Gå til innhold
Hundesonen.no

Innbildt svangerskap


Inu

Recommended Posts

Nå har den ene tispa vår innbildt svangerskap igjen. Etter sitt første kull, født 1.1.2004 har hun vært innbilt 3 ganger. Hun setter melk og blir veldig urolig, vil helst bare væøre i buret sitt å organisere tepper og matter.

Er det noen som har erfaring med om det hjelper å ha et kull til? Hvis ikke vurderer jeg å sterilisere henne, for hun har det ikke godt.

Noen gode tips for å avslutte atferden nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tequila pleier å få melk, det er det eneste, hun lager ikke rede eller noe sånt, heldigvis!

Vi var hos dyrlegen en gang når hun hadde melk og han foreslo noen medisiner som stoppet mekleproduksjonen, som jeg nå ikke husker hva heter.. Jeg takket pent nei for det virker ikke som Tequila er plaget av det.

Jeg vet ikke om det stopper helt det innbildte svangerskapet med det stopper ihvertfall melken! :D Så du kan jo ta en liten tlf til vet'n din..!

Om det vil hjelpe med et kull til eller ikke vet jeg dessverre ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GalaStop blir brukt på de mer ekstreme tilfellene. Ellers er det vel mest hestekurer som skal hjelpe, mindre mat og mye mer mosjon.

Blir det for ille er vel sterilisering et alternativ, hvordan et kull kan hjelpe på vet jeg ikke, logisk sett vil det kanskje virke mot sin hensikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GalaStop blir brukt på de mer ekstreme tilfellene. Ellers er det vel mest hestekurer som skal hjelpe, mindre mat og mye mer mosjon.

Blir det for ille er vel sterilisering et alternativ, hvordan et kull kan hjelpe på vet jeg ikke, logisk sett vil det kanskje virke mot sin hensikt?

Vi har prøvd "sulteforing", også.. eneste vi oppnådde var at hun fikk tørr hud og mistet masse pels. Melken bare fortsatte å komme..

Sterilisering er nok et alternativ, men hadde håpet å få et kull til på henne, men ikke for enhver pris. Det var jo etter første kull hun ble slik... Hadde nesten vært bedre å ikke ha det første kullet... Men hun har en del egenskaper jeg gjerne vil beholde..

Beholdt ingen tispe i det første kullet, siden jeg regnet med å ha et kull til der jeg kunne plukke en tispe...

Har hørt at det skal finnes et naturmiddel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker når dolly hadde det jeg...

tok med seg favoritt bamsen min og lagde rede sak t den i gangen.. og da var det nåde den som skulle ta fra henne den altså... ( hu blei tatt bare 1,6 år gammel) pga useriøs oppdretter, som har avlet på noe møkk.. og vært slemm med valpene sine :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår forrige tispe var innbilt etter hver løpetid. Det var utrolig slitsomt. Hun la på seg, ble "sur", og feit. Hun fikk sågar skjedeslim som om hun skulle føde.

Hun var klissete på buken av melken som rant.

Vi fikk GalaStop uten nevneverdig effekt, og veterinæren trodde ikke at det ville hjelpe med valer. Det er jo hormonelt, og sitter "sikkert mellom ørene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har gjentatte innbildte svangerskap så ville jeg anbefalt sterilisering. Dette pga at hvert innbildte svangerskap øker sjansen for livmorbetennelse, mer og mer for hver gang.

Hvis man har planer om ett kull til på hunden så ville jeg brukt Galastop for å ta henne ut at tilstanden. Det vil også minske faren for at det innbildte svangerskapet går over til pyometra (livmorbetennelse).

Det man evt kan gjøre hvis man planlegger kull i løpet av det neste året (eller to årene) er å gi hunden Covinan-injeksjoner som hindrer brunst. Dette er jo hormonsprøyter som kan ha en negativ virkning, men som i følge forskning er relativt ufarlig hvis det kun brukes over kortere perioder. (hunden skal altså ikke gå på det resten av livet... da ender man sannsynligvis opp med en hund full av jurkreft)

Proligestone er det aktive virkestoffet i Covinan, og en undergruppe av progestiner som er de aktive stoffene i flere hormonpreparater. (Det aktive stoffet i Promon/Perlutex er Medroxyprogesteron, ett stoff som har større og kraftigere bivirkninger enn Proligestone)

Dette står om Proligestone i BSAVA Small Animal formulary. (den engelske versjonen av veterinærmiddelhåndboka)

Adverse effects and contraindications:

Proligestone does not appear to be associated with as many or as serious adverse effects as other progestins (e.g. megestrol acetate, medroxyprogesterone acetate).

However, adverse effects associated with long-term proligestone use, e.g. temperament changes (listlessness and depression), increased thirst or appetite, cystic endometrial hyperplasia/pyometra, diabetes mellitus, adrenocortical suppression, mammary enlargedment/neoplasia and lactation may be expected.

If proligestone is used in diabetic animals, monitory closely to ensure that insulin requirements do not change.

It is recommended that proligestone is not given to bitches before or at first oestrus. Irritation at site of injection may occur and calcinosis circumscripta at the injection site has been reported.

