Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

What, røyte-, nappe- OG "flokefri" også? Eller krever de da veldig mye børsting for å ikke floke?

Synes heller hun ikke så så stor ut... Hmm... Kanskje noe å drømme om, da, bortsettfra at jeg foretrekker "usosiale, sære bikkjer" fremfor happy-go-lucky. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor blir hjortehunden nok en gang ekskludert? :no:

Minimalt med jaktinstinkt, tåler det nordiske klimaet utmerket, røytefri og nappefri, sosial med både mennesker og hunder.

Det er en mild rase som ELSKER kos og oppmerksomhet. En morsom rase.

Minion hilser på alle fremmede som gidder å hilse på henne, hun lever for kos! Hun finnes ikke et eneste gram sær.

Aha! Nå vet jeg hvorfor! Utseendet til rasen!

De har ikke det typiske myndeutseendet, de er ikke staselige som irsk ulvehund og ikke grasiøse som greyhound. De havner midt mellom!

Nei nei nei, nå må folk slutte å velge rase etter utseendet. :P:lol:

Minion being attacked by wild dogs! Poor Minion, always the prey.

_MG_1091_Koios.jpg

Jeg elsker å se Minion løpe, det er noe eget med mynder som løper. :ahappy:

_MG_0705_Minion_LOGO.jpg

Hun er nydelig!! :wub:

Hadde det ikke vært for helsa og det manglende jaktinnstinktet, så ville jeg hatt en jeg, altså.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor blir hjortehunden nok en gang ekskludert? :no:

Minimalt med jaktinstinkt, tåler det nordiske klimaet utmerket, røytefri og nappefri, sosial med både mennesker og hunder.

Det er en mild rase som ELSKER kos og oppmerksomhet. En morsom rase.

Minion hilser på alle fremmede som gidder å hilse på henne, hun lever for kos! Hun finnes ikke et eneste gram sær.

Aha! Nå vet jeg hvorfor! Utseendet til rasen!

De har ikke det typiske myndeutseendet, de er ikke staselige som irsk ulvehund og ikke grasiøse som greyhound. De havner midt mellom!

Nei nei nei, nå må folk slutte å velge rase etter utseendet. :P:lol:

Minion being attacked by wild dogs! Poor Minion, always the prey.

_MG_1091_Koios.jpg

Jeg elsker å se Minion løpe, det er noe eget med mynder som løper. :ahappy:

_MG_0705_Minion_LOGO.jpg

Minimalt med jakinstinkt? Ei venninne hadde en som hadde katter øverst på ernæringslista :|

Den gikk bevisst og pønsket på måter å få seg løs så den kunne jage (les: drepe) katter. Ellers var den dødsherlig altså, men jeg trodde de var litt sånn?

Edit: jeg velger forøvrig rase utelukkende etter bruksområde og helse. Utseendet er nederst på listen. Det er derfor jeg har Puli og ikke saluki feks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slektning har en aldeles nydelig Magyar Agar ( sort) og jeg er fryktelig nysgjerrig på rasen.

Den er mer tilpasset det nordiske klimaet enn de fleste andre mynder og er høyest sosial med både mennesker og andre hunder.

Så hvorfor er de ikke mer utbredt her til lands egentlig?

Bortsett fra jakinstinktet og størrelsen burde dette være en mynde for "folk flest" :P

Noen som kjenner noe mer til denne rasen?

Jeg har møtt på to stk. Og jeg skal møte dem igjen (bare bilen min blir i orden!). Jeg har nemlig tenkt til å bli litt bedre kjent med rasen da det meste jeg leser om den høres ut som hunden jeg søker. Men er litt skeptisk til strl. Er jo noen kg å holde igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magyar agar er knallfine, jeg har så lyst på en slik en neste gang! Vi var i kontakt med noen oppdrettere da vi så etter hund for et par år siden - eneste som holdt meg igjen er at jeg ikke kunne finne så mye informasjon om rasen og vi endte derfor opp med whippet i stedet. Prøver alltid å få de med meg når det er utstilling i nærheten, men har hittil bare fått sett 2 stk "live". SÅ vakre :D Skal vi opp i størrelse på neste hund har jeg veldig, veldig lyst på en magyar.

Snikfotograferte litt på Lillestrøm i fjor, skal se om jeg får lagt ved bildet

post-10441-0-42876400-1409478423_thumb.j

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt på to stk. Og jeg skal møte dem igjen (bare bilen min blir i orden!). Jeg har nemlig tenkt til å bli litt bedre kjent med rasen da det meste jeg leser om den høres ut som hunden jeg søker. Men er litt skeptisk til strl. Er jo noen kg å holde igjen. :)

Jeg fikk beskjed om at i kort bånd går det greit, med lengde på båndet har man valget mellom skulder ut av ledd eller å slippe bikkja får den øye på noe :|

Vakre! Men store ja. .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at i kort bånd går det greit, med lengde på båndet har man valget mellom skulder ut av ledd eller å slippe bikkja får den øye på noe :|

Vakre! Men store ja. .

