Gå til innhold
Hundesonen.no

Politi skyter hunder...


Ithildin
 Share

Recommended Posts

  • Svar 324
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kanskje noen kan starte ei FB-gruppe for oss som er drita lei av at idiotiske hundeeiere som ikke er seg sitt ansvar bevisst, ødelegger stadig mer for oss som faktisk ER ansvarsfulle... .

Jeg visste jeg ikke burde lest svarene... Jepp, OVERORDNEDE forventet åpenbart at bikkjene var skutt så man slapp byråkrati. Det sa han så og si rett ut. Underordnede ble såpass usikker på egen døm

Apropos lov mot å være dum... Tittet innom fb siden nå, og fant en fantastisk beskrivelse av hva en vokterhund er, her er et utdrag: " En vokterhund går rundt på geviret sitt (gården) og markerer.

Posted Images

Utrolig trist, stakkars hunder :no:

Jeg synes det er litt rart at politiet sammen med viltnemda ikke klarte å fange inn hundene mens de var slitne (ja, jeg forstår at de hadde blitt sett aggressive, men er det ikke bedre om erfarne fagfolk fanger inn dyrene istedet for å risikere nettopp det som skjedde: at hundene gikk videre og dermed satte andre mennesker i fare?). Virker også rart at politiet, med bevæpningstillatelse og tydeligvis også med loven på sin side til å avlive dyr (om man skal anta at politiet ikke brøt loven), traff dyrene på så feil steder som f.eks. frambeinet.. Jeg tenker sånn at da har de enten ikke vært gode nok til å skyte, eller de har skutt med uegna våpen. Ingen av disse burde være tilfellet om det skal være sånn at politiet får avlive dyr i felten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viltnemda var på stedet, men politiet skøyt med håndvåpen? Har ikke nemda med seg egnet våpen rundt?

Jeg synes viltnemda burde hatt med seg både våpen egnet avliving og bedøvelsespil m/egna våpen, så politiet ikke har grunn til å skyte dyr i det hele tatt når "fagfolk" er på stedet.

Edit: Det står jo ikke at nemda ikke hadde det med seg, men bare sånn utifra hvordan politiet handlet.

Endret av L.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viltnemda var på stedet, men politiet skøyt med håndvåpen? Har ikke nemda med seg egnet våpen rundt?

MP5 er vel utvikla for å drepe mennesker da, det er jo ikke så grovkalibret akkurat men... Synes hele saken virker litt rar jeg? Lurer litt på om hele sannheten kommer frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes viltnemda burde hatt med seg både våpen egnet avliving og bedøvelsespil m/egna våpen, så politiet ikke har grunn til å skyte dyr i det hele tatt når "fagfolk" er på stedet.

Edit: Det står jo ikke at nemda ikke hadde det med seg, men bare sånn utifra hvordan politiet handlet.

Det er bare veterinærer som har tillatelse til å skyte dyr med bedøvelsespil - og det er vel heller ikke bare å utstyre en veterinær med gevær og bedøvelsespil - de skal jo også vite hvordan det benyttes.

Jeg synes saken stinker jeg - fra begge sider. Hundeeier er helt klart den ansvarlige her med tanke på at man skal sikre hundene sine slik at de ikke får mulighet til å stikke på sauejakt - eller annen jakt for den del. Jeg synes dog også det er en merkelig handlingsmåte av politiet. Nå er det ikke så lett å treffe et bytte som er i bevegelse (det synes som om enkelte mennesker tror det bare er å trekke av og treffe der man skal når man skal skyte dyr - så enkelt er det ikke), så at de har truffet feil flere ganger kan sikkert forklares, men likefullt er vel ikke politiets håndvåpen egnet til å avlive dyr på den måten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare veterinærer som har tillatelse til å skyte dyr med bedøvelsespil - og det er vel heller ikke bare å utstyre en veterinær med gevær og bedøvelsespil - de skal jo også vite hvordan det benyttes.

Regna nesten med at viltnemda blant annet inneholdt veterinærer, altså om noen veterinær i Norge skal trenge å være trent til å bruke bedøvelsespil så burde de jo være å finne i (blant annet) viltnemda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg kjenner litt til saken fra andre steder enn media, og kan vel si at dette ikke er første gangen disse hundene har vist aggressiv adferd. Balders bror har også vist samme gemytt.

Og jeg føler det blir syting fra eier når han lager så mye styr når det er han selv som er skyld i at hundene var løse (brøt båndtvangen), jaget/skadet sau (avlivningsgrunn bare det) OG angrep mennesker. Tidligere hendelser tatt i betraktning så er det kanskje greit at disse hundene ikke får ferdes fritt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hadde hundeeiere vært mer ansvarlige, så hadde man sluppet nok en slik tragisk hendelse.

