Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta skarpe seriebilder


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hvor er den knappen? Slurva igjennom tråden, så om det er den AF knappen så vet jeg hvor den er :P

Jeg oppdaget at det å ha en minnebrikke med hurtigere bildelagring var lurt, 400xspeed. Da ble brått bildene mine mye skarpere.

AI servo setter jeg inne på menyen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Med ett fokuspunkt føler jeg at jeg har kontrollen hele tiden, så får jeg heller flytte det fokuspunktet om jeg må det. Men pleier å ha det sentrert

Jeg løper ut når det er mye sol for å ta bilder ta i 100 iso og høy lukkertid så blir ting gøy

Takk for gode tips Dette var som sagt på kvelden, så da fikk jeg ikke så mye raskere lukkertid. Men skal prøve på nytt i bedre lys.

Du trenger ikke vente på bedre lys så lenge ISO'en på de bildene jeg sjekket sto på 100. Hadde du satt opp denne til 200-400 hadde bildene dine vert reddet :)

Da skal jeg sjekke. Trodde ikke ISO'n var så lav, men har trykket på litt innstillinger i det siste, så mulig jeg har glemt akkurat den.

Men da skal jeg fikse opp det. Kanskje prøve oss på nytt i kveld om valpen vil bade.

Pleier du å stille ISO hver gang eller ha den på automatisk og justere ved behov?

Om jeg eks bare skal ta 1 bilde (i et hopp) så føler jeg det går greit, men har veldig lyst på en serie ...så skal prøve på det.

Synes jo dette bildet er ganske ok

tur-30juni-011-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan stille den inn ved å trykke på noen knapper også (AF knappen og så skru på hjulet). Har ikke kamera her, men det er sånn jeg gjør det.

For du hadde samme kamera som meg, Canon 7D?

ja,har 7d.

Trykker på Q knappen jeg, også endrer jeg til ai servo, hvilke fokuspunkt jeg vil ha osv.

Men lysmåler til fart,er ikke stor spotmåler lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Hvor er den knappen? Slurva igjennom tråden, så om det er den AF knappen så vet jeg hvor den er :P

Jeg oppdaget at det å ha en minnebrikke med hurtigere bildelagring var lurt, 400xspeed. Da ble brått bildene mine mye skarpere.

Avhenger litt av hvilken modell du har. På entry-level må du ofte i en meny for å stille, på de litt mer avanserte modellene så finnes det egne knapper.

Da skal jeg sjekke. Trodde ikke ISO'n var så lav, men har trykket på litt innstillinger i det siste, så mulig jeg har glemt akkurat den.

Men da skal jeg fikse opp det. Kanskje prøve oss på nytt i kveld om valpen vil bade.

Pleier du å stille ISO hver gang eller ha den på automatisk og justere ved behov?

Om jeg eks bare skal ta 1 bilde (i et hopp) så føler jeg det går greit, men har veldig lyst på en serie ...så skal prøve på det.

Synes jo dette bildet er ganske ok

Nå var vel spm kanskje egentlig ment for Bjerknez, men jeg kjeder meg på jobb så jeg tar meg friheten. ;) Jeg begynner alltid hver økt med å stille ISO. Om du sammenligner feks en dag med sol i juli og en i desember så er lyset helt annerledes. Den varierer også i løpet av en enkelt dag (sol med blå himmel/overskyet/tordenskyer), samtidig som det avhenger av hva man fotograferer. Skal du ha bilde av en blomst så holder det med ISO 100 i og med at du ikke trenger en rask lukker, men om du skal ta bilde av hundene i fart så trenger du raskere lukker og dermed også høyere ISO. Så ja, jeg stiller alltid ISO før hver økt. :)

Siri (og AnitaW) er etter min mening suverene på "fartsbilder". Jeg har lært mye ved å studere bildene som de tar :) Selv bruker jeg å ballansere på kanten av det praktisk mulige ved å bruke så åpen blender som mulig (gjerne 2.8 - 4) for å "blurre" bakgrunnen. Jeg mister nok mange bilder p g a uskarphet p g a det "smale" dybdeskarphetsområde når jeg bruker så lave blendertall. På hunder i fart bruker jeg noen ganger følgefokus og noen ganger ett-punkts fokus, litt avhengig av motivet. Om jeg har mulighet (som f eks hopp over hinder) låser jeg gjerne fokus der hunden kommer over kanten av hinderet, da fokuserer objektivet raskere når hunder viser snuten over hinderkanten.

Der var du ganske nærme min oppskrift også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg sjekke. Trodde ikke ISO'n var så lav, men har trykket på litt innstillinger i det siste, så mulig jeg har glemt akkurat den.

Men da skal jeg fikse opp det. Kanskje prøve oss på nytt i kveld om valpen vil bade.

Pleier du å stille ISO hver gang eller ha den på automatisk og justere ved behov?

