Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

På utstillingen her jeg bor, i fjor tror jeg det var, så målte dommeren alle whipsene. De røk ut med blå en etter en.

Det er klart det ikke er bra når italienske mynder nærmer seg whipser i størrelse, når whipser ser ut som ungarske mynder osv. Større er ikke bedre alltid.

Min er for høy, og de gangene hun har blitt målt har dommeren bare lagt vekk staven... Så det er ikke alltid de bryr seg så veldig, selv om de ser hunden er for stor. Mitt inntrykk er at de gjerne bryr seg om de ikke liker hunden - da har de jo en grunn til å sende ut. Men om de liker den ser de lett vekk fra høyde. Det er jo derfor vi har fått dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Absolutt ikke. Jeg synes det er greit å tenke på rasens opprinnelse som en pekepinn for hvilken størrelse de skulle ha.

Jupp. Ikke bare whipsen som blir større og større. På en av de første russiske utstillingene (1888, var det vel), fikk en hannhund kritikk for å være altfor stor. 71, 1 cm var han, ganske langt under minstemålet for tisper i disse dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to brindle borzoiene, og den brune var veldig lekre! Flotte farger og fine med litt mer moderat pels :)

Apropos størrelse, så er det jo slik utviklingen hos ulvehunden har vært og. Selv om de kun har minimumsstørrelse i standarden sin, så har de blitt avlet større og større. Min er 86-87 cm og egentlig ikke mer enn mediumstor i dagens forhold, men ser man tilbake til hvordan de var historisk sett, så er han stor. I dag skal de gjerne være så store som mulig og med så rett rygg som mulig, selv om det også er litt uheldig bruksmessig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo bare ett bilde av whippetene, fikk ikke se så mye størrelse der, syns jeg da. :) Men tviler ikke på at de er store der borte. Burde ikke være noen tvil om man ser på en whippet eller greyhound. Når man må begynne å tenke, da er det noe feil :P

Haha, bildene av whipsene var ikke så altfor bra, nei. Tok de i fart med mobil når jeg gikk forbi, var litt satt ut etter at en gammel dame feis på meg :P

Huff, farlig tråd.. Har siklet på mynder så lenge jeg kan huske. Skulle gjerne hatt en sloughi, eller skotsk hjortehund, eller saluki, borzoi.. and the list goes on.. :wub:

Hadde det ikke vært for jaktinstinktet (og helseproblemene, hos enkelte raser) hadde jeg nok hatt en allerede. Men jeg tror aldri jeg hadde turt å slippe løs en hund med så sterkt jaktinstinkt som de fleste mynderaser ser ut til å ha... Hva skjer om man treffer på en katt, eller en liten hund? Eller rådyr? Stikker de faktisk av for å jage/drepe, eller går det an å kalle de inn?

Mine stikker for å drepe, Stina har noen liv på samvittigheten, for å si det sånn (fra før hun kom til oss). Ute har ikke jeg hatt de store problemene. Jeg gauler, synger og skravler på tur, alt med puls har forsvunnet før de er innenfor synsvidde for nebbdyra. Slipper de der jeg har god oversikt.

Flotte bilder :) Og ikke at jeg skal påberope meg å ha knall Borzoi peil, men det var litt "greit" å se ikke så veldig "overbepelsede" individer altså. Har litt probs med å skjønne hvordan enkelte kan utøve sin opprinnelige greie med såååååå mye pels...

Jarra, mutter'n og jeg fikk oss en fin prat vi, mens Dita (er det hun heter sant?) forsøkte få Laffen med i lek, men han, dusten, bare grumlet for hun var jo såååååå schvæææær (de er like gamle da og jeg er sikker på at hadde de møttes bare de to hadde de lekt som gale sammen).

