Gå til innhold
Hundesonen.no

Når en blondine skal starte bruks, fra påmelding til gjennomføring av prøve.


mokken
 Share

Recommended Posts

23 minutter siden, Margrete skrev:

:| :huh: :hmm:

I know... :|

23 minutter siden, *Kat84* skrev:

Nyttårsforsetter er faktisk til for å brytes :aww:  

Det er ikke et nyttårsforsett en gang vøtt.... bare et ønske om å være sammen med likesinnede ullhuer :aww: 

21 minutter siden, Margrete skrev:

Veldig veldig glad i Siri altså, men :lol::lol: Som om hun kan støtte oss der, hun kommer til å hjelpe oss med mer fjas og fjoll skal jeg si deg. På den gruppa blir det slettes ikke noe struktur, bare rot og kaffe! 

:o :frantics::sint_01::poke:                           :lol: Du kjenner meg for godt :lol: Men jeg er dritgod på å drikke kaffe... med nogo attåt :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Betaler jeg påmeldingsavgift først etter trekning/ bekreftelse for deltagelse? Eller ved påmelding? Det kommer an på hva som står i terminlista - noen av stevnene jeg har vært på har hatt betaling på

Du får kommandering hele veien, og før hver øvelse spør de om du kjenner øvelsen. Da kan du be om å få den forklart så du er helt sikker. MH-papirene var det ingen som brød seg om å sjekke nå i helg

Den boka såg noe utdatert ut ??  Du kan gjøre hva du vil i sporet. Jeg har aldri gått fvf til feltstart ? utgangsstilling og avlevering styrer du selv! Bare obs at når du har funnet det anta

Posted Images

Jeg har også lyst til å dra til Sølen i år (også), men det er vanskelig å planlegge noe så langt frem for øyeblikket, og når ting er avklart, er det sikkert ingen ledige plasser igjen :icon_cry:

Jah, det er faktisk synd på meg! :aww::P:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2017 at 10:51 AM, 2ne skrev:

Jeg har også lyst til å dra til Sølen i år (også), men det er vanskelig å planlegge noe så langt frem for øyeblikket, og når ting er avklart, er det sikkert ingen ledige plasser igjen :icon_cry:

Jah, det er faktisk synd på meg! :aww::P:lol: 

Er nok ikke fult på Sølen enda. Men det er jo bare å sende kurssekretær ( Elisabeth Lutdal) en mail å høre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carpediem skrev:

Er nok ikke fult på Sølen enda. Men det er jo bare å sende kurssekretær ( Elisabeth Lutdal) en mail å høre :) 

Takk for tips, men jeg veit ikke om jeg evt hadde fått dratt før i slutten av april, begynnelsen av mai :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
4 timer siden, 2ne skrev:

Takk for tips, men jeg veit ikke om jeg evt hadde fått dratt før i slutten av april, begynnelsen av mai :)  

Påmeldingsfristen er rundt 20. mai tror jeg det var. Husker ikke nøyaktig dato, men det er i siste halvdel av måneden i hvert fall. ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Påmeldingsfristen er rundt 20. mai tror jeg det var. Husker ikke nøyaktig dato, men det er i siste halvdel av måneden i hvert fall. ;)  

Jeg veit, men som jeg skreiv lenger opp her, da er det ikke sikkert at det er igjen ledige plasser :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg veit, men som jeg skreiv lenger opp her, da er det ikke sikkert at det er igjen ledige plasser :)  

Nei, det er vel ikke usannsynlig at det er fullt innen den tid. Men om du finner ut at du kunne vært med, så kan du jo sende en mail og spør dem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Nei, det er vel ikke usannsynlig at det er fullt innen den tid. Men om du finner ut at du kunne vært med, så kan du jo sende en mail og spør dem :)

Det skal jeg, det er mange år siden jeg var på Sølen sist :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Er dette en slik blå bok man trenger? 

