Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen - et sted for hundedebatt eller drittslenging


Recommended Posts

Kjenner meg veldig igjen i det med at noe man har sagt i en sak, kan bli tatt opp i andre saker fordi det henger igjen hos vedkomne.

Her har jeg et eksempel. Dette er i en tråd hvor en hund som så ut til å være ulovlig ble avlivet.

Viste du om at hunden evnt var ulovlig? Mtp du overholder båndtvang så hellig.
Hva i alle dager? Og ja, jeg synes faktisk det er verre når det kommer fra en modarator(selv om hun ikke skriver under som det), enn en annen vanlig bruker. Heldigvis var det ikke bare jeg som reagerte på den kommentaren. Jeg rapporterte dog ikke, fordi jeg ikke er helt opplyst om det og det falt meg inn å gjøre. Jeg ser ikke på denne enkelt kommentaren som personangrep, men når man får slike svar og kommentarer flere ganger i saker totalt uavhengig av båndtvang så er det ikke noe jeg synes er greit. Men så er jeg nærtagende og ikke så sikker på meg selv her inne til at jeg smeller med kjeften tilbake.

Det resulterer bare i at jeg slutter å skrive ting jeg vil og mener, fordi jeg ikke vil ha slike kommentarer fra enkelte slengende etter meg i lengre tid etterpå. Synd synes jeg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 460
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må jo si meg enig i begge sider her egentlig. Men til dere som ber Kanger om og trykke på rapport knappen i samme setning som dere mener at Kanger driver og lager kvalm, kan ikke dere trykke på ra

Ser man at diskusjoner som dette også kan lage fyr til flammen forresten? At folk begynner å lese hele forumet med et nytt og feilinnstilt filter? At slike diskusjoner er med på å forme forumet slik a

Jeg vet ikke hva mer jeg kan skrive, enn hva som allerede er sagt. I kjølvannet av denne tråden, så har vi, faktisk, fått inn mange flere rapporter enn vanlig. Det gir oss en pekepinn på hva som

Det var ikke nødvendigvis det han skrev.

Akkurat denne typen "konklusjoner" av hva andre har skrevet er forøvrig noe jeg ofte møter på sonen, og det fører noen ganger til utriveligheter da det lite godvilje å spore i tolkningen. Det blir veldig svart/hvitt.

Det er et godt hermeneutisk prinsipp å tolke hva andre skriver i beste mening.

Kanskje ikke, men det var sånn JEG tolket det? Og hvorfor er DIN konklusjon riktigere enn MIN? Alt er jo et resultat av hvordan mottakeren tolker ting, og er man utsatt for gjentatt "feiltolkning" er det kanskje på tide å se på hvordan man formulerer seg?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen i det med at noe man har sagt i en sak, kan bli tatt opp i andre saker fordi det henger igjen hos vedkomne.

Her har jeg et eksempel. Dette er i en tråd hvor en hund som så ut til å være ulovlig ble avlivet.

Hva i alle dager? Og ja, jeg synes faktisk det er verre når det kommer fra en modarator(selv om hun ikke skriver under som det), enn en annen vanlig bruker. Heldigvis var det ikke bare jeg som reagerte på den kommentaren. Jeg rapporterte dog ikke, fordi jeg ikke er helt opplyst om det og det falt meg inn å gjøre. Jeg ser ikke på denne enkelt kommentaren som personangrep, men når man får slike svar og kommentarer flere ganger i saker totalt uavhengig av båndtvang så er det ikke noe jeg synes er greit. Men så er jeg nærtagende og ikke så sikker på meg selv her inne til at jeg smeller med kjeften tilbake.

Det resulterer bare i at jeg slutter å skrive ting jeg vil og mener, fordi jeg ikke vil ha slike kommentarer fra enkelte slengende etter meg i lengre tid etterpå. Synd synes jeg.

Det er nå en gang sånn, at ting man skriver på nettet blir stående "til evig tid". Det bør man ta høyde for FØR man legger ut noe offentlig som alle kan lese. Det kan sammenlignes med at blir du tatt for noe av politiet, så kan det ødelegge for deg i jobb/reise/hobbysammenheng i senere tid. Tåler man ikke kommentarer på ting man har gjort tidligere så får man la være å skrive noe som kan komme å bite seg i selv bak i senere tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stede for å sitte å være misfornøyd over hvordan enkelte oppfører seg, så får man starte å rapportere. Og ikke forvente at moderatorene skal være noen slags barnevakter for såre følelser og ømme tær.

