Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Skulle tro de ble stresset siden de blir jaktet på. Er vel vanskelig å trene de til å ikke være redd. Hadde vært interessant å hørt mer om denne prosessen og hvordan de gjør det. Kanskje jeg skal gjøre det!

Tenker også på de harene/kaninene som ble brukt på sånn fuglehund jaktkurs eller hva det var, husker det ble diskutert her på forumet. Kaninene ble sluppet på et område og hundene skulle vel trenes til å ikke jage dem. Hva var det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Uansett om haren ikke blir løpt ned så blir den jo utsatt for et ekstremt stress. Selv om den er "avlet" til å klare å slippe unna gjennom et hull. Tenk bare på kaniner som vi alltid får beskjed om å ikke stresse, fordi de tåler det så dårlig..
Men altså.. Lever haren så farefritt i det fri da? De er jo på menyen til flere rovdyr, og bruker vel bena og farten til noe..? Bare så det er sagt er jeg ikke for disse hareløpene, men slik som det blir forklart over (av @Djervekvinnen ) virker det passe "ufarlig", og ikke verre om det hadde skjedd ute i naturen. Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bevege meg ut på dypt vann, så mener jeg at harer har et mye bedre hjerte/kar/åndedrettsystem som ikke er avlet ihjel som det er på enedel kaninraser (alle kanskje). Så tror ikke vi kan sammenligne stress på tamkanin med harer, som ren helsefare.

Var jo program om salukier i saudiarabia (?) der de hadde tamkaniner som de tørrtrente salukiene på, der var også hundene trent opp til å trykke på kaninen, ikke drepe. Men det var jo ikke den farten da. Det programmet husker kanskje blant andre @Marjan?

Syns noen bildene er for ille så rapporter dem inn så diskuterer moderatorteamet det i felleskap. Ingen som blir sure av sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar av min coursing ekspert, som gav meg bare en liten info pga hun var på jobb, men hun skulle skrive mer utfyllende om det i morgen.

I korte trekk skrev hun (oversatt fra engelsk): Harene trenes til dette, de blir ikke drept med hensikt og som oftest kommer ikke hundene i nærheten engang. De har en hare veterinær tilstede på hver konkurranse, De blir ikke stresset, de løper slik som de ville ha gjort i naturen. Alt er veldig kontrollert og profesjonelt.

Så det skal bli interessant å høre mer om dette :) Vil tro det er store forskjeller ute å går i miljøet også. Fra de som konkurrerer profesjonellt til de som bare leker og fanger harer som de slipper løs og ikke bryr seg.

Igjen, så er ikke jeg for dette i utgangspunktet, men samtidig er jeg åpen for å lære mer og høre om hvordan dette foregår før jeg blir bombastisk. Jeg vet jo tross alt ikke noe om dette og syns det er bedre å lære fra noen som driver med det eller kjenner miljøet ,enn å lese rundt på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj. Med munnkurv var det stygt. At de får jakte kanin på ordentlig syns jeg ikke er værre enn norsk harejakt.

Et merkelig kompromiss mellom tradisjon og moderne (misforstått etter min mening) dyrevern.

Og helt riktig, norsk harejakt, slik den foregår nå, er på ingen måte noe mindre "dyreplageri" enn coursing.

Var jo program om salukier i saudiarabia (?) der de hadde tamkaniner som de tørrtrente salukiene på, der var også hundene trent opp til å trykke på kaninen, ikke drepe. Men det var jo ikke den farten da. Det programmet husker kanskje blant andre @Marjan?

Det er nok dels myte at salukier ikke dreper hare, tror det er en forestilling mer utbredt blant "saluki fancy" i vesten, som kun har erfaring med saluki i utstillingsringen, enn salukien i sitt opprinnelige habitat (og hos folk som jakter med saluki i vesten). Det bygger blant annet på at araberne, eller muslimene for å være mer korrekt, anså blod for urent, men jeg har sett mange tilfeller av (blodige) harer som er drept av salukiene, stolt vist frem av arabiske jegere sammen med hundene sine (og ofte også hauk)—blant araberne først og fremst en overklasseaktivitet i dag, men drar man til fjellene i sentralasia er det en del av levesettet, og fortsatt viktig for å få mat på bordet (samt kontrollere bestanden av rovdyr, da det er mye jakt på rev og annet mindre rovdyr også, noe jeg riktig nok er mer kritisk til enn harejakt).

