Gå til innhold
Hundesonen.no

Når en blondine skal starte bruks, fra påmelding til gjennomføring av prøve.


mokken
 Share

Recommended Posts

5 minutter siden, Siri skrev:

Og angående dette med rekkefølge og sånt, så tar man det ofte litt på sparket også... Man trekker gjerne startnummer da, som det første som skjer på morgenen når man kommer. Jeg har opplevd å få beskjed om at jeg skulle ut på sporet snart... men så fant de ut at det var tid til å la oss gå lp-delen først, så da var det bare å få bikkja ut av bilen, ta en kjapp oppvarming og kaste seg ut i det. 

Man må mao være forberedt på det meste og ikke få hangups på at SÅNN skal det være på et stevne. Det ER aldri sånn :P. Men SOM REGEL får man beskjed på morgenen om når man skal gå den ene eller andre delen. Ofte må man også kjøre ut til de områdene der sporene ligger - jeg har vært med på nesten en times kjøring fra oppmøtested til der vi starter sporene. Jeg har også opplevd å måtte gå ganske langt fra p-plass til sporstart, og måtte stalle opp bikkja i skogen mens jeg selv la sporet (det var da man gikk eget spor i D). 

Ja, og gå på do når du har muligheten, for det kan bli mye venting her og der. I hvert fall for min vrange blære - jeg kan være så tissetrengt at jeg er gul i øya, men knepper jeg av bukse og setter meg bak en stein kommer det ikke ei dråpe. Drar opp buksa, og kjenner at jeg snart tisser på meg. Huker ned bak ei buske igjen, og det er ikke sjanse. Og ikke klubbhus har fasiliteter. Så jeg lærte meg å tisse på siste bensinstasjon på morgenen, og gripe alle sjanser jeg fant :D

Og alltid skift i bilen, fra innerst til ytterst, særlig sånne senhøst-stevner. X'en gikk et stevne etter mye oktober-regn, og vi gikk i myr til knærne. Det endte med at jeg brøt sporet etter cirka halvparten, for hun bare rotet. Etter å ha gått tilbake til bilen (som var et stykke), fikk jeg beskjed om at arrangør hadde satt oss på feil spor (jeg la ut sporet, og en fra arrangør skulle stå ved startstreken når jeg kom med hunden for å passe på at ingen gikk feil spor - men vedkommende sto ved slutten til forrige sporet i stedet), så derfor trodde jeg hun rotet fordi hun insisterte på venstrevinkel der jeg visste det var høyrevinkel. I skogen er alle trær like for meg, så jeg må stole på hunden, men hvilken vei vinkelen gikk hadde jeg kontroll på. Så pissevåt og sliten gikk vi et spor til, og da gikk alt så meget bedre.

Jeg fikk skiftet sokker, sko, bukse og jakke før vi skulle gå LP, men da var vi begge tomme etter å ha vasset i to spor, så vi fikk vel egentlig ikke til så mye der - men vi avsluttet med en tier på budføring, som var det siste som skjedde den dagen. Etterpå snakket noen i arrangørgruppa om hvor meningsløst det var at ekvipasjer som meg dukket opp på stevner, og at vi bare kastet bort dommerens tid.

Etter det har jeg ikke konkurrert i spor, og jeg har holdt meg unna den arrangørklubben uansett om de arrangerer valpeshow, LP, rally eller noe annet. 

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jeg har bestemt meg for å ta kurs på Sølen i sommer, og det er veldig fint å høre at de gjør det som må til samme hva for at ting skal funke. Slik som kjøttbollene @SFX:lol:

Jeg har hatt mange fine opplevelser på Sølen, men det er jo helt avhengig av hvilken instruktør du får og hvilken gruppe du er på. Men de fleste som driver med hund er jo hyggelige, det er sjelden folk gidder å være instruktør uten å like å hjelpe mennesker. Jeg har gått kurs (ikke Sølen) hvor instruktør mente at det bare var en eneste måte å lære en hund noe, og når min hund ikke responderte på den metoden fikk jeg tilbud om å gå på problemhundkurs i stedet. Men dette var en kommersiell hundeskole - klubbarbeid er ofte fundert på mer genuint engasjement.

