Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Jeg må si jeg er litt blank på hva som egentlig burde bli testet på Whippet, særlig når mitt inntrykk er at de fleste hendelsene er skader fra løping..

I Sverige har de blant annet øyelysning og at whippetene sliter med mage og tarm..

Så gleder meg veldig til RAS kjem ut og jeg får lese..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Jeg må si jeg er litt blank på hva som egentlig burde bli testet på Whippet, særlig når mitt inntrykk er at de fleste hendelsene er skader fra løping..

I Sverige har de blant annet øyelysning og at whippetene sliter med mage og tarm..

Så gleder meg veldig til RAS kjem ut og jeg får lese..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har vel dukket opp litt patella og hjertefeil som jeg har fått med meg, så tenker at det godt kan testes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel dukket opp litt patella og hjertefeil som jeg har fått med meg, så tenker at det godt kan testes.

Men det er likevel bare sporadisk? Når skal man begynne å teste for diverse sykdommer? Er det med en gang et individ har fått en sykdom? Eller må man se en generell økning før omfattende testing skal settes i gang? For det er ganske mange sykdommer å plukke fra - om man skal teste for alt som "en eller annen gang" har dukket opp.

Nå høres det ut som jeg er negativ til testing, det er jeg absolutt ikke. Men det er lite vits å teste sporadisk for forskjellige ting uten å vite hva som faktisk er eller kan bli et problem.

PL sjekk tar 2 minutter hos veterinær, og kan gjøres samtidig med vanlig vaksine (faktisk flere veterinærer som sjekker PL uten å opplyse om det dersom ting er som det skal).

Hjertetest (utenom vanlig lytte på hjertet) vet jeg ikke hvordan gjennomføres.

Har lest svenske RAS, og har ikke inntryk av at det var PL fokusen burde ligge på i alle fall. Det var generelt lite problemer (heldigvis). Blir spennende å lese kartlegging når den kommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er likevel bare sporadisk? Når skal man begynne å teste for diverse sykdommer? Er det med en gang et individ har fått en sykdom? Eller må man se en generell økning før omfattende testing skal settes i gang? For det er ganske mange sykdommer å plukke fra - om man skal teste for alt som "en eller annen gang" har dukket opp.

Nå høres det ut som jeg er negativ til testing, det er jeg absolutt ikke. Men det er lite vits å teste sporadisk for forskjellige ting uten å vite hva som faktisk er eller kan bli et problem.

PL sjekk tar 2 minutter hos veterinær, og kan gjøres samtidig med vanlig vaksine (faktisk flere veterinærer som sjekker PL uten å opplyse om det dersom ting er som det skal).

Hjertetest (utenom vanlig lytte på hjertet) vet jeg ikke hvordan gjennomføres.

Har lest svenske RAS, og har ikke inntryk av at det var PL fokusen burde ligge på i alle fall. Det var generelt lite problemer (heldigvis). Blir spennende å lese kartlegging når den kommer.

Jeg tenker også dette.. Når begynner det å bli en helsefare egentlig.. For selv om en rase er frisk, så hender det jo seg at hunder har skavanker eller blir syk, uten at det nødvendigvis er rasebetinget..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenkte jeg skulle presentere Emmylou for dere. Hun er en Greyhound fra løpslinjer som vi har kjøpt i Danmark. Født i mai 2013. Har kun løpt 4 løp, uten å gjøre det spesielt bra:-) For de mest nerdete av dere kan dere se løpskarriere og stamtavle på greyhound-data.com hvis dere søker på racing navnet hennes som er Pearl Harbor. I videoen under leker hun med våre 2 hannhunder, Groenendaelen Elvis og Malamuten Aron.

https://www.facebook.com/video.php?v=10204523417118462&set=vb.1624063978&type=2&theater

Ellers er det ikke annet å si enn at hun er den enkleste hunden jeg noensinne har hatt. Vennligheten selv, mot alt og alle. Introduksjon til katt gikk over all forventning og ingen problemer å slippe løs i skogen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig at du skrev inn her. Veldig spennende med greyhound fra andre linjer :D Har inntrykk av at de som avler for løp, ikke har så lyst å selge til noen uten løpsplaner. I hvert fall de jeg har snakket med og sett på hjemmesidene. Det er litt synd. For de kan jo absolutt brukes til sportye familiehunder.

