Gå til innhold
Hundesonen.no

Canis konkurs


Stine
 Share

Recommended Posts

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå vet vi hvem vi kan skylde konkursen på.

Sånn kan det vel også gå når en ofte er grinete til kundene sine, roter med leveranser og nekter å forstå hva kundeservice er...

Vi får satse på et heidundrande relanseringssalg da - de må jo rett opp intrykket igjen.

Jeg har bestilt noe av dem som var på salg. Da jeg fikk ordrebekreftelsen var alt i orden. Så fikk jeg fakturasammendrag som plutselig ikke inneholdt alle tingene jeg hadde bestilt. Jeg sendte en mail og spurte hvorfor, og fikk til svar at de hadde noe tull i systemet som viste at de hadde flere på lager, men at de dessverre bare hadde to stk av et dekken jeg skulle ha tre av. Men de hadde sendt de to de hadde... Jeg ville jo ha tre like, og det var jo derfor jeg bestilte der forklarte jeg, og dessuten hadde jeg avbestilt hoe en annen leverandør straks bestillingen gikk gjennom og jeg fikk ordrebekreftelse, pga salgsprisen til Canis. Enden på visa ble at de tilbydde meg tre like av et annet merke til nedsatt pris, noe jeg takket ja til. I dag spurte jeg om de hadde sendt den nye pakken og fikk dette svaret:

From: kundeservice@canis.no
Subject: Autosvar

På grunn av omorganisering i Canis vil ikke henvendelser til
kundeservice@canis.no eller butikksjef@canis.no bli besvart for
øyeblikket.

For informasjon om kurs hos Canis Hundeskole, ta kontakt med din nærmeste
Canis-avdeling. Se kursplanen på http://www.canis.no

Mvh
Canis

Jadda, Seriøst det, Canis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Er de økonomisk ute å kjøre tjener de på å slå seg konkurs ja. Det er vanskelig å få penger ut av en bedrift som er konkurs feks.

Det er ikke uvanlig praksis. Det er utrolig mange bedrifter som slår seg selv konkurs både en og flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at hele greia starter opp igjen. Det er ikke uvanlig at firmaer går "konkurs". De må bare omstrukturere litt, kanskje endre litt på navnet på nettbutikken, kjøpe sitt eget konkursbo så er de oppe å går igjen.

Ja det tror jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstad Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har Johs Lunde drevet med det der?

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da slipper de å sende ut varer til folk som har betalt med vanlig kort?

Ja, det kan du risikere. Ved ein konkurs må alle som har uteståande verdiar i firmaet leggje inn krav, og så skal dei resterande verdiane i firmaet fordelast mellom dei som har fremja krav i boet. Litt usikker på korleis det er med privatpersonar som har kjøpt varer hos eit firma som går konkurs før varen er sendt, men det er det kanskje andre som veit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjør de det? Tjener de på det økonomisk av noe slag?

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Jupp, dei kan snyte leverandører og andre for det dei skulder av pengar. Som Loke seier, det er slett ikkje uvanleg å slå seg "konkurs" på måndag, beklage djupt og rørande til alle som ikkje får pengane eller varene sine på tysdag, starte opp nytt firma på onsdag, selje heile restlageret frå gamle til nye firmaet for smulepris på torsdag og opne butikken att på fredag.

Sjølv jobbar eg i transporten, og vi konkurrerer mot masse firma som gjer slik som dette heile tida. Eit velkjend døme er jo Johs Lunde, som dei fleste, sjølv dei som ikkje har noko kjennskap til transport i det heile, kjenner til. Det finst enno masse Johs Lundefirma i drift, dei heiter berre andre ting, som Nortemp, Bergen Kran & Cargo og Nordan. Eit anna døme er Kårstad Transport i Sogn, som plutseleg skifta namn til Gamle Kårstø Transport. Veka etterpå gjekk dei konkurs, og starta eit nytt firma som heitte Kårstad Transport (som forøvrig gjekk konkurs to månader seinare).