Ikke sant? De hadde jo ikke så mye pels før, av åpenbare årsaker. Blir for varmt, setter seg fast og det krever litt stell. De gamle kennelene hadde jo gjerne over 250 hunder, ble ikke mye tid til sånne pelser der, for å si det sånn :P

Den gule hannhunden er forresten muligens papsen til de neste zoiene våre, den lille hvite valpen skulle egentlig vi ha :bye:

Haha, ja mamma er glad i å skravle, men det merka du vel :P Laffen og Dita får ta seg en playdate snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos størrelse, så er det jo slik utviklingen hos ulvehunden har vært og. Selv om de kun har minimumsstørrelse i standarden sin, så har de blitt avlet større og større. Min er 86-87 cm og egentlig ikke mer enn mediumstor i dagens forhold, men ser man tilbake til hvordan de var historisk sett, så er han stor. I dag skal de gjerne være så store som mulig og med så rett rygg som mulig, selv om det også er litt uheldig bruksmessig

Ja.. jeg tror dessverre det ligger litt prestisje i det for noen, det å avle "verdens største rase".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig min 6 mnd gamle valp, hun er mindre enn de fleste 4-6 mnd whippetene vi møter...

I dag fikk hun på utstilling trekk for at hun er for liten og spinkel. Hun er ca. 43 cm nå, altså en cm under standard (44-47 tisper). Vil si at hun har en perfekt størrelse for en 6 mnd gammel valp. Regner med hun blir 45-46 som voksen.

Ikke syns jeg hun er spesielt spinkel heller.

post-10941-0-89572300-1414256530_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var märkligt vad Tyskland skapade raser igår.

Hela 4 st raser erkändes, samtliga med Tyskland som ursprungsland (country of origin).

Så jag antar att Tyskland skapade om dom samtidigt eftersom alla 4 i själva verkets kommer från helt andra länder.

Raserna som erkändes och som nu är tyska nationalraser med Tyskland som ursprungsland

Taigan
Långhårig Whippet
Podenco Andaluz
Kritikos Lagonikos

Det innebär att Tyskland tar rasansvaret för raserna och äger rasstandarden internationellt och kan ändra den efter egen önskan.
Undrar om rasfolket i respektive äkta ursprungsland har fattat det? Att raserna inte längre är deras?



Artig! Den tyske kennelklubben godkjente taigan som rase i går! Får håpe den blir godkjent av FCI snart også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Långhårsanlaget + MDR1 + CEA kommer från Sheltie.

Det är okänt om det bara använts en enda Sheltie eller flera som korsats in till Whippet.
Hans om verkligen skapade Långhårig Whippet (i USA, inte i Tyskland) hade både Whippet (många, oftast flera hundra) samt ett mindre antal Sheltie.

Han erkände aldrig att korsning hade skett och envisades med att urmodern till Whippet var den engelska importen UK och Am Ch Hillgarth Shot Silk som hade med sig ett sedan länge dormant långhårsanlag hos Whippet. Han menade att långhåret tittade fram när han linjeavlade på Shot Silk.

Eftersom långhår + korthår blir korthårigt så är det troligt att han faktiskt kan ha missat en tjuvparning från början. Kanske blev avkomman som en sämre whippet? Men korthårig. Och när han sedan linjeavlade på det, då kom långhåret fram.

Hillgarth Shot Silk föddes 1954, så det hela är rätt länge sedan.
Det finns inget som tyder på att Sheltie måste ha korsats in senare än då precis i början.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke akkurat nerding, men må jo ha noen skrytebilder av tottelotten vår.

Mor tester og failer på bilde, men Hottie er flink da.

10269443_10154835452045171_1011944405565

Dyp samtale med barnet:

10676261_10154835452975171_1751429619816

Meg: Smiiiiil til mamma!

Barnet: *smiiiiler*

Hotte: Jeg SMILER - kan vi gå hjem nå? Jeg fryser!" Jeg savner basenjien min!

10439368_10154835453325171_8283839125217

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

De fleste whippetene liker å løpe, men det gjelder de fleste hunderasene. Men det er ikke alle som løper på en LC-bane. Hvor stor andel dette er i rasen, er vanskelig å si siden de færreste prøver med hundene sine og ingen mentaltester de. Men jeg har faktisk ei selv som ikke har noe intr av å være på en LC-bane med mindre man kan bare løpe rundt og hilse på banemannskapet. Fotografene er veldig topp!

