Gå til innhold
Hundesonen.no

Avle på C-hofter?


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror det er vanskelig å lage et fasitsvar generelt, fordi rasene er så forskjellig. Om en har 60 prosent HD på en rase må en kanskje akseptere å bruke HD - eller redusere fødselstallene betrakteli

Er en c-hund uten symptomer en syk hund? Er litt enig med Gråtass. Jeg kunne kjøpt hund etter en slik kombinasjon. Det er så mange faktorer som spiller inn liksom, for meg er det mye som kan veie op

Fordi: Jeg hadde aldri selv kjøpt en hund fra ett kull hvor en av foreldrene hadde HD, og jeg har satt det som en regel til meg selv å IKKE sette kombinasjoner til verden, med mindre det er kull jeg

Som valpekjøper ville jeg ikke kjøpt avkom etter hund med c-hofter.

Line har noen gode poeng -er dette en liten rase/liten genpool? Hvordan er helsa på hunden ellers? Hvordan er HD-statistikken på rasen? Alt spiller vel inn i en sånn avgjørelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Vet at det er avlet på en tispe med C hofter. 2 tredjedeler av kullet har en c-hofte hver. Mor er også fra et kull med HD.

Selv om hannhunden hadde en god HD-index synes jeg dette er et bevis på at HD er ganske så arvelig, og jeg ville ikke tatt sjansen iallefall... synd, for både tispa og avkommene er veldig flotte, og egentlig skjønner jeg godt at det ble forsøkt.

92,7% av rasen er røntget fri de siste 10 årene, så ser liten eller ingen grunn til å avle på HD, nok hunder som er fri å ta av.

Endret av SoppenCamilla
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker - dersom genpoolen er liten og alt ellers er fritt og hunden er et så bra eksemplar for sin rase at den ellers kan tilføre mye positivt så tut og kjør. Hvis ikke så finnes det vel andre alternativer.

Totalt i Norge finnes vel rundt 1000 stk. Så er det vel øyet som ser som avgjør om dette er stor eller liten genpool.

Som valpekjøper ville jeg ikke kjøpt avkom etter hund med c-hofter.

Line har noen gode poeng -er dette en liten rase/liten genpool? Hvordan er helsa på hunden ellers? Hvordan er HD-statistikken på rasen? Alt spiller vel inn i en sånn avgjørelse :)

Ellers er hunden selvfølgelig frisk og fin.

Statistikk på rasen siste 3 år:

ÅR ANTAVKOM ANTRONTGET ANTFRIE ANTSVAK ANTMIDD ANTSTERK

2010 140 58 46 10 2 0

2011 132 39 29 7 3 0

2012 116 20 17 2 0 1

Red: Måtte pynte på tabellen, den ble bare kaos i det jeg postet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase er HD prosenten (så langt) meget lav, så det er helt unødvendig å avle på en hund med C-hofte. Du vil klare å finne linjene andre steder om det er vitkig. Og om det er en import med C-hofter, så har du somoftes ingen oversikt over resten av søskene.

Så med min rase: nei, jeg ser ikke poenget med å avle en C-hofte. Om det ikke er noen søsken som er fri og gode nok til å ta i avl, så er heller ikke C-hofte hunden det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase så har nesten 50% HD, så om en C hund har gjenomsnittelig eller bedre HD indeks så hadde det ikke gjort meg noe å brukt den. Såfremt hunden har noe å tilby rasen :)

Jeg tror så få er røntget at NKK ikke regner HD-indeks på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 i Norge - men Sverige, Danmark, Finland, Tyskland?...

Edit: Til sammenligning så tillater snuserklubben bruk av C-hofte mot fri på salt/pepper riesen. På denne rasen registreres det kanskje ett kull pr år i Norge, og det er ikke i nærheten 1000 individer tilsammen i de nordiske landene. Likevel var det stor diskusjon om hvorvidt det var tilrådelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror så få er røntget at NKK ikke regner HD-indeks på rasen.

Det skal stå på dogweb, ikke akkurat HD indeks men hvor mange % som har det og det iløpet av de 10 siste årene. Det er de tallene jeg har gått utifra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase så gjør man det, hvis det er som Line sier, at alt annet er bra. Men vi har rundt 25-30 individer i Norge :P Jeg tror ikke jeg hadde gjort det dersom det er 1000 individer i Norge. Da bør man jo kunne finne en annen hund som er omtrent like bra, bare med bra hofter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt jeg, er det to c hofter? En? Hvordan er slekta bakover og utover? Hvilke grunner taler for det? Er det noe eksepsjonelt med denne hunden?

I mitt stille sinn så syns jeg liksom ikke at å avle på en C hofte nødvendigvis er verre enn å avle på C albuer - og det gjøres det jo all den tid man ikke røntger albuer konsekvent på veldig veldig veldig mange raser. Og er vel også raser man røntger albuer på hvor det er "greit" å avle på c-albuer.

