Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp fra Sverige - kostnader


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Dette har vel vært diskutert før, men jeg blir aldri helt sikker på dette.

Vi ser på valp, og har fått pris på den 15000 SEK. Det er i seg selv litt dyrere enn vårt budskjett, og så kommer jo 25 % mva oppå det hele fant vi ut! :shocked: Er usikker på om valpeprisen er inkl mva, og at denne kan trekkes ifra? Eller hvordan gjøres dette? Er så usikker.

Må vi betale 15000 kr + 25 % mva itillegg?

Koster det noe for pass til hund?

Noen som har kjøpt hund fra Sverige som kan fortelle hvordan det ble hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel vært diskutert før, men jeg blir aldri helt sikker på dette.

Vi ser på valp, og har fått pris på den 15000 SEK. Det er i seg selv litt dyrere enn vårt budskjett, og så kommer jo 25 % mva oppå det hele fant vi ut! :shocked: Er usikker på om valpeprisen er inkl mva, og at denne kan trekkes ifra? Eller hvordan gjøres dette? Er så usikker.

Må vi betale 15000 kr + 25 % mva itillegg?

Koster det noe for pass til hund?

Noen som har kjøpt hund fra Sverige som kan fortelle hvordan det ble hos dere?

15000 svenske er ca 13600 norske. Så du betaler da 25 % mva av den norske prisen. Totalt blir det da 17000 NOK. I tillegg koster pass gjerne litt. I Norge ofte en hundrings. Så det er ikke dyrt. Utover det må valpen ha ormekur av veterinær og attest på det, men det fikser jo ofte oppdretter. Så jeg vil tro dere havner på omlag 17000-18000 totalt jeg.

Det koster ikke noe voldsomt mer å hente hund i Sverige, men det er klart - du må jo i så fall medberegne reisen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du snakker med oppdretteren så kan h*n lage pass til deg når de er inne for vaksinering ;-) Tror jeg betalte 70-80 kr for passet på dyreklinikken i norge. Jeg henta valp nå nylig og da spurte jeg bare oppdretter om hun kunne ordne med pass, og det kunne de.

Utgifter:

pris av hund

moms av hunden

overnatting

drivstoff

mat til deg selv

og shoppingutgifter :-P

Finn.no har valutakalkulator, så du kan se hvor mye svensk beløp er i norske kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man ha ormekur med attest på valper under 3 mnd?

Ja, det står spesifisert:

  • Hunden skal være identitetsmerket. Kun mikrochip er gyldig for dyr som er merket etter den 3. juli 2011. Identitetsnummeret skal være oppgitt i veterinærattesten og alle originale dokumenter.

  • Dokumentasjon på identitet:

    Valper fra listeførte land skal følges av veterinærsertifikat

    Valper fra EU/EØS-land skal følges av et EU-pass

  • Valper skal reise i følge med eieren.

  • Valpen skal transporteres direkte fra oppdretter.

  • Erklæring fra oppdretter som bekrefter at valpen kun har hatt opphold der den er født, uten kontakt med viltlevende dyr eller andre dyr som kan ha utsatt valpen for rabiessmitte. Original av erklæring skal følge valpen ved grensepassering.

  • Dyret skal være behandlet mot revens dvergbendelorm (Echinococcus multilocularis) med godkjent preparat (for eksempel droncit eller drontal). Behandlingen skal være gjennomført i tidsrommet mellom 120 timer og 24 timer før innreise til Norge. Kravet gjelder ikke for valper som kommer direkte fra Finland, England, Skottland, Wales, Nord-Irland, Irland eller Malta.

  • Ved grensepassering skal dyret og de nødvendige dokumenter fremvises for kontroll i Tollvesenets åpningstid.