Vi er ansvarlig for det vi skriver, men vi er også ansvarlig for hvordan vi tolker ting. Det er ikke til å stikke under en stol at enkelte tolker det meste til verste mening. Kan man blir såret av det, så blir man det. Tåler man ikke at folk stiller spørsmål med påstandene deres, ber om kilder, stille spørsmål til det når man ikke har kilder og slike ting, så bør man kanskje ikke komme med bastante påstander heller.

Og synes man at moderatorene er så dårlige på jobben sin, meld dere opp som moderatorer selv. Så vil dere oppdage hvor vanskelig det er å moderere i mange situasjoner...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke, men det var sånn JEG tolket det? Og hvorfor er DIN konklusjon riktigere enn MIN? Alt er jo et resultat av hvordan mottakeren tolker ting, og er man utsatt for gjentatt "feiltolkning" er det kanskje på tide å se på hvordan man formulerer seg?

Alle bør være obs på hvordan de formulerer seg, på samme måte som alle bør være obs på hvordan de tolker andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette greit at kommer fra en moddis: "De fleste golden jeg kjenner er ikke noen pingler.

Men kanga har vel ett behov for å kaste hunden veggimellom :blink: "

Jeg skjønner TS reaksjoner så godt, men det er ikke ønsket å si ifra (om det er negativt) ang jobben til moderatorer. Overrasket at tråden fortsatt får ligge, for sånt pleier å få konsekvenser.. Det er bare det at da vil ikke det negative komme frem, og ingen tar til seg kritikken.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bør være obs på hvordan de formulerer seg, på samme måte som alle bør være obs på hvordan de tolker andre.

Jepp, men på et frivillig diskusjonsforum går nok ting fortere enn i andre sammenhenger (jeg sitter iallefall ikke og tolker og retolker det folk skriver, men jeg kan selvsagt i ettertid se at ups, jeg misforstod visst det h*n skrev der), og da skriver man det man tenker og tror der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner TS reaksjoner så godt, men det er ikke ønsket å si ifra (om det er negativt) ang jobben til moderatorer. Overrasket at tråden fortsatt får ligge, for sånt pleier å få konsekvenser.. Det er bare det at da vil ikke det negative komme frem, og ingen tar til seg kritikken.

Mener du det er feil at vi lar tråden gå og folk for komme med innspill? Jeg er ikke helt sikker jeg forstod deg.

Selv så ser jeg jo at det er ofte de samme som havner i diskusjoner og krangler, og jeg har en dialog med Espen om å endre evnt noe i retningslinjene så man kan stoppe ting lettere, siden mange vet å holde seg hårfint unna personangrep men fortsatt være ganske ekle og spydige, noe som igjen da ødelegger diskusjonene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i stede for å sitte å være misfornøyd over hvordan enkelte oppfører seg, så får man starte å rapportere. Og ikke forvente at moderatorene skal være noen slags barnevakter for såre følelser og ømme tær.

Vi er ansvarlig for det vi skriver, men vi er også ansvarlig for hvordan vi tolker ting. Det er ikke til å stikke under en stol at enkelte tolker det meste til verste mening. Kan man blir såret av det, så blir man det. Tåler man ikke at folk stiller spørsmål med påstandene deres, ber om kilder, stille spørsmål til det når man ikke har kilder og slike ting, så bør man kanskje ikke komme med bastante påstander heller.

Og synes man at moderatorene er så dårlige på jobben sin, meld dere opp som moderatorer selv. Så vil dere oppdage hvor vanskelig det er å moderere i mange situasjoner...

Jeg vil gjerne igjen understreke at det jeg reager ikke på ikke har så mye med "såre følelser og ømme tær" å gjøre. For det er nettopp den saklige og kritiske debatten med kildehenvisininger jeg ønsker. Det jeg reagerer på er spydigheter og sarkasme i den hensikt å enten heve seg selv eller (som oftest) å latterligjøre eller bagatellisere motstanderen i et forsøk på å ufarliggjøre dem. Da har man for lenge siden beveget seg bort fra saklige diskusjoner og er på god vei inn i hersketeknikkenes rike. Det er da jeg mister interessen fordi det hele blir lite konstruktivt og det er de som klarer å formulere de "kuleste" spydighetene som får liker og som blir svart på, ikke de saklige svarene.