17549052_10155002828210610_230703730_o.thumb.jpg.78fae6848e73bac49af79f7daf08dc25.jpg

17521744_10155002828895610_496795450_o.thumb.jpg.90a67e1b4a5c5fddac33bc1458365e27.jpg

17547473_10155002829265610_1451299461_o.thumb.jpg.b8f4af43686f805443ac54488cb1a1fe.jpg

Jeg har arvet den av mamma nemlig, så usikker på om den er "gyldig" lenger :lol:.

Jeg ser det var spørsmål om det før i tråden, men det var med de gamle reglene. Nå som man går sporet alene, kan man ha med belønning i sporet da og belønne som man vil? 

Jeg kommer sikkert til å ha flere spørsmål, men vi begynner der! 
Edit: Jo, under feltsøk, så står det at hunden skal føres kontrollert, med eller uten line til startstreken. Hva betyr "kontrollert"? Hilsen hun som har hund som tror den er med i femmundløpet :icon_redface::innocent: *kremt*. Går man type fri ved fot bort til start? Hvilke andre kommandoer er lov under feltsøket? Det står om dirigering eller tilrop. Kan jeg når hunden har funnet gjenstanden, rope "på plass" f.eks eller har jeg kun lov å si "feltsøkt" på start og det betyr finne gjenstand og komme i utgangsstilling med den? Hvor lenge skal hunden holde gjenstanden i utgangsstilling? Til jeg selv tar den fra hunden eller sier dommer "jatakk" som i lydighet under apportering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MegaMarie skrev:

Er dette en slik blå bok man trenger? 

17549052_10155002828210610_230703730_o.thumb.jpg.78fae6848e73bac49af79f7daf08dc25.jpg

17521744_10155002828895610_496795450_o.thumb.jpg.90a67e1b4a5c5fddac33bc1458365e27.jpg

17547473_10155002829265610_1451299461_o.thumb.jpg.b8f4af43686f805443ac54488cb1a1fe.jpg

Jeg har arvet den av mamma nemlig, så usikker på om den er "gyldig" lenger :lol:.

Jeg ser det var spørsmål om det før i tråden, men det var med de gamle reglene. Nå som man går sporet alene, kan man ha med belønning i sporet da og belønne som man vil? 

Jeg kommer sikkert til å ha flere spørsmål, men vi begynner der! 
Edit: Jo, under feltsøk, så står det at hunden skal føres kontrollert, med eller uten line til startstreken. Hva betyr "kontrollert"? Hilsen hun som har hund som tror den er med i femmundløpet :icon_redface::innocent: *kremt*. Går man type fri ved fot bort til start? Hvilke andre kommandoer er lov under feltsøket? Det står om dirigering eller tilrop. Kan jeg når hunden har funnet gjenstanden, rope "på plass" f.eks eller har jeg kun lov å si "feltsøkt" på start og det betyr finne gjenstand og komme i utgangsstilling med den? Hvor lenge skal hunden holde gjenstanden i utgangsstilling? Til jeg selv tar den fra hunden eller sier dommer "jatakk" som i lydighet under apportering? 

Den boka såg noe utdatert ut ?? 

Du kan gjøre hva du vil i sporet.

Jeg har aldri gått fvf til feltstart ? utgangsstilling og avlevering styrer du selv! Bare obs at når du har funnet det antallet gjenstander du skal ha ifølge reglene så er det ditt ansvar å avslutte og si til dommer at du har funnet de du skal ??

Les reglene, det meste står der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Shlush skrev:

Den boka såg noe utdatert ut ?? 

Du kan gjøre hva du vil i sporet.

Jeg har aldri gått fvf til feltstart ? utgangsstilling og avlevering styrer du selv! Bare obs at når du har funnet det antallet gjenstander du skal ha ifølge reglene så er det ditt ansvar å avslutte og si til dommer at du har funnet de du skal ??

Les reglene, det meste står der.