Selv om jeg tror den instruktøren jeg hadde første året var lettere oppgitt da han fikk en gruppe med jenter som ikke hadde særlig til sporerfaring, og han måtte lære oss grunnleggende ting som hvor lang en meter er - men vi ville jo gjøre ting riktig, og når han sa legg ut et spor på 50 meter, hva om det da ble bare 44 eller bikket over til 62? :D  

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Så i reglene at apportbukken for klasse stor skal være 4 kg. Så hvor får jeg kjøpt det? Jeg har funnet de som veier 2 kg på nett, men har ikke lett så nøye etter det enda. 

Det kan være at din lokale dyrebutikk kan bestille inn, selv om de ikke har i butikken. Det samme med nettbutikker; selv om de ikke har noe i assortementet, kan de ofte få tak i det for deg.

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Oiann! Det skiller seg ut fra lydighet har or alt er i fast rekkefølge da altså :lol:

Er det nå jeg skal si at også LP kan ha en viss variasjon i rekkefølgen på ting? Noen dommere ønsker å ha alle fellesdekkene først, for alle i klasse 1, før de begynner på en og en hund. 

Så har du også de stevnene hvor det er to dommere, hvor du får halvparten av øvelsene i en ring, og den neste halvparten i den andre ringen. Rekkefølgen er altså den samme, men likevel blir det en litt annerledes konkurransesetting for hunden. Noen hunder er veldig ferdig når du kommer ut av ringen, så det kan kreve mer å få de "på" igjen til ring nummer 2, og det skaper mer venting og stakkato flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Betaler jeg påmeldingsavgift først etter trekning/ bekreftelse for deltagelse? Eller ved påmelding? Det kommer an på hva som står i terminlista - noen av stevnene jeg har vært på har hatt betaling på

Du får kommandering hele veien, og før hver øvelse spør de om du kjenner øvelsen. Da kan du be om å få den forklart så du er helt sikker. MH-papirene var det ingen som brød seg om å sjekke nå i helg

Den boka såg noe utdatert ut ??  Du kan gjøre hva du vil i sporet. Jeg har aldri gått fvf til feltstart ? utgangsstilling og avlevering styrer du selv! Bare obs at når du har funnet det anta

Posted Images

1 time siden, *Kat84* skrev:

Så i reglene at apportbukken for klasse stor skal være 4 kg. Så hvor får jeg kjøpt det? Jeg har funnet de som veier 2 kg på nett, men har ikke lett så nøye etter det enda. 

Tungapport kommer ikke før i klasse B da, så det er ikke noen umiddelbar fare for at du MÅ trene inn den riktig ennå. Jeg har dog kjøpt manualer (for trening av folk altså) i ulike tyngder for å trene inn tungapporten. Jeg har startet med 1 kg, så 2 kg - og så 4 kg. Nå var det med en hund som måtte lære alt step-by-step - og jeg fikk ikke mye gratis av den dama, men med en sakte tilnærming gikk det fint. Jeg liker heller disse manualene framfor tungapporten, for de er stødigere og mer balansert i tyngdepunktet sitt.

Bilderesultat for treningsmanualer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksprat her ser jeg ja. Jeg har satt meg som mål å stille til start i klasse D spor i år. Satser på at Fetter er enig. :P Må bare lære litt markering av pinner og litt lydighet først. Fint med en tråd med bruks for dummies. :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
6 timer siden, SFX skrev:

Ja, og gå på do når du har muligheten, for det kan bli mye venting her og der. I hvert fall for min vrange blære - jeg kan være så tissetrengt at jeg er gul i øya, men knepper jeg av bukse og setter meg bak en stein kommer det ikke ei dråpe. Drar opp buksa, og kjenner at jeg snart tisser på meg. Huker ned bak ei buske igjen, og det er ikke sjanse. Og ikke klubbhus har fasiliteter. Så jeg lærte meg å tisse på siste bensinstasjon på morgenen, og gripe alle sjanser jeg fant :D