Og denne spydigheten er vanskelig å rapportere, fordi det ikke er lett for moderatorene heller å sette fingen på om det bryter regler eller ikke.

(Milde eksempler på dette finner vi allerede i denne tråden - ved å implisere at de som reagerer på debattmiljøet her på sonen er sarte, har såre følelser, har ømme tær, vil ha puseforum, uinteressante diskusjoner osv. Da har man allerede i lagt motdebattantene en haug med smålatterlige og negative meninger).

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det er feil at vi lar tråden gå og folk for komme med innspill? Jeg er ikke helt sikker jeg forstod deg.

Selv så ser jeg jo at det er ofte de samme som havner i diskusjoner og krangler, og jeg har en dialog med Espen om å endre evnt noe i retningslinjene så man kan stoppe ting lettere, siden mange vet å holde seg hårfint unna personangrep men fortsatt være ganske ekle og spydige, noe som igjen da ødelegger diskusjonene.

Nei, jeg syns det er bra (men jeg er overrasket, for slikt pleier å bli slettet og man får advarsel så fort man sier noe negativt)!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns det er bra (men jeg er overrasket, for slikt pleier å bli slettet og man får advarsel så fort man sier noe negativt)!

Åja, så bra da! :)

Forøvrig synes jeg at pluss tegn kan være bedre enn liker, har egentlig aldri likt liker knappen (tjo, the irony).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå ikke denne tråden bli hets mot moderatorer. For ørtende gang ; vi er vanlige brukere frem til vi signerer med moderatortittel. Reagere dere på noe som blir sagt så skal det rapporteres på samme måte som alle andre brukere.

Kan det ikke skilles mellom mod. Og vanlig bruker så er det helt klart et problem. For meg bekjent er det ingen på sonen som ønsker å sitte som ren moderator. Vi er BRUKERE først og fremst. Og har ikke tatt på oss noe mer ansvar for egen oppførsel enn det enhver annen bruker som har registrert seg her inne.

Gjentar meg selv for ørtende gang:

Bruk rapportknappen. Verre er det faktisk ikke.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp det å rapportere som er så vanskelig. For det ofte ikke snakk om direkte regelbrudd. Det er snakk om spissformuleringer, retoriske angrep og en spydig tone i svaret. Det er ikke lett for moderatorer å forholde seg til slikt - for man må jo ha en grense å forholde seg til, og disse innleggene er som regel innenfor grensen. Det er ikke personangrep, innleggene er bare sarkastiske og ufine. Hvordan skal en moderator kunne slå ned på sånt?

Det handler mer om hva slags tone man ønsker å ha på forumet. Og som jeg forstår det så er det mange som trives med den type innlegg. Og da blir det jo heller ikke riktig om moderatorene slår ned på noe som mange trives med. Da kan det rett og slett være at dette forumet ikke er for meg og andre som tenker tilsvarende som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant at i en tråd om drittslenging på forumet, så er det helt greit å kalle debattanter "ekle" og "småvemmelige", og karakterisere folk som smålige og ufine. Det er hverken hyggelig eller respektfull ovenfor de man er uenig med.

Denne tråden går ikke akkurat foran som et godt eksempel.

Jeg lurer forøvrig på hvor mange som forsvinner fordi man blir beskyldt for å drive med personhets så fort man er uenig med noen jeg. Det er vel et par av de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp det å rapportere som er så vanskelig. For det ofte ikke snakk om direkte regelbrudd. Det er snakk om spissformuleringer, retoriske angrep og en spydig tone i svaret. Det er ikke lett for moderatorer å forholde seg til slikt - for man må jo ha en grense å forholde seg til, og disse innleggene er som regel innenfor grensen. Det er ikke personangrep, innleggene er bare sarkastiske og ufine. Hvordan skal en moderator kunne slå ned på sånt?

Et forslag bare: Da kan man vel også bruke rapport-knappen og skrive at man synes at det nå skrives ufint og er ødeleggede for diskusjonen. Deretter kan en moderator gå inn og vurdere det fra utsiden, for er det virkelig ufin skriving, da kan jo moderatoren ta kontakt på melding med vedkommende som da skyter spurv med kanoner og så videre, og be denne personen roe språket og tonen sin?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er interessant at i en tråd om drittslenging på forumet, så er det helt greit å kalle debattanter "ekle" og "småvemmelige", og karakterisere folk som smålige og ufine. Det er hverken hyggelig eller respektfull ovenfor de man er uenig med.