Om jeg eks bare skal ta 1 bilde (i et hopp) så føler jeg det går greit, men har veldig lyst på en serie ...så skal prøve på det.

Synes jo dette bildet er ganske ok

tur-30juni-011-2.jpg

ISO stiller jeg inn manuelt hele tiden ut fra hvor mye lys det er. heller ett hakk for mye, enn for lite.

Det å sørge for rask nok lukkertid er enkelt. skru opp på maks blender (minste blenderverdi) og trykk utlsøser halveis ned og sjekk lukkertiden. ISO kan fint justeres opp mot 800.

For å ta bilde av en hund i fritt fall eller en hund som løper i full fart så er det veldig viktig at lukkertiden er rask. 1/2000 eller raskere helst, avhengig av hvilken brennvidde du bruker.

Det som er vanskelig, er å treffe hunden med fokus. Her må det trening til, men det er slett ikke vanlig at alle seriebildene blir skarpe og fine. Svært få som klarer det..om noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere annerledes angående fokuseringsmåte om dere setter opp en situasjon hvor dere setter hunden fra dere og så kaller den inn rett mot dere, enn når hunden bare løper tulling rundt? Jeg tenker det er mye lettere å holde rett fokus med midtre fokuspunkt om hunden kommer rett mot (dvs er midt i bildet hele tida) enn når den kan være hvor som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber bikkja sitte og bli. jeg går så et stykke unna og drar opp en godbit som han ser og kaster den bak meg. Før han kommer løpende så har jeg så klart stillt inn kameraet og sikret meg nok lukkertid. Så fyrer jeg løs mens jeg desperat prøver og holde fokuspunktet på hodet til hunden. Dette er ikke lett og bare en liten bom vil få hele hunden uskarp da det er langt til bakgrunnen (som jeg treffer).

Å ta bilder i serie av bikkjer som løper rundt på måfå blir ofte bare tull. Har du litt kustus på din kjære venn, så blir det langt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Tenker dere annerledes angående fokuseringsmåte om dere setter opp en situasjon hvor dere setter hunden fra dere og så kaller den inn rett mot dere, enn når hunden bare løper tulling rundt? Jeg tenker det er mye lettere å holde rett fokus med midtre fokuspunkt om hunden kommer rett mot (dvs er midt i bildet hele tida) enn når den kan være hvor som helst?

Det er litt avhengig av .... mener jeg :) Selv gjør jeg det vanskelig for meg ved å prøve å gå så nære som mulig. Da blir motivet mer framtredende i f t bakgrunnen men samtidig har man mindre slingringsmonn m h t fokus og "komposisjon". Og selvfølgelig muligheten til å ta akkurat det knallbildet som man lenge har drømt om å ta :) Kommer hunden løpende fra høyre mot venstre legger jeg gjerne fokuspunktet så langt til høyre i søkeren som mulig og fokuserer på hodet (snuten/øynene) på hunden. Da får man "rom" foran hunden slik at det ikke ser ut som om den stanger hodet i bildekanten i den retningen den løper men samtidig skal det også være rom bak hunden. Om jeg vet at hunden skal nærme seg noe som enten står stille eller som hunden skal ta igjen, så fokuserer jeg på det minst rørlige i søkeren og knipser når hunden "toucher målet". Det er ikke alltid jeg er like heldig med den framgangsmåten men når det klaffer kan det bli bra bilder av det :)

7574287698_14a2dc95b1_h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fanget viviere :)

Men får jeg spøre hvorfor bakgrunnen er så "nervøs" ?

Har det noe med etterbehandlingen å gjøre?

Klikk på bildet i full størrelse så ser du en veldig unaturlig og nervøs bakgrunn og ikke den "myke" bokeh'en man pleier å få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Tenker dere annerledes angående fokuseringsmåte om dere setter opp en situasjon hvor dere setter hunden fra dere og så kaller den inn rett mot dere, enn når hunden bare løper tulling rundt? Jeg tenker det er mye lettere å holde rett fokus med midtre fokuspunkt om hunden kommer rett mot (dvs er midt i bildet hele tida) enn når den kan være hvor som helst?

Jeg bruker akkurat samme metode på begge. Selvfølgelig er det enklere med en innkalling i forhold til fokusering, men øvelse gjør mester! Studér hunden din og følg den hele tiden med kamera, og etterhvert blir det lettere å forutse hva slags sprell som kan komme. 100% sikker blir man jo aldri, men det er jo litt av moroa! :lol: Mye artig som dukker opp da og det er fort de bildene som blir mine favoritter siden de viser litt mer personlighet enn oppstilte bilder/studiobilder. :)

8593540732_2dcfa13dc7_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Flott fanget viviere :)

Men får jeg spøre hvorfor bakgrunnen er så "nervøs" ?

Har det noe med etterbehandlingen å gjøre?

Klikk på bildet i full størrelse så ser du en veldig unaturlig og nervøs bakgrunn og ikke den "myke" bokeh'en man pleier å få...

