Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valp hjemme alene?


lagartija
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg bare lurer på hvordan man gjør det når man jobber nesten 8 timer om dagen og har nylig fått en

valp. Jeg vurderer å få en Golden Retriever - har lest my om rasen. Jeg jobber i en barnehage, og bor alene. Det høres ikke bra ut å forlate valpen hjemme mens man er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegg ferie ut i fra valpeplaner slik at du har god tid hjemme med den lille, viktig å fremme trygghet og ha en mild og gradvis hjemme alene trening :)

Hentet selv en liten en i helga, og er ute i 5 ukers ferie før jeg må tilbake på jobb igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ferie som de sier over her, jeg henta hjem en valp forrige mandag og vi har alt nå starta med alene trening. Hehe, dvs hun blir igjen i stua mens jeg går på kjøkkenet og henter noe, hun er alene i gangen mens jeg er på do, jeg går etter posten mens hun er igjen inne, dusjer mens hun er alene. Vi har en god start, vi bruker goood tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ta den med å jobben:) Ha den i bur, lufte og la de barna som får lov av foreldrene gå tur i bånd innen for området:) Er så bra for alle parter, og så trener du hund hjemme alene når du er der. Du kan jo ha bur med på jobben og lære den ligge i bur:) Jeg plaserte min valp med min svoger som trente litt på buret, samt jeg gjorde det samma når jeg var hjemme. hadde flere økter i løpet av dagen. Ikke minst så innstalerte jeg skype på ipaden.. satte den opp og gikk ut, så fulgte jeg med valpen og såg hva som skjedde. i dag 4 mnd etter jeg henta valp, så kan jeg bare ta på jakka jeg bruker til jobb, så går ho fint i buret selv:) tar jeg jakka jeg bruker når jeg er ute med valpen, da blir ho helt i 100.. så de lærer fort hva som skal skje:) Og slik at det er sagt, jeg brukte skype, og ho la seg og sove, våkna og tygde på et bein jeg hadde der, så sov ho att.. no når vi er hjemme, så kan ho selv finne på å gå i buret og sove hele formiddagen, så jeg har ikke troa på at ho har vondt av buret. Om natta har jeg døra åpen hele tiden, og da legger ho seg også i buret. Har prøvd hundeseng, men da blir ho helt stressa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den med å jobben:) Ha den i bur, lufte og la de barna som får lov av foreldrene gå tur i bånd innen for området:) Er så bra for alle parter, og så trener du hund hjemme alene når du er der. Du kan jo ha bur med på jobben og lære den ligge i bur:) Jeg plaserte min valp med min svoger som trente litt på buret, samt jeg gjorde det samma når jeg var hjemme. hadde flere økter i løpet av dagen. Ikke minst så innstalerte jeg skype på ipaden.. satte den opp og gikk ut, så fulgte jeg med valpen og såg hva som skjedde. i dag 4 mnd etter jeg henta valp, så kan jeg bare ta på jakka jeg bruker til jobb, så går ho fint i buret selv:) tar jeg jakka jeg bruker når jeg er ute med valpen, da blir ho helt i 100.. så de lærer fort hva som skal skje:) Og slik at det er sagt, jeg brukte skype, og ho la seg og sove, våkna og tygde på et bein jeg hadde der, så sov ho att.. no når vi er hjemme, så kan ho selv finne på å gå i buret og sove hele formiddagen, så jeg har ikke troa på at ho har vondt av buret. Om natta har jeg døra åpen hele tiden, og da legger ho seg også i buret. Har prøvd hundeseng, men da blir ho helt stressa..

Det slår deg ikke at det er et varseltegn når valpen må stenges inne i bur for å roe seg?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er vanedyr, og så lenge de koser seg et sted om det er bur eller hundeseng, så ser jeg ikke problemet. Men siden du sier varselstegn, så fortell meg mere om det.. hva mener du? For jeg ser ikke noe med hunden jeg trenger bekymre meg for:)

Om hunden kun klarer å slappe av i bur så blir jo det fryktelig tungvindt om man skal ha med seg hunden noe sted. Det må være slitsomt for hunden selv også. Alle mine kan ligge i bur og slappe av der, da det er praktisk noen steder. Men slapper like godt av uten bur også, noe som er enda mer praktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er vanedyr, og så lenge de koser seg et sted om det er bur eller hundeseng, så ser jeg ikke problemet. Men siden du sier varselstegn, så fortell meg mere om det.. hva mener du? For jeg ser ikke noe med hunden jeg trenger bekymre meg for:)

Om en av mine hunder hadde trengt å gå i et bur for å kunne slappe av så hadde jeg sett det som et svakhetstegn hos hunden. En normalt sammenskrudd hund skal klare å slappe av bortimot hvor som helst og ikke behøve "tryggheten" med fire vegger og en dør. Om den trenger det så ser jeg inni hodet mitt en stresset hund.

