Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerkort på hund?


pippin
 Share

Recommended Posts

Hva er deres mening om den tanken?

På radioen idag (Norge Direkte) ble det debattert om ulovlige og farlige hunderaser, med rottweilersaken som utløser. En innringer kom da inne på temaet om å ha sertifikat og kurs på hund, før man går til anskaffelse av en.

Sertifikat på hund har jo kommet opp uttallige ganger her og der, og jeg synes rett og slett det er en fin idè. Gjennomførbar? Nja.. Om man hadde hatt sertifikat på hund så hadde det alltid vært noen som hadde avlet i skjul og likevel solgt hunder til folk uten sertifikat.

MEN, sertifikatet er jo en kjempefin måte å kurse kommende hundeeiere på grunnleggende ting som oppdragelse, lydighet, sosialisering og det som er, som igjen er med på å skape tryggere hunder. Samtidig kan ikke hvem som helst skaffe seg hund (blant annet folk som tror det er en lett sak og eie hund, som ikke riktig forstår ansvaret og alvoret det er å ha hund - der har man en mulighet til å opplyse FØR anskaffelse av hund).

Tror dere hundenorge hadde hatt godt av noe slikt? Hvorfor - hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt førerkort på hund kurs her i klubben, dvs canine good citizen konseptet. Målet ved førerkortet er å vise at hunden ikke er til bry eller farlig for samfunnet. Noe mange "mannen i gata" burde hatt. Men i realiteten? Ikke sjangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på dette. Problemet (i likhet med dyrepoliti og en del andre løsninger) er at det vil koste mye penger å utvikle et slikt prosjekt, samt å håndheve det. Politiet vil ikke bruke mer tid på å sjekke dyresertifikater enn de vil på å bøtelegge folk som bryter båndtvangen eller hundeloven ellers.

Utover det så tenker jeg at et obligatorisk kurs med tilhørende sertifikat for å ha lov til å eie hund/dyr kunne vært nyttig. Da med en grunnleggende innføring i ansvaret man har når man har dyr, hvilke lover som gjelder, og litt om ulike dyr/raser osv. Så kan man ikke skylde på at man ikke vet at en bc gjeter eller at man ikke visste at det var båndtvang.

Selv om det ikke ville blitt håndhevet i veldig stor grad så ville det kunne gitt mattilsynet og politiet en større mulighet til å frata folk dyr dersom de ikke kan fremvise dette sertifikatet ved kontroll ved bekymringsmeldinger eller problemer. Eller ihvertfall bøtelegge. Men å få det innført? Jeg vet ikke.

*notere ned påminnelse om å kontakte bekjente sveitsere om hvordan det fungerer der nede*

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange som dømte røykeloven nord og ned når den kom..men jammen meg :) Julnill: Grønt kort har verdi,at rytterne er kjent med KR 1,og reglene på en oppvarmingsbane gjør at mange ulykker unngåes. Bare det at de vet hva et rødt flagg betyr er gull verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant konsept, men enig i at det ikke er gjennomførbart. Mange oppdrettere er gode til å vurdere kjøpere, så der er det jo en slags siling av useriøse folk.

Det kan jo sammenliknes med et slags kurs før man kan få barn. Absolutt mange som ikke skulle hatt unger også.

Tror mer på en slags holdningsendring i befolkningen om at ikke alle skal ha hund. At det er en hobby og en livsstil, og ikke noe man skaffer seg fordi barna maser, eller rottweilere er tøffe..
Men dette synes jeg generelt blir bedre.. Virker som færre og færre har hund bare for å ha det lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canine Good Citizen er det her i Oslo og, vurderte å ta det med Mana, men så liksom ikke poenget. Da hadde det vært bedre med bevis på at man som person klarer å ta vare på, og vet hva det vil si å ha ansvaret for en/flere hund/hunder.

Hadde dette vært realistisk hadde det nok gagnet hundenorge veldig tror jeg. Oppdrettere er ofte flinke til å sile ut useriøse folk, men det er for mange som ikke er kritiske på hvem som kjøper valp. Uansett så er det alltid folk som kommer unna med valpekjøpet sitt, oppegående eller ikke.

Det kjiper, er jo at det er et stort prosjekt, og det koster enormt mye å gjennomføre noe sånt. Både tid og penger. Synd, for jeg tror virkelig at dette kunne hjulpet hundenorge.