Jeg vet ikke om jeg ville gjort det selv, avlet på chofter. Men jeg er ganske sikker på at om alt annet hadde vært full klaff, så kunne jeg kjøpt valp etter en slik kombinasjon. Dobbelmoralsk kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal være klar over at forsikringen ikke dekker HD-relaterte problem hvis en av foreldrene har HD, og en kan som oppdretter derfor stå økonomisk ansvarlig om valpekjøper får problem med hoftene på en valp i et slikt kull.

Hvis det er veldig få i en rase som har HD, burde det være enda lettere å unngå nettopp disse dyrene i avl. Men jeg tror ikke på absolutte regler i avl, det kan være tilfeller hvor det er forsvarlig.

Genpool og populasjon er for øvrig ikke det samme - en rase kan være tallrik og ha liten genpool fordi så mange er i slekt med hverandre på et eller annet nivå, og en rase med lave registreringstall kan ha høy genpool fordi en er flink til å unngå matadoravl, føre inn nytt blod og tenke på innavlsgraden i flere generasjoner enn normalen.

Når jeg titter på hannhunder til mine tisper, så er jeg villig til å senke kravene på utenlandske hannhunder fordi det er en verdi i seg selv at de kan gi meg nytt og viktig blod til mitt oppdrett.

For eksempel har vi på min rase i Norge praksis og avlsregler som tilsier at halvparten av kullet inkludert avlsdyret skal være fritt for HD, og 35 prosent av kullet skal være fritt for AA - for norskføde avlsdyr. Mens i andre land bryr en seg ikke om kullsøsken, så lenge avlsdyrene er fri. I noen land bryr en seg ikke alltid om avlsdyrene er fri heller. Det er for eksempel en finsk hannhund som er dritlekker, som gir meget lovende avkom, som representerer mye nytt blod til mine linjer, som har sunnhet og høy levealder bakover, og som vil matche godt min eldste tispe i forhold til eksteriøre feil og svakheter. Men jeg vil ikke bruke ham fordi en av foreldrene har D på hoftene. Derimot kan jeg være villig til å bruke en av hans sønner, hvis det ellers ikke er for mye HD blant kullsøsken. Noen ganger må en rokke på sine krav for å få noe nytt - men en må også være klar over den risikoen en tar, og være ærlig om det.

Tenker jeg. Velger en å bruke importer eller utenlandske hannhunder vet en mindre og risikoen er høyere - og derfor tenker en generasjoner framover, og velger noe en kjenner bedre og føler seg safere på i neste generasjon i håp om å motvirke det grumset en drar med seg.

Ingen avlsdyr er perfekte, ingen kombinasjoner er optimale, en må hele tiden foreta prioriteringer og justere seg inn generasjon etter generasjon mens en jobber mot det som er ens idealrepresentant for rasen. Og det skal litt til at det kun er i hjemlandet en finner det en trenger for sitt oppdrett, og derfor er en viss risiko alltid med i langsiktig avlsarbeid.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

I min rase så har nesten 50% HD, så om en C hund har gjenomsnittelig eller bedre HD indeks så hadde det ikke gjort meg noe å brukt den. Såfremt hunden har noe å tilby rasen :)

Er som å høre oppdretterne av min rase ( showdelen ). Ser jo hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke langt unna. Poenget står jo like sterkt.

Mulig jeg er blind, men på schæfer normalhår så er 72kommaettellerannet prosent røntget fri... Så nei, syns ikke det er sammenlignbart i det heletatt.

Men det blir skrekkelig Ot. sorry. :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra helseundersøkelsen som ble gjort i 2010 kan en lese at rasen som helhet har et mye større problem med gemytt og kløe/allergi enn ledd. De som har drevet med rasen i flere tiår har aldri hørt om/opplevd en C-hund som har hatt problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som flere her, at det skal være eksepsjonelt gode grunner for å avle på en shiba med HD, all den tid det finnes så mange gode hunder uten. HD er vel kanskje den letteste faktoren å luke ut avlsemner på bakgrunn av, til tross for at vi vel aldri vil bli enige om arverekka og alvoret i en mild HD-grad. Uansett tenker jeg at det er uhyre viktig å være helt, helt etterrettelig i sin vurdering av egen hund når en skal gjøre en sånn vurdering, da det er en kjensgjerning at vi alltid elsker våre egne mest og synes de er bedre enn de aller fleste andre. Sånn synes jeg også at det skal være, men det betyr ikke at enhver hyggelig, pen og kul tispe skal gå i avl bare fordi vi ønsker det så veldig. Det er i alle fall de tankene jeg går runder med mtp eget potensielt avlsarbeid, da min hund er super i alle henseende, bortsett fra at hun har patella grad 1 på begge knærne. At hun er bedre enn så mange andre er foreløpig ikke noe jeg legger til grunn for vurderinga, for hvordan kan jeg egentlig vite at min vurdering er den rette?

Nå begynner det å komme en del shibaer med graverende grad HD, og jeg mistenker at årsakene til dette er både er fordi vi faktisk røntger hunder som skal gå i avl (i tillegg til at mange "vanlige" eiere også røntger), at vi ikke hadde krav om kjent HD-status (merk bare krav om KJENT status, ikke krav om fri, så hunder med HD D går i avl, forstå det den som kan) på avlsdyr før 2007, og at det importeres flittig fra Japan eller andre land med direkteetterkommere fra japanske hunder, hvor HD-røntgen blir fnyst av (og hvor ekstremt tette parringer foregår, sånn at en kan risikere å importere en hund med høy innavlsgrad med fullstendig ukartlagte linjer bak). Helseundesøkelsen viste noe, men er ganske mangelfull mtp ledd pga de lave avlesningstallene på rasen som helhet.