Felles for alle som gjer dette, er at dei prøvar å rettferdiggjere det med hensyn til arbeidsplassar og samfunnet rundt. Faktum er at slik praksis ikkje gjer anna enn å skvise arbeidsplassar frå andre, seriøse firma. Lokalsamfunnet er heller ikkje tent med ustabile arbeidsplassar, og firma som slår seg konkurs for å snike seg unna rekningane.

Når Canis sender ut mailer som den Mollymor har fått ("omorganisering", liksom?), samtidig som dei står konkursført i Brønnøysundregisteret, tyder vel alt på at dei har akkurat same plan.

Vart visst ei lita novelle av dette, men sidan eg jobbar i ei bransje som slit med nettopp slikt som dette, blir eg mektig provosert når eg ser slikt!

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johs Lunde har jo livnært seg på denslags. Lundekonsernet var eit enormt paraplykonsern med masse firma som bytta på å gå kokurs og starte opp (veldig forenkla, sjølvsagt). Av dei tre transportfirma eg nemnte er to framleis i drift, med alle dei gamle Lundebilane, folka og kundane. Det er sjølvsagt andre som står registrert som eigar av selskapa, og om du spør dei, vil dei ikkje sjølv seie at dei er eit Lundefirma, men linken er veldig direkte.

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gjeldssanering" er vel et annet ord for denne type konkurser :aww:

Det du beskriver er vel ikke helt uvanlig i båtbransjen. Forskjellen er bare at produksjonen flyttes utenlands etter oppstart :rolleyes:

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Såpass ja - det var jeg overhode ikke klar over - vokst opp "vedsidenav" johs lunde "lager/parkering" (i mangel på bedre ord) på sola jeg, så det er liksom et veldig kjent navn for meg. Men har jo aldri satt meg inn i hva de driver med.

Johs Lunde er vel det verste sjellsordet du kan bruke i transportbransjen :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jadda, Seriøst det, Canis...

Det er faktisk helt etter boka det de gjør når de svarer sånn, alt går via bostyrer når det er tatt ut konkurs. Canis er konkurs hvilket betyr at alt av verdier tilfaller kreditorene, de ikke har ikke lov til å gjøre en dritt annet enn å se hva resultatet blir etter at bostyrer er ferdig med å rydde opp. :)

Dvs. nesten, de kunne sikkert ha opplyst om konkursen. Spiller vel liten rolle de får fortsatt ikke gjort en d-r-i-t-t.

Alle henvendelser om konkursen rettes til bostyrer Adv. Terje Aas.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Vår "kjære" nabo her i Os, det norskaste av det norske, er jo eit kjempedøme på det. Dei fleste her kjenner vel namnet Askeladden...

Også kan man jo nevne Windy, Nidelv, Viksund og Skilsø. Tøffe tider i båtbransjen også - ikke bare i hundebransjen (bare for å dra det tilbake til det tråden handler om :P )
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: ! Og jeg som tenker på "hjemme" hver gang jeg ser en sånn bil, noe som forøvrig begynner å bli skrekkelig lenge siden.

Såg faktisk ein god del Lundehengjarar her i mai. Dei fleste sto i grensekøen, med ukrainske nummerskilt :teehe: .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en pakke som venter på posten med de varene som var feil (ikke feil, men altså et dekken for lite) pluss andre varer jeg skulle ha. Hvis jeg henter den (for jeg vil jo heller ha to dekken enn ingen dekken), kan det da være jeg slipper å betale? Som regel betaler jeg alltid med mastercard eller visa, men denne gang bestilte jeg med faktura, fordi jeg hadde handlet så mye i mai og ville vente med å betale til juni. Eller tror dere de uansett sender ut regninger?

Konkursboet tar over kravet fra Canis, så de vil sannsynligvis drive inn regninger som ikke er betalt, for å ha mest mulig å betale kreditorene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...