Et startkurs før man henter valpen, med grunnleggende info om sosialisering, miljøtrening, lydighet, regler (båndtvang og mer) hadde vært til stor hjelp! Eventuelt om noen kunne tilbydd slike kurs FØR man i det hele tatt bestemmer seg for å kjøpe valp en dag, slik at man da får en oversikt over ansvaret og hva et hundehold faktisk ER, slik at man DA igjen har mulighet til å innse at man kanskje ikke er helt klar, eller egnet, som hundeeier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et startkurs før man henter valpen, med grunnleggende info om sosialisering, miljøtrening, lydighet, regler (båndtvang og mer) hadde vært til stor hjelp! Eventuelt om noen kunne tilbydd slike kurs FØR man i det hele tatt bestemmer seg for å kjøpe valp en dag, slik at man da får en oversikt over ansvaret og hva et hundehold faktisk ER, slik at man DA igjen har mulighet til å innse at man kanskje ikke er helt klar, eller egnet, som hundeeier.

Jeg tenker at man bør unngå ting som sosialisering, miljøtrening og annen trening, siden det er ting det er veldig ulike meninger om. Rasekunnskap, hundeloven og generelt hensyn/ansvar er ganske uavhengig av folks meninger (hvorvidt de følger det eller ikke er en annen sak).

Jeg tenker litt sammenlignet med førerkort, hvor man lærer litt om vedlikehold, gjeldende lover og regler, men ikke hvilke biler som er bedre eller dårligere, eller hvordan en motor fungerer i detalj.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er alt for mange oppdrettere som ikke er flinke til å finne gode eiere... Tror også det er noen som rett og slett ikke bryr seg, så lenge de får solgt.

Et annet stort problem er jo at noen oppdrettere ikke er flinke nok til å avle på hunder med god mentalitet.

Jeg føler at oppdretterne burde hatt mer ansvar og mer kunnskap. Men man kan jo ikke nekte folk å avle på hunden sin heller.

Men hva med å ha noe om hunder, adferd og hundehold i barneskolen? Jeg synes de skulle trøkt inn en time med dette på skolen, så lærer i det minste barn hvordan hunder fungerer, og hvordan de skal oppføre seg mot en hund. Vet ikke hvor mye det hadde hjulpet i det store og hele men.. Jeg føler at Ola Nordmann har et sånt.. slapt forhold til hundehold og lite kunnskap til hvordan man skal være mot en fremmed hund..

Med at folk har et slapt forhold til hundeholdet mener jeg at det er veldig mange som feks har hundene sine løse, uten å ha noe kontroll over dem i det hele tatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange som har klart å få seg førerkort på bil men allikevel bryter lover og regler, leker tulling og enda litt til, så er jeg der jeg var for 15 år siden: Det vil ikke ha noe effekt, for de som vil ta ansvar, de gjør det uten førerkort eller ikke, de som gir blanke, de gir også blanke i førerkortet. Og, de fleste klarer å gjennomgå en teoretisk prøve om hunder og hundehold. Hva så med den praktiske biten? For å lese og høre og ta prøver om hvordan det er å ha hund, det er ikke det samme som å få hund.

Så var det det å få gjennomført det da. Hvor skal pengene komme fra. Hvem skal pålegge kommende hundeeiere å ta dette kortet osv. Politikerene er ikke interessert. NKK er heller ikke spesielt interessert, de vil jo risikere å tape masse penger.

Har enda til gode å se noen komme med et forslag om hundeførerkort, eller hva man nå skal kalle det for noe, som holder mål og som er gjennomførbart. Good citizen osv, hvor mye verdi har det da, annet enn for de som holder kursene og tjener penger på det? Det at hunden har gått gjennom sånne og slike øvelser er ingen garanti for at ting kan skjøre seg. Har sett nok av hunder med godkjent FA som ikke er så mye å rope hurra for, for, folk trener på momentene.

Jeg har mer tro på andre ting, men det lar deg heller ikke gjennomføre da det økonomiske vil stoppe det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange som dømte røykeloven nord og ned når den kom..men jammen meg :) Julnill: Grønt kort har verdi,at rytterne er kjent med KR 1,og reglene på en oppvarmingsbane gjør at mange ulykker unngåes. Bare det at de vet hva et rødt flagg betyr er gull verdt :)

Nja jeg tok grønt kort for en god del år siden og husker ikke mye annet enn at vi måtte vise hvordan man saler opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mange som har klart å få seg førerkort på bil men allikevel bryter lover og regler, leker tulling og enda litt til, så er jeg der jeg var for 15 år siden: Det vil ikke ha noe effekt, for de som vil ta ansvar, de gjør det uten førerkort eller ikke, de som gir blanke, de gir også blanke i førerkortet. Og, de fleste klarer å gjennomgå en teoretisk prøve om hunder og hundehold. Hva så med den praktiske biten? For å lese og høre og ta prøver om hvordan det er å ha hund, det er ikke det samme som å få hund.