Jeg har lest reglene, men det var fremdeles ting jeg lurte på. 

Så greit å kunne gjøre hva man vil i sporet :D

Takk for tips! Kan jeg rope "på plass" når hunden har funnet noe i feltet, eller er det kun "feltsøk" som skal være kommandoen i feltsøket? 

38 minutter siden, JeanetteH skrev:

Den boken er helt godkjent og ble sist trykket opp når jeg satt i NBF  styret. 

Huske at du må betale startkort til NBF før start også.

Takk! :) Er den avgiften en avgift man betaler for hver start eller bare en gang, eller hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Takk for tips! Kan jeg rope "på plass" når hunden har funnet noe i feltet, eller er det kun "feltsøk" som skal være kommandoen i feltsøket? 

Nå er det en del år siden jeg konkurrerte, men det er helt greit å si "på plass" til hunden når den har funnet noe, men det kan være dumt å basere seg på at du skal gjøre det for det er jo ikke sikkert du alltid ser hunden i hele feltet, og om hunden er avhengig av en kommando for å ta med seg gjenstand og komme tilbake til deg, kan det fort bli vanskelig å få en godkjent øvelse. Jeg brukte "på plass" når hunden var på vei tilbake til meg med gjenstand... men du får også trekk dersom hunden er ulydig og IKKE hører på deg da. Jo færre kommandoer, jo bedre er det egentlig. 

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Takk! :) Er den avgiften en avgift man betaler for hver start eller bare en gang, eller hvordan fungerer det?

Avgiften betales bare en gang pr år :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Nå er det en del år siden jeg konkurrerte, men det er helt greit å si "på plass" til hunden når den har funnet noe, men det kan være dumt å basere seg på at du skal gjøre det for det er jo ikke sikkert du alltid ser hunden i hele feltet, og om hunden er avhengig av en kommando for å ta med seg gjenstand og komme tilbake til deg, kan det fort bli vanskelig å få en godkjent øvelse. Jeg brukte "på plass" når hunden var på vei tilbake til meg med gjenstand... men du får også trekk dersom hunden er ulydig og IKKE hører på deg da. Jo færre kommandoer, jo bedre er det egentlig. 

Avgiften betales bare en gang pr år :) 

Takk for svar! 

Ja, jeg tenker at hun skal kunne finne gjenstand og løpe tilbake til meg med den uten at jeg trenger å rope det (og det gjør hun). Men på trening er hun ikke så flink til å gå i utgangsstilling når hun har kommet frem til meg, så om jeg kan kommandere da så gjør det ting mye enklere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, MegaMarie skrev:

Takk for svar! 

Ja, jeg tenker at hun skal kunne finne gjenstand og løpe tilbake til meg med den uten at jeg trenger å rope det (og det gjør hun). Men på trening er hun ikke så flink til å gå i utgangsstilling når hun har kommet frem til meg, så om jeg kan kommandere da så gjør det ting mye enklere :D

Det er mange som legger på en liten kommando når hunden er på vei inn med gjenstanden, så det er nok ikke noe problem å gjøre nei :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Det er mange som legger på en liten kommando når hunden er på vei inn med gjenstanden, så det er nok ikke noe problem å gjøre nei :)

Så altså, når jeg ser Nix kommer med gjennstand, kan jeg rope "hit" og få henne til å komme riktig inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Margrete skrev:

Så altså, når jeg ser Nix kommer med gjennstand, kan jeg rope "hit" og få henne til å komme riktig inn? 