  • Dyr som kommer fra EU, eller fra Kroatia, Island, Sveits eller Liechtenstein skal undersøkes av Tollvesenet. Kjæledyr fra andre land skal ved grensepassering undersøkes av Mattilsynet. Hvis dette gjelder deg, husk at du skal varsle det lokale Mattilsynet minimum 48 timer i forveien om tid og sted for ankomst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var diffust når jeg importerte nå nylig :-) Men jeg gikk min oppdretter til å kjørr til vet for ormekur og dokumentasjon likevell for å være på den sikre siden ;-) To av valpene fikk ormekur (den andre skulle til Finland). og begge ble kjempedårlig i magen av den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var diffust når jeg importerte nå nylig :-) Men jeg gikk min oppdretter til å kjørr til vet for ormekur og dokumentasjon likevell for å være på den sikre siden ;-) To av valpene fikk ormekur (den andre skulle til Finland). og begge ble kjempedårlig i magen av den...

Glemte å presisere at teksten over var den som gjaldt for valper UNDER 3 mnd.

Der står også presisert følgende:

Det er ikke nødvendig å søke om tillatelse om å innføre hundevalper fra Sverige, men fra alle andre land må du søke om tillatelse på forhånd. Alle søknader om innførsel av dyr gjøres nå i Mattilsynets skjematjenester.

Hvis du trenger hjelp til å fylle ut den elektroniske søknaden, kan du ringe Mattilsynet på 22 40 00 00.

Det er kun adgang til å innføre inntil 2 dyr pr. år, og det er ikke tillatt å innføre dyrene for videresalg. Valper som innføres til Norge skal reise i følge med eieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte vel 10 000 svenske kr, kanskje det var 12. Husker ikke helt. Tok buss med henne og den stoppet ikke i tollen. Og ja, da ble det som det ble og jeg fortollet henne ikke. Dette var før alt det styret med reven og ormen og det her. Fikk pass, stamtavle og that`s it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for infoen! Kjempebra at dere hjelper :)

Litt usikker fortsatt på det Siri E nevner, men antar oppdretter vet slik, som sender valper verden rundt.

Vi får se om vi får råd til dette eller ikke. Er jo ganske så dyrt med 17000 for en valp + dyrere reise, når vi i utgangspunktet skulle betale rundt 12000 hvis det hadde blitt her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksiner, attestert ormekur og pass er vel med fra oppdretter og inkl i valpesummen.

Så koster det vel 750 kr for omregistrering til NKK

Så litt privat tallmagi

Jeg kjøpte en papillon for 10000 svenske som ble 8600 norske, brukte vel 1500 på bensin o.l.

Fikk fartsbot i Oslofjord tunelen.. etter å kjørt 130 mil..bare 7 mil hjemme fra. :) da ble det pluss 3600 kr (79 i 70 sone)

13700.. Trolig kom fartsbota fordi jeg krysset grensen uten å fortolle

(jeg har 3 svenske hunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksiner, attestert ormekur og pass er vel med fra oppdretter og inkl i valpesummen.

Så koster det vel 750 kr for omregistrering til NKK

Så litt privat tallmagi

Jeg kjøpte en papillon for 10000 svenske som ble 8600 norske, brukte vel 1500 på bensin o.l.

Fikk fartsbot i Oslofjord tunelen.. etter å kjørt 130 mil..bare 7 mil hjemme fra. :) da ble det pluss 3600 kr (79 i 70 sone)

13700.. Trolig kom fartsbota fordi jeg krysset grensen uten å fortolle

Helt klart en straff for at du ikke fortollet henne ja ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi betalte 12000 sek, og 25% mva av den norske prisen på grensa. egentlig ble valpeprisen på 12900 sek pga de ekstra utgiftene før avreise til norge (han var over 3 mndr og skulle dermed ha vaksine), men vi hadde altså ikke pass og ormekur med i prisen.

vi kjørte jo hele dagen (dro ca. ti om morgenen og kom hjem to på natta!), så bilturen kostet også litt. det var derimot ikke lange ventetiden i tollen klokka tolv om natta da, sååå. :)

lykke til, håper det blir valp på deg! er det greyhound du ser på? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke MVA på hund fra Sverige til Norge, men hunden skal fortolles inn til Norge.