Hva som skyldes hva, er vanskelig å si, men på mi er det jaktlysta. Den er ikke høy nok til å tennes av ei fille på et jordet. Rett skal være rett: hun er ikke fullstendig i mangel av jaktlyst, hun kan finne på å løpe etter katta. Men hun er enkel å stoppe.

LC er veldig fint til å teste jakt det, egentlig. Det minner mye om hva som skjer i mentaltestene, men det fortsetter istedenfor å stoppe etter noen få meter. Veldig mange LC-folk "tenner" hundene sine på filla i hagen, men egentlig har det ikke noen særlig stor funksjon med mindre hunden er berørt av filla. Da kan man bruke den metoden på å gjøre hunden trygg på filla, men man øker da verken løpslyst eller jaktlyst ved lek med filla. Eller som jeg fikk et tips av noen; jeg måtte kaste ball med hunden. Uansett hvor mye jeg kaster den ballen, så vil hunden aldri få mer jakt enn det han har potensielt har i genene. Joda, man kan trigge frem noe, men tuppa mi har løpt LC siden hun var 5-6 mnd. Hadde hun hatt noe, ville vi nok ha sett det frem til nå.

Mye av det man ser etter på en LC-bane ligger genetisk til hunden. Vi klarer ikke å trene en hund til å verken det ene eller det andre, unntatt den fysiske mosjonen de trenger for å holde ut. Men dette er også noe man må gradvis trenes på ved LC, fordi en liten sykkeltur hjelper ikke mye for disse ;) En av mine tidligere hunder tok jeg over da hun var ca 1,5 år. Hun har aldri sett ei fille før eller vært på en LC bane tidligere. Hun tok lisensen sin samme sesong som hun løp første gangen, og det virket som hun aldri hadde gjort noe annet tidligere. Hun var like god, hvis ikke bedre, enn mange av konkurransehundene i gruppa, til tross for at hun aldri startet på noen konkurranse. DA ser man hvor mye som ligger genetisk.

Selvfølgelig blir de opprinnelige instinktene vannet ut; men da er vi tilbake til en diskusjon som er veldig sentralt i mange rasemiljø. Skal man fortsette å avle på hunder som innehar de opprinnelige egenskapene og ta vare på rasen slik den engang ble laget for, uten at det skal gå på kostnad at den skal fungere i samfunnet, eller skal man tillate slik utvanning og håpe på at særpregene for de forskjellige rasene forsvinner?

Jeg er nok av en annen oppfatning av det når det gjelder filletrening. Jeg har snakket med flere LC-folk som forteller at hundene deres ikke løp, men at de etter intens filletrening nå løper. Og jaktlyst kan nok ikke trenes spesielt opp, men lekelyst kan trenes opp så til de grader, spesielt om det blir gjort fra ganske ung alder...

Derfor var poenget mitt at LC altså ikke nødvendigvis sier så mye om jaktegenskapene. Det er også en del som ikke løper etter filla, men har mye jaktinstingt IRL...

Vet selvsagt at selve jakten som foregår på LC bane ikke kan trenes på, og at det er hunder som gjør det dårlig (under cert kvalitet) selv om de løper. Men de fleste løper jo greit (i alle fall på de konkurransene jeg har vært med på). Og selv om ikke mange deltar, så er det god variasjon i linjer som er med, det gir jo også en indikasjon på hvordan det ligger an.

Du skreiv også at de omtrent ikke lengre er mynder, men de er da ikke noe mindre mynder enn de andre myndene vi har i landet? Whippetene er desidert størst på LC (naturlig, når rasen i seg selv er tallrik), og selv om de er størst har jeg altså sett veldig mange fler andre mynder som ikke vil løpe...

Jeg lurte derfor på å om du hadde noe mer håndfast info på hvor mange som ikke har nok løpsvilje eller jaktinstingt, fordi det virket som at det var et stort problem. Ref. omtrent bingo om man får en hund som løper eller ei. Mens jeg absolutt ikke har inntrykket av at det er så ille... (Det kan godt være jeg har feil inntrykk, bare sånn at jeg har sakt det).

