Gå til innhold
Hundesonen.no

Korsbånd, metoder og pris


Recommended Posts

En venn av meg har en hund som har et korsbånd i en bakfot som nesten er avrevet. Han har fått pris på operasjon her oppe på 30 000,-. Dessverre så er hunden ikke forsikret grunnet en misforståelse mellom han og forsikringsselskapet. Jeg har hørt det finnes et par ulike metoder for operasjon? Er den ene rimeligere enn den andre? Evt er det noen her som har sett det billigere andre steder?

Og hvordan er det, blir de fleste helt bra etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så koster en TTA på klinikken hvor jeg jobber ca 15000,-. Alle hundene vi har hatt har blitt bra etter denne operasjonen, og vi har en del henvisningspasienter fra flere klinikker rundt i distriktet, samt en god del fra Sverige. Anbefaler vennen din å kikke litt rundt og høre på pris flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyr gjennomgikk TPLO og ble helt bra, operasjonen kosta i overkant av 30.000. TTA har vel kanskje tatt over for TPLO nå? Jeg ville neppe gått for kunstig ligament ihvertfall (om det fortsatt er noen som gjør det?), spesielt ikke på en hund med litt størrelse - billigere, ja - men mye dårligere prognose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en stor hund så vil de fleste anbefalt TPLO.

Selvom det er dyrere så vil den slippe reoperasjoner, som det ofte blir med TTA når det blir gjort på store hunder.

Har selv rehabilitert et par store hunder som fikk TTA, men det gikk fort opp igjen og de ble operert med TPLO i etterkant.

Da er det bedre å gjøre TPLO først, selvom det er dyrere, da slipper kanskje hunden en reoperasjon.

Man må tenke på hunden som skal igjennom operasjonen, de vet ikke hva som skjer og en rehabilitering er ofte slitsomt for den, så jeg ville gjort ALT for at hunden min kun fikk en operasjon, hadde ikke giddet å gamble på det ;)

Prisen på TPLO regner jeg med ligger på ca 30.000kr hos de fleste, velg heller en kirurg dere stoler på enn å spare et par tusen lapper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en stor hund så vil de fleste anbefalt TPLO.

Selvom det er dyrere så vil den slippe reoperasjoner, som det ofte blir med TTA når det blir gjort på store hunder.

Har selv rehabilitert et par store hunder som fikk TTA, men det gikk fort opp igjen og de ble operert med TPLO i etterkant.

Da er det bedre å gjøre TPLO først, selvom det er dyrere, da slipper kanskje hunden en reoperasjon.

Man må tenke på hunden som skal igjennom operasjonen, de vet ikke hva som skjer og en rehabilitering er ofte slitsomt for den, så jeg ville gjort ALT for at hunden min kun fikk en operasjon, hadde ikke giddet å gamble på det ;)

Prisen på TPLO regner jeg med ligger på ca 30.000kr hos de fleste, velg heller en kirurg dere stoler på enn å spare et par tusen lapper ;)

Er du sikker på at det var TTA? Leser mye bra om TTA, bla her: http://www.aarhusdyrehospital.dk/Default.aspx?ID=54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er en stor hund så vil de fleste anbefalt TPLO.

Selvom det er dyrere så vil den slippe reoperasjoner, som det ofte blir med TTA når det blir gjort på store hunder.

Har selv rehabilitert et par store hunder som fikk TTA, men det gikk fort opp igjen og de ble operert med TPLO i etterkant.

Da er det bedre å gjøre TPLO først, selvom det er dyrere, da slipper kanskje hunden en reoperasjon.

Man må tenke på hunden som skal igjennom operasjonen, de vet ikke hva som skjer og en rehabilitering er ofte slitsomt for den, så jeg ville gjort ALT for at hunden min kun fikk en operasjon, hadde ikke giddet å gamble på det ;)

Prisen på TPLO regner jeg med ligger på ca 30.000kr hos de fleste, velg heller en kirurg dere stoler på enn å spare et par tusen lapper ;)

Hva mener du med at "det gikk fort opp igjen"? TTA er ikke noe som kan gå opp liksom :P TTA flytter jo bare belastningen på foten fra korsbåndet til kne-sena eller hva det nå heter. Når beinbruddet er leget er det ingen ting som kan gå opp, kun forkalkninger og betennelsesreaksjoner... Hunden min hadde et stabilt kneledd allerede 6 uker etter operasjonen, og hvis noe skal gå galt i kneet nå (utover forkalkninger) må hun fysisk brekke beinet. Eller rive av den knesena som ligger ytterst, men den er pinade meg svær.

tta-very-good1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp operert en dobermann, fikk anbefalt TTA. Kostet vel 26000 kr. kan ikke si så mye om resultate enda, siden det bare er 5 uker siden. men hun har ikke vondt, å har nesten ikke had vondt etter operasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...