Gå til innhold
Hundesonen.no

Fra (s)labbete firbent til finfin gentleman?


Aronparon
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å ta med meg hunden min til Storbritannia i høst.

Er det noen som har egne (eller kjenner til andres) erfaringer med å finne et sted å bo i England (Kingston Upon Thames) med hund? Alle tips og triks mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i London selv med hund, og det er et mareritt og finne sted og bo :( Det kommer sikkert an på hva du har råd til, men i mitt prissjikte er det hvertfall veldig vanskelig. Jeg har lett i 3 mnd nå uten å finne noe. Dersom du har nok penger til å leie noe alene, hybel o.l. er det sikkert litt lettere :)

Jeg anbefaler det og titte på www.rightmove.co.uk eller www.zoopla.co.uk. Det finnes en annen side som heter gumtree, der skal du være forsiktig for der er det en del svindel, feks du betaler depositum til en leilighet som ikke finnes. Et annet tips er å ta kontakt med leieagenter, selvom noen av de ikke tar på seg oppdrag for hundeeiere.

Du burde lage en CV for hunden din, hvor du beskriver litt om hverdagslydighet, rutiner osv. Det er uvanlig å la hunder være alene hjemme en arbeidsdag her, så mange er redd for lyd/destruksjon osv. Du bør faktisk også presisere at hunden er husren (det regner jeg med? ;) ) og hvor mye du turer osv.

Når du betaler depositum så pass på at husvert setter pengene inn på en ISA-konto, det er mange husverter som belager seg på depositumet dessverre, og det har vært ganske vanlig å ikke få det igjen. Derfor er det også lurt og dokumentere tilstanden på leiligheten før du flytter inn ved å ta bilder med feks en melkekartong så du har datobevis.

Det området er forresten nærme fine turområder, som Richmond Park og Virginnia Waters :D

Noe mer du lurer på så bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar teserere!

Mhm, hadde vel egentlig regnet med at det ville bli vanskelig(ere) å finne et sted å bo med hund ja. Jeg har et lite håp om å ikke måtte betale mer enn 500 (maks 550) pund i måneden, men får se hva jeg finner til den prisen...

Hvordan har du ordnet deg med hunden din frem til du finner et hundevennlig sted å bo? :)

Supert, tusen takk! Fint med tips om hvilke sider man skal ta med en klype salt, samt at man skal være på vakt for dodgy husverter. :fear:

CV til hunden min hadde jeg aldri kommet på selv, men når jeg tenker meg om så er det selvfølgelig veldig greit for utleier å vite litt om både hund og eier. Takk! :thumbsup:

Jepp, har blitt fortalt at det er fint å gå tur i området. Fokuserer på det positive. :P

Har du fått et inntrykk av treningsmiljøer i England (veldig generelt spm), mengde hundeklubber osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke noe problem med å finne noe sted å bo med hund i Oxford, men var villig til å betale litt ekstra da. Om du betaler ekstra depositum for hund, sørg for all del å få det skriftlig og kvittering! (vi tapte de pengene, men greit nok, verdt det)

Til den prisen du nevner bør det gå greit å finne en liten leilighet eller hybel ihvertfall, jeg tror vi betalte 800 i mnd for et rekkehus med fire rom og bakgård.

Jeg mener vi fant bolig gjennom Gumtree, men som nevnt er det greit å sjekke at stedet du vil leie er reelt. Du vil nok uansett gå på visning og ikke leie noe usett.

Det er herlig å bo med hund i England. De er en del hundeklubber og sånt, men praktisk å ha bil (som i Norge...). Om du skal være en stund i England vil jeg uansett anbefale å kjøpe en billig bil for å komme seg rundt, det er utrolig praktisk og greit. Vi betalte rundt £1500 for en helt ok bil og solgte den for halve prisen etter et år.

Variasjonen på klubbene er kanskje større enn i Norge, og det er en del stygg trening ute og går. Vi besøkte en hundeklubb der det var mye røsking i helstrup, og jeg fikk også høre mye negativt om dem da jeg endelig fant en klikkertrener. Du har APDT, Assosiation of positive pet dog trainers (http://england.err.no, bloggen er bare for det siste halvåret foreløpig, resten burde komme opp igjen i morgen (fra september 2009).

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Simira!

Deilig å høre! :) Jeg er fast bestemt på å ha ham med meg, så å betale noe mer i leie er helt greit så lenge det er lov med hund.

Ja, planlegger å reise bort i løpet av sommeren for å gå på visninger, må bare finne noen aktulle visninger først...

Så bra. Jeg har forstått det slik at engelskmenn generelt har en litt mer avslappet og "åpen" holdning til hunder, stemer det overens med ditt inntrykk?