Den yngste whippeten min er forøvrig fra linjer som aldri har prøvd seg på LC, men hun har laaaangt høyere jaktlyst enn min voksne whippet. Det hadde hun fra jeg fikk henne, 9 uker gammel. Hun kan bli spennende som voksen.

Min voksne tok også linsens på en helg, og konkurranse helgen etter. Hun er mentaltestet også, med maks på jakt. Men hun bryr seg foreløpig kun om smådyr ute. Dvergpinscheren har større jaktinstingt enn henne. Men hun er gal på LC-banen...

Men ja, LC er det beste middelet vi har til å få testet ut jakt og løpsevne, helt klart.

Det siste der er interessant ja.

Ikke mange raser vi har igjen dersom man kun skal avle på hunder som brukes til det de opprinnelig blir brukt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok av en annen oppfatning av det når det gjelder filletrening. Jeg har snakket med flere LC-folk som forteller at hundene deres ikke løp, men at de etter intens filletrening nå løper. Og jaktlyst kan nok ikke trenes spesielt opp, men lekelyst kan trenes opp så til de grader, spesielt om det blir gjort fra ganske ung alder...

Derfor var poenget mitt at LC altså ikke nødvendigvis sier så mye om jaktegenskapene. Det er også en del som ikke løper etter filla, men har mye jaktinstingt IRL...

Vet selvsagt at selve jakten som foregår på LC bane ikke kan trenes på, og at det er hunder som gjør det dårlig (under cert kvalitet) selv om de løper. Men de fleste løper jo greit (i alle fall på de konkurransene jeg har vært med på). Og selv om ikke mange deltar, så er det god variasjon i linjer som er med, det gir jo også en indikasjon på hvordan det ligger an.

Du skreiv også at de omtrent ikke lengre er mynder, men de er da ikke noe mindre mynder enn de andre myndene vi har i landet? Whippetene er desidert størst på LC (naturlig, når rasen i seg selv er tallrik), og selv om de er størst har jeg altså sett veldig mange fler andre mynder som ikke vil løpe...

Jeg lurte derfor på å om du hadde noe mer håndfast info på hvor mange som ikke har nok løpsvilje eller jaktinstingt, fordi det virket som at det var et stort problem. Ref. omtrent bingo om man får en hund som løper eller ei. Mens jeg absolutt ikke har inntrykket av at det er så ille... (Det kan godt være jeg har feil inntrykk, bare sånn at jeg har sakt det).

Den yngste whippeten min er forøvrig fra linjer som aldri har prøvd seg på LC, men hun har laaaangt høyere jaktlyst enn min voksne whippet. Det hadde hun fra jeg fikk henne, 9 uker gammel. Hun kan bli spennende som voksen.

Min voksne tok også linsens på en helg, og konkurranse helgen etter. Hun er mentaltestet også, med maks på jakt. Men hun bryr seg foreløpig kun om smådyr ute. Dvergpinscheren har større jaktinstingt enn henne. Men hun er gal på LC-banen...

Men ja, LC er det beste middelet vi har til å få testet ut jakt og løpsevne, helt klart.

Det siste der er interessant ja.

Ikke mange raser vi har igjen dersom man kun skal avle på hunder som brukes til det de opprinnelig blir brukt til...

Dette kjenner jeg at jeg kunne ha skrevet langt om, men gidder ikke på tlf.. Så du får et litt forkortet svar ;)

Jeg er nok veldig uenig med deg ang filletreninga. De hundene som løp bedre etter, kan være pga modning osv. Man kan ikke trene opp jakt, lekelyst vil ikke hjelpe en mynde noe på LC.

Og når det er snakk om at de ikke løper på bane, men i rlf, så er det snakk om terskler. Mange hunder løper gjerne etter katter, men får allikevel lite jakt på tester. Det handler om terskelen til jaktanlegget. Det samme gjelder momenter som lekelyst osv. Vi har hatt noen sure eiere som mener at hunden dems er dømt feil fordi vi sier den ikke har lekelyst. Fordi den ville ikke leke med filla vår, men hjemme løper den gjerne med pipeballen. Så ok, den har kanskje litt lekelyst når alle forhold ligg til rette, men hvis anlegget hadde vært høyt nok, så hadde hunden lekt uansett..