I den grad jeg er imot dette, er at det blir stor konkurranse og "show", heller enn jakt—men coursing har alltid vært en fin balanse mellom jakt og "sport", helt tilbake til middelalderen i Europa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk svar av min coursing ekspert, som gav meg bare en liten info pga hun var på jobb, men hun skulle skrive mer utfyllende om det i morgen.

I korte trekk skrev hun (oversatt fra engelsk): Harene trenes til dette, de blir ikke drept med hensikt og som oftest kommer ikke hundene i nærheten engang. De har en hare veterinær tilstede på hver konkurranse, De blir ikke stresset, de løper slik som de ville ha gjort i naturen. Alt er veldig kontrollert og profesjonelt.

Så det skal bli interessant å høre mer om dette :) Vil tro det er store forskjeller ute å går i miljøet også. Fra de som konkurrerer profesjonellt til de som bare leker og fanger harer som de slipper løs og ikke bryr seg.

Igjen, så er ikke jeg for dette i utgangspunktet, men samtidig er jeg åpen for å lære mer og høre om hvordan dette foregår før jeg blir bombastisk. Jeg vet jo tross alt ikke noe om dette og syns det er bedre å lære fra noen som driver med det eller kjenner miljøet ,enn å lese rundt på nett.

Ikke stresset? Yeah, right. De løper for livet de der. At noen kan mene noe annet er for meg helt, helt ubegripelig. Hilsen hun som har holdt på med kaniner fra hun var 7 år. Det er ikke annet enn organisert dyreplageri - for haren eller kaninen eller whatever som blir jaget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og helt riktig, norsk harejakt, slik den foregår nå, er på ingen måte noe mindre "dyreplageri" enn coursing.

.

Seriøst??? Med losdrivende hunder har losdyret alltid 100% kontroll over hvor forfølgeren er. Det er derfor de forflytter seg pent og rolig i terrenget, og også finner på masse rart for å lure hunden.

(med det sagt, synes jeg også hetsjakt - hvor hunden løper inn og dreper viltet - er en fascinerende jaktform :icon_redface: Men det er ikke lov i Norge....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stresset? Yeah, right. De løper for livet de der. At noen kan mene noe annet er for meg helt, helt ubegripelig. Hilsen hun som har holdt på med kaniner fra hun var 7 år. Det er ikke annet enn organisert dyreplageri - for haren eller kaninen eller whatever som blir jaget.

Definitivt. Å løpe for livet fører til stress og utmattelse.

Ta å søk opp hvilken som helst video på youtube, så ser man at dette ikke er bra for harene.

Å sammenligne det med jakt i naturen blir helt feil. I naturen har haren mulighet for å komme unna, det har en ikke på en coursingbane. Dessuten er det også en forskjell i at det ene er for mat/skinn, og det andre er for moroskyld og underholdning - altså totalt unødvendig!

@Djervekvinnen, vet ikke om du så linkene og videoene jeg la ut, så legger dem ut på nytt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hare_coursing

https://www.change.org/petitions/petition-to-ban-horrific-hare-coursing-cruelty-in-ireland

http://www.banbloodsports.com/leaf-coursing.htm

http://www.dailymail.co.uk/news/article-337816/Violence-erupts-hare-coursing-Cup.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst??? Med losdrivende hunder har losdyret alltid 100% kontroll over hvor forfølgeren er. Det er derfor de forflytter seg pent og rolig i terrenget, og også finner på masse rart for å lure hunden.

(med det sagt, synes jeg også hetsjakt - hvor hunden løper inn og dreper viltet - er en fascinerende jaktform :icon_redface: Men det er ikke lov i Norge....)