Og alltid skift i bilen, fra innerst til ytterst, særlig sånne senhøst-stevner. X'en gikk et stevne etter mye oktober-regn, og vi gikk i myr til knærne. Det endte med at jeg brøt sporet etter cirka halvparten, for hun bare rotet. Etter å ha gått tilbake til bilen (som var et stykke), fikk jeg beskjed om at arrangør hadde satt oss på feil spor (jeg la ut sporet, og en fra arrangør skulle stå ved startstreken når jeg kom med hunden for å passe på at ingen gikk feil spor - men vedkommende sto ved slutten til forrige sporet i stedet), så derfor trodde jeg hun rotet fordi hun insisterte på venstrevinkel der jeg visste det var høyrevinkel. I skogen er alle trær like for meg, så jeg må stole på hunden, men hvilken vei vinkelen gikk hadde jeg kontroll på. Så pissevåt og sliten gikk vi et spor til, og da gikk alt så meget bedre.

 

Veldig viktige ting å huske på! Klesskift hadde vært typisk meg å glemme ut. Jeg har alltid følelsen av å ha glemt noe. Og som regel har jeg faktisk det. :aww: 
Og det høres ut som at jeg lett kan komme til å rote med hvilken vei jeg skal. På ukjente områder eier jeg ikke retningssans. Tror det bare er bra at man ikke legger spor selv lengre :P Da kan jeg heller stole på at Sjef vet hva han driver med, og late som at jeg har full kontroll :whistle: 

6 timer siden, SFX skrev:

 

Jeg fikk skiftet sokker, sko, bukse og jakke før vi skulle gå LP, men da var vi begge tomme etter å ha vasset i to spor, så vi fikk vel egentlig ikke til så mye der - men vi avsluttet med en tier på budføring, som var det siste som skjedde den dagen. Etterpå snakket noen i arrangørgruppa om hvor meningsløst det var at ekvipasjer som meg dukket opp på stevner, og at vi bare kastet bort dommerens tid.

Etter det har jeg ikke konkurrert i spor, og jeg har holdt meg unna den arrangørklubben uansett om de arrangerer valpeshow, LP, rally eller noe annet. 

Forstår godt at du ikke vil være med på noe der. Det må da gå an å oppføre seg som folk selv om ekvipasjen har en dårlig dag, og forholdene ikke ligger til rette. 
Finnes verdensmestere og egosentrikere i alle sporter tydeligvis. Eller... er ikke overrasket egentlig. Har møtt på alt for mange raringer  selv til å la meg overraske :P 

6 timer siden, SFX skrev:

 

Jeg har hatt mange fine opplevelser på Sølen, men det er jo helt avhengig av hvilken instruktør du får og hvilken gruppe du er på. Men de fleste som driver med hund er jo hyggelige, det er sjelden folk gidder å være instruktør uten å like å hjelpe mennesker. Jeg har gått kurs (ikke Sølen) hvor instruktør mente at det bare var en eneste måte å lære en hund noe, og når min hund ikke responderte på den metoden fikk jeg tilbud om å gå på problemhundkurs i stedet. Men dette var en kommersiell hundeskole - klubbarbeid er ofte fundert på mer genuint engasjement.

Selv om jeg tror den instruktøren jeg hadde første året var lettere oppgitt da han fikk en gruppe med jenter som ikke hadde særlig til sporerfaring, og han måtte lære oss grunnleggende ting som hvor lang en meter er - men vi ville jo gjøre ting riktig, og når han sa legg ut et spor på 50 meter, hva om det da ble bare 44 eller bikket over til 62? :D  

 