Ungarsk mynde er da ikke såå store da? Kan ikke skjønne at de ikke skal være mulig å holde igjen :P De er mindre enn greyhounds. På størrelse med saluki. Det regner ikke jeg for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungarsk mynde er da ikke såå store da? Kan ikke skjønne at de ikke skal være mulig å holde igjen :P De er mindre enn greyhounds. På størrelse med saluki. Det regner ikke jeg for stor.

De er grovere visstnok. De er mulig å holde igjen, men har man langt bånd gjør ren fysikk at det blir straks litt verre :P

Selv Pulien kan gi meg et rykk om den rekker å få fart før det stopper.

Edit: de var visst litt mindre enn greyhounds av rene showlinjer, men gjerne større en løpsgreyhound i flg eier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minion! :wub: Hadde jeg vært garantert en like liten og søt sak som henne, så hadde nok hjortehund stått høyt her. Nydelig er hun! Men hun fremstår ikke som spesielt stor - vet du hvor høy hun er @Taz ?

:D

Hun er innenfor rasestandarden altså, med sine 73-74 cm, men allikevel så fremstår hun som en veldig liten hund. :P

Alle kommenterer det. "Er ikke hun veeeldig liten?"

Nja jo, hun er ikke en av de største hjortehundene, men hun er innenfor standarden. :P

Ofte tror jeg folk forveksler størrelsen på hjortehunden med irsk ulvehund eller de aller største hjortehannhundene. Tispene kan være en passelig størrelse de altså. :ahappy:

What, røyte-, nappe- OG "flokefri" også? Eller krever de da veldig mye børsting for å ikke floke?

Synes heller hun ikke så så stor ut... Hmm... Kanskje noe å drømme om, da, bortsettfra at jeg foretrekker "usosiale, sære bikkjer" fremfor happy-go-lucky. :whistle:

Med mindre du får en av de fluffballene av noen hjortiser (de skal ikke ha sånn pels) så er det temmelig vedlikeholdsfri pels altså. Det tar meg 1 min å børste igjennom pelsen til Minion, og jeg gjør en gang i blant. (Sånn typ 1 gang i mnd).

Litt oftere når de "bytter" pels, da for å børste ut gamle pelsen siden de ikke røyter. Fortsatt minimalt med arbeid.

Jeg napper Minion en gang i blant i ansiktet, for at hun skal se mer velstelt ut, men jeg lar det ofte gå litt for lenge mellom hver gang. Også ørene, de napper jeg også. Men det er ikke noe som er nødvendig. :P

Hun er nydelig! :wub:

Hadde det ikke vært for helsa og det manglende jaktinnstinktet, så ville jeg hatt en jeg, altså.

:lol: Det folk flest foretrekker litt mindre av, vil du ha masse av. :P

Jeg valgte hjortehund pga det minimale jaktinstiktet. :P

Minimalt med jakinstinkt? Ei venninne hadde en som hadde katter øverst på ernæringslista :|

Den gikk bevisst og pønsket på måter å få seg løs så den kunne jage (les: drepe) katter. Ellers var den dødsherlig altså, men jeg trodde de var litt sånn?

Edit: jeg velger forøvrig rase utelukkende etter bruksområde og helse. Utseendet er nederst på listen. Det er derfor jeg har Puli og ikke saluki feks :P

Selvsagt finnes det unntak i alle leirer. Men det er en grunn for at hjortehunden ikke alltid gjør det så bra på lure coursing (unntak finnes selvsagt). :P

Minion kan gå løs med kaniner og hun går løs med katter. Minion er nysgjerrig, men jaktinstinkt i forhold til mynder flest? Hun er ikke en drapsmaskin for å si det sånn. :P

Leken og nysgjerrig ja, men kan ikke skryte så veldig mye av jaktinstinktet hennes.

Hun har mer jaktinstinkt enn det Koios har, men det skal ikke så veldig mye til siden hans er egentlig ikke-eksisterende.