Ja, og dette er jo akkurat det som har skjedd med de ulovlige rasene. De seriøse holder seg unna dem, de useriøse blåser en lang marsj i det, og avler til og med bevisst på disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Nå har det jo kommet båt fører bevis også. Det var ikke pålagt før. Det er et kurs med eksamen.

Har tatt medborgertest en med Issi (canine good citizen), var nå ganske enkel prøve, jeg droppet kurset :-P

Men jeg er veldig for en måte å kreve mer kunnskap hos folk Mtp hvor mye dårligere oppdretter ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med et sertifikat er jo at man kan miste det også. Jeg vil si det er verdt noe jeg da. Gjennomførtbart kan man bare vite om det er om man får sjansen til å prøve det ut. Sikkert mange som ikke skulle hatt lappen heller nei, og noen av disse mister den. Så da HAR man jo oppnådd å sile ut noen. Hundesertifikat er et ypperlig tiltak for forebyggende arbeid, men ingen garanti - som med alle andre lisensordninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror så absolutt det er gjennomførbart! Noen vil vri seg unna, men mange vil bli fanget opp. På universitetet der jeg studerte gikk mye av "leksene" ut på å lese/høre/se video på nett og så svare på spørsmål for å vise at man hadde sett alt. Det kan være videoer om lover og regler, hundeadferd og kroppspråk, behov osv osv. Litt sånn basics. Litt "gjør ærlig og grundig research av rase, kjønn, oppdretter. Her er måter å gjøre research på:". Litt "kurs er bra hvis dette er din første hund".

Egentlig bare en liten verktøykasse til nye eiere. Alt kan gjøres på nett og være billig. Finansieringen skjer av de som tar lappen. La oss si hele kurset koster 200kr. Om man ikke vil betale det har man ikke råd til å ha hund.

Politiet vil ikke sjekke hver eneste hund, men lappen kan sjekkes av seriøse oppdrettere, på arrangementer som utstillinger, konkurranser og andre samlinger (rasetreff osv). Om det oppstår situasjoner der hunden har gjort skade kan eier lettere stilles til ansvar fordi h*n har lappen og har dermed "skrevet under" på at h*n kan regelverket. Om ikke eier har lappen kan h*n fortsatt stilles til ansvar fordi den skal h*n ha når h*n har hund.

Good citizen er kjempebra, men det skjer etter at folk har fått hund. Et lite innføringskurs før hunden anskaffes kan forebygge en del omplasseringer fordi noen folk vil lukes ut ved å innse at dette er stress, mens andre vil få god info om kursmuligheter, feriepassmuligheter og hvordan hunder fungerer oppi den lille knotten sin. Det vil også bidra til at fler velger riktig hund for seg og sitt bruk, noe som er veldig viktig for et langt og godt forhold!

Selvfølgelig vil mange snike seg utenom, men alle nonner (hehe) drar. Jeg tror det er verdt det.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med et sertifikat er jo at man kan miste det også. Jeg vil si det er verdt noe jeg da. Gjennomførtbart kan man bare vite om det er om man får sjansen til å prøve det ut. Sikkert mange som ikke skulle hatt lappen heller nei, og noen av disse mister den. Så da HAR man jo oppnådd å sile ut noen. Hundesertifikat er et ypperlig tiltak for forebyggende arbeid, men ingen garanti - som med alle andre lisensordninger.

Amen. Deg liker jeg =)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å sammenligne med bilførerbeviset kan man jo heller se til båtførerbeviset. Om det har hatt en nasjonalt forebyggende effekt på hasardiøse båtfolk, som egentlig ikke skulle hatt lov til å bevege seg raskere enn vanlig gange, aner jeg ikke. Forestiller meg at mange av spontankjøperne forsvinner i det minste. Kanskje blir også bevisstheten på å følge lover og regler sterkere siden man kan risikere ganske harde sanksjoner. Og det er vel da en god ting?