Ja, jeg har blitt fortalt at det avhenger litt av instruktøren. Men for meg som ikke har noe annet i bunn så har det kanskje ikke så mye å si? Å være der med så erfarne instruktører vil jo uansett være gull verdt. Eller er det noen som ikke er så flinke med nybegynnere? 
Det er akkurat det jeg er litt bekymret for. Så derfor vil jeg ha mest mulig av lydighetsdelen på plass før den tid. Og jeg må til og med trene inn apporten fra bunn av først. Lineføring... Oppskrytte greier mener Sjef. Men han tar kontakt og går fin FVF oftere nå enn tidligere, så det er tydeligvis noe som har sunket inn av det jeg har prøvd å lære ham der. :lol:  Selvstendig og veldig interessert i lukter har ikke vært helt uproblematisk å jobbe med i så måte. Men det drypper inn noe litt etter litt hedigvis. :P 

Og at dine skulle vært problemhunder? :blink: Kan ikke akkurat si at det er et inntrykk jeg har fått, men det var vel en enklere forklaring på problemet enn at instruktøren ikke var helt... eeeeh... kompetent. :aww: 

 

6 timer siden, SFX skrev:

 

Det kan være at din lokale dyrebutikk kan bestille inn, selv om de ikke har i butikken. Det samme med nettbutikker; selv om de ikke har noe i assortementet, kan de ofte få tak i det for deg.

 

Tenkte jeg skulle sjekke både Felleskjøpet som er rett bortenfor meg her, og dyrebutikkene. Så får jeg heller be dem om å bestille om jeg ikke finner noe sted. :) 

6 timer siden, SFX skrev:

Er det nå jeg skal si at også LP kan ha en viss variasjon i rekkefølgen på ting? Noen dommere ønsker å ha alle fellesdekkene først, for alle i klasse 1, før de begynner på en og en hund. 

Så har du også de stevnene hvor det er to dommere, hvor du får halvparten av øvelsene i en ring, og den neste halvparten i den andre ringen. Rekkefølgen er altså den samme, men likevel blir det en litt annerledes konkurransesetting for hunden. Noen hunder er veldig ferdig når du kommer ut av ringen, så det kan kreve mer å få de "på" igjen til ring nummer 2, og det skaper mer venting og stakkato flyt.

Ssssjjjj.... Ikke forvirr meg mer nå. :aww:  :whistle: 
Men det er jo lurt å bare få den fellesøvelsen overstått egentlig. Men å dele opp i forskjellige ringer høres bare unødvendig komplisert ut. 

 

5 timer siden, Siri skrev:

Tungapport kommer ikke før i klasse B da, så det er ikke noen umiddelbar fare for at du MÅ trene inn den riktig ennå. Jeg har dog kjøpt manualer (for trening av folk altså) i ulike tyngder for å trene inn tungapporten. Jeg har startet med 1 kg, så 2 kg - og så 4 kg. Nå var det med en hund som måtte lære alt step-by-step - og jeg fikk ikke mye gratis av den dama, men med en sakte tilnærming gikk det fint. Jeg liker heller disse manualene framfor tungapporten, for de er stødigere og mer balansert i tyngdepunktet sitt.

Bilderesultat for treningsmanualer

Pjuh! 
Da holder det å starte med bare en hvilken som helst en bare for å lære det inn :) 
Jeg hadde faktisk ikke trodd at slike treningsmanualer skulle være bedre, men det var jo et godt tips! :D 
Dumt å risikere at tungapporten går skeis på grunn av at utstyret ikke fungerte for akkurat den hunden hvis det blir en utfordring. 

Jaja, nå er det bare til å begynne å terpe på lydighetsdelen :D Han er flink på det meste egentlig. Utenom lineføring som er mindre interessant enn det meste annet når vi er utendørs, og apporten som jeg har feilet stort i å lære inn. :icon_redface:  

 

5 timer siden, Artemis skrev:

Bruksprat her ser jeg ja. Jeg har satt meg som mål å stille til start i klasse D spor i år. Satser på at Fetter er enig. :P Må bare lære litt markering av pinner og litt lydighet først. Fint med en tråd med bruks for dummies. :D 