Jeg kjenner da harejegere som har valgt å gå bort ifra de større harehundene (til f.eks. beagle) fordi hundene gjør hele jobben og/eller det går for fort, slik at det du beskriver, som jo er det ideelle, ikke er det som faktisk skjer.

All jakt stresser da det jagede byttedyret, å si noe annet blir feil.

Jeg er noe enig med de som er kritisk til coursing som ren sport, men jeg er ikke imot coursing som sådan (på mindre byttedyr som hare og kanin, vel og merke). Og jeg ser frem til å være med på harejakt med mynder i Kazakhstan til høsten, og oppleve dette "innenfra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi! Akutt veldig misunnelig! Forventer full rapport og masse bilder!

Ja, det er klart, blir bilder, og kanskje tekst til Mynden eller noe (har ikke foreslått det for de enda, ting må komme på plass først). Drar til Almaty, mest sannsynlig i oktober. Har kontakter gjennom flotte facebook, som gjør at jeg får hilst på lokalfolk og mynder og vært med på tur og jakt på landsbyen (Almaty er en veldig moderne by, smurt av oljerikdommene, men omringet av et fantastisk fjellandskap og man skal ikke reise langt med bil før omgivelsene er veldig annerledes). Fikk spørsmål om jeg vil kjøpe valp også, men nei, ikke denne gang :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren vi skal kjøpe neste zoi av, har hatt mye skader og operasjoner på hundene sine i det siste (en gamling som er operert, en som har knust (nesten) skulderen etter å ha kræsja i i et tre og i helgen rev den ene i stykker korsbåndet på jakt/konk..). Alt kommer selvsagt samtidig, så jeg tenkte i grunn jeg bare skulle dele en link til de fantastiske bildene hun tar og oppfordre folk til å kjøpe, de pengene kommer garantert veldig godt med hos de nå.

http://birdinthehand.smugmug.com/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner da harejegere som har valgt å gå bort ifra de større harehundene (til f.eks. beagle) fordi hundene gjør hele jobben og/eller det går for fort, slik at det du beskriver, som jo er det ideelle, ikke er det som faktisk skjer.

All jakt stresser da det jagede byttedyret, å si noe annet blir feil.

Jeg er noe enig med de som er kritisk til coursing som ren sport, men jeg er ikke imot coursing som sådan (på mindre byttedyr som hare og kanin, vel og merke). Og jeg ser frem til å være med på harejakt med mynder i Kazakhstan til høsten, og oppleve dette "innenfra".

At hunden tar haren skyldes "dumme" harer som setter seg inn, og tror den er usynlig (selv en Dachs kan ta en hare som trykker under en rot, for eksempel - det har jeg opplevd selv) Men det er sjeldent. Hunder som jager for fort, ønsker man ikke - med unntak av til revejakt, da man ofte ønsker press på reven, og at den skal gå inn i hi. Til hare og rådyr er de beste hundene de med lavt tempo. Ikke FOR lavt til hare, da finner den bare på mer krøll for hunden (opp til 10-12 km./t i snitt er ok). Men for rådyr kan det ikke gå sakte nok (gode rådyrhunder har en snittfart på 3,5-5 km/t. under drev)

Og nei, har du sett losdyrene i drevet til gode hunder - så vil du ikke påstå at de er stesset ;-) Stopper, titter rundt, beiter litt, går litt tilbake i sporene sine, hopper av - og venter litt til :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden tar haren skyldes "dumme" harer som setter seg inn, og tror den er usynlig (selv en Dachs kan ta en hare som trykker under en rot, for eksempel - det har jeg opplevd selv) Men det er sjeldent. Hunder som jager for fort, ønsker man ikke - med unntak av til revejakt, da man ofte ønsker press på reven, og at den skal gå inn i hi. Til hare og rådyr er de beste hundene de med lavt tempo. Ikke FOR lavt til hare, da finner den bare på mer krøll for hunden (opp til 10-12 km./t i snitt er ok). Men for rådyr kan det ikke gå sakte nok (gode rådyrhunder har en snittfart på 3,5-5 km/t. under drev)