Jeg vet ikke hvorfor bakgrunnen er "nervøs", kanskje noe med objektivet, maks høy blenderåpning, sola sin plassering og filtreringen gjennom grenene. Det er ikke gjort noe spesielt med bildet annet enn at det er skarpet opp en smule.

Red: For ordens skyld sjekket jeg mot et annet bilde tatt ved samme anledning og med samme bakgrunn hvor "nervøsiteten" var den samme. Objektivet er et Sigma 120 - 300mm f2.8 som selv om det veier det samme som en middels tung stridsvogn er et av mine absolutte favoritter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Mulig det er oppskarpingen som har gjort dette... Tror ikke det er objektivet, for hvis det er det så er dte noe galt med det :)

Jeg mener ganske bestemt at det ikke er objektivet, så her som ellers skylder jeg på Photoshop. Noe må man skylde på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiin tråd! Måtte ta med meg kameraet ut, men konkluderte med at det er urettferdig mot kameraet å prøve å ta skarpe seriebilder av to salukier i fullt firsprang. :aww: Har iiiiiiiiiiiiiiiiingenting med fotografen å gjøre - for tenk. :innocent:

Neida, men jeg ser jeg sliter med å velge rett autofokus. Dynamisk bruker for mye tid på tenking syns jeg, så da blir det enten enkeltfokus og det er kanskje ikke helt ideelt ved serie? Eller auto - at den velger selv. Men nå er vel ikke nikon D3200 helt i samme klasse som canond 7d og lignende med tanke på fokushastighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiin tråd! Måtte ta med meg kameraet ut, men konkluderte med at det er urettferdig mot kameraet å prøve å ta skarpe seriebilder av to salukier i fullt firsprang. :aww: Har iiiiiiiiiiiiiiiiingenting med fotografen å gjøre - for tenk. :innocent:

Neida, men jeg ser jeg sliter med å velge rett autofokus. Dynamisk bruker for mye tid på tenking syns jeg, så da blir det enten enkeltfokus og det er kanskje ikke helt ideelt ved serie? Eller auto - at den velger selv. Men nå er vel ikke nikon D3200 helt i samme klasse som canond 7d og lignende med tanke på fokushastighet?

det var en grunn til at jeg byttet til 7d fra nikon d5200 :P jeg ble gal av å ta bilder med det, pia også :lol: Men du skal jo få bra bilder med det også altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en grunn til at jeg byttet til 7d fra nikon d5200 :P jeg ble gal av å ta bilder med det, pia også :lol: Men du skal jo få bra bilder med det også altså!

Fra d5200 ? er ikke det nettopp kommet ut? :o

Jada, syns ikke det er noe galt med kameraet bildemessig, vet ikke om jeg syns det er noe tregere enn D80en jeg hadde før heller - kanskje litt? Men har aldri tatt noe voldsomt med seriebilder før heller, så kan vel hende jeg rett og slett ikke har testa det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra d5200 ? er ikke det nettopp kommet ut? :o

Jada, syns ikke det er noe galt med kameraet bildemessig, vet ikke om jeg syns det er noe tregere enn D80en jeg hadde før heller - kanskje litt? Men har aldri tatt noe voldsomt med seriebilder før heller, så kan vel hende jeg rett og slett ikke har testa det nok.

d5100 hadde jeg vel.

Jeg syntes den var mye tregere enn d40 jeg hadde tidligere, jeg og pia satt opp alt til å være som det skal og det var rett og slett tregt. Så jeg solgte alt og kjøpte meg 7d, men jeg har jo kjøpt det fordi jeg liker å ta fartsbilder. Fikk jo bruke pia sitt mark kamera og ble litt hektet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d5100 hadde jeg vel.

Jeg syntes den var mye tregere enn d40 jeg hadde tidligere, jeg og pia satt opp alt til å være som det skal og det var rett og slett tregt. Så jeg solgte alt og kjøpte meg 7d, men jeg har jo kjøpt det fordi jeg liker å ta fartsbilder. Fikk jo bruke pia sitt mark kamera og ble litt hektet :P

Ah ja, det gir mer mening. Men kan jo ha vært noe feil med kameraet ditt også - for TREGT skal det jo ikke være uansett. Jeg syns ikke mitt er tregt direkte - men salukier i fullt firsprang, vel.. :lol: Får se når jeg orker å se på bildene jeg tok, om jeg sier det samme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah ja, det gir mer mening. Men kan jo ha vært noe feil med kameraet ditt også - for TREGT skal det jo ikke være uansett. Jeg syns ikke mitt er tregt direkte - men salukier i fullt firsprang, vel.. :lol: Får se når jeg orker å se på bildene jeg tok, om jeg sier det samme da.

jeg og pia bannet og svertet, han som kjøpte kamera er kjempe lykkelig med det da, så kan jo hende at vi bare syntes det var alt for tregt for oss :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...