Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er en god hund?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Inspirert av et svar Margrete gav i en annen tråd, lurer jeg på det: hve legger du i begrepet "en god hund"?


Ot og slikt. Siden vi brått også snakket om andre ting: også har du de som er bikkjer som ikke stiller ut, men har alle remedier i hele vide verden til å trene alle grener inkludert klærne, trener hver dag og sludrer litt om hvor gode hunder de har. Hvor gode de er, vet stort sett bare eier for det er ingen som har sett de til start i noen gren

Hva er en god hund for deg?

Må den ha stillt i diverse bruks-konkurranser?

Må den være utstillings-premiert?

Ha andre kvaliteter? Og i så fall hvilke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hund kan godt være en god hund uten å ha vært stilt ut eller konkurrert med i andre grener, men for meg så er det vanskelig å bare ta eierens ord for hvordan hunden er, fordi folk er svært sjeldent objektive i forhold til egne hunder. Samme hvor erfarne de er, så blir det de forteller om hunden farget av hva slags forhold de har til den.

Men først og fremst så er en god hund for meg en hund med lite redsler og god avreagering. De er solide mentalt, lar seg ikke vippe av pinnen, er ikke så høye i stress at det er umulig å gjøre noe konstruktivt med dem, de har lekelyst, jaktlyst og kamplyst, og de er interessert i å gjøre ting sammen med meg. De er gode representanter for sin rase både med tanke på eksteriør og egenskaper, og ideelt sett så er en god hund for meg en hund du kan f.eks konkurrere med i bruks den ene dagen, og få et brukbart resultat på utstilling dagen etter.

En hund blir ikke god alene fordi den har blitt stilt ut, konkurrert med, helsetestet og mentaltestet. Det er summen av alt som gjør en god hund til en god hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å svare på, for spørs på hva folk legger i ordet god. God i hva da?

En god hund må vel ha alle de egenskaper/forutsetninger for å lykkes i de aktuelle tingene.Om det så er fysikk, mentalitet, egenskaper.

Så bunner resten i eieren. Men ja, det er en fordel å se resultater for oss utenom for at vi andre skal kunne se at denne hunden er god. Ellers blir det vel en personlig mening, og vi vet jo alle at de fleste syns deres hund er "best" :P

I mine øyne er en god hund, en hund med en god psyke, uredd, sosial, lydig og grei uten noe slags diller. En litt sånn "perfekt" hund. Ja en slik hund jeg syns er perfekt da. Vi liker jo alle forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hund kan godt være en god hund uten å ha vært stilt ut eller konkurrert med i andre grener, men for meg så er det vanskelig å bare ta eierens ord for hvordan hunden er, fordi folk er svært sjeldent objektive i forhold til egne hunder. Samme hvor erfarne de er, så blir det de forteller om hunden farget av hva slags forhold de har til den.

Men først og fremst så er en god hund for meg en hund med lite redsler og god avreagering. De er solide mentalt, lar seg ikke vippe av pinnen, er ikke så høye i stress at det er umulig å gjøre noe konstruktivt med dem, de har lekelyst, jaktlyst og kamplyst, og de er interessert i å gjøre ting sammen med meg. De er gode representanter for sin rase både med tanke på eksteriør og egenskaper, og ideelt sett så er en god hund for meg en hund du kan f.eks konkurrere med i bruks den ene dagen, og få et brukbart resultat på utstilling dagen etter.

En hund blir ikke god alene fordi den har blitt stilt ut, konkurrert med, helsetestet og mentaltestet. Det er summen av alt som gjør en god hund til en god hund :)

Men hvis forutseningen for merkelappen "god" er å stille i brukskonkurranser, så faller jo brorparten av hundepopulasjonen bort. Og jeg antar at en stor andel av disse likevel er "gode". Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis forutseningen for merkelappen "god" er å stille i brukskonkurranser, så faller jo brorparten av hundepopulasjonen bort. Og jeg antar at en stor andel av disse likevel er "gode". Eller hur?

Det er jo svært rasebetinget hva som er en "god hund". En god Sheltie er noe helt annet enn en god AK, på lik linje som en god AK er noe helt annet enn en god Malle. Pga forventingene av enkelte atferder og hva de er avlet mot er i utgangspunktet veldig forskjellig.

Jeg kommer aldri til å forvente at en AK har ett fulltbitt som en Malle og svarer med skarphet på en utfordring, på lik linje som jeg ikke forventer at jeg kan ta en Malle inn i en saueflokk og forventer at den skal begynne ringe eller vise eye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er en god hund vil jo variere mye alt ettersom hva man vil bruke den til. For min del er det snakk om brukshunder så trenger ikke hunden ha startet noe, men da er det jo vanskeligere og vite. Med mindre jeg ser det selv eller hører det fra noen jeg kjenner godt så kommer jeg ikke uten videre til og tro på det, nettopp fordi det andre mener er en god hund kanskje ikke jeg mener det samme om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som JeanetteH sier- Hva en god hund er, vil være rasebetinget.

Men man kan jo også si at en hund som er avlet for en ting, kan være en GOD hund selv om den gjør andre ting enn det den er avlet for?

For selv om en Aussie- som da opprinnelig skal være en gjeterhund, aldri har sett en sau, men f.eks er eller en knakanes flink brukshund, og har bevist det i flere sammenhenger og ellers en god medborger, så vil jeg påstå den er en god Aussie.

En hund som vinner i utstillings ringen, og er en trivelig skapning, vil mange kalle en god hund. Ja det er den sikkert- men i mine øyne vil den ikke være en god AUSSIE før den har vist fram at den kan noe mer en å løpe venstre svinger..