Og nei, har du sett losdyrene i drevet til gode hunder - så vil du ikke påstå at de er stesset ;-) Stopper, titter rundt, beiter litt, går litt tilbake i sporene sine, hopper av - og venter litt til :D

Dette er nok riktig, men fortsatt, jeg kjenner jegere som har byttet rase pga. erfaring med større harehunder. Jeg tror det du beskriver er det ideelle, men det er vel ikke alltid virkeligheten korresponderer med idealet :)

Uansett, jakt er jakt, og vi må være realistisk om det. Klart vi skal diskutere dyrevelferd, men personlig syns jeg deler av tenkningen om dyrevelferd i dag er tegn på en viss dekadanse, vi lever i en slags boble der det å sanke og jakte mat selv ikke er "nødvendig", og derfor frarådes. Folk flest vokser opp uten å oppleve eller se smerte og død, og har ikke realistisk syn på disse tingene (samtidig som de er enten ignorante eller har gått inn i en tilstand av benektelse når det gjelder smerte og død i moderne kjøttproduksjon). Resultatet er hysteri når barnehager eller barneskoler skal på gård for å se en gris bli slaktet, for eksempel. Vi tåler knapt å se og ta inn over oss hvordan maten havner i frysedisken og på middagsbordet.

Så er det jo spørsmål om jakt vs. sport, og her er jeg enig med mange i denne tråden, men kanskje av andre grunner (ikke fordi coursing per se er så veldig ille). Men jeg må nevne at jeg har lest en viss mengde litteratur om denne formen for jakt, og skillet mellom jakt og sport er ikke alltid like lett å finne, selv ikke når jakten foregår i det fri. Nå er jo denne jaktformen blitt forbudt i Storbritannia også, det skjedde for få år siden, da revejakten ble forbudt (det er mulig dette blir gått tilbake på, om de konservative får sitte en periode eller to til, men foreløpig virker det ikke å være prioritert). Fortsatt er det lov å bruke whippets og andre mynder til jakt på kanin, men da under organiserte former, som "pest control" for å holde bestanden nede (noe som omtales som et problem). Det brukes ilder for å skremme kanin opp til overflaten, hvor gjerne et par whippets raskt gjør kål på dyret. Ellers er det kun Spania (i hovedsak med galgo rundt Barcelona og i nord, og med ibizahund på Mallorca), Tyrkia, og østeuropeiske land det fortsatt er lov med coursing, etter hva jeg har forstått. Alle disse landene står på min reiseplan, for å være med på dette og lære om det. Jeg vet det foregår en del coursing ulovlig også, spesielt i Tyskland, Tjekkia, og andre sentraleuropeiske land.

Utenfor Europa og USA er coursing kun ulovlig der hvor det er lite dyr. For eksempel er coursing på antilope og større dyr nå ulovlig i gulfstatene, da noen av disse artene er truet. Elitene drar til Afrika for å jakte, flyr inn med helikopter til landene sør for Egypt. I de arabiske landene har racing blitt mer og mer vanlig, enten på en figur som ser ut som en antilope eller en antilope som slippes løs foran hundene (dette er jeg svært kritisk til, da mange hunder slippes etter antilopen og det kjøres etter med biler med mye tuting, veldig stressende på dyret). Forøvrig er det interessant å nevne at antilope først ble utrydningstruet etter andre verdenskrig, da araberne fikk større tilgang på jeep og skytevåpen, og de gamle tradisjonene (hest, kamel, saluki, falk/hauk) svant hen. Det kan tenkes at tradisjonene er snillere mot naturen og bestandene, enn moderne jaktmetoder. I Syria, Tyrkia, Iran og den sentralasiatiske landene er coursing fortsatt populært og utbredt på landsbygden, ofte med jegerne på hesterygg (jeg har fått spørsmål om jeg vil jakt til fots eller på hesterygg av min kontakt i Kazakhstan, veldig spent på hva det blir til).

