Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopping ved hilsing - hva tenker du?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Gira er jo veldig sosial, som boxere flest, og hun blir overlykkelig når noen vil hilse på henne. Da hopper hun og spretter, uansett om de står eller sitter, og hun vil helst gi de noen boxerkyss i trynet. Jeg personlig synes dette er greit så lenge hun bare gjør det på de som selv tar kontakt med henne. Da kan jeg si fra at hun hopper, og hvis du ikke synes det er greit så kan du velge å la vær å hilse. Samtidig merker jeg at mange ikke synes det er så greit, så jeg pleier å bare holde igjen båndet slik at hun ikke får hoppe.. Om noen sier det går bra så lar jeg henne hilse slik hun vil, med å hoppe og gi et par kyss.

Jeg mener ikke det er greit at hun får hoppe på alle vi møter f.eks., men at så lenge personen selv tar kontakt og vil hilse, at hun får hilse slik hun vil. Men jeg lurer på hva folk her på sonen tenker, er det greit eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg forventer at folk spør før de hilse på hunden, og jeg kan da si fra at hun hopper ved hilsing. Da kan de selv velge om de vil hilse eller ikke. Om folk bare kommer bort for å hilse uten å spørre e

Mine hunder hopper. Jeg liker at de hopper på meg, og jeg bruker det under trening som belønning også. Folk som skal hilse på de får beskjed om at de kan hoppe, og så får de ta et valg om de vil hilse

Jeg elsker at hunder hopper opp på meg når de hilser jeg, tanta fra hel.... som all oppdragelse preller av på Men jeg respekterer eiere som sier hunden deres ikke får lov og jeg holder godt fast i m

Her er det ikke lov til å hoppe på noen har vi bestemt oss for.

På meg synes jeg det er helt greit, men det er ikke alle som likser å bli hoppa på og da får han ikke hoppe på noen.

Lille "sussegutten" er veldig glad i å gi alle en stor cavaliersuss i ansiktet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om hunder som skal hoppe opp og klatre på meg når de hilser, og i hvertfall ikke å få et sleik i ansiktet. Det er direkte kvalmt med tanke på hvor de har hatt nesa si.

Hunder som dette ser jeg faktisk på som uoppdragne. Hva er så sjarmis med det liksom?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk er advart før de begir seg utpå å hilse på en hoppende glad hund, så er det vel ingen som skal klage. Da tenker jeg som så at de hadde valget.

Jeg har ikke en hund som hopper på folk, men jeg har en hoppende glad hund på meg og de helt spesielt utvalgte menneskene som han digger rått. Ved gjensynsglede, altså. Han kan avledes til han har roet egget, men jeg pleier å stå å "klemme" han mens han står rolig på to bein. Da koser vi :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man informert på forhånd så er det helt greit, da kan man ta et valg. Men når folk tar det for gitt at jeg synes det er skikkelig trivelig eller at det er greit, da er det ikke greit i det hele tatt.

For å ta et eksempel: det er fint å bli advart mot 70 kg Bullmanstiff som skal hoppe opp på deg, når du kommer med brukket rygg og skal ta det med ro.

Her vil vel enhver oppegående si i fra på forhånd håper jeg iom at hunden er så stor, men man kan uansett gi beskjed im den nå veier 1 eller 70 kg.

Jeg synes det har noe med folkeskikk og høflighet å gjøre jeg da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man informert på forhånd så er det helt greit, da kan man ta et valg. Men når folk tar det for gitt at jeg synes det er skikkelig trivelig eller at det er greit, da er det ikke greit i det hele tatt.For å ta et eksempel: det er fint å bli advart mot 70 kg Bullmanstiff som skal hoppe opp på deg, når du kommer med brukket rygg og skal ta det med ro.Her vil vel enhver oppegående si i fra på forhånd håper jeg iom at hunden er så stor, men man kan uansett gi beskjed im den nå veier 1 eller 70 kg.Jeg synes det har noe med folkeskikk og høflighet å gjøre jeg da:)

