Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Men er det flere som er intr å ordne avdelinger rundt, så vil man nok få hjelp til oppstart. Men; som oftes er det ikke mer aktivitet rundt omkring fordi det er ikke nok intr. Her i byn feks er det veldig lite miljø me tanke på hvor mange mynder som bor her. Treningene her er åpen for alle raser, fordi myndene fyller ikke opp dagen allikevel.

Virkelig? Også for blandinger?

Husker jeg sjekka ut muligheten for å teste LC med blandingen min, og fikk beskjed om at det ikke var mulig (på østlandet) med mindre jeg via en hundeklubb eller lignende hjalp LC-Norge å få satt opp bane ett sted i noen dager. Så ville LC-norge bruke banen først, og klubben som satt opp banen/satte området til disposisjon fikk bruke utstyret utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Virkelig? Også for blandinger?

 

Husker jeg sjekka ut muligheten for å teste LC med blandingen min, og fikk beskjed om at det ikke var mulig (på østlandet) med mindre jeg via en hundeklubb eller lignende hjalp LC-Norge å få satt opp bane ett sted i noen dager. Så ville LC-norge bruke banen først, og klubben som satt opp banen/satte området til disposisjon fikk bruke utstyret utenom.

Jada.. Vi har hatt DP, ureg mynder, pudler og vorsther blandt annet.. Men selvfølgelig, blir det plutselig fullt på startlistene, så blir ikke disse hundene prioritert..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt. For man må trene på dette og da ha både utsyr, noen som vet hva de gjør og rette områder. Så har jeg forstått at det må testløp til og lisensløp før man kan begynne å konkurrere? Skal man drive ned dette på en orntlig måte nytter det ikke hvis man ikke har dette innen en rimelig grense ( 2-3 timer unna). I mitt tilfelle er nærmeste sted hvir de trener i Tromsø ( eneste i hele nord norge hvor de gjør slikt, forutenom Rognan men de har ingen treninger eller noe slikt. Det har vært satt opp to ganger lc samling her i nordand på Rognan, men begge gangene avlyst. Det skal litt til å få erfarne folk til å komme langveisfra. Jeg er sikker på at miljøet her er stort nok, særlig pga antall deltakere på siste kurs som ble avlyst, men det krever litt med å skal starte dette " på egenhånd". Ikke minst store jorder. Det er noe det ikke er mangelvare av på østlandet, men ikke like mye her. Utstillinger er det mange av. Kan delta på minst ti i året uten å måtte forlate fylket. Og utstillingstreninger har de fleste hundeklubber. Så da går det an å trene på forhånd og delta på utstillinger. Men Lc et det ikke så enkelt. Og det er synd fordi det gjør at man ikke får drevet med bruks innen mynder.. Selv om man skulle ønsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg synes det er så artig å følge denne tråden og lære ting som gjør meg mer oppmerksom på egne hunder også. :)

Husker ikke hvem av borzoi-damene som fortalte at hun aldri klipte ulvekloa fordi den hjalp til i svinger osv. Plutselig skjønte jeg hvorfor det alltid sitter så mye jord og gress i den, sånn som mine spoler rundt i hagen, og jeg ser også at den har en funksjon når de klatrer oppover fjellsider osv. Så jeg klipper ikke Imouto sin lenger, og stusser bare lett på Aiko. :) Jeg har jo også tidligere sett hvordan de bruker den til å holde fast tyggebien osv.

I nabolaget bor det en blond, langhåra salukifrøken. Hun er kjempeflott, og alle jentene passerer hverandre fulle av ærefrykt. :heart: Jeg har så lyst til å snakke med eieren, men både hund og menneske er litt skye, så det blir liksom aldri noe av. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvem av borzoi-damene som fortalte at hun aldri klipte ulvekloa fordi den hjalp til i svinger osv. Plutselig skjønte jeg hvorfor det alltid sitter så mye jord og gress i den, sånn som mine spoler rundt i hagen, og jeg ser også at den har en funksjon når de klatrer oppover fjellsider osv. Så jeg klipper ikke Imouto sin lenger, og stusser bare lett på Aiko. :) Jeg har jo også tidligere sett hvordan de bruker den til å holde fast tyggebien osv.