Nå bare babler jeg, men, tja, dette må selvsagt diskuteres, og det er forbudt i Norge, den saken er klar. Jeg tenker også at jeg er litt skeptisk om jeg ville latt mine egne hunder jakte, om jeg hadde hatt sjansen, samtidig hadde det vært utrolig spennende å se hvordan instinktene deres fikk full utlevelse.

Oppdretteren vi skal kjøpe neste zoi av, har hatt mye skader og operasjoner på hundene sine i det siste (en gamling som er operert, en som har knust (nesten) skulderen etter å ha kræsja i i et tre og i helgen rev den ene i stykker korsbåndet på jakt/konk..). Alt kommer selvsagt samtidig, så jeg tenkte i grunn jeg bare skulle dele en link til de fantastiske bildene hun tar og oppfordre folk til å kjøpe, de pengene kommer garantert veldig godt med hos de nå.

http://birdinthehand.smugmug.com/

Jeg må en tur til Russland og andre russisktalende land også! (Har lyst å gjøre denne ideen min med Kazakhstan-reisen til en fast greie, reise rundt i land hvor mynder fortsatt er en del av jakt og kultur). Det evige russiske slettelandskapet frister, og de har jo så mange flotte mynder, ikke bare borzoi, men også diverse korthårede mynder :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren vi skal kjøpe neste zoi av, har hatt mye skader og operasjoner på hundene sine i det siste (en gamling som er operert, en som har knust (nesten) skulderen etter å ha kræsja i i et tre og i helgen rev den ene i stykker korsbåndet på jakt/konk..). Alt kommer selvsagt samtidig, så jeg tenkte i grunn jeg bare skulle dele en link til de fantastiske bildene hun tar og oppfordre folk til å kjøpe, de pengene kommer garantert veldig godt med hos de nå.

http://birdinthehand.smugmug.com/

Altså det der tenker jeg en del på. Jeg blir helt svett til tider når jeg slipper hundene mine, for det er helt sykt for en fart de har, og her er det jo ikke milesvis med jorder akkurat, men trær, steiner,grøfter osv. Når de setter avgårde tenker jeg: hva hvis det er et hull der? Hvis de løper ned i en grøft? rett på et tre? De kommer til å dø hvis de kræsjer med noe, eller skade seg alvorlig..

Vet at i utlandet slippes ikke greyhounds på andre plasser enn store inngjerdede området, flate og med null trær. De får sjokk og mener det er "dyreplageri" når de ser bilder av greyhounds løse ute i naturen. Jeg kan forstå at faren for skader er større med disse rasene, pga farten. Men man kan ikke hindre dem i å være fri. Det blir feil å pakke dem inn i bomull, og lar man de ferdes i marka fra de er små, så lærer de seg å tilpasse seg og håndtrere omgivelsene. (virker det som)

Men jeg står fortsatt der med hjertet i halsen når de får "tulltak" og suser rundt tilsynelatende helt uten kontroll.

:dog_running::o:|:shocked::bow::pinch::ermm::no::sweat:

Hva gjør dere andre? Slipper kun på åpne jorder ol.? Er dere redd for/tenker på skader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere andre? Slipper kun på åpne jorder ol.? Er dere redd for/tenker på skader?

Jeg ville nok vært mer redd om jeg hadde greyhound, ja. Whippets er liksom laget mer for små flater. Dessuten kan man bære dem et stykke om de skader seg. Samtidig hender det jo man har hjertet i halsen med dem også. Og man tenker at det er utrolig at det går godt så ofte som det gjør. Jeg tenker nok litt som deg, at de er nødt til lære seg å være løse. Et helt liv i bånd er ikke noe liv for en mynde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre fra salukioppdretteren min at det var kjempeviktig at hun fikk være løs fra hun var lita på steder med trær, hull, steiner osv. Hvis man ikke lærte de å bevege seg fra de var små på slike steder risikerer man at de skader seg veldig som voksen hvis de plutselig slippes i ulendt terreng.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg det er veldig viktig. Ser på Mynte hvor flink hun er i terrenget nå. Vi har til dels ganske krevende terreng her og jeg tok henne med i steinur og slikt. Moren min er litt hysterisk av seg og vil hele tiden at jeg skal ta henne i bånd hvis vi går på steder med mye stein og hull, for hun er redd for at hun skal brekke bein. Men jeg sier at hun må lære seg å gå på slike steder. Det værste er vel hvis det skulle skje at hun brakk en fot for eksempel så ville jeg ALDRI sluttet å høre det fra moren min! :P