Det finnes naturligvis mange som går utenom lovene, men det gjelder jo uansett hva det måtte være. Det er ikke lov å kjøre beruset, men folk gjør det. Det er ikke lov til å stjele, men folk gjør det. Syns ikke det faktum at "mange driter i det likevel" er et argument som fungerer, for med den logikken kan vi bare innføre anarki med en gang.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den beste tanken med dette beviset måtte jo være å kunne plukke ut, sile ut og "ta" folk som ikke burde ha hund - av diverse årsaker. Det er tross alt ingen menneskerett og ha hund. Man får mer oversikt og man får også en viss garanti, så langt det går, på at valpekjøper VET hva det dreier seg om når man kjøper hund. Det blir mindre usikkerhet. Og ja man burde DEFINITIVT ha en time eller to om hund på barneskolen. Foreldre idag virker å heller skremme unger med at hunder er farlige, Klapping er fyfy uansett, enn å lære dem forståelse om dyret og hvordan man skal omgås dem, for å gjøre det hele tryggere for begge parter. En litt annen diskusjon kanskje men.

Å opplyse folk burde være hovedfokuset med et slikt bevis. MANGE her til lands aner jo ikke hva båndtvang er en gang. Hadde jaggu meg vært morro å skrevet en artikkel om noe slikt, og sende inn til hundeblad, for å få ut en diskusjon eller noe om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er alt for mange oppdrettere som ikke er flinke til å finne gode eiere... Tror også det er noen som rett og slett ikke bryr seg, så lenge de får solgt.

Oppdrettere er bare vanlige folk, de også. Det er ikke nødvendigvis lett å sile ut hvem som er bra kjøpere eller ikke etter bare et møte eller to. Jeg hadde en drømmevalpekjøper, jeg... trodde jeg. Det endte med omplassering etter 1,5 år... også hadde jeg noen jeg var ekstremt i tvil om, men jeg lot tvilen komme dem til gode - og det gikk superfint.

Jeg føler at Ola Nordmann har et sånt.. slapt forhold til hundehold og lite kunnskap til hvordan man skal være mot en fremmed hund..

Med at folk har et slapt forhold til hundeholdet mener jeg at det er veldig mange som feks har hundene sine løse, uten å ha noe kontroll over dem i det hele tatt.

JEG tror helt motsatt, jeg.... I Norge er det så mange regler og restriksjoner at folk får et veldig anstrengt forhold til hunder.

Det som er med et sertifikat er jo at man kan miste det også. Jeg vil si det er verdt noe jeg da. Gjennomførtbart kan man bare vite om det er om man får sjansen til å prøve det ut. Sikkert mange som ikke skulle hatt lappen heller nei, og noen av disse mister den. Så da HAR man jo oppnådd å sile ut noen. Hundesertifikat er et ypperlig tiltak for forebyggende arbeid, men ingen garanti - som med alle andre lisensordninger.

Så om man mister "lappen"... hva skjer med hunden man har da? Blir man fratatt hunden? Skal den omplasseres? Selges? Hvem skal stå for utgiftene, hvem skal få inntektene av salget? Næææææææ... skeptisk.

Det hadde sikkert vært fint og flott med "lappen", men jeg ser mange forskjeller på det å ha lappen for bil og båt - og det å skulle ha lappen for hund. En hund BOR med en familie, oftest, og alle i familien har med hunden å gjøre. En bil eller båt føres av EN person, slik er det som regel ikke med en hund. Hvem i familien skal ha lappen? Skal alle ha den, også barna? Og må hvert nytt barn ta lappen når det fødes inn i familien? Hvilken aldersgrense skulle en slik lapp ha? Eller hva når det kommer en ny mann/dame inn i et forhold - skal vedkommende måtte ta lappen for å kunne lufte bikkja? Eller når man trenger hundepass? Må man sørge for at de som passer hunden OGSÅ har hundelappen?

Ideelt sett hadde det sikkert vært fint, men i praksis ser jeg ikke helt gjennomførbarheten.

MEN jeg kunne ønsket at man hadde en del om dyr og dyrevelferd gjennom skolen. Man kunne antakelig spart mange dyrelidelser dersom folk hadde mer kunnskap om dyrene de skaffer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere er bare vanlige folk, de også. Det er ikke nødvendigvis lett å sile ut hvem som er bra kjøpere eller ikke etter bare et møte eller to. Jeg hadde en drømmevalpekjøper, jeg... trodde jeg. Det endte med omplassering etter 1,5 år... også hadde jeg noen jeg var ekstremt i tvil om, men jeg lot tvilen komme dem til gode - og det gikk superfint.

JEG tror helt motsatt, jeg.... I Norge er det så mange regler og restriksjoner at folk får et veldig anstrengt forhold til hunder.