Jeg forventer at folk spør før de hilse på hunden, og jeg kan da si fra at hun hopper ved hilsing. Da kan de selv velge om de vil hilse eller ikke. Om folk bare kommer bort for å hilse uten å spørre eller gi noe tegn til det først, så synes jeg ikke de skal regne med at alle hunder sitter pent når man hilser. Som sagt så får hun ikke hoppe opp på alle og enhver på tur, men bare om de selv tar kontakt med henne og vil hilse. Jeg sier fra om at hun hopper.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit så lenge hunden er liten og ikke rekker så høyt opp. Er ikke glad i å ha andre hunder enn mine egne oppi trynet :aww: (Men jeg pleier egentlig ikke hilse på andres hunder heller da, med mindre de er hjemme hos meg av en eller annen grunn, eller jeg skal ha mye med dem å gjøre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer at folk spør før de hilse på hunden, og jeg kan da si fra at hun hopper ved hilsing. Da kan de selv velge om de vil hilse eller ikke. Om folk bare kommer bort for å hilse uten å spørre eller gi noe tegn til det først, så synes jeg ikke de skal regne med at alle hunder sitter pent når man hilser. Som sagt så får hun ikke hoppe opp på alle og enhver på tur, men bare om de selv tar kontakt med henne og vil hilse. Jeg sier fra om at hun hopper.

Artig at du automatisk går ut i fra at jeg løper bort til enhver hund for å hilse, og atpåtil uten å ta kontakt med eier først. Hvor får du det fra?

Hva med alle de idiotiske hundeeierne som uoppfordret kommer bort til meg med sine hunder, og tror heg vil hilse? Og så hender det da, faktisk, at man står på en dør og ringer på hos noen, hvor bikkja kommer først ut døra for å ta imot gjestene.

Har heg da fått et valg? Nei, jeg har ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk kommer inn døra her så lemper jeg vekk hopperne, hvertfall han lange - men møtes vi på tur og de vil hilse så står alt minst to på to bein og fekter med labber og skal hilse, så om de da ikke skjønner at hundene mine hopper, vel - deres problem. :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er jo forsåvidt greit at de hopper så lenge man sier fra først og personen da kan velge å ikke hilse, men hvorfor ikke bare lære hunden å ikke hoppe? Boxere som hopper er store, harde og ubehaglige, så selv om jeg er vant til store hunder og glad i hunder, så er jeg ikke glad i å bli hoppa på og bumpa i ansiktet. Det er også ubehaglig å hjelpe til med sånne hunder i trening, fordi det kan gjøre vondt. Ligge figurant for dem i rundering osv er ikke alltid like hyggelig. De tar ofte med deg hoppe-vanene over i andre ting etterhvert. Ikke så hyggelig å komme på besøk til deg eller få deg og hunden på besøk heller om det betyr at man blir støta i ansiktet og hoppa på. Omgivelsene blir veldig mye mer positivt innstilt til deg om hunden din klarer å holde beina på bakken :) Ihvertfall når det er snakk om en så stor, voldsom og "hard" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du automatisk går ut i fra at jeg løper bort til enhver hund for å hilse, og atpåtil uten å ta kontakt med eier først. Hvor får du det fra?

Hva med alle de idiotiske hundeeierne som uoppfordret kommer bort til meg med sine hunder, og tror heg vil hilse? Og så hender det da, faktisk, at man står på en dør og ringer på hos noen, hvor bikkja kommer først ut døra for å ta imot gjestene.

Har heg da fått et valg? Nei, jeg har ikke det.

Jeg sier da virkelig ikke at du ikke spør om å få hilse på hunder før du hilser?! Jeg sier at jeg forventer at folk spør, og har ikke nevnt en plass at jeg mener du ikke spør.

Edit: Ser det er mange forskjellige meninger her, og jeg kan se at noen synes det er koselig mens andre ikke liker å bli hoppet på ved hilsing. Jeg synes egentlig det er mest hyggelig å se at hun blir så overlykkelig om hun får hilse på noen. Har nok mye å gjøre med Laika, som utagerte og virkelig ikke var trygg, da blir jeg ekstra glad når min hund viser så tydelig at dette liker hun!