Altså, jeg tenker litt på hvor jeg slipper begge hundene løse hen, siden de lar seg rive med, men alene med 1 hund er jeg mye mer avslappet til å ha dem løse overalt. De kan godt finne på å plutselig får tulltak, men alene er de mer konsentrert på hvor de løper enn når de løper begge to og de ene følger den andre hakk i hel og den foran ser bak etter den andre. Huff, Sero Control!

Og ja, bære ned en 40 kg tung hund fra fjellet, ehh ja.... :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere andre? Slipper kun på åpne jorder ol.? Er dere redd for/tenker på skader?

Jeg tenker jo på det.... Hermes har jo spiddet seg selv på kvist/grein (gjennom huden over penis, tvers igjennom), etter å ha løpt i skog sammen med annen hund. Vet om hunder som har spiddet seg på en slik måte at det har endt med døden.

Men alt i alt, myndene, riktig bygget (!), tåler enorme påkjenninger. Skader vil det være, det kan man ikke unngå i et aktivt liv (jeg skader meg også, enten ved overbelastning eller ved å tryne/tråkke over, når jeg trener mye). Men aktive mynder fører mer godt med seg enn potensielt ondt, vil jeg mene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok riktig, men fortsatt, jeg kjenner jegere som har byttet rase pga. erfaring med større harehunder. Jeg tror det du beskriver er det ideelle, men det er vel ikke alltid virkeligheten korresponderer med idealet :)

Uansett, jakt er jakt, og vi må være realistisk om det. Klart vi skal diskutere dyrevelferd, men personlig syns jeg deler av tenkningen om dyrevelferd i dag er tegn på en viss dekadanse, vi lever i en slags boble der det å sanke og jakte mat selv ikke er "nødvendig", og derfor frarådes. Folk flest vokser opp uten å oppleve eller se smerte og død, og har ikke realistisk syn på disse tingene (samtidig som de er enten ignorante eller har gått inn i en tilstand av benektelse når det gjelder smerte og død i moderne kjøttproduksjon). Resultatet er hysteri når barnehager eller barneskoler skal på gård for å se en gris bli slaktet, for eksempel. Vi tåler knapt å se og ta inn over oss hvordan maten havner i frysedisken og på middagsbordet.

Så er det jo spørsmål om jakt vs. sport, og her er jeg enig med mange i denne tråden, men kanskje av andre grunner (ikke fordi coursing per se er så veldig ille). Men jeg må nevne at jeg har lest en viss mengde litteratur om denne formen for jakt, og skillet mellom jakt og sport er ikke alltid like lett å finne, selv ikke når jakten foregår i det fri. Nå er jo denne jaktformen blitt forbudt i Storbritannia også, det skjedde for få år siden, da revejakten ble forbudt (det er mulig dette blir gått tilbake på, om de konservative får sitte en periode eller to til, men foreløpig virker det ikke å være prioritert). Fortsatt er det lov å bruke whippets og andre mynder til jakt på kanin, men da under organiserte former, som "pest control" for å holde bestanden nede (noe som omtales som et problem). Det brukes ilder for å skremme kanin opp til overflaten, hvor gjerne et par whippets raskt gjør kål på dyret. Ellers er det kun Spania (i hovedsak med galgo rundt Barcelona og i nord, og med ibizahund på Mallorca), Tyrkia, og østeuropeiske land det fortsatt er lov med coursing, etter hva jeg har forstått. Alle disse landene står på min reiseplan, for å være med på dette og lære om det. Jeg vet det foregår en del coursing ulovlig også, spesielt i Tyskland, Tjekkia, og andre sentraleuropeiske land.

