et tema i følge ham selv. Får an bestemme selv skal han hilse på og sitte i fanget til alle vi møter ute på tur, å få besøk hit hjem er det artigste som er, og når vi slapper av inne så sover han på golvet ved siden av meg, hvis han ikke er så heldig at han faktisk får komme opp i sofaen og ligge på fanget. Dét er lykke, det.

Bjønn tror han veier slik ca 5 kg og er en fanggris :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...