Og så utrolig godt å vite at jeg ikke er alene om å være helt grønn her på sonen, men likevel med store mål :D Som høres enkle ut i utgangspunktet, men som garantert kommer til å vise seg å være litt mindre enkle enn hva mitt hode ser for seg... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, *Kat84* skrev:

Veldig viktige ting å huske på! Klesskift hadde vært typisk meg å glemme ut. Jeg har alltid følelsen av å ha glemt noe. Og som regel har jeg faktisk det. :aww: 

Et annet alternativ er selvfølgelig å ha så gode klær at de tåler å gå meget våte spor uten at du må skifte :P Men jeg har ikke hatt råd til å kjøpe så bra utstyr, og jeg må ha på meg klær som gjør at jeg har litt mobilitet og ikke går som et spebarn i fjorten lag ull og for stor bleie. Jeg har jo regndress, men den er mest for når jeg er ringsekretær, siden den er så lang i livet at jeg får skrittet ved knærne. Det er ikke lett å lange ut i bak sporlina med sånne bukser.

Jeg liker uansett ikke å gå et helt LP-program med støvler eller turstøvler, da skifter jeg alltid til joggesko uansett vær - også på LP-stevner. Det gamle ankelbruddet mitt gjør at jeg fortere blir sliten i det beinet hvis jeg bruker tunge sko, og jeg skal i hvert fall ikke ødelegge et konkurranseprogram for oss fordi jeg får vondt i foten.

23 minutter siden, *Kat84* skrev:

Og det høres ut som at jeg lett kan komme til å rote med hvilken vei jeg skal. På ukjente områder eier jeg ikke retningssans. Tror det bare er bra at man ikke legger spor selv lengre :P Da kan jeg heller stole på at Sjef vet hva han driver med, og late som at jeg har full kontroll :whistle: 

Det er fort gjort å tro at en vet hva en skal, og dermed sabotere for hunden. Been there, done that.

23 minutter siden, *Kat84* skrev:

Ja, jeg har blitt fortalt at det avhenger litt av instruktøren. Men for meg som ikke har noe annet i bunn så har det kanskje ikke så mye å si? Å være der med så erfarne instruktører vil jo uansett være gull verdt. Eller er det noen som ikke er så flinke med nybegynnere? 

Jeg har bare vært der tre ganger, men jeg har vært kjempefornøyd hver gang. Tålmodige og hyggelige folk som var flinke til å se individet og tilrettelegge for hva hver enkelt hund kunne og ikke kunne, progresjonen, og førers erfaring. 

Og det skal mye til for at du drar derfra uten å ha lært noe som helst. Du blir ikke utlært på ei uke, men ved å se på de andre også får du jo med masse gode tips som kan komme godt med når dere kommer til et annet stadie og har gått mer spor. 

23 minutter siden, *Kat84* skrev:

Og at dine skulle vært problemhunder? :blink: Kan ikke akkurat si at det er et inntrykk jeg har fått, men det var vel en enklere forklaring på problemet enn at instruktøren ikke var helt... eeeeh... kompetent. :aww: 

Nå var dette en tidligere hund, men nei, hun var ikke akkurat kandidat for å gå på kurs med hunder som knurret på eier og bet andre hunder. Problemet var at godbiter fungerte bedre som belønning enn lek, mens kursinstruktør mente at vi måtte leke. Vedkommende var sikkert god på lek, men det ble ganske snevert å ikke se at en hund med liten lekelyst kanskje skal få annen type belønning. Så da gikk vi ikke flere kurs der.

De skylder meg fremdeles ei bronsemerkeprøve, når jeg tenker meg om. Vi gikk da bronsemerkekurs, men det ble så mye rot og styr, så de rakk ikke å avholde prøva. Lang historie, og jeg tok bronsemerket i en hundeklubb på et senere tidspunkt. Jeg hadde ikke tenkt på dette på en stund, ble jo nesten litt sentimental :P 

23 minutter siden, *Kat84* skrev:

Ssssjjjj.... Ikke forvirr meg mer nå. :aww:  :whistle: 
Men det er jo lurt å bare få den fellesøvelsen overstått egentlig. Men å dele opp i forskjellige ringer høres bare unødvendig komplisert ut. 