Det hadde nok absolutt vært praktisk med bil, vet bare ikke om jeg er tøff nok til å kjøre på "feil side" av veien. :P

Hm, ja, man må vel alltid belage seg på individuelle forskjeller både mellom de forskjellige klubbene og innad i enkeltklubber. Men utrolig kult at APDT finnes! Det er jo et fint utganskpunkt også blir det vel bare å snuse rundt til vi finner en klubb vi trives i.

Skal hive meg rundt og lese bloggen med én gang. :)

Tusen takk, du skal se det kommer ramlende inn noe etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelskmenns holdning til hunder er omtrent som nordmenns, vil jeg tro. Altså veldig varierende, også blant hundefolk. Arbeidsgiveren min ble litt sånn "skal du virkelig ha en slik hund!?" da vi bestilte ridgeback. Det er litt på lik linje med staff og andre "kamphunder" der borte. Jeg tror ikke du slipper helt unna med en schæfer heller. Men hunder er velkommen på puber og b&bs, det er (stort sett) ikke båndtvang, og parkvankerene er de samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar teserere!

Mhm, hadde vel egentlig regnet med at det ville bli vanskelig(ere) å finne et sted å bo med hund ja. Jeg har et lite håp om å ikke måtte betale mer enn 500 (maks 550) pund i måneden, men får se hva jeg finner til den prisen...

Hvordan har du ordnet deg med hunden din frem til du finner et hundevennlig sted å bo? :)

Supert, tusen takk! Fint med tips om hvilke sider man skal ta med en klype salt, samt at man skal være på vakt for dodgy husverter. :fear:

CV til hunden min hadde jeg aldri kommet på selv, men når jeg tenker meg om så er det selvfølgelig veldig greit for utleier å vite litt om både hund og eier. Takk! :thumbsup:

Jepp, har blitt fortalt at det er fint å gå tur i området. Fokuserer på det positive. :P

Har du fått et inntrykk av treningsmiljøer i England (veldig generelt spm), mengde hundeklubber osv?

Vel, jeg bor jo med hunden nå da, men har ikke funnet noe nytt sted enda. Har 2 mnd sommerferie, og er usikker på om jeg skal tilbake til høsten, og isåfall om det blir london eller wales. Men jeg har lett lenge her i london, og fått mange avslag med en gang jeg nevner hund.

Trening jah, hvilken gren tenker du på? Det er ganske annerledes enn her, ikke klubber på samme måte som hjemme med egentrening osv. Mye av problemet er plassmangel for lagring av utstyr osv, så det er oftere kurs. Jeg har funnet en agilityklubb, men ikke LPklubb over nybegynnernivå. Mange av klubbene har dessuten opp til 4 års venteliste!

Vi hadde ikke noe problem med å finne noe sted å bo med hund i Oxford, men var villig til å betale litt ekstra da. Om du betaler ekstra depositum for hund, sørg for all del å få det skriftlig og kvittering! (vi tapte de pengene, men greit nok, verdt det)

Til den prisen du nevner bør det gå greit å finne en liten leilighet eller hybel ihvertfall, jeg tror vi betalte 800 i mnd for et rekkehus med fire rom og bakgård.

Jeg mener vi fant bolig gjennom Gumtree, men som nevnt er det greit å sjekke at stedet du vil leie er reelt. Du vil nok uansett gå på visning og ikke leie noe usett.

Det er herlig å bo med hund i England. De er en del hundeklubber og sånt, men praktisk å ha bil (som i Norge...). Om du skal være en stund i England vil jeg uansett anbefale å kjøpe en billig bil for å komme seg rundt, det er utrolig praktisk og greit. Vi betalte rundt £1500 for en helt ok bil og solgte den for halve prisen etter et år.

Variasjonen på klubbene er kanskje større enn i Norge, og det er en del stygg trening ute og går. Vi besøkte en hundeklubb der det var mye røsking i helstrup, og jeg fikk også høre mye negativt om dem da jeg endelig fant en klikkertrener. Du har APDT, Assosiation of positive pet dog trainers (http://england.err.no, bloggen er bare for det siste halvåret foreløpig, resten burde komme opp igjen i morgen (fra september 2009).

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på. :)

Nå er det ganske stor forskjell på £600 og £800 i mnd og hva man får for det. Det er også stor forskjell på å være 2 kontra 1. Det er veldig lite ålreite hybler å finne under 600, stort sett må man belage seg på å dele da, eller bo i ræva forhold. For husstandarden her borte, er en helt annen verden!