I nabolaget bor det en blond, langhåra salukifrøken. Hun er kjempeflott, og alle jentene passerer hverandre fulle av ærefrykt. :heart: Jeg har så lyst til å snakke med eieren, men både hund og menneske er litt skye, så det blir liksom aldri noe av. :)

Sikkert meg som ikke klipte :/ Yngstemann sliter den så mye selv nettopp fordi han springer mye i terreng og den er så mye i kontakt med underlaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt. For man må trene på dette og da ha både utsyr, noen som vet hva de gjør og rette områder. Så har jeg forstått at det må testløp til og lisensløp før man kan begynne å konkurrere? Skal man drive ned dette på en orntlig måte nytter det ikke hvis man ikke har dette innen en rimelig grense ( 2-3 timer unna). I mitt tilfelle er nærmeste sted hvir de trener i Tromsø ( eneste i hele nord norge hvor de gjør slikt, forutenom Rognan men de har ingen treninger eller noe slikt. Det har vært satt opp to ganger lc samling her i nordand på Rognan, men begge gangene avlyst. Det skal litt til å få erfarne folk til å komme langveisfra. Jeg er sikker på at miljøet her er stort nok, særlig pga antall deltakere på siste kurs som ble avlyst, men det krever litt med å skal starte dette " på egenhånd". Ikke minst store jorder. Det er noe det ikke er mangelvare av på østlandet, men ikke like mye her. Utstillinger er det mange av. Kan delta på minst ti i året uten å måtte forlate fylket. Og utstillingstreninger har de fleste hundeklubber. Så da går det an å trene på forhånd og delta på utstillinger. Men Lc et det ikke så enkelt. Og det er synd fordi det gjør at man ikke får drevet med bruks innen mynder.. Selv om man skulle ønsket det.

Man kjører testløp på hundene til de er hekta nok på filla og takler parløp fint. Hvor mange løp som må til for å få til det, er helt avhengig av hunden. Deretter må hunden løpe 3 lisensløp, og så er den klar for konkurranse.

Jeg skjønner at det er vanskelig å få til i nord, men hvis man er villig til å bruke feks 2 helger, så får man gjort mye med å dra på feks treningshelger.. Er det flere som ønsker å få til treninger, så ville jeg ha samlet en gjeng, tatt kontakt med myndeklubben eller LC-gjengen og hørt med de hva man kan få til, til dere selv er opplært til å gjøre ting selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjører testløp på hundene til de er hekta nok på filla og takler parløp fint. Hvor mange løp som må til for å få til det, er helt avhengig av hunden. Deretter må hunden løpe 3 lisensløp, og så er den klar for konkurranse.

Jeg skjønner at det er vanskelig å få til i nord, men hvis man er villig til å bruke feks 2 helger, så får man gjort mye med å dra på feks treningshelger.. Er det flere som ønsker å få til treninger, så ville jeg ha samlet en gjeng, tatt kontakt med myndeklubben eller LC-gjengen og hørt med de hva man kan få til, til dere selv er opplært til å gjøre ting selv :)

Det er ganske vanskelig om man ikke bor på sentrale østlandet i sør også......

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanskelig om man ikke bor på sentrale østlandet i sør også...

I år har det vanskelig på Østlandet også. Rekrutteringa har vært for dårlig, og for få har sitti igjen med ansvaret. Dette har igjen ført til en del slitasje, folk er lei. Håper det blir en bedring til neste år, og oppfordrer folk til å ta i et tak når de har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år har det vanskelig på Østlandet også. Rekrutteringa har vært for dårlig, og for få har sitti igjen med ansvaret. Dette har igjen ført til en del slitasje, folk er lei. Håper det blir en bedring til neste år, og oppfordrer folk til å ta i et tak når de har mulighet.

Tror de skøt seg selv litt i leggen en periode for det var en lang stund de ikke var interessert i hjelp og "den indre kjerne" var litt lite inkluderende. Dumt når sporten er så liten og man egentlig trenger alle. Jeg snakker ikke om meg selv nå altså...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de skøt seg selv litt i leggen en periode for det var en lang stund de ikke var interessert i hjelp og "den indre kjerne" var litt lite inkluderende. Dumt når sporten er så liten og man egentlig trenger alle. Jeg snakker ikke om meg selv nå altså...