Ja, om de ikke har endret dommerinstruksene siden jeg holdt på, så skal det være helt greit. Men husk da at OM hun ikke hører på dine kommandoer, så gir det negativt inntrykk og du kan få trekk for det :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør når jeg konkurrerer i bruks er å sette igjen hunden et lite stykke fra dommeren. Så går jeg bort og hilser på dommeren som igjen viser meg merkebåndene og jeg peker bevist utover slik at hunden min ser det. Når dommeren er ferdig stiller jeg meg der jeg starter å sende ifra. Roper "på plass" og hun kommer og setter seg. Sier så søk felt også er vi i gang. Det går veldig fort og når jeg ser at hun er på vei inn til meg med en gjenstand roper jeg "bra Frøya" på plass. Også ut igjen når hun har avlevert sittende ved foten min og hun holder til jeg sier takk. Også ut igjen med ordet "søk felt". Jeg velger å ikke snakke for mye for jeg har en veldig var hund og kan da ødelegge søket hennes. Så jeg roser ikke med "bra" før jeg er helt 100 prosent sikker på at hun har gjenstand. Vi fikk 9 på forrige konkurranse fordi hun var så fornøyd med seg selv da hun kom med siste gjenstand så hun ristet på hodet akkurat da hun skulle sette seg ved foten min 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gjør som du pleier er mitt råd.
Jeg setter bestandig min hund og går fram og tittet på feltet ( dette kan du jo lage som en påvirkning for hunden). Går tilbake og tar med meg hunden.
Jeg sender ut, og roper veldig bra, flink gutt feks når han finner. Hold fast og fot på tur inn.
Du sier det du vil ( men husk at hunden bør høre etter, ellers får du trekk). Men ros så mye du vil, og si det du ønsker om hunden hører på deg.
Tell hvor mange hunden har funnet, da du må ha kontroll selv ( i D, C og B).
Når jeg er ferdig spør jeg alltid dommer om jeg kan belønne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest *Kat84*
8 timer siden, MegaMarie skrev:

Man trenger ikke å ha med MH-papirer på prøven sant? Bare stamtavle, vaksinasjonskort og blåbok? 

MH er ikke påkrevd i D i hvert fall. Det er enten C eller B man må kunne dokumentere dette i. 

Jeg vet ikke om det er forskjellig praksis fra klubb til klubb, men jeg fikk stempel i stamtavla på at MH var gjennomført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i regelverket:
 

"Hunden må være fylt 12 mnd. senest første prøvedag for å kunne delta på prøve. Før hunden kan starte i klasse C kreves dokumentasjon på en av følgende punkter:

Gjennomført karaktertest, (Bestått / ikke bestått, avbrutt av dommere).
Gjennomført funksjonsanalyse (inkludert Forsvarets), (Helt gjennomført med bestått / ikke

bestått, eventuelt avbrutt av dommere).
Godkjent politihund.
Bestått ferdselsprøve.
Gjennomført MH (med gjennomført MH menes at denne er helt gjennomført, alternativt

avbrutt av beskriveren).
Bestått Jaktanleggsprøve for Spaniels.

Andre alternativer kan godkjennes etter søknad. "

Ellers må en ha blåbok/hundejournal og betalt startkort får å kunne starte,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det står faktisk ikke spesifisert.
 

Quote

GENERELLE BESTEMMELSER FOR FELTSØK
I et anvist område skal et spesifisert antall gjenstander ikke tilhørende føreren, være utlagt. Dette innebærer at feltet ikke nødvendigvis trenger å legges i skogsområde. Fører har mulighet til å få påvist feltets ytterkant. Hunden føres under kontroll, med eller uten line, frem til start. Fører bestemmer selv hvor på grunnlinja han vil starte. Hunden skal søke opp gjenstandene, apportere og avlevere dem til føreren. Føreren kan med valgfri kommando, tilrop og/eller armbevegelser, dirigere hunden fra grunnlinjen. Går hunden utenfor området har føreren anledning til å dirigere hunden inn igjen. Hunden skal gjennomsøke området etter førerens dirigering. Bruk av godbiter, leksaker, klikker, høyfrekvent fløyte eller lignende er ikke tillatt under feltsøket. Bruk av disse kan medføre bortvisning. Hunden skal bære dekken/tjenestetegn under øvelsen.

Hele regelverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...