Det er fordeler og ulemper ved alt. Om du blir med i fjerde fellesdekk så er du altså inne i ringen kanskje 0930. Men som enkeltekvipasje er du nummer 24, og er derfor i ringen 1245. Det er lenge å vente hvis det ikke er godt med skygge for bil/bur. Da er det bedre at startnummer 1-10 kommer 0900, 11-20 klokka 1000, også videre. 

På den annen side er det noen hunder som fungerer bra med en lang pause mellom, og du får i hvert fall god tid til å belønne og varme opp. Det jeg ser, er at noen ganger drar de som nuller på fellesdekken og dropper resten av stevnet fordi opprykket røk, hvis det er timer til de skal inn igjen. Og de sier ikke fra til ringsekretær, så det blir litt krøll for ekvipasjen som skulle gått etter den som har dratt hjem.

Det blir to dommere når det er så mange påmeldte at en dommer ikke kan dømme alle. Og da er det vel mer rettferdig at en går for to dommere. Hvis den ene er litt strengere enn den andre, så får i hvert fall alle gått et halvt program for den dommeren som er litt mindre streng. Også blir LF lik for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, *Kat84* skrev:

Jeg har bestemt meg for å ta kurs på Sølen i sommer, og det er veldig fint å høre at de gjør det som må til samme hva for at ting skal funke. Slik som kjøttbollene @SFX:lol:

OT: Skal du på NBF-kurset? Da møter du i isåfall meg der å, så kan vi være ufine deltagere som utfordrer instruktøren til å gi av seg selv *ond latter* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
2 timer siden, Margrete skrev:

OT: Skal du på NBF-kurset? Da møter du i isåfall meg der å, så kan vi være ufine deltagere som utfordrer instruktøren til å gi av seg selv *ond latter* 

http://www.norsk-brukshundsport.no/index.cfm?id=434053 

Dette er deg jeg skal på :)  
Satser på at vi klarer å utrette noe fornuftig der, og at det ikke blir bare rør. :lol: 

 

38 minutter siden, Anette skrev:

Har opplevd å ta fellesdekk, så kjøre og ta felt osv. Hundene får mye pauser i bilen om det er dagstevner, kveldsstevner går i ett kjør. 

 

Må bare få inn krypen iløpet av våren vi :P 

Kveldsstevne hadde vært helt perfekt høres det ut som :lol: Er ikke så tålmodig når det kommer til venting, så det kan bli litt av en prøve for min del også! 

Hvilket nivå er de på når kryp blir en av øvelsene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

http://www.norsk-brukshundsport.no/index.cfm?id=434053 

Dette er deg jeg skal på :)  
Satser på at vi klarer å utrette noe fornuftig der, og at det ikke blir bare rør. :lol: 

 

Kveldsstevne hadde vært helt perfekt høres det ut som :lol: Er ikke så tålmodig når det kommer til venting, så det kan bli litt av en prøve for min del også! 

Hvilket nivå er de på når kryp blir en av øvelsene? 

Jeg debuterte på ett kveldstevne og det passet både meg og hunden godt :) 
Kryp kommer allerede i C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsstevne hadde vært helt perfekt høres det ut som [emoji38] Er ikke så tålmodig når det kommer til venting, så det kan bli litt av en prøve for min del også! 
Hvilket nivå er de på når kryp blir en av øvelsene? 

I c. Kommer kryp og fremadgående i line.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Anette skrev:


I c. Kommer kryp og fremadgående i line.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Ok, da kan jeg like gjerne begynne å øve inn det også :) Hvis det er så "lett" å få opprykk som man kan få inntrykk av er det jo ikke noe å vente med egentlig. 