Er det i Danmark hun har løpt løpene?

Håper du legger ut flere bilder! :D

----------------------

Stjal ett bilde på facebook av forskjellen på en borzoi og silke mynde. De sier at det er wippet krysset med borzoi. Fine er de syns jeg da :)

551456_741196939290985_45485463741025636

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at de fleste som avler løpshunder i Danmark, Sverige og Finland helst ser at det er løpsinteresserte som kjøper valp, men miljøet og etterspørselen er nok ikke større enn at det finnes valp til "vanlige" folk også. Trivelig med valp, men det kan være en fordel å finne en unghund som Emmylou også. En som har fått prøve seg på banen, men som det viser seg ikke har den store interessen for å løpe etter filla. Man slipper jo litt av det verste jaktinstinktet. Og en gjennomgangsmelodi for ex-racere er at de tilpasser seg et liv som sofahund i løpet av 10 minutter:-)

Ja, løpene har hun hatt på Midt-Jysk Greyhound stadion i Bjerringbro. Synes de som vi fikk henne fra tok en fornuftig avgjørelse som tidlig så at her mangler det siste killer-/vinnerinstinktet som skal til for at man vinner løp. og derfor heller søkte etter et normalt familiehjem til ho.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi var jo fryktelig spente på hvordan det ville gå med Greyhound og katt, som vi har 3 stykker av. Og kanskje enda mer spent siden det var en løpshund siden det ligger litt i kortene at disse har enda høyere byttedrift enn utstillingsvarianten.

Ellers har jeg rota litt i arkivene her på forumet og lest noen tråder hvor jeg forstår det dithen at mange mener det er forkastelig å overta ex-racere fordi man da visstnok hjelper en industri som mange ønsker til livs. Er det en vanlig holdning blant folk her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg rota litt i arkivene her på forumet og lest noen tråder hvor jeg forstår det dithen at mange mener det er forkastelig å overta ex-racere fordi man da visstnok hjelper en industri som mange ønsker til livs. Er det en vanlig holdning blant folk her?