Toll- og avgifter ved innførsel av dyr

Hvis du selv reiser for å kjøpe et dyr i utlandet, gjelder verdigrensen for toll- og avgiftsfri import. Det vil si at hvis du har oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer (dyr regnes som vare i denne sammenhengen) for inntil 6 000 norske kroner. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen

3 000 norske kroner.

De fleste kjæledyr er tollfrie, men du må alltid betale merverdiavgift på 25 prosent dersom verdien overstiger verdigrensen.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233869&epslanguage=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Toll- og avgifter ved innførsel av dyr

Hvis du selv reiser for å kjøpe et dyr i utlandet, gjelder verdigrensen for toll- og avgiftsfri import. Det vil si at hvis du har oppholdt deg i utlandet mer enn 24 timer, kan du ta med varer (dyr regnes som vare i denne sammenhengen) for inntil 6 000 norske kroner. Er oppholdet kortere enn 24 timer, er verdigrensen

3 000 norske kroner.

De fleste kjæledyr er tollfrie, men du må alltid betale merverdiavgift på 25 prosent dersom verdien overstiger verdigrensen.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=233869&epslanguage=no

Hmm motsatt av hest da med andre ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nei, nå har ikke jeg importert hest fra Sverige, men jeg har eksportert og tilbakeført en hest Norge-Sverige-Norge. Da ble det satt en tollgaranti for hesten og jeg måtte fortolle verdiøkningen på hesten (bedekkingen) i tillegg til "kjøttollen" på 5000kr. MVA betalte jeg så vidt jeg husker på transporten, oppholdet og veterinærkostnadene i Sverige, men ikke på hestens verdi.

Uansett, så virker det som de færreste som betaler inn denne avgiften når de henter valp i Sverige. Men jeg vet om en som ikke gjorde det, ble stoppet på grensa og det ble en meget dyr valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, dersom det er personer i tollen når du krysser, så bør du stoppe :)

Men det er viktig å huske som en annen nevnte at det koster å få valpen omregistert til Norge (750kr eller noe som en nevnte). Vi hentet valp fra Sverige i mars. Lang biltur og ferje, men kjøring kunne det blitt selv om man kjøper i Norge. Norge er et langt land. Jeg husker ikke hva vi betalte for omreg. siden det er min samboer sin hund og han som betalte dette.

Husk å regne om til NOK når du summerer de svenske prisene, det blir mye hyggeligere

Endret av Raksha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man betaler ikke MVA på hund fra Sverige til Norge, men hunden skal fortolles inn til Norge.

Nei, nå har ikke jeg importert hest fra Sverige, men jeg har eksportert og tilbakeført en hest Norge-Sverige-Norge. Da ble det satt en tollgaranti for hesten og jeg måtte fortolle verdiøkningen på hesten (bedekkingen) i tillegg til "kjøttollen" på 5000kr. MVA betalte jeg så vidt jeg husker på transporten, oppholdet og veterinærkostnadene i Sverige, men ikke på hestens verdi.

Uansett, så virker det som de færreste som betaler inn denne avgiften når de henter valp i Sverige. Men jeg vet om en som ikke gjorde det, ble stoppet på grensa og det ble en meget dyr valp.

MVA skal det være - og som du sier, du betalte MVA på verdiøkningen og akkurat den er litt fiffig, for reiser du til Sverige for å pare hund så skal du i prinsippet betale mva av paringsavgiften på vei inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også snart hente valp fra Sverige, men er noe usikker på dette med ormekuren. Vi drar sikkert bort en helg ettersom vi har familie der, er det da godt nok at en er innom dyreklinikken i sverige på en lørdag? Og drar tilbake til Norge på søndagen og Mandag på dyreklinikken i Norge? Er dyreklinikkene i sverige åpen på lørdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...