Jepp.. Håper det blir bedring nå, jeg har ihvertfall kommet såvidt i gang med funksjonærutdanning, etter noen år med masing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet disse bildene et annet sted også, men kom på at det kunne være greit å poste dem her også. Disse er altså tatt av whippeten min i dag, med bare minutters mellomrom. Synes de viser ganske godt hvor mye bilder kan lyve når det gjelder formen til disse pinnedyrene våre:

tynn_gullet_zps43480f4d.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjiklubben fikk åpen invitasjon til å være med på både treninger og konkurranser. Så det er forsøk på rekrutering i andre raser. Vet ikke helt hvordan regelverket rundt basenji og konkurranser er - jeg trodde ikke de fikk være med i det heletatt, men var noen som mente de kun ikke får cert?

Skulle veldig gjerne prøvd selv - Hotte har/har hatt lisens, hadde vært gøy å se henne i aksjon og selvsagt teste lupin også. Men vet ikke om 4/5 år som debutalder er i overkant høyt? Vi kommer aldri til å dra land og strand for å konkurrere - men kunne tenkt meg å være med på en treningssamling engang eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhoundklubben har nå sammen med Nkk inført obligatorisk dna testing av neuropati på rasen. Så dette involverer alle hunder som også er arvelig frie må testes for å få det registrert i Nkk. Dette fustrerer endel oppdrettere som mener det er såpass lite og oversiktlig miljø at neuropati ikke er et problem. Jeg synes det er bra at det blir en registrering på dette for å få en god oversikt, men skjønner frustrasjonen. Vil tro at dette kan føre til at færre vil få kull, og det verste er at færre vil bruke bærer-hunder i avelen fordi da må hele valpekullet testes før de kan bli registrerti Nkk og da vil genpoolet automatisk bli enda mindre. Det er en heftig diskusjon gående for tiden og mange er uenige. Men det er vel sånn det er når nye ting innføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjiklubben fikk åpen invitasjon til å være med på både treninger og konkurranser. Så det er forsøk på rekrutering i andre raser. Vet ikke helt hvordan regelverket rundt basenji og konkurranser er - jeg trodde ikke de fikk være med i det heletatt, men var noen som mente de kun ikke får cert?

Skulle veldig gjerne prøvd selv - Hotte har/har hatt lisens, hadde vært gøy å se henne i aksjon og selvsagt teste lupin også. Men vet ikke om 4/5 år som debutalder er i overkant høyt? Vi kommer aldri til å dra land og strand for å konkurrere - men kunne tenkt meg å være med på en treningssamling engang eller to.

Har ikke vært med noen basenijier i Norge enda (tror jeg), men er ganske sikker på at de konkurerer om cert i Danmark og Sverige, ihvertfall.

Nesj, er bikkja i fin form, er det ingenting i veien for det :) Stina fikk vi ikke før hun var seks år (hun hadde hatt lisens før), første sesongen gikk bort i knekt tår, året etter var hun med i EM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greyhoundklubben har nå sammen med Nkk inført obligatorisk dna testing av neuropati på rasen. Så dette involverer alle hunder som også er arvelig frie må testes for å få det registrert i Nkk. Dette fustrerer endel oppdrettere som mener det er såpass lite og oversiktlig miljø at neuropati ikke er et problem. Jeg synes det er bra at det blir en registrering på dette for å få en god oversikt, men skjønner frustrasjonen. Vil tro at dette kan føre til at færre vil få kull, og det verste er at færre vil bruke bærer-hunder i avelen fordi da må hele valpekullet testes før de kan bli registrerti Nkk og da vil genpoolet automatisk bli enda mindre. Det er en heftig diskusjon gående for tiden og mange er uenige. Men det er vel sånn det er når nye ting innføres.

Det er jo helt supert! :) Kanskje like greit at det ikke blir flere kull om en enkelt helsetest gjør at de ikke gidder lengre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjiklubben fikk åpen invitasjon til å være med på både treninger og konkurranser. Så det er forsøk på rekrutering i andre raser. Vet ikke helt hvordan regelverket rundt basenji og konkurranser er - jeg trodde ikke de fikk være med i det heletatt, men var noen som mente de kun ikke får cert?