Utenfor Europa og USA er coursing kun ulovlig der hvor det er lite dyr. For eksempel er coursing på antilope og større dyr nå ulovlig i gulfstatene, da noen av disse artene er truet. Elitene drar til Afrika for å jakte, flyr inn med helikopter til landene sør for Egypt. I de arabiske landene har racing blitt mer og mer vanlig, enten på en figur som ser ut som en antilope eller en antilope som slippes løs foran hundene (dette er jeg svært kritisk til, da mange hunder slippes etter antilopen og det kjøres etter med biler med mye tuting, veldig stressende på dyret). Forøvrig er det interessant å nevne at antilope først ble utrydningstruet etter andre verdenskrig, da araberne fikk større tilgang på jeep og skytevåpen, og de gamle tradisjonene (hest, kamel, saluki, falk/hauk) svant hen. Det kan tenkes at tradisjonene er snillere mot naturen og bestandene, enn moderne jaktmetoder. I Syria, Tyrkia, Iran og den sentralasiatiske landene er coursing fortsatt populært og utbredt på landsbygden, ofte med jegerne på hesterygg (jeg har fått spørsmål om jeg vil jakt til fots eller på hesterygg av min kontakt i Kazakhstan, veldig spent på hva det blir til).

Nå bare babler jeg, men, tja, dette må selvsagt diskuteres, og det er forbudt i Norge, den saken er klar. Jeg tenker også at jeg er litt skeptisk om jeg ville latt mine egne hunder jakte, om jeg hadde hatt sjansen, samtidig hadde det vært utrolig spennende å se hvordan instinktene deres fikk full utlevelse.

Jeg må en tur til Russland og andre russisktalende land også! (Har lyst å gjøre denne ideen min med Kazakhstan-reisen til en fast greie, reise rundt i land hvor mynder fortsatt er en del av jakt og kultur). Det evige russiske slettelandskapet frister, og de har jo så mange flotte mynder, ikke bare borzoi, men også diverse korthårede mynder :)

Det hører nok uansett til sjeldenhetene at støverene napper ned hare pga. høy fart i drevet - som sagt; hare som setter seg inn er noe annet, DET kan skje. (jeg har fått all min "jegeropplæring" fra gamle, drevne harejegere som virkelig kan dette...)

Det andre du skriver er jeg veldig enig i. Folk som ikke har et nært forhold til natur og jakt, har fått et til dels veldig skrudd syn på dyr og dyrevelferd. Det er fryktelig synd på dyr man jakter på, mens kjøttet gror fram i fryserdisken...

Selvsagt kan skille mellom sport og jakt diskuteres. Man KAN sitte på et jorde og vente på at dyra dukker opp (for om man liker det eller ei - så må bestandene reguleres) Etter min mening er det slakt og ikke jakt. Jevnt over vil ikke viltet oppleve mer stort mer stress og ubehag av tradisjonelle jaktformer med hund, enn det de vil av å bli skremt av turgåere eller rovvilt i skogen. Uansett er ikke naturen pen og snill, og dyr opplever lidelse. Sånn er det bare. Ekstreme folk påstår til og med at det er bedre for viltet å sulte i hjel pga. manglende avskytning, enn å bli skutt av en jeger. Et eksempel på det er jo reservatet i Nederland, hvor området ble stengt for avskytning.

Jeg tror heller ikke at det er så fælt for dyr å bli bitt i hjel av en hund - raskt og greit, kontra mange andre "naturlige" måter å dø på. (min absolutte drømme-jaktferie er ulvejakt med Borzoi i Russland, til hest :drool: ) Som rådyret ene Dachsen her dro ned i los - det var ikke veldig friskt og sprekt (ellers får ikke en hund tak i det på barmark, en Dachs ikke uansett føre) Men det ville nok levd og lidd en god stund til, om ikke bikkja gjorde kort prosess...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det der tenker jeg en del på. Jeg blir helt svett til tider når jeg slipper hundene mine, for det er helt sykt for en fart de har, og her er det jo ikke milesvis med jorder akkurat, men trær, steiner,grøfter osv. Når de setter avgårde tenker jeg: hva hvis det er et hull der? Hvis de løper ned i en grøft? rett på et tre? De kommer til å dø hvis de kræsjer med noe, eller skade seg alvorlig..