På en konkurranse vil du heller aldri se de hundene jeg snakker om. For de klarer aldri å få lisensen de trenger for å starte. Og joda, whippet er den største gruppa i LC. Men hvor stor prosentandel er det av rasen som har lisens med tanke på hvor mange individer det er her? Da kan kanskje ikke vi whippetfolk snakke så høyt allikevel.

Det er litt trygt å si at de ikke er mynder lengre, det er de. Men til å være en rase, som hovedsakelig kun har et bruksområde, så er det jammen stor forskjell på de..

Når det gjelder det siste, så må man jo selvfølgelig utvikle rasen videre. Men er det ikke verdt å ta med egenskapene som gjør de til den rasen de er?

Feks rottis. En tidligere mye brukt brukshund og tjenestehund. Nå: samfunnets nye allemannseie som skal være størst mulig. Skal man innse at rottisen er den nye boxeren og at brukshundens tid er forbi? Eller bør man fokusere på å ta vare på egenskapene noen enda har? Veldig satt på spissen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante innspill @Krutsi.

Det er godt mulig jeg har feil oppfattning i forhold til filletrening, og at det i realiteten har mye mindre å si enn jeg har dannet meg inntrykk av.

Da jeg snakket om hunder som ikke løp, så tenkte jeg først og fremst på lisensløp. Ikke konkurranse. Konkurranse sier likevel noe om hvordan det ligger an, og det at det er med mange forskjellige linjer er positivt - selv om det er lite hunder i forhold til totalt raseantall.

Ikke uvanlig at hunder løper en gang etter plastfilla, og så ikke gidder mer. Men igjen, dette handler kanskje om terskler? Jeg vet ikke...

Jeg syns det du sier høres veldig logisk ut, samtidig erfarer jeg selv at det ikke nødvendigvis er sånn. Jeg tenker jo at dvergpinscheren har sterkere jaktinstingt enn whippeten irl, men DPen løper ikke etter fille. Hun var interessert før hun fant ut at den var av plast. Ser vi en katt så er whippeten litt interessert der og da, men DPen er på jakt lenge. Snuser, speider, ser, lenge etter vi har gått forbi. Går vi forbi samme plassen seinere, så kan man banne på at hun ser etter katten da også. Samme med ekorn i skogen, whippeten er interessert der og da. Men så snart ekornet er i treet så er hun ferdig. Da står DPen igjen på bakken og prøver å løpe opp treet. Må dras med videre. På den andre siden, så er jeg helt sikker på at whippeten fint kunne knertet den katten, om hun fikk løpe og fikk tak i den. Jeg vet at dvergpinscheren ikke gjør det - hun jager kun til de stopper.

Men dette har kanskje å gjøre med hvordan de jakter også? Og det at whippeten faktisk enda aldri har fått jage et levende dyr, annet enn fugler. Jeg er på tynt vann her, det er derfor jeg stiller så mange spørsmål :P

Og jo, man bør absolutt ta med egenskapene videre. Det er en grunn til at jeg både mentaltester mine, samt går LC og utstilling med dem. Jeg syns det er knallgøy å se rasen nærmest mulig det opprinnelige bruksområdet, så jo, for meg er det viktig. :)

Den påstanden kom vel i en helt annen tråd? Hvorfor ikke svare der eller tagge vedkommende?

Jeg skrev i tråden at jeg hadde flyttet det hit, men burde sikkert tagge også.

Flyttet fordi det ble langt, og det er mynderelatert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante innspill @Krutsi.

Det er godt mulig jeg har feil oppfattning i forhold til filletrening, og at det i realiteten har mye mindre å si enn jeg har dannet meg inntrykk av.