Basenji konkurrere iaf i Sverige og Finland, cert er jeg usikker på, husker ikke de reglene i hodet, men tror de konk om det. Jeg mener å huske det var Basenji-klubben selv som tok initiativet til å være med på trening, tror det ble gjort en egen trening for dem med personell fra LC-utvalget fordi noen ønsket lisens for å kunne starte. I Norge får de ikke konk da LC pr i dag kun er åpen for mynde-rasene. Men siden regelverket sier at lisensen skal tas i det landet hunden hører hjemme, såfremt aktiviteten finnes der, må de ta lisens her, men må da altså over grensen for å starte. Litt klønete, men pr idag har Myndeklubben, det er de som forvalter sporten i Norge sammen med Greyhoundklubben, rett og slett ikke kapasitet til å ha med andre raser i sporten. Det tar uhorvelig mye tid, ildsjel og ubetalt, å arrangere både treninger og løp. Jeg vet for jeg var en av de få som var med å starte opp i Norge og jeg hadde ikke en gang starthund de første årene, men jaggu fikk jeg jobbe r..a av meg gitt :)

Fantastisk at Greyhound har innført "restriksjoner". Ønsker meg noen av dem på flere andre mynderaser også. Vi får se hva tiden bringer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns også det er supert. De har gitt dispansasjon for frossen sperm fra avdøde hunder, så lenge tispen e FRI. Kull fra registrete FRI foreldre vil da automatisk blir FRI i registeret. Så det er jo kun nå i start fasen at det vil bli en del testing på eksisterende hunder.

Det som er litt dumt er at NKK krever ID nr fra laboratoriet som tar disse testene ( Tyskland), så flere av veterinærne som tok testen har kun skrevet reg nr og ikke ID, og da er ikke teste gyldig. Slik er det med Nitro, så da må jeg få veterinæren til å skrive en bekreftelse på ID nr så sender jeg det til labben.

Mynte er arvelig fri men jeg må teste henne uansett. Testen koster rundt 700 kr+ sending til utlandet, så får man 10 valper så blir det jo en del ekstra penger, i tillegg til alt det andre som kommer i tillegg, så jeg tror nok dessverre at noen oppdrettere tenker dette og velger bort en bærer-hann.. Det er veldig uheldig!

Forhåpentligvis vil de gi rabatt ved valpe-kull testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenjiklubben fikk åpen invitasjon til å  være med på både treninger og konkurranser. Så det er forsøk på rekrutering i andre raser. Vet ikke helt hvordan regelverket rundt basenji og konkurranser er - jeg trodde ikke de fikk være med i det heletatt, men var noen som mente de kun ikke får cert?

 

Skulle veldig gjerne prøvd selv - Hotte har/har hatt lisens, hadde vært gøy å se henne i aksjon og selvsagt teste lupin også. Men vet ikke om 4/5 år som debutalder er i overkant høyt? Vi kommer aldri til å dra land og strand for å konkurrere - men kunne tenkt meg å være med på en treningssamling engang eller to.

Ja, kom og vær med :D jeg skal si ifra neste gang vi har helhelg ;) men det er lov å være med på enkeltdager også ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kom og vær med :D jeg skal si ifra neste gang vi har helhelg ;) men det er lov å være med på enkeltdager også ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hadde vært veldig gøy å få til, men det var det der med kjøring og avstand og sånt. :\ Og vi må ha frisk hottie først.

Enig med tøfflus, skulle vært flere helsekrav på salukien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at Greyhound har innført "restriksjoner". Ønsker meg noen av dem på flere andre mynderaser også. Vi får se hva tiden bringer :)

Enig med tøfflus, skulle vært flere helsekrav på salukien også.

Hva mener dere det burde vært av krav?

Jeg sitter jo med denne helseundersøkelsen nå, er åpen for innspill, bare så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere det burde vært av krav?

Jeg sitter jo med denne helseundersøkelsen nå, er åpen for innspill, bare så det er sagt :)

På saluki så dukker det opp flere og flere med dcm. Så det burde vært krav om testing av hjertet hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv bedt om andre tester som burde vært innført, som er et større problem enn neuropati på min rase. som for eksempel hjertetesting og finns det testing for magedreining? Det ser man jo er arvelig, men kan det testes på noe vis?

Men foreløpig er det kun neuropati som blir satt som krav. Bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...