Ja, jeg skjønner at det er utrolig vanskelig å finne gode valpekjøpere, og det er en av grunnene til at jeg ikke har lyst til å bli oppdretter, ansvaret med å finne skikkelige folk som passer min rase. Men det er nok ganske mange oppdrettere som ikke bryr seg så mye som dem burde gjøre... Penger er viktigere enn at eieren er ansvarlig. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg vet om mange nok :(

Dette med båndtvang og løse hunder er jo faktisk er stort problem? Vi hører stadig om løse hunder som plager/biter sauer eller folk. Selv har jeg kommet opp i mange situasjoner med min hund de siste åra, hvor vi har møtt forskjellige løse hunder på tur. Og de har ikke oppført seg bra. Den ene hunden til eksen min ble biti ganske stygt over snuta av en løs hund.

Jeg har selv en rase som ikke alltid er like glad i alle fremmede folk. Det er veldig lite forståelse for sånt i Norge i forhold til mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye ville løst seg om det var et krav til de som driver oppdrett, jeg. Mer påtvungen kunnskap og kontrollmuligheter for f.eks NKK, så ville man fått luka bort de verste oppdretterene og valpekjøperene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja jeg tok grønt kort for en god del år siden og husker ikke mye annet enn at vi måtte vise hvordan man saler opp..

Det inngår i rideknappen,som er et krav for å få grønt kort ja,men den viktigste delen er KR1. Rideknappen er bare noe du må vise opp at du har gjennomført,tid til å ta den inngår ikke i grønt kort undervisningen,det er noe du skal ta med instruktøren din på forhånd. Syns det er bra at det er et krav for å få løst lisens nå jeg. Så en sikrer seg at alle vet kjørereglene på en oppvarmingsbane for eksempel og ikke flekker over hindre feil vei etc. I de minste klassene starter det så mye rart at det hadde vært helt livsfarlig uten noen form for opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stort sett mye av de grove bruddene på dyrevernsloven, hold av farlige hunder etc skjer av folk som burde vite bedre jeg.

Alle hundeeiere burde få et lynkurs i poenget med båndtvang og bruk av hundepose, men det er ofte erfarne og såkalt kunnskapsrike eiere som havner i media pga hundebitt og vanskjøtsel. De hadde lett klart "førerkortet".

Strengere straffer hadde vært noe.

Den gjennomsnittlige hundeeier har hunden som en del av familien og har ingen interesse av å ha en problemhund. De er flinkere til å avlive drittbikkjer og de holder ikke altfor store flokker som de ikke klarer å ta seg av.

Ola Nordmann har stort sett et helt ok hundehold uten å ha lest en eneste bok eller vært på et eneste kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stort sett mye av de grove bruddene på dyrevernsloven, hold av farlige hunder etc skjer av folk som burde vite bedre jeg.

Alle hundeeiere burde få et lynkurs i poenget med båndtvang og bruk av hundepose, men det er ofte erfarne og såkalt kunnskapsrike eiere som havner i media pga hundebitt og vanskjøtsel. De hadde lett klart "førerkortet".

Strengere straffer hadde vært noe.

Den gjennomsnittlige hundeeier har hunden som en del av familien og har ingen interesse av å ha en problemhund. De er flinkere til å avlive drittbikkjer og de holder ikke altfor store flokker som de ikke klarer å ta seg av.

Ola Nordmann har stort sett et helt ok hundehold uten å ha lest en eneste bok eller vært på et eneste kurs.

Jeg tenker nå litt på alle omplasseringshundene mellom 3 og 15 mnd jeg da, som kommer når folk ikke vet hva det faktisk innebærer å ha hund, og hvilket ansvar det er. Jeg tror et hundesertifikat kunne hatt stor innvirkning på dette, hvis folk lærer at en valp faktisk må læres å være alene, lære å gå pent i bånd, og at man har ansvar for den i hverdager og ferie de neste 15 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange som dømte røykeloven nord og ned når den kom..men jammen meg :) Julnill: Grønt kort har verdi,at rytterne er kjent med KR 1,og reglene på en oppvarmingsbane gjør at mange ulykker unngåes. Bare det at de vet hva et rødt flagg betyr er gull verdt :)

Den 10-åringen som deltar på GK-kurs i år, husker mest sannsynlig ikke dette 4 år senere den vedkommende plutselig skal ut å starte.

Jeg kan nada om hopping, og reglene der, men jeg har lov å starte siden jeg har GK.

Personlig så vil jeg jo lære meg det, men poenget var at selve kurset gir meg tilgang, men jeg trenger ikke kunne noe

Slik ser jeg for meg det blir med et "hundesertifikat også", man deltar på et helgekurs, hører hva kursholder har å si, svarer på noen enkle spørsmål, og bingballabæm så har man "hundesertifikat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...