Da jeg snakket om hunder som ikke løp, så tenkte jeg først og fremst på lisensløp. Ikke konkurranse. Konkurranse sier likevel noe om hvordan det ligger an, og det at det er med mange forskjellige linjer er positivt - selv om det er lite hunder i forhold til totalt raseantall.

Ikke uvanlig at hunder løper en gang etter plastfilla, og så ikke gidder mer. Men igjen, dette handler kanskje om terskler? Jeg vet ikke...

Jeg syns det du sier høres veldig logisk ut, samtidig erfarer jeg selv at det ikke nødvendigvis er sånn. Jeg tenker jo at dvergpinscheren har sterkere jaktinstingt enn whippeten irl, men DPen løper ikke etter fille. Hun var interessert før hun fant ut at den var av plast. Ser vi en katt så er whippeten litt interessert der og da, men DPen er på jakt lenge. Snuser, speider, ser, lenge etter vi har gått forbi. Går vi forbi samme plassen seinere, så kan man banne på at hun ser etter katten da også. Samme med ekorn i skogen, whippeten er interessert der og da. Men så snart ekornet er i treet så er hun ferdig. Da står DPen igjen på bakken og prøver å løpe opp treet. Må dras med videre. På den andre siden, så er jeg helt sikker på at whippeten fint kunne knertet den katten, om hun fikk løpe og fikk tak i den. Jeg vet at dvergpinscheren ikke gjør det - hun jager kun til de stopper.

Men dette har kanskje å gjøre med hvordan de jakter også? Og det at whippeten faktisk enda aldri har fått jage et levende dyr, annet enn fugler. Jeg er på tynt vann her, det er derfor jeg stiller så mange spørsmål :P

Og jo, man bør absolutt ta med egenskapene videre. Det er en grunn til at jeg både mentaltester mine, samt går LC og utstilling med dem. Jeg syns det er knallgøy å se rasen nærmest mulig det opprinnelige bruksområdet, så jo, for meg er det viktig. :)

Jeg skrev i tråden at jeg hadde flyttet det hit, men burde sikkert tagge også.

Flyttet fordi det ble langt, og det er mynderelatert. :)

Det er nok mange som har ganske mange formeninger om at hvis man bare gjør sånn og sånn så får man en bedre LC-hund, men i virkeligheten så er det alt for mange tilfeldigheter til at dette stemmer er min erfaring. Feks så er det en "greie" hos mange at de tillater ikke at hunder som har løpt litt LC ikke skal få stå og se på banen når andre hunder løper på banen for at de ikke skal bli "banesmart". Men ingen hund har forutsetning til å stå og se på banen hvor filla går og så ta det igjen når de løper banen selv. Det tror jeg ikke på. Banesmart oppstår heller hvis banebyggerne ikke klarer å variere banen nok eller om man trener hundene veldig mye på bane. Da lærer de seg hvilken vei filla går etter pinnene, ikke for at de har stått og sett på banen..

Og jo, det er stor variasjon på kennelnavn på hvem som deltar. Men det er det jeg mener er litt bingo også. For det er stor variasjon innad i oppdretterne og linjene også. De to tispene jeg har nå, har mødre som er kullsøstre. Men de to tispene jeg har nå er også helt vidt forskjellige i akkurat dette med jakt. Joda, fedre bidrar en del også. Men da får man et lite innblikk hvor stor forskjell det kan være bare i samme linjer.

At hunder ikke finner plastfilla intr gang nr 2 eller i det hele tatt handler nok om terskler ja. Grunnen til at din DP og whippet er så forskjellig, til tross for at begge har jakt, er nok også hvordan type jakt de har og hvordan de jakter. Dp ble laget for å holde unna skadedyr. Samme hvordan, men de skulle finne de og drepe de - alene. Whippeter ble brukt til at de gikk ute på åpne sletter og når jegerne så harer eller lignende, slapp de hundene. En whippet jakter med syn og samarbeider med andre. En DP går på og skal drepe. En whippet legger strategi og planlegger jakta si med andre for å få tak i haren. En DP vil høyst sannsynlig da ikke ha samme "drivet" å løpe etter ei plastfille på samme måte, for i dems verden ville de aldri få tak i den filla allikevel - bortkasta energi - og dermed ville de heller begynt å lete etter et nytt bytte. Men i utgangspunktet skal både DP og whippet drepe byttet sitt når de får tak i det. Men en whippet skal ikke spise.