Mange vil si at sin hund er en god hund fordi den gjør slik og så på trening, men uten "beviser" så blir det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis forutseningen for merkelappen "god" er å stille i brukskonkurranser, så faller jo brorparten av hundepopulasjonen bort. Og jeg antar at en stor andel av disse likevel er "gode". Eller hur?

Men jeg skreiv "først og fremst så er en god hund for meg en hund med lite redsler og god avreagering", og det gjelder alle raser.

Som JeanetteH skriver, så er en god hund litt forskjellig alt ettersom hva slags rase vi snakker om. For meg som pr i dag har en belger, så syns jeg at en brukshundrase skal være brukandes. En belger som ikke har de mentale egenskapene de må ha for å kunne konkurrere i f.eks bruks, er ingen god belger. Det kan være at det er en god hund, men det kunne like gjerne vært en selskapshund om den ikke har bruksegenskaper, og en bruksrase skal i utgangspunktet ikke være en selskapshund.

Det står i rasestandarden til belgeren:

Vaktsom og aktiv, meget energisk og alltid klar til handling. Den forener gjeterhundens arbeidsevne med den beste vakthundens verdifulle egenskaper. Hvis det kreves, er den uten nøling en hårdnakket og ivrig forsvarer for sin herre. Dens livlige årvåkne temperament og selvsikre vesen uten angst eller aggressivitet skal avspeiles i kroppsholdningen og det stolte og oppmerksomme uttrykket. Rolig og uredd skal gjenspeiles ved bedømmelse.

Den skal ikke være redd, den skal kunne forsvare sin herre om det kreves, den skal være årvåken med livlig temperament og selvsikkert vesen uten angst eller aggressivitet - og du kan jo kikke i en utstillingsring med belgere en gang og se hvor mange som dekker "rolig og uredd skal gjenspeiles ved bedømmelse".

På puddelen står det i samme avsnittet:

Kjent for trofasthet; er lærevillig og lettrent, noe som gjør rasen spesielt velegnet som familiehund.

Da bør den være lærevillig, lettrent og velegnet som familiehund, hvis ikke så er den ingen god puddel. Og lærevillige lettrente pudler kan man starte med i konkurranser utover utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en god hund en hund som er snill, viser glede med hele seg og er god som gull! :)
En suveren, fantastisk hund er en hund som er lydig, men ikke for lydig. Har sett hunder som ikke gjør annet en å sitte helt stivt å stirre på eier og om blikket flyttes er det korrigering med det samme. (trener kontakt selv, men krever det ikke hele tiden). En hund som kan leke og som kan jobbe, en border collie som gjeter sauen rolig og kontrollert for fører er for meg en god hund, en hund som kan ligge å sløve på trappa uten å lage noe oppstyr av at det går noen forbi på veien, en hund som kan gå løs uten å stikke..osv. Det er for meg en god og suveren hund :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god hund for meg og en god hund generelt/etter rasestandard kan jo være to veldig forskjellige ting :)

En god hund vurdert utfra den enkelte eier, blir jo subjektivt, uansett hvordan man vender på det.

Jeg vil ha en hund som er trygg på seg selv og har god evne til å avreagere. Som har sterk og god helse, kan fungere greit med artsfrender, og håndterer mennesker på en fin måte, enten det er barn, eldre, syke, eller hva som helst, egentlig.

Ja, og så ønsker jeg en hund som er førerbevisst nok til at jeg ikke føler jeg vandrer mot strømmen om vi jobber med hverdagslydighet (og kanskje litt ekstra, det hadde jo vært fint! :) )

En god hund generelt, skal jo vurderes objektivt sett fra den konkrete rasens standard og andre spesifikke kriterier som er nøye (mer eller mindre) utarbeidet for at man skal kunne finne "den ultimate hunden".

Og hunden skal jo vurderes av objektive parter, som dommerne er/skal være, etter disse kriteriene.

En god hund for meg, er det jeg ønsker forme mine valper til etterhvert som de vokser opp til voksne, trygge individer.
Så håper jeg på at min gode hund, i tillegg kan bli en god representant for rasen sin med tiden :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det varierer veldig hva man legger i en god hund. Hvis man bor på Grønland så er en god hund en arbeidshund som kan trekke langt og jobbe godt. Hvorvidt den kan sitte pent, gjøre det godt på utstilling er er tålmodig med barn er temmelig likegyldig for dem. Men en slik hund hadde på ingen måte vært en "god hund" i en familiesituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt må vel en god hund være en hund som er sterk, frisk og sunn både mentalt sett og fysisk sett. Det er en god HUND, enten det er en BC eller chihuahua.

Så kan man gå videre til hva som er en god hund innenfor forskjellige raser, men de må likevel være sterke og friske for å være et godt eksemplar innenfor sin rase.

Man kan også bedømme hva som er en god hund for hver enkelt eier. Jeg har hatt dårlige hunder som har vært verdens beste i mine øyne, for kjærlighet kan gjøre hunder med dårlig utgangspunkt til verdens beste. Heldigvis! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en god hund er en hund som fungerer godt i den rollen den var tiltenkt. Brukshund, familiehund, turhund, kompis, LPhund, avlshund, utstillingshund, det er så mange forskjellige mål man kan skaffe en hund til, en god en er den som fyller de forventningene.

Jeg har hatt hund jeg mener er god, men som andre kunne syntes var søppel, begge to kan ha helt rett.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...