Engelskmenns holdning til hunder er omtrent som nordmenns, vil jeg tro. Altså veldig varierende, også blant hundefolk. Arbeidsgiveren min ble litt sånn "skal du virkelig ha en slik hund!?" da vi bestilte ridgeback. Det er litt på lik linje med staff og andre "kamphunder" der borte. Jeg tror ikke du slipper helt unna med en schæfer heller. Men hunder er velkommen på puber og b&bs, det er (stort sett) ikke båndtvang, og parkvankerene er de samme.

Atte, hæ?? Som staffeeier opplever jeg en helt annen verden her borte! "Alle" elsker Aïda, og vil hilse. Folk med miniatyrhunder ser ikke på meg en gang når vi kommer gående, og at hunden deres er løs er de ikke redd for. Staffen er londons mest populære rase, og det er langt ifra bare "sånne folk" som eier de, de er faktisk overraskende mange eldre eiere.

Jeg opplever UK som mye mer hundevennlig enn hjemme. Hunden kan gå løs nesten over alt, det er hundesøplekasser overalt, det største problemet er egentlig husjakt. Jeg syns det er en god beskrivning at britene er mer avslappet Aronparon, de er litt mer sånn: hunder er hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte, hæ?? Som staffeeier opplever jeg en helt annen verden her borte! "Alle" elsker Aïda, og vil hilse. Folk med miniatyrhunder ser ikke på meg en gang når vi kommer gående, og at hunden deres er løs er de ikke redd for. Staffen er londons mest populære rase, og det er langt ifra bare "sånne folk" som eier de, de er faktisk overraskende mange eldre eiere.

Jeg opplever UK som mye mer hundevennlig enn hjemme. Hunden kan gå løs nesten over alt, det er hundesøplekasser overalt, det største problemet er egentlig husjakt. Jeg syns det er en god beskrivning at britene er mer avslappet Aronparon, de er litt mer sånn: hunder er hunder :)

Du bor i London. ;)

Det er veldig stor forskjell på folk i forhold til hvor man bor. Vi bodde i en relativt ok "forstad" til Oxford, som er en universitetsby og det bor mye middelklasse og oppover der. Min arbeidsgiver var fornemme folk av gamle penger (jeg jobbet på en herregård).

Du finner også folk som misliker, er redd for eller hater hunder i England også. Og som ikke vil leie ut til folk med hund. ;)

Men jevnt over har hunder og eiere mye mer frihet og er velkomne flere steder, som jeg også nevnte. Ellers hadde jeg ikke giddet å ta med to hunder på bilferie dit... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, ok, så det å møtes eksempelvis 1-3 ganger i uka for å "egentrene" spor/lydigheh/agility i grupper er ikke vanlig i lokale hundeklubber? Hvordan jobber folk videre med det de lærer på kurs da?:/ Forventer egentlig ikke at dere har svaret, lurer bare på hvordan JEG skal klare meg.:P Nå tror jeg at jeg har funnet 2-3 stykker å leie med som ikke har noe imot hund, så da stiller vi jo i en litt annen prisklasse, håper det kanskje hjelper.:)

Håper folk er positivt innstilt til hund, og regner uansett med at det ikke blir "verre" enn her hjemme ( les: folk går i bue utenom etc). Vi får se.:)

Har dere flydd mye med hundene deres frem og tilbake Norge-UK?

Igjen, takk for svar.:)

(skriver fra tlf dersom svaret er litt på halv åtte...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i agility ihvertfall, nå har jeg enda ikke funnet lp miljø, men kan jo hende dersom man kjenner noen osv. Mye av problemet i London er som sagt områder :) Altså mangel på. For min del så trener jeg alene, dessverre. Hvis jeg fortsatt er her til høsten møtes jeg gjerne for litt trening og tur :) Så bra at du har funnet romkammerater!

Personlig kjører jeg bil, for det er mye billigere. Det er svinedyrt å fly hun til UK pga regelverket, du må sende den som cargo. Det går på både vekt og størrelse. Men en voksen staff må man regne med ca 5000 kr hver vei. Mens det koster meg ca 2-3000 og kjøre bil, inkludert ferge og drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig koselig å trene sammen Teserere. :) Hvis det ikke finnes et miljø for øyeblikket så kan man vel drømme om å skape et?:P

Takk! Det ser iallefall slik ut. Krysser fingrene.