Erfaring har selvfølgelig litt å gjøre, men om det har fått lov til å jakte eller ikke tidligere etter dyr, har ikke bestandig så mye med saken å gjøre. Det igjen har med terskler. Lille frk ko-ko jeg har i huset, blåser seg opp og setter i gang jakta med en gang hun, hvis hun er løs, på til og med fugler. Og dette har hun gjort ifra dag 1. Hun andre med mindre jaktinstinkt har løpt etter katter et par gang, men har likevel ikke gjort henne værre å stoppe. Men så lenge man snakker om unge hunder, så har nok genetikken mer å gjør enn erfaring..

Og det er det som gjør mentalitet og egenskaper spennende, jakt er ikke jakt osv. Og der ser man også stor forskjell på de forskjellige rasene utfra bruksområdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Takk for at du tar deg tid til skrive så fine svar :)

Ikke fått jage var nok litt klønete skrevet, men vi har rett og slett aldri støtt på noen dyr utenom ekorn og fugler. Sett katter, men da har hun vært i bånd. Sett rådyr to ganger, men jeg har rukket å få på bånd før whippeten har oppdaget dem. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hadde fått stoppet whippeten om hun først hadde satt i gang. Hun er hard i hodet på LC banen (har jeg fått høre), gir seg aldri dersom hun mister filla. Hun ble løpt ned under første parløp/lisensløp (andre løp totalt), så ikke bra ut, men da var det rett opp igjen, to sekunder på å orientere seg, og så full sprut etter filla. Mistet den et sted flere hunder mistet den under høstprøven nå, og jeg så flere hunder som da bare gav seg, men hun gav seg ikke før hun fant den igjen, og fullførte til god poengsum likevel.

Jeg er såpass ny innenfor LC at jeg ikke klarer å se hva som er bra eller ikke (annet enn å selvsagt skille et svært godt løp, fra et dårlig løp). To ganger har jeg trodd at min har løpt dårligere enn motstander, fordi den har kommet sist i mål - men så har hun fått alt fra et par poeng, til nesten ti poeng bedre enn den andre. Jeg har fått høre at min mangler litt på utholdenhet, og det ser jeg jo selv også. Hun drar fra i begynnelsen, men selv om hun gir alt på slutten så klarer hun ikke å holde tempoet like høyt. Det var riktignok mye bedre på høstprøven enn vårprøven, så til neste prøve skal jeg starte opptreningen enda litt før.

DPene knerter forøvrig lemen og mus som bare det - samt spiser dem. Jeg tror samtlige av DPene mine stopper ved katt fordi det er for stort, rett og slett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så synd er at LC er et veldig lite miljø her i Norge, med tester veldig få plasser. Derfor syns jeg ikke det er et fullgodt brukstilbud for mynder. Utstillinger, jaktprøver av ymse slag, mentaltester, ja til og med IPO er det mye mer av spredt over hele landet. Så jeg syns ikke det blir rett å klage på og si at myndene så og si kan "avskrives" fordi de ikke blir brukt til det de er avlet for, når det ikke er noen særlig muligheter for å gjøre dette via LC som er eneste mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så synd er at LC er et veldig lite miljø her i Norge, med tester veldig få plasser. Derfor syns jeg ikke det er et fullgodt brukstilbud for mynder. Utstillinger, jaktprøver av ymse slag, mentaltester, ja til og med IPO er det mye mer av spredt over hele landet. Så jeg syns ikke det blir rett å klage på og si at myndene så og si kan "avskrives" fordi de ikke blir brukt til det de er avlet for, når det ikke er noen særlig muligheter for å gjøre dette via LC som er eneste mulighet.

