Gå til innhold
Hundesonen.no

Blør fra tissen


Recommended Posts

Prostata som var problemet, eller trolig i hvert fall. Han har noen cyster foran urinblæren som ser ut til å "høre til" prostata. Så da prøver vi prostata medisiner i 7 dager som skal ha effekt i noen måneder slik jeg forsto det + smertestillende noen dager, og så fikk han en sprøyte med noe betennelsesdempende også. 

Så kan det hende kastrering blir tatt opp til vurdering når vi ser effektene av medisinene. Mest sannsynlig kjemisk mtp hvordan det gikk sist han var dopet, kan jo hende de tør å gjennomføre en kirurgisk også altså, men det får jeg diskutere med dem når det blir aktuelt. 

Er jo noen her som har brukt/bruker kjemisk, hvor mye koster det ca for en mellomstor hund og hvor lenge varer det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk kastrering varer enten 6 mnd eller 12 mnd sånn i utgangspunktet. Hos oss har det vart ca 50% lengre, og effekten har slått inn veldig sent (sist tok det tre mnd!).

Etter to chipper begynte Kovu å blø igjen, men det gikk over, og nå er han relativt "normal". Har ikke blødd på en mnd, så håper vi er kvitt hva det nå var. Det mistenkes at det er i de verste løpetidsperiodene, men et par uker et par ganger i året skal vi takle det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner ikke jeg med å merke noe særlig forskjell i oppførsel på min, men er det andre ting enn redusert interesse for løpetisper og eventuelle andre gemyttlige ting man kan se etter for å se om chipen har effekt eller ei lenger?
Synes å ha hørt noe om baller som krymper og slikt når de er chippet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det ganske tydelig med begge to. Begge fikk vesentlig krympede testikler og kraftig forsterket matlyst. Kovu, som ikke nødvendigvis spiste hver dag og ikke var interessert i godbiter, ble matfokusert på linje med en middels labrador. Han stjal mat fra bordet og tok alt som ellers var tilgjengelig. Han ble også mindre snusete.

Odin var ganske ekstrem på det tidspunktet, null kontakt med meg, og utagering på andre hunder på 50 meters avstand. Mye stress og hang i båndet på tur. Det gikk plutselig opp for meg at chipen virket den dagen jeg gikk tur og han stort sett gikk i slakt bånd mesteparten av turen... Han merker jeg ellers ikke veldig forskjell på, men det er vanskelig å si ettersom jeg hadde lite erfaring og vi hadde et stort aggresjonsproblem da han ble chippet. Den ble jo bedre, da. Begge ble jo forøvrig mye mer trenbare pga matlysten.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå var min 8 år gammel da han fikk chip, så gemyttmessig var han nok ganske satt (det var heller ikke pga adferdsvansker han ble chipet). Han har ikke forandret seg veldig mye, men han har blitt mer matfokusert, fått litt dårligere pels, rolig var han fra før, der er det ingen stor endring, han bryr seg litt mindre om å være sjef i hundeflokken og selvfølgelig har testiklene hans blitt bittesmå. Han har også blitt litt mindre trygg på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aj, mer matlyst trenger jeg IKKE. :lol: Jaja, får vurdere å gi noe med større volum ifht næring om han blir ille. Leiter nok etter mat som det er. :P 

EDIT: Ja min er jo 9, så regner heller ikke med store endringene på ham. Eneste jeg ser for meg er eventuelt matforsvar kan blusse litt opp om han blir enda mer matvrak. (Kun forsvar ifht andre dyr og kun spesifikke dyr i flokken, og kun om de er omtrent oppi maten hans mens han spiser. Og kun med lyd)
Ellers har han jo et fantastisk språk og er utrolig trygg og sosial. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...