Men først apporten. Og ta skikkelig tak i lineføringen. Nei, jeg har ikke vært streng og sta nok. Og det vet han veldig godt :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lister meg stille inn her jeg og... har en vag plan om å starte til høsten tror jeg. Innsitt på apporten (også i felt), litt sikrere spor (tror jeg faktisk kommer til å gå ganske raskt), lineføring (eller turgåing som Pigg kaller det) og fellesdekk er litt viktige... ja eeeeh... den lista ble visst ganske lang ja :P Alt er liksom litt greitish med oss nå, men savner siste finishen og det kan jo enten gå raskt eller ta to år :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Margrete skrev:

Da møtes vi der :D Skal på spor og lydighet, evt bare spor :) 

Nå fikk jeg brått veldig lyst til å dra til Sølen igjen, jeg også :lol: 
Men nei - i år får jeg vel holde meg til planen.... det er begrensa hvor mye ferie man kan ta ut dessverre...  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Nå fikk jeg brått veldig lyst til å dra til Sølen igjen, jeg også :lol: 
Men nei - i år får jeg vel holde meg til planen.... det er begrensa hvor mye ferie man kan ta ut dessverre...  

Planer er til for å brytes :sleep: Nix og jeg trenger støttekontakter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, Margrete skrev:

Da møtes vi der :D Skal på spor og lydighet, evt bare spor :) 

Nei, så gøy! 
Det er akkurat det jeg skal også :D Da kommer vi på samme gruppe, med brukslydighet og spor :) 

32 minutter siden, Margrete skrev:

Planer er til for å brytes :sleep: Nix og jeg trenger støttekontakter. 

Ja, det hadde vært greit å ha noen som kan litt mer som støtte når vi bare går og tuller og fjaser   :whistle:  

22 minutter siden, Siri skrev:

Jeg bryter planer stadig vekk, men bestemte meg for at NÅ skal jeg gjennomføre det :o 

Nyttårsforsetter er faktisk til for å brytes :aww:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Ja, det hadde vært greit å ha noen som kan litt mer som støtte når vi bare går og tuller og fjaser   :whistle:  

Veldig veldig glad i Siri altså, men :lol::lol: Som om hun kan støtte oss der, hun kommer til å hjelpe oss med mer fjas og fjoll skal jeg si deg. På den gruppa blir det slettes ikke noe struktur, bare rot og kaffe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Margrete skrev:

Veldig veldig glad i Siri altså, men :lol::lol: Som om hun kan støtte oss der, hun kommer til å hjelpe oss med mer fjas og fjoll skal jeg si deg. På den gruppa blir det slettes ikke noe struktur, bare rot og kaffe! 

:lol: 

Veldig dyrt rot med tilhørende kaffe i så fall! :P 

Altså... jeg vil jo gjerne vise at beauceroner faktisk er brukandes til noe. I motsetning til den gjengen som blir mest sett som er dritgode på å løpe til venstre. Så kanskje det er like greit å ikke ha noen som fyrer opp under tøyset med :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

:lol: 

Veldig dyrt rot med tilhørende kaffe i så fall! :P 

Altså... jeg vil jo gjerne vise at beauceroner faktisk er brukandes til noe. I motsetning til den gjengen som blir mest sett som er dritgode på å løpe til venstre. Så kanskje det er like greit å ikke ha noen som fyrer opp under tøyset med :lol: 

Lene og jeg er gode nok til det vi altså. Ikke løpe til venstre, men å lage bare tull. Eller Lene prøver, men jeg saboterer alle tilløp til seriøsitet :P Krysse fingrene for at jeg har seriøs periode :P Nå saboterer vi tråden helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Margrete skrev:

Lene og jeg er gode nok til det vi altså. Ikke løpe til venstre, men å lage bare tull. Eller Lene prøver, men jeg saboterer alle tilløp til seriøsitet :P Krysse fingrene for at jeg har seriøs periode :P Nå saboterer vi tråden helt. 

Neida. 
Vi viser bare at bruks er for alle, uavhengig av utgangspunkt :aww:  

Neida, det kommer til å gå så fint atte :) Både vi og hundene har blitt modne til den tid ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...