Det er ikke debattantene jeg beskrev, det er innleggene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp det å rapportere som er så vanskelig. For det ofte ikke snakk om direkte regelbrudd. Det er snakk om spissformuleringer, retoriske angrep og en spydig tone i svaret. Det er ikke lett for moderatorer å forholde seg til slikt - for man må jo ha en grense å forholde seg til, og disse innleggene er som regel innenfor grensen. Det er ikke personangrep, innleggene er bare sarkastiske og ufine. Hvordan skal en moderator kunne slå ned på sånt?

Det handler mer om hva slags tone man ønsker å ha på forumet. Og som jeg forstår det så er det mange som trives med den type innlegg. Og da blir det jo heller ikke riktig om moderatorene slår ned på noe som mange trives med. Da kan det rett og slett være at dette forumet ikke er for meg og andre som tenker tilsvarende som jeg gjør.

Som påpekt så prøver jeg og Espen(eller jeg sendte epost til espen og sa hey nå må vi fikse noe :P ) og se på å legge litt mer føringer rundt det så vi evnt kan modere mer ufinhet osv. Det vil påvirke alle, tilogmed jeg som har sagt dumme ting når jeg er sliten. Jeg tenker en middelvei er fint å ha, ikke bare hyl og spark, men heller ikke helt a4,ingen får si et ord.

Jeg synes også det var litt ekkelt å kaste meg ut i det når jeg ble med, for folk hugget deg fort ned, men jeg har lært mye da, av å slenge meg med, komme med meninger, og jeg har også lært å scrolle forbi ting og bare svare mitt :P

Og igjen for guds skyld, vi får ca 0 rapporter, og da blir jeg lei meg når jeg leser denne tråden og dette er hva folk sitter igjen med, vi kan jo ikke vite dette fordi vi får absolutt ingen rapporter på det.

Et forslag bare: Da kan man vel også bruke rapport-knappen og skrive at man synes at det nå skrives ufint og er ødeleggede for diskusjonen. Deretter kan en moderator gå inn og vurdere det fra utsiden, for er det virkelig ufin skriving, da kan jo moderatoren ta kontakt på melding med vedkommende som da skyter spurv med kanoner og så videre, og be denne personen roe språket og tonen sin?

Dette har vi faktisk fått inn noenganger, og da går vi f.ex inn med oppfodring om å roe ned ol, og om folk fortsetter må vi moderere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag bare: Da kan man vel også bruke rapport-knappen og skrive at man synes at det nå skrives ufint og er ødeleggede for diskusjonen. Deretter kan en moderator gå inn og vurdere det fra utsiden, for er det virkelig ufin skriving, da kan jo moderatoren ta kontakt på melding med vedkommende som da skyter spurv med kanoner og så videre, og be denne personen roe språket og tonen sin?

Ja, det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke debattantene jeg beskrev, det er innleggene.

Det er mye mulig det var sånn du mente det, men det var ikke sånn jeg leste det. Det er vel en mulighet for at disse "småvemmelige" innleggene du leser, ikke er ment å være "småvemmelig" også? At det ikke er personhets?

Og nei, jeg er hverken spydig eller sarkastisk nå, men disse diskusjonene er alltid sånn. En eller annen starter en tråd om hvor ekkelt det er på sonen, og da er det plutselig ikke måte på hvor mye ekle folk det er her. Det er ikke spesielt hyggelig å lese, og det inspirerer ikke til å fortsette å svare i tråder man mener man har noe å bidra med i.

Det er kanskje ikke så rart at akkurat nå-tråden er den mest aktive tråden på sonen. Det går faktisk begge veier, både for de av oss som ønsker takhøyde uten at man blir tatt for å være en mobber og ei bølle som tråkker på andre for å føle seg bedre, og for de som ikke vil skrive noe fordi de er redd for å få seg en skyllebøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg at jeg burde ha lagt mer merke til dette som moderator et annet sted, men ligger det noen regler ute her? Kan ikke si jeg fant det i farta, men så er ejg kjent for å være blind også ;)

Men uansett, jeg mener nå, som moderator, at man skal gå foran som et godt eksempel. Drittslenging, krasse innlegg o.l. burde tas enda mer alvorlige når det kommer fra en moderator tenker nå jeg!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...