Egentlig så er det vel ikke verre enn å kommandere henne i sitt, om jeg ikke vil ha henne hoppende på folk, så å lære henne av med det tror jeg ikke vil være et stort problem...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier da virkelig ikke at du ikke spør om å få hilse på hunder før du hilser?! Jeg sier at jeg forventer at folk spør, og har ikke nevnt en plass at jeg mener du ikke spør.

Det er vel naturlig at jeg tolker det slik, iom at det er meg og mitt innlegg du quoter? Da er det fint å påpeke at du skriver generelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får ingen hunder hoppe på folk, hverken på familien, fremmede eller bekjente. Det er en uting, og siden både rottweiler, springer spaniel og huskyer er forholdsvis store, så kan folk bli redd og synes det er ubehagelig.

Men, når folk selv tar kontakt med hunden din, og du sier i fra at det kan være at h*n hopper, så synes jeg folk heller skal la være å hilse på om de ikke tåler det :) Personlig ville jeg trent det vekk, men det er jo opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier da virkelig ikke at du ikke spør om å få hilse på hunder før du hilser?! Jeg sier at jeg forventer at folk spør, og har ikke nevnt en plass at jeg mener du ikke spør.

Edit: Ser det er mange forskjellige meninger her, og jeg kan se at noen synes det er koselig mens andre ikke liker å bli hoppet på ved hilsing. Jeg synes egentlig det er mest hyggelig å se at hun blir så overlykkelig om hun får hilse på noen. Har nok mye å gjøre med Laika, som utagerte og virkelig ikke var trygg, da blir jeg ekstra glad når min hund viser så tydelig at dette liker hun!

Egentlig så er det vel ikke verre enn å kommandere henne i sitt, om jeg ikke vil ha henne hoppende på folk, så å lære henne av med det tror jeg ikke vil være et stort problem...

Jeg synes dette blir litt det samme som med små barn:-) Alle synes vi at våre små er verdens hærligste og skjønneste på denne jord, og det ønsker vi at alle andre skal synes også. Vi har en sårhet i oss når det kommer til øyestenene våre, og vi blir lei oss når noen ikke er like begeistret som oss selv.

For mitt vedkommende så faller jeg pladask for veldresserte og lydige hunder hvor det er helt tydelig at eier tar hensyn og er oppmerksom. De som har elektriske og ukontrollerte hunder og som ofte viser så tydelig at dette synes de er kjempesjarmerende og det skal jeg synes også, der mister jeg interressen tvert til å forholde meg til hunden. Jeg forholder meg til den når den er rolig og kontrollert, da er jeg klar til å hilse:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopping er noe som ofte er vanskelig å få bort når de først har fått den vanen,så det er ikke alltid "bare å trene vekk".

Og for meg er det greit så lenge jeg er klar over det.. Men jeg er så vandt med å bli hoppet på at jeg ikke tenker over det lengre :lol: Er automatisk forberedt når jeg hilser på nye hunder :P Jeg lar være å hilse på om jeg av en eller annen grunn ikke vil bli flekkete på klærne eller noe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få folk til å forstå at mine søte små hunder IKKE får lov til å hoppe når de hilser. Men, desverre er det mange som ikke vil høre, de er nemlig små og søte.

Selv liker jeg ikke at hunder hopper på meg, og skulle jeg nå hilst på en hund som Gira, så hadde jeg satt meg ned og holdt henne på bakkeplan og latt henne hilse der.

Hvor gammel er Gira forresten? Og har du hatt henne fra hun var valp? Spør fordi jeg kjente en Gira Boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker at hunder hopper opp på meg når de hilser jeg, tanta fra hel.... som all oppdragelse preller av på :lol: Men jeg respekterer eiere som sier hunden deres ikke får lov og jeg holder godt fast i min så hun ikke hopper før mottager sier det er ok og er det ikke ok må hun pent stå på alle fire om de ønsker å hilse :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få folk til å forstå at mine søte små hunder IKKE får lov til å hoppe når de hilser. Men, desverre er det mange som ikke vil høre, de er nemlig små og søte.