Hm, absolutt noe å tenke på. Bruker du bilen ellers også, eller lar du den stå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teserere: Så at du hadde svart på en lignende tråd ang det å studere i utlandet med hund, hvor du skrev at hunden din er hjemme alene ca 8t/dag. Mitt inntrykk av universitetsstudier i UK er at man selvfølgelig må lese mye, men at man har få forelesninger i uken og at mye bygger på "egenstudie/lesing" som kan gjøres hjemme. Stemmer det? Takk igjen!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig koselig å trene sammen Teserere. :) Hvis det ikke finnes et miljø for øyeblikket så kan man vel drømme om å skape et? :P

Takk! Det ser iallefall slik ut. Krysser fingrene.

Hm, absolutt noe å tenke på. Bruker du bilen ellers også, eller lar du den stå?

Jeg bruker bilen mye :P Kjører til jobb hver dag, både billigere og raskere enn kollektivt! Hvertfall sånn jeg bor/jobber akkurat nå. Så biler jeg til agilitytrening eller hvis jeg vil gå tur i en av de større parkene. Jeg har hatt bil i 8 år, luksus som student, men klarer meg ikke uten :P

Teserere: Så at du hadde svart på en lignende tråd ang det å studere i utlandet med hund, hvor du skrev at hunden din er hjemme alene ca 8t/dag. Mitt inntrykk av universitetsstudier i UK er at man selvfølgelig må lese mye, men at man har få forelesninger i uken og at mye bygger på "egenstudie/lesing" som kan gjøres hjemme. Stemmer det? Takk igjen! ;)

Det er nok ikke noe fasitsvar på det, det kommer helt an på hvilket studie man velger. I første semester hadde vi 3 obligatoriske oppmøtedager i uken, med undervisning fra 0930-1600. Andre semester har jeg vært i utplassering og jobbet 40 timers uker. Samme blir tredje semester, og fjerde semester er det tilbake på forelesninger 4 dager i uken x 7 timer... Vi har ingen valgfrie forelesninger, alt er obligatorisk på mitt studie ihvertfall! Tøft studie jah, bae 3 år til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hvordan har det gått?

Jeg skal nemlig mest sannsynlig gjennom samme prosess til høsten om ett år, hadde vært gøy å høre om dine erfaringer så langt :)

Hei! Beklager, så ikke at du hadde skrevet noe her før nå.

Jeg brukte lang tid på å avgjøre om jeg skulle kjøre bil+båt eller om jeg skulle ta fly. Endte til slutt opp med å velge fly fordi det ville være raskeste (dog dyreste...) måte å reise på. Men etter å ha kjøpt det største flyburet jeg klarte å oppdrive (89cm høyde) og dratt ut på flyplassen for å få det godkjent, fikk jeg beskjed om at buret var for lite/lavt... Dersom jeg fremdeles ville fly med ham, måtte jeg skaffe et større flybur (evt lage selv) og fly med British Airways fra Oslo fordi Cargo-flyene som flyr fra Sola ikke tar større bur enn 89 cm.

Så da har jeg endt opp med bil+båt. Reiseruten er: båt fra Stvg - Hirtshals, kjøre til Esbjerg, båt fra Esbjerg til Harwich, og så kjøre til der jeg skal bo i England. :) Eneste ulempen med reiseruten (foreløpig) er at det tar lang tid.

Skal du studere i England du også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Beklager, så ikke at du hadde skrevet noe her før nå.

Jeg brukte lang tid på å avgjøre om jeg skulle kjøre bil+båt eller om jeg skulle ta fly. Endte til slutt opp med å velge fly fordi det ville være raskeste (dog dyreste...) måte å reise på. Men etter å ha kjøpt det største flyburet jeg klarte å oppdrive (89cm høyde) og dratt ut på flyplassen for å få det godkjent, fikk jeg beskjed om at buret var for lite/lavt... Dersom jeg fremdeles ville fly med ham, måtte jeg skaffe et større flybur (evt lage selv) og fly med British Airways fra Oslo fordi Cargo-flyene som flyr fra Sola ikke tar større bur enn 89 cm.

Så da har jeg endt opp med bil+båt. Reiseruten er: båt fra Stvg - Hirtshals, kjøre til Esbjerg, båt fra Esbjerg til Harwich, og så kjøre til der jeg skal bo i England. :) Eneste ulempen med reiseruten (foreløpig) er at det tar lang tid.

Skal du studere i England du også? :)

Ja, jeg planlegger å ta master der om ett år:) Men jeg kommer nok til å kjøre bil, tror ikke en flytur i lasterommet hadde blitt tatt godt imot hos min, hun er rimelig nervøs av natur.

Men tenkte mer på hvordan det har gått å finne sted å bo? Bor du alene, hva betaler du, og var det vanskelig å finne en utleier som godtok hund?

Og kjenner du noen der borte som kan passe hunden din ved behov, eller blitt kjent med noen? Man blir jo temmelig alene plutselig når man reiser til et annet land:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...