As coatcolour changes may occasionally occur, injection into the medical side of the flank fold in thin-skinned or show-animals is recommended

Grunnen til at jeg har kopiert teksten fra en engelsk bok er fordi Covinan ikke er ett registrert preparat i Norge. Veterinærer må ta det inn på registreringsfritak.

(jeg kan godt oversette det som står der hvis det er ønskelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har gjentatte innbildte svangerskap så ville jeg anbefalt sterilisering. Dette pga at hvert innbildte svangerskap øker sjansen for livmorbetennelse, mer og mer for hver gang.

Hvis man har planer om ett kull til på hunden så ville jeg brukt Galastop for å ta henne ut at tilstanden. Det vil også minske faren for at det innbildte svangerskapet går over til pyometra (livmorbetennelse).

Det man evt kan gjøre hvis man planlegger kull i løpet av det neste året (eller to årene) er å gi hunden Covinan-injeksjoner som hindrer brunst. Dette er jo hormonsprøyter som kan ha en negativ virkning, men som i følge forskning er relativt ufarlig hvis det kun brukes over kortere perioder. (hunden skal altså ikke gå på det resten av livet... da ender man sannsynligvis opp med en hund full av jurkreft)

Proligestone er det aktive virkestoffet i Covinan, og en undergruppe av progestiner som er de aktive stoffene i flere hormonpreparater. (Det aktive stoffet i Promon/Perlutex er Medroxyprogesteron, ett stoff som har større og kraftigere bivirkninger enn Proligestone)

Dette står om Proligestone i BSAVA Small Animal formulary. (den engelske versjonen av veterinærmiddelhåndboka)

Grunnen til at jeg har kopiert teksten fra en engelsk bok er fordi Covinan ikke er ett registrert preparat i Norge. Veterinærer må ta det inn på registreringsfritak.

(jeg kan godt oversette det som står der hvis det er ønskelig)

Takk for god informasjon!

Jeg må nok ta en avgjørelse snart... Hvis jeg ikke skal ha et kull til, kommer jeg til å sterilisere henne. Synes synd på henne når hun er slik..

Var hos vet'en og fikk Galastop idag, og har gitt første dose. Håper det hjelper ganske raskt. Sist hadde hun melk i mer enn 14 dager, selv på minimalt med for og med ekstra trim. Det bare rant utover når hun satte seg opp, klistret seg i pelsen så hun måtte bades annehver dag for ikke å lukte surt..

Hvis jeg tar et kull, er det da mulig at hormonene kommer "igjenge" igjen? Det var jo etter det første kullet at dette startet.

Bør man i det hele tatt avle på tisepr som blir gjentatt innbildt?

... tenker mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg tar et kull, er det da mulig at hormonene kommer "igjenge" igjen? Det var jo etter det første kullet at dette startet.

Bør man i det hele tatt avle på tisepr som blir gjentatt innbildt?

... tenker mye...

Vanskelige spørsmål det der...

Jeg vet faktisk ikke. Jeg har ikke hørt noe om at hormonene stabiliserer seg etter nok ett kull og jeg kan heller ikke si at jeg syns det finnes noen logisk forklaring på at det skal gjøre det. (men det er godt mulig jeg tar feil)

Om man bør avle på tisper som blir gjentatt innbildt? Også ett vanskelig spørsmål for da må man først vite om dette er en arvelig lidelse.

Uansett ville jeg nok tatt kontakt med oppdretter og hørt litt om andre tisper bakover i slekta. Har disse samme problem ville jeg nok latt vær å avle på henne, for da tyder det på at noe kanskje kan ligge der.

Men jeg vet ikke... kan ikke gi noen gode svar på akkurat dette for jeg har for lite kunnskap om det, så det meste blir liksom bare spekulasjoner.

Håper du finner ut av en løsning som fungerer på best mulig måte for både deg og hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="LitzUansett ville jeg nok tatt kontakt med oppdretter og hørt litt om andre tisper bakover i slekta. Har disse samme problem ville jeg nok latt vær å avle på henne, for da tyder det på at noe kanskje kan ligge der.

Men jeg vet ikke... kan ikke gi noen gode svar på akkurat dette for jeg har for lite kunnskap om det, så det meste blir liksom bare spekulasjoner.

Håper du finner ut av en løsning som fungerer på best mulig måte for både deg og hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med om det hjelper å ha et kull til? Hvis ikke vurderer jeg å sterilisere henne, for hun har det ikke godt.

Noen gode tips for å avslutte atferden nå?

Det hjelper garantert ikke å ha et kull til, det er jeg rimelig sikker på. Hvis du ikke har noe spesielt mål med et kull til, så ville jeg tatt kniven fatt hvis jeg var i din situasjon med en av mine hunder. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper garantert ikke å ha et kull til, det er jeg rimelig sikker på. Hvis du ikke har noe spesielt mål med et kull til, så ville jeg tatt kniven fatt hvis jeg var i din situasjon med en av mine hunder. :-)

Har lyst på et kull til. Hun har gitt valper med godt gemytt og flere gode egenskaper og har helt nytt blod på farssiden. Siden rasen er så liten, trenger vi så mange avlsdyr som mulig.

Hun har fått galastop i 4 dager og er mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...