Selv liker jeg ikke at hunder hopper på meg, og skulle jeg nå hilst på en hund som Gira, så hadde jeg satt meg ned og holdt henne på bakkeplan og latt henne hilse der.

Hvor gammel er Gira forresten? Og har du hatt henne fra hun var valp? Spør fordi jeg kjente en Gira Boxer.

Det er jo også et problem ved avlæring av hoppehilsing, at mange ikke bryr seg... Men jeg tror nok uansett at om man vil lære dem av med det så går det nok, med masse tolmodighet. Jeg er bare ikke sikker på om det er noe jeg vil fokusere så veldig på, da det ikke plager meg, og hun ikke får hoppe opp på alle og enhver. Evt. kan jeg få kontakt med henne og bort fra de hn vil hoppe på.

Gira er snart 7måneder, så jeg kaller henne enda valp, selv om hun kanskje egentlig er unghund? :P Morsomt med flere Gira boxere! ;) hehe, navnet passer bra til rasen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke hopping, og hilser ikke så mye på hunder som er fæle til å hoppe. Mest pga jeg blir skitten på klærne (hvis det er ute) og det kan gjøre vondt å bli kloret /klapset eller i værste fall skallet ned :P Jeg er vant til store hunder og jeg avvenner alle med hopping, det er ikke lov. Jeg liker ikke at små hunder krafser meg på leggen. Det er god selvbeherskelse å ikke hoppe, og jeg ser at de har lyst iblant, selv om de ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kenguruhilseboxer selv, og vet med meg selv at neste boxer, der skal det trenes på å ikke hoppehilse fra dag én! Det er muligens litt kos når hunden er liten, men en fullvoksen boxer har sykt bra spenst og veier ikke lite!

Min er ca 36kg, og hopper høyt nok til å skalle en voksen mann i kjeven.. han har kløyvet utallige lepper i hilsehysteriet sitt.. i tillegg tar de gjerne "sats" med forlabbene i skrittet til den de skal hilse på, og det er visst ikke så morsomt når du er mann:p

Min fikk hilse som han ville i de forrige hjemmene sine, og det har vært KLIN UMULIG å trene av han! nå driver vi å skaper en forventning om at alle gjester vil leke me han, og nå er vi nede i ett hopp, før han løper å henter rotta si;)

Har du blitt hoppa på av en voksen boxer før? Det er ikke én tispe på boxertreningene som ikke klarer å rive meg over ende on jeg sitter/bøyer med ned under en hilseprosess:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at hunder hopper opp og ser på det som om at hund er uoppdragen. Man kan jo være glad i hunder og ønske å hilse selv om man ikke liker nødvendigvis at en hund hopper opp på en, spesielt viss man er ute og gjerne hunden har skitne poter og man evt får savl på seg. Jeg tror kanskje det blir litt forvirrende viss hunden får lov å hoppe opp på noen, mens andre er det ikke lov med, hvordan skal hunden da vite når det er lov og ikke lov?

Hadde en stor hund selv og da er det nok mer problematisk, kan jo lett velte overende både barn og eldre. Viss man har en liten hund er jo kasnkje ikke det et problem på samme måten, men jeg ville ikke godtatt det med min hund da heller.

Det er jo noe som heter hoppende glad, og det er jo helt klart sjarmerende, men jeg har konsekvent sagt nei til det og viss gjensynsgleden var ekstra stor viss jeg var borte lang tid satt jeg meg heller ned så kunne hun heler slikke meg bak øret etc da :lol:

Har opplevd et par ganger med større hunder som hopper skikkelig opp at den treffer haka og viss tungen er i veien da kan det gjøre skikkelig vondt :ahappy:

Viss man har en hund som hopper opp syns jeg det er fint viss man gir beskjed.

Det har fungert veldig bra med min hund å vende siden til og stå helt stille og ikke gi hunden oppmerksomhet et halvt til et helt minutt ca, og så selv oppsøke hunden, viss man ber andre å gjøre det samme er min erfaring at det går fort å avvenne hunden det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...