Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavlsgrad og evt. paring


clagaard
 Share

Recommended Posts

Vi vurderer paring, og har derfor noen spørsmål rundt innavlsgrad som jeg håper noen kloke hoder har svar på :-)

For det første, tispa står med en innavlskoeffisient på 1,6% og hannen 0,39. Og så er oldefaren til tispa og bestefaren til hannhunden samme hund. Hva vil dette ha å si for en eventuell paring og et kull? :-)

Håper på svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Har ett annet spørsmål

Hvis tispas morfar er kull bror til hannens mamma? Hva blir innavls graden? (garantert eneste felles slekt på 6 generasjoner)

Eksemplet er som nevnt tenkt eksempel.. men ut fra reelle hunder.. men det er ikke mulig å gjøre kombinasjonen i dogweb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett annet spørsmål

Hvis tispas morfar er kull bror til hannens mamma? Hva blir innavls graden? (garantert eneste felles slekt på 6 generasjoner)

Eksemplet er som nevnt tenkt eksempel.. men ut fra reelle hunder.. men det er ikke mulig å gjøre kombinasjonen i dogweb.

Hvorfor ikke? Fordi den ene ikke er registrert i dogweb ellernoe?

Det jeg syns er lettest da er å finne to hunder som har den aktuelle slektskombinasjonen også kombinere disse på fiktiv stamtavle :) Eller regne ut for hånd, men det syns jeg er vanskelig :P Men det ligger oppskrift for det på nettet et sted veit jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett annet spørsmål

Hvis tispas morfar er kull bror til hannens mamma? Hva blir innavls graden? (garantert eneste felles slekt på 6 generasjoner)

Eksemplet er som nevnt tenkt eksempel.. men ut fra reelle hunder.. men det er ikke mulig å gjøre kombinasjonen i dogweb.

Innavlsgraden vil bli 3,125 på en sånn kombinasjon.

Sikkert ikke aktuelt lenger men innavlsgraden på startinnlegget vil blir 1,5625

(kjapt regnet i hodet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare Aslan.. q Norsk og 1 utenlandsk registrert .

Spørsmålet dukket opp i forbindelse med at disse to hundene skulle leve sammen..

Men ikke ha kull.. Så ble "Hva om det blir tjuv parring"temaet diskutert.

Og bare så ingen misforstår så har denne personen aldri opplevd tjuvparring til tross for maaaange år med tispe og han hund i samme hus.

Jeg vil gjerne ha link til beregning metode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...