nja.. jeg er litt ambivalent på det punktet, men mener også at det må være lov å ha flere tanker i hodet på en gang. Man kan både være motstander av (uetisk rovdrift på) vedeløpshunder og sammtidig mene at hundene fortjener et godt liv utenom karieren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant:-) Jeg er for eksempel motstander av en uetisk verdensorden som skaper fattigdom og lidelser, men jeg synes det er greit med bistand til ofrene for denne måten å organisere verden på. Synes liksom ikke det er helt fair å la fattige barn i Afrika dø av sult fordi jeg ønsker å synliggjøre et poeng:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes det er vanskelig å være bastant. Ser stor forskjell på hvordan det foregår i Danmark/Sverige og Irland/UK. Det har jo selvsagt noe med hvor mye penger det er i sporten, men også forskjell i regler for hundehold. I Sverige er eier ansvarlig for hunden, uansett om det er vedkommende som trener hunden eller ei. De kan ikke avlive hunden bare fordi den ikke duger osv, osv. Irske regler skiller seg også fra de i England, sikkert på godt og vondt. Akkurat selve aktiviteten, det at hunder løper om kapp rundt en bane klarer jeg ikke å hisse meg opp over. Ja, det skjer noen stygge skader og det hender hunder dør som følge av disse, men det er ikke noe unikt for Greyhound-racing i seg selv. Det dør hunder under Finnmarksløpet også. Problemet er omfanget av vanskjøtsel, kynisk behandling av levende vesener og manglende ansvarliggjøring av oppdrettere, eiere, løpsorganisasjoner og trenere. En vesentlig faktor er at det er relativt billig å bli med i sirkuset, noe som gjør at det ikke svir på pungen om man gjør ting feil. Dette i motsetning til f.eks hestesport hvor inngangsbilletten er ganske høy. Det samme forsåvidt med trekkhund. Det tar tid og masse penger å bygge opp et spann, så det er litt forbeholdt de mest dedikerte av oss. Når det er sagt så finnes det også veldig mange flinke folk innenfor sporten overalt hvor den bedrives, superkommersialisert eller ikke. Folk som jobber seriøst og skikkelig med hundene, som gjør det lille ekstra for at hundene skal ha det godt, både under løpskarrieren og etterpå. Synes det er trist at dårlige/manglende regler og en drøss med kyniske kødder skal ødelegge for en hundsport som jeg egentlig i bunn og grunn liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg mente med verdensbasis. Her i skandinavia er det en helt annen mentalitet enn i England, USA og andre land rundt om i verden. Der det spilles om mye penger, vil hundene lide, fordi de useriøse lett kan prøve å fikse seg penger. Hunder er mye enklere å ha for "hvermannsen" enn for eksempel veddeløpshester. Slik du også nevner. Der det er penger involvert, vil det gå ut over hundene. Selv om mange er seriøse og flinke så hjelper det ikke når så mange lider og blir brutalt drept hvert år. Graver man seg inn i dette, så finner man mye fælt, og det gjør at det jeg helt i mot det. (forutenom brukt som bruksgren/ hundekonkurranse om å få cert, vinne pokaler ol. osv) Jeg er ikke imot det at hunder løper på en bane, men hele settingen rundt det med pengespill og vedding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Aiaiai: jeg hadde tenkt oss på vårprøven i Trøgstad helgen 25.-26. April for å se på mynder i full firsprang (for å få samboeren til å forelske seg i whippets..), men nå ser jeg at pga få påmeldte holdes den kun på lørdagen, og da får vi ikke dratt :( Er det ikke noen ny prøve å se på her på Østlandet før til høsten igjen da? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro og Mynte på tur her om dagen :)

Fin de er :D

Lurer på om mynder generelt blir tidlig grå? Syns jo mi lille røde salukijente er begynt på bli betraktelig lysere i de nedre delene av snuten. Og så ser jeg på Nitro som er blitt ganske så grå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :D

Jeg vet ikke hvordan det er på generell basis, men på greyhound er det ikke slik at alle blir grå. Søsteren til Nitro er kliss lik han og er også grå slik som han. Det ligger vel i arven :) Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk ikke sett så mange greys som er grå i ansiktet, bortsett fra de som er gamle.

Alle tror Nitro er oldings :P Men har er kjekkasen min uansett :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai: jeg hadde tenkt oss på vårprøven i Trøgstad helgen 25.-26. April for å se på mynder i full firsprang (for å få samboeren til å forelske seg i whippets..), men nå ser jeg at pga få påmeldte holdes den kun på lørdagen, og da får vi ikke dratt :( Er det ikke noen ny prøve å se på her på Østlandet før til høsten igjen da? Eller?

Nei, bare to prøver i året i denne halvdelen av landet. Whippetene skulle gått på lørdagen uansett da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg liker de store korthåra myndene veldig godt, og kanskje kanskje blir det en mynde her i fremtiden. Liker best greyhound og korthåra saluki. Hva er forskjellen på disse i gemyttet? Er greyhound mer hund og saluki mer mynde (om dere forstår :P ) Hvor mye aktivitet og mental stimuli krever dem egentlig?

Jeg har vært endel borti saluki før, men det var kun to individer, og han ene ble avlivd fordi ikke eier klarte å håndtere han, han ble ganske aggressiv.. (dårlig oppdragelse fra eierns side kombinert med litt dårlige gener mest sannsynlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...