Dette er selvfølgelig et viktig og godt poeng - men .... helt ærlig, det stinker fullstendig overkill (bokstavelig talt) fra politiets side..!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner litt til saken fra andre steder enn media, og kan vel si at dette ikke er første gangen disse hundene har vist aggressiv adferd. Balders bror har også vist samme gemytt.

Og jeg føler det blir syting fra eier når han lager så mye styr når det er han selv som er skyld i at hundene var løse (brøt båndtvangen), jaget/skadet sau (avlivningsgrunn bare det) OG angrep mennesker. Tidligere hendelser tatt i betraktning så er det kanskje greit at disse hundene ikke får ferdes fritt lenger.

Uansett hvor flat ei pannekake er så vil den alltid ha to sider og for å være enda dypere så finnes det alltid tre sanneheter: min, din og det som faktisk hendte...

Hele saken virker og høres absurd ut men her er det nok mer i/bak saken som journalisten ikke har klart å formidle.

Og nei, her nede plaffes det ikke ned løsbikkjer i hytt og pine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Da politiet kom lå hundene i skogfeltet og var tydelig slitne. Men samtidig som politiet kontaktet eier, begynte de å bevege på seg, og i neste øyeblikk gikk de nærmest til angrep. Da så ikke politiet noen annen løsning enn å avlive hundene i nødverge. Dessverre, sier han."

Flere enn meg som stusser på denne setningen? (Kopiert fra vg.no)

Det at en hund nærmest angriper er jo langt ifra det samme som at den gjør det.

Hele saken er bare trist..

Edit: Rar font..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna nesten med at viltnemda blant annet inneholdt veterinærer, altså om noen veterinær i Norge skal trenge å være trent til å bruke bedøvelsespil så burde de jo være å finne i (blant annet) viltnemda.

Om det er veterinær som sitter i viltnemda er nok det mer en tilfeldighet enn en regel. Det er ingen regler for hvordan en viltnemd er sammensatt.

Jeg kjenner litt til saken fra andre steder enn media, og kan vel si at dette ikke er første gangen disse hundene har vist aggressiv adferd. Balders bror har også vist samme gemytt.

Det var muligens ingen tilfeldighet at jeg møtte på en person med grande med munnkurv der i vinter da, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren har startet innsamling på Facebook nå, for å få penger til obduksjon.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Mulig jeg er sen i oppfattelsen, men hva er det han forventer å få av en obuksjon? Han vet jo allerede at hundene er skutt, og med hva slags type våpen? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er sen i oppfattelsen, men hva er det han forventer å få av en obuksjon? Han vet jo allerede at hundene er skutt, og med hva slags type våpen?  :icon_confused:

Jeg tror kanskje han vil bevise at hundene er skutt med flere skudd og kanskje anmelde politiet? I mine øyne er dere bortkastede penger, og skjønner ikke de som betaler inn. Man vet hundene er skutt og hva de er skutt med og hvor mange skudd som har truffet.

Så, nei, jeg skjønner ikke helt selv jeg. Bare så det og så der var mange som betalte inn.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er sen i oppfattelsen, men hva er det han forventer å få av en obuksjon? Han vet jo allerede at hundene er skutt, og med hva slags type våpen? :icon_confused:

Kan samtidig også utelukke en del tilstander som kan forklare plutselig endret atferd hos en av hundene? Hundeeieren kan også få svar på hvordan hundene døde. Hvis de ble påført skudd som resulterte i momentant død, så må det være fint å få den uttalelsen fra en fagperson... og så videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper eier lyver ang. at hundene aldri hadde vært aggressive. Jeg håper de var aggressive og truet politiet på ektefølt, faktafaen like-før-bitt måte.

For tanken på at jeg en uheldig dag glipper bikkja mi (som skal være i bånd 24/7 og er det, men fly skal også aldri krasje- men det skjer en sjelden gang...) og hun garantert løper etter både katter, unger og folk og da blir oppfattet som en stor, svart "aggressiv" hund og blir skutt.... Det er ****** at man ikke kan være uheldig. Bikkja mi er påtrengende sosial og elsker alt som går på to eller fire bein. Men hun tilnærmer seg folk meg pesende prustende åpen munn, full gallopp og galskap i øynene, for ikke-hundefolk oppfattes det som skremmende.

At bikkja mi kan skytes fordi politiet føler seg trua, og hun egentlig bare vil kløs på rompa...Håper disse to grandene var aggressive. Virkelig. For hvis de ikke var det er det forjævlig trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel sjeldent tabloidartiklene de beste til å få vite sannheten på noe som helst. Og man får ofte bare vite en side av en sak. Men uansett så er vel ikke bedøvelsesgevær basert på å bruke på hunder? Jeg mener det har vært oppe flere ganger før, og de som kan det har vel bekreftet at de er for kraftige og vil skade hundene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...