Men er det flere som er intr å ordne avdelinger rundt, så vil man nok få hjelp til oppstart. Men; som oftes er det ikke mer aktivitet rundt omkring fordi det er ikke nok intr. Her i byn feks er det veldig lite miljø me tanke på hvor mange mynder som bor her. Treningene her er åpen for alle raser, fordi myndene fyller ikke opp dagen allikevel.

Dessuten arrangeres det flere ganger (landsbasis) treningshelger der folk som bor lengre unna kan komme. Da er det to dager på rad, mulighet til å løpe ca 4 løp. Så da stopper det på viljen. For det er akkurat like "matnyttig" å ta seg ei treningshelg som ei utstillingshelg :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor flink myndeklubben er til å annonsere muligheten for nye eiere heller? Jeg ser jo at det linkes til info på sidene.

Denne vår/sommer/høsten så har det vært lite treninger på østlandet. Flere av treningene har vært har vært 1-2,5 time unna Oslo med bil, og da gjerne kun annonsert en uke i forveien. Da kan kan man ikke forvente at mange dukker opp.

På rettbanetreningene i Oslo har det alltid vært veldig mange deltagende. Har også vært mange deltagende på treningene som har vært nærmt Oslo. Såpass at listene har blitt stengt i forkant av treningene.

Dessuten arrangeres det flere ganger (landsbasis) treningshelger der folk som bor lengre unna kan komme. Da er det to dager på rad, mulighet til å løpe ca 4 løp. Så da stopper det på viljen. For det er akkurat like "matnyttig" å ta seg ei treningshelg som ei utstillingshelg :)

Hvor blir disse treningshelgene annonsert? Er det annonsert slik at det når ut til folk som også ikke er i miljøet eller er medlem av diverse LC grupper på fb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor flink myndeklubben er til å annonsere muligheten for nye eiere heller? Jeg ser jo at det linkes til info på sidene.

Denne vår/sommer/høsten så har det vært lite treninger på østlandet. Flere av treningene har vært har vært 1-2,5 time unna Oslo med bil, og da gjerne kun annonsert en uke i forveien. Da kan kan man ikke forvente at mange dukker opp.

På rettbanetreningene i Oslo har det alltid vært veldig mange deltagende. Har også vært mange deltagende på treningene som har vært nærmt Oslo. Såpass at listene har blitt stengt i forkant av treningene.

Hvor blir disse treningshelgene annonsert? Er det annonsert slik at det når ut til folk som også ikke er i miljøet eller er medlem av diverse LC grupper på fb?

Treningshelgene som har vært oppi her har blitt sendt rundt på klubbens mailliste, men også spredd rundt på alle tenkelige facebooksider for mynder, spesielt de sidene som tilhører her..

Lokalavd oppi her har også stand på spesialer, reklamerer mye for seg og prøver å rekruttere flest mulig. Myndeklubben generelt har mye aktivitet oppi her med fellesturer, lydighetskurs osv. Det er definitivt en feel-good klubb :) Dessverre har ikke jeg vært så mye aktiv da jeg sitter i styret i en annen klubb som krever mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så synd er at LC er et veldig lite miljø her i Norge, med tester veldig få plasser. Derfor syns jeg ikke det er et fullgodt brukstilbud for mynder. Utstillinger, jaktprøver av ymse slag, mentaltester, ja til og med IPO er det mye mer av spredt over hele landet. Så jeg syns ikke det blir rett å klage på og si at myndene så og si kan "avskrives" fordi de ikke blir brukt til det de er avlet for, når det ikke er noen særlig muligheter for å gjøre dette via LC som er eneste mulighet.

Helt enig. Særlig med tanke på at de må løpe noen ganger før de starter på lisensløpene sine. En ting er at det er langt til prøver,det er helt ok for det er ikke såå mange ganger i året man drar på sånt. Men å skulle Grimstad - Trøgstad tur/retur flere ganger med den unge hunden før man har lisens i boks,det er kipt. Min mellomste er ikke så interessert i å jakte døde ting (men kan ikke gå løs for han dreper alt med puls) så han måtte lære å løpe etter filla. Dvs det tok noen treninger å få lisens på ham og det ble noen kipe mil i 2010/2011 mtp bilforsikring og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...