Heldigvis er shibaen en så nett og spenstig hund fra naturens side at de aller, aller fleste lever godt med alskens fysiske diagnoser (jeg priser meg jo feks lykkelig for at Aiko er nettopp en shiba, for en berner, samojed eller cavalier med hennes skjellettdefekt har garantert ikke hatt så få plager) som nettopp HD og diverse. Men jeg ser ikke hvorfor en shiba med HD skal gå i avl, med mindre det kreves grep for å opprettholde bestanden. Sånn jeg ser det kreves det mer grep for å holde bestanden fri for HD akkurat nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som flere her, at det skal være eksepsjonelt gode grunner for å avle på en shiba med HD, all den tid det finnes så mange gode hunder uten. HD er vel kanskje den letteste faktoren å luke ut avlsemner på bakgrunn av, til tross for at vi vel aldri vil bli enige om arverekka og alvoret i en mild HD-grad. Uansett tenker jeg at det er uhyre viktig å være helt, helt etterrettelig i sin vurdering av egen hund når en skal gjøre en sånn vurdering, da det er en kjensgjerning at vi alltid elsker våre egne mest og synes de er bedre enn de aller fleste andre. Sånn synes jeg også at det skal være, men det betyr ikke at enhver hyggelig, pen og kul tispe skal gå i avl bare fordi vi ønsker det så veldig. Det er i alle fall de tankene jeg går runder med mtp eget potensielt avlsarbeid, da min hund er super i alle henseende, bortsett fra at hun har patella grad 1 på begge knærne. At hun er bedre enn så mange andre er foreløpig ikke noe jeg legger til grunn for vurderinga, for hvordan kan jeg egentlig vite at min vurdering er den rette?

Nå begynner det å komme en del shibaer med graverende grad HD, og jeg mistenker at årsakene til dette er både er fordi vi faktisk røntger hunder som skal gå i avl (i tillegg til at mange "vanlige" eiere også røntger), at vi ikke hadde krav om kjent HD-status (merk bare krav om KJENT status, ikke krav om fri, så hunder med HD D går i avl, forstå det den som kan) på avlsdyr før 2007, og at det importeres flittig fra Japan eller andre land med direkteetterkommere fra japanske hunder, hvor HD-røntgen blir fnyst av (og hvor ekstremt tette parringer foregår, sånn at en kan risikere å importere en hund med høy innavlsgrad med fullstendig ukartlagte linjer bak). Helseundesøkelsen viste noe, men er ganske mangelfull mtp ledd pga de lave avlesningstallene på rasen som helhet.

Heldigvis er shibaen en så nett og spenstig hund fra naturens side at de aller, aller fleste lever godt med alskens fysiske diagnoser (jeg priser meg jo feks lykkelig for at Aiko er nettopp en shiba, for en berner, samojed eller cavalier med hennes skjellettdefekt har garantert ikke hatt så få plager) som nettopp HD og diverse. Men jeg ser ikke hvorfor en shiba med HD skal gå i avl, med mindre det kreves grep for å opprettholde bestanden. Sånn jeg ser det kreves det mer grep for å holde bestanden fri for HD akkurat nå.

Men hvem skal utelukkes da? C-hofter? Søsken av C-hofter? Barn av C-hofter? Foreldre til C-hofter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå har jeg ikke satt meg inn i denne rasens helsestatistikk, men jeg ville aldri kjøpt valp etter en belger med HD. For det første fordi det finnes mange HD-frie hunder å velge blandt i rasen, da ser jeg ingen grunn til å avle på en defekt som kan gi mye smerter, og for det andre fordi jeg aldri ville fått dekt noe på forsikringen om det skulle vise seg at min valp får HD. Og jeg ville selvfølgelig ikke avlet fram en hund jeg selv ikke ville kjøpt, så jeg syns ikke det er greit å avle på C-hofter.

Om man velger å avle på hunder med C-hofter syns jeg ihvertfall man bør være ærlig nok til å informere valpekjøperne om at de ikke vil få dekt noe på forsikringa om valpen skulle få HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på rase og helsestatus på den, men generelt sett hadde jeg hverken avlet eller kjøpt av hunder med anmerkninger på ledd. Likevel hadde jeg valgt en HD-C over en AD-C, og heller den ene med HD-C av et fritt kull, enn den ene med HD-A av et belastet kull. Men dersom det er flere søsken til den med HD-C, så hadde jeg jo valgt en av de. For at en hund skal være "forsvare" å avles på med en HD-C, måtte den - for meg - vist at den var virkelig eksepsjonell, slik at det ville vært et tap for rasen å ikke ta den i avl. Og hvor mange slike hunder finnes det egentlig? For meg holder det ikke da at eier synes den er verdens beste (men nå holder jeg på med andre raser....).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...