Fordelen med rasen er at de er veldig knyttet til eier og holder seg derfor alltid i nærheten. Kort radius og lunter heller ved siden av eier enn å gå på oppdagelsesferd.

http://kilbournedeerhounds.com/TEMPERAMENT%20DOC.htm

Jeg har møtt på to stk. Og jeg skal møte dem igjen (bare bilen min blir i orden!). Jeg har nemlig tenkt til å bli litt bedre kjent med rasen da det meste jeg leser om den høres ut som hunden jeg søker. Men er litt skeptisk til strl. Er jo noen kg å holde igjen. :)

En hannhund på 50 kg har jeg tro på at er litt å holde igjen, men Minion sine 30 kg er ikke noe problem ihvertfall. :P

@Mumle Mu Hva er helse-greia med hjortehund?

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

De har noen av de samme helseproblemene som irsk ulvehund og greyhound. Altså hjerteproblemer, magedreining og benkreft. I tillegg til en lungebetennelse som fort kan bli dødelig hos rasen.

Men 10 år er en vanlig alder for hjortehunden å bli. (med mindre de får noen av de overnevnte problemene).

Me to :D Men hjortehund uten jaktlyst da????

Min har ikke så veldig mye jaktinstinkt å skryte av. :P (og det var derfor jeg valgte hjortehunden av myndene)

Men vil man ha en hjortehund med jaktinstinkt så går det an å få tak i også altså. :D

Jeg fikk beskjed om at i kort bånd går det greit, med lengde på båndet har man valget mellom skulder ut av ledd eller å slippe bikkja får den øye på noe :|

Vakre! Men store ja. .

Mener du hjortehunden nå? :P

Da kjøper man bare ikke fra de som avler hannhundene gigantiske :lol: Min tispe er det uproblematisk å holde igjen ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Det folk flest foretrekker litt mindre av, vil du ha masse av. :P

Jeg valgte hjortehund pga det minimale jaktinstiktet. :P

Jepp, jeg kan ikke noe for at folk er feil! :P Det skal ha jaktinnstinkt, de kan ikke legge ned hjort uten. På generellt grunnlag er jeg ikke veldig glad i at man avler vekk opprinnelige egenskaper, man vet ikke hva som forsvinner i samme slengen.. På små raser kan det fort bli litt krise.

Me to :D Men hjortehund uten jaktlyst da????

Ble litt feil rekkefølge i quotinga her, men ja, se ovenfor :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg kan ikke noe for at folk er feil! :P Det skal ha jaktinnstinkt, de kan ikke legge ned hjort uten. På generellt grunnlag er jeg ikke veldig glad i at man avler vekk opprinnelige egenskaper, man vet ikke hva som forsvinner i samme slengen.. På små raser kan det fort bli litt krise.

Ble litt feil rekkefølge i quotinga her, men ja, se ovenfor :P

Men har jaktinstinktet på hjortehunden bevisst blitt avlet vekk da? Jeg trodde ikke det.

Edit: Helt ærlig så har jeg ingen behov for at Minion skal legge ned en hjort altså. For at hun skal kunne få den friheten hun har, så er minimalt jaktinstinkt/kort radius ganske sentralt.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjortehunden en rekonstruert rase (som IU) Eller har man bare avlet vekk jakta over tid? Utseendemessig elsker jeg både hjortehund og iu, men litt av sjarmen er jo formålet de ble brukt til... (altså, drømmeferien min er ulvejakt med borzoi i Russland.... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du hjortehunden nå? :P

Da kjøper man bare ikke fra de som avler hannhundene gigantiske :lol: Min tispe er det uproblematisk å holde igjen ihvertfall.

Tenkte på den ungarske :P

Jeg synes bartehunder er supersøtt og at hjortehunden er nydelig.

Men aller helst vil jeg ha saluki...

Den ungarske er ikke like elegant har jeg hørt rykter om. Men vakre er de :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men er helsa til hjortisen så gal da? Jeg har en venninne som jobber for Agria og hun valgte hjortehund nettopp pga helsa. Lita spinnvill tispe som absolutt burde løpt LC. Jeg syns hjortisen er mye mere stilig enn ulvehunden,ulvehunden er ikke mynde liksom.

Ifølge det forrige RAS-dokumentet til den svenske klubben, var gjennomsnittlig levealder for hjortehunder litt over 6 år. Det går ikke særlig godt fram av det reviderte om det har bedret seg. RAS-dokumenter for mynderasene i Norge har jeg ikke sett ennå, og det står absolutt ingenting om helse på hjortehundutvalgets hjemmeside som jeg kan finne. Det er vel hjerteproblemer som er det store problemet, dessuten virker luftveisinfeksjoner å være ganske vanlig. Flotte hunder, men 6 år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har gått etter sin arbeidsgiver sine statistikker og de har vel ikke snitt livslengde antakelig. De sakene de får inn på hjortisene er ihvertfall skader som i tåbrudd og sånt plukk.

Er litt kreft, hjertetrøbbel, ymse mage/tarm ogsånn.

Mange som skal til Trøgstad til helgen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...