Vet at i utlandet slippes ikke greyhounds på andre plasser enn store inngjerdede området, flate og med null trær. De får sjokk og mener det er "dyreplageri" når de ser bilder av greyhounds løse ute i naturen. Jeg kan forstå at faren for skader er større med disse rasene, pga farten. Men man kan ikke hindre dem i å være fri. Det blir feil å pakke dem inn i bomull, og lar man de ferdes i marka fra de er små, så lærer de seg å tilpasse seg og håndtrere omgivelsene. (virker det som)

Men jeg står fortsatt der med hjertet i halsen når de får "tulltak" og suser rundt tilsynelatende helt uten kontroll.

:dog_running::o:|:shocked::bow::pinch::ermm::no::sweat:

Hva gjør dere andre? Slipper kun på åpne jorder ol.? Er dere redd for/tenker på skader?

Holder pusten og håper det går bra. :aww: Det går ikke alltid bra desverre. Men det er en risiko med disse rasene. Jeg tror kanskje greyen kommer opp i høyere fart enn lukisene?

Min har hvertfall løpt løs i allslags terreng og allslags føre fra han kom til meg. Sikkert for mye løs :lol: Men jeg ser hvor flink han er på is foreksempel, men samtidig så ser jeg jo at hottie, som ikke har vokst opp hos meg, er omtrent like flink til å fote seg på is, begge løper - men de løper rett frem og sikter på brøytekantene, og bruker brøytekantene som dosering isvinger - i grunnen fasinerende å se. :lol: Burde helt sikkert ha dem i bånd når det er så glatt, men jeg tenker at det er bedre de løper behersket på isen enn at de tar fullstendig av. Ser jo veldig tydelig at de søker til "trygge" plasser å løpe. Helt sikker på at Lup banner over at skaren ikke holder han, for han tar ikke skikkelig av når han vet han kan tråkke gjennom hele tiden.

Men jeg slipper dem jo kun på oversiktlige plasser her, så mine løper jo ikke i full fart i tett skog (pga faren for vilt og sau).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder pusten og håper det går bra. :aww: Det går ikke alltid bra desverre. Men det er en risiko med disse rasene. Jeg tror kanskje greyen kommer opp i høyere fart enn lukisene?

Høyere fart, og mer vekt... så er jo snakk om enda større krefter ved et kræsj. Men kan ikke stenge dyrene våre inne heller :D

Har kun opplevd at Calle tryner én gang, da han rullet litt rundt i en nedoverbakke (og satt seg på baken og skrek som en gris, vondt må vite). Haltet litt der og da, men helt fin noen timer etterpå.

Hermes har løpt ting, ellers har han ikke skadet seg. Han har også alltid løpt i ulendt terreng og i fjellet. Steder hvor det er satt opp tau fordi det er så bratt, har jeg latt Hermes gå selv siden han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se lydighetsvideoer av greyhound. Den treige sitten er veldig typisk. De liker virkelig ikke å sitte! :P Nitro plages litt med det, mens Mynte er mer en naturlig sitter. Men nå ha Nitro en del større lår enn hun da.

Lydighetsprogammet er ikke helt som hos oss, skulle ønske det var slikt her, for da hadde jeg og Nitro naila det! :D Han er super på line føring og fri ved fot.

Denne er så søt! :wub:

http://www.youtube.com/watch?v=fAIbfmu17BQ

Her har de øvet litt mer: (syns de er flinke!)

http://www.youtube.com/watch?v=YrcJQIyhw_Q

Smashing hund! :wub:

http://www.youtube.com/watch?v=bLn4Y31ygRU

Søtt par, gamle dama og vakre hunden!

http://www.youtube.com/watch?v=bLn4Y31ygRU

Ahh jeg elsker å nyte synet av disse flotte dyrene! (jeg måtte ut å trene lydighet med Nitro også etter jeg så dem :P, inspirasjon! )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...