Gå til innhold
Hundesonen.no

Våteksem som sprer seg


Recommended Posts

Kjekt med syke hunder! Nå er det Venus som har fått seg en flekk med våteksem i lysken. Barberte området helt kort, renset og tørket godt. Det er nå to dager siden, og jammen ser det ikke ut til å spre seg likevel. Hun har ikke vært særlig plaget med våteksem (hatt det bare to, små flekker i løpet av livet sitt), men søsteren hennes MÅ skinnes hvert år, hvis ikke ser hun bare ut som en kjøttklump. Så - noen tips til hvordan jeg kan gå fram for å hindre videre spredning og behandle det som allerede er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skabb?

Jeg trodde Talli hadde våteksem, stoppet ikke spre seg ved normal behandling. Viste seg være skabb.

Men det har ikke vært noe håravfall, og hun eller han andre her, har ikke klødd seg nevneverdig. Kan det være skabb likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men det har ikke vært noe håravfall, og hun eller han andre her, har ikke klødd seg nevneverdig. Kan det være skabb likevel?

Talli begynnte ikke klø før etter en uke, kun slikket på det jeg trodde var våteksem. Kløven kom etterhvert. Ettersom jeg barberte merket jeg ikle noe håravfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli begynnte ikke klø før etter en uke, kun slikket på det jeg trodde var våteksem. Kløven kom etterhvert. Ettersom jeg barberte merket jeg ikle noe håravfall.

Ok. Hvor fort var det dette spredde seg? Det er jo på ingen måte umulig at det er skabb. Det KRYR av rev rett bak huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ok. Hvor fort var det dette spredde seg? Det er jo på ingen måte umulig at det er skabb. Det KRYR av rev rett bak huset.

Gikk vel en uke før jeg ante ugler i mosen når det brått kom på skulderen også. Etter det hadde hun etter kort tid på begge lårene, skulderen og på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk vel en uke før jeg ante ugler i mosen når det brått kom på skulderen også. Etter det hadde hun etter kort tid på begge lårene, skulderen og på halsen.

Ah. Her er det fortsatt bare en flekk som driver og vokser. Men greit å vite, i tilfelle det plutselig skulle komme flekker andre steder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom kløa lenge før skabbsårene (som ser ut som våteksem og behandles på samme måte). Klipp godt rundt, smør sinksalve utenfor sårkantene, altså på området uten så rom ser klippet og bruk ph optimaspray, bacimysin (helst pulver om du har) ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi klipper ned, og renser med klorhexidin 1% - det hjelper også mot kløe. Sårene er helt borte, og bikkja har slitt med dette i flere år.
Han skal settes på antibiotika om ikke så lenge - håper å få sendt bakterien til dyrkning for å få rett behandling.
Renser morgen og kveld med klorhexidin, sørger for å bruke rene håndkleder, rene underlag hvor han ligger osv. I tillegg så hjelper det jo å holde hunden så tørr som mulig. Så fremt det er våteksem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...