Ja, hunder er vanedyr, og det er derfor dumt å gjøre den avhengig av et bur. Bur er en nødvendighet under transport osv, men bortsett fra det så er det en uvane man lærer hunden.

Edit: Du sier jo selv at hunden blir stresset når den ikke hadde buret - det ER et svakhetstegn jeg ville bekymret meg veldig for..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå er min hund 6 mnd, og jeg har da vært på besøk hos folk..Jeg bruker kun bur når vi legger oss på kvelden, og når jeg er på jobb. Planen min er jo at den skal kunne sove i en hundeseng, bare ikke i senga mi. Og buret kommer jeg til å bruke når jeg er på jobb, når jeg kjører bil. Ellers kan jeg si at de fleste jeg kjenner med hund har brukt bur 1 året av hundens liv, og så når valp blir mere voksen og roer seg, så har de gradvis slutta med dette... og det kommer nok jeg også til å gjøre:) valpen min er rolig når vi er i hus, og vet godt når vi skal ut og leke og ha det morro:) nei, jeg bekymrer meg ikke for psyken til hunden, for den viser ikke noe tegn til at den er annerledes en hva andre med valper er når de er i ungdomsfasen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er vanedyr, og så lenge de koser seg et sted om det er bur eller hundeseng, så ser jeg ikke problemet. Men siden du sier varselstegn, så fortell meg mere om det.. hva mener du? For jeg ser ikke noe med hunden jeg trenger bekymre meg for:)

Hvis min hund ikke hadde klart å slappe av uten bur hadde jeg helt klart blitt bekymra, i mitt hode er det er varseltegn på dårlig mentalitet, litt flåsete sagt, men jeg syns det er å påføre en hund sosial angst. Jeg vil ha en hund som kan roe seg hvor som helst og når som helst, om det er midt på et jorde eller i sofaen om kvelden, og uansett om det er fremmed eller kjent sted. Alt annet ville satt en stor brems på bruken av min hund.

Min hund har måttet lære seg det fra han var 8 uker gammel, har fokusert på ro og trygghet overalt. Noe som også innebærer at han takler bur når det er behov for det, feks i bilbur eller i lasterommet på flyet. Han har lagt seg ned og slumra i avgangshallen på Gardermoen liksom, eller når han er på jobb som besøkshund på sykehjemmet, liggende på føttene til en vi besøker. Jeg kunne aldri farta så mye med min hund som jeg har gjort om jeg måtte ha drasset med meg bur overalt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, er ikke mange timer så lenge hund på natta selv bestemmer om den vil gå i stua og legge seg, på gulvet.. bare ikke i senga mi:) i natt låg den i stolen sin i stua:) så bare for å si det, om folk snakker bur, så må ikke dere tro at de fleste har hundene sine i bur halve døgnet, for skulle nesten tro det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle man tro at de som ikke bruker bur var verdensmestere på hund:) Må huske på at det finnest annet en bur som gir hunder sosialangst, og så lenge en hundeeier lufter og går turer med hund, trener hund på det mentale osv, så får hund det bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, er ikke mange timer så lenge hund på natta selv bestemmer om den vil gå i stua og legge seg, på gulvet.. bare ikke i senga mi:) i natt låg den i stolen sin i stua:) så bare for å si det, om folk snakker bur, så må ikke dere tro at de fleste har hundene sine i bur halve døgnet, for skulle nesten tro det:)

Vel, you'd be surprised! Har snakket med flere som har bikkja i bur 16-18 timer i døgnet, det er jo helt normalt, bikkja må jo ha en hule å trekke seg tilbake i, for vi må jo lære hunden å slappe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig skulle man tro at de som ikke bruker bur var verdensmestere på hund:) Må huske på at det finnest annet en bur som gir hunder sosialangst, og så lenge en hundeeier lufter og går turer med hund, trener hund på det mentale osv, så får hund det bra:)

Men hunder som ikke slapper av uten bur kan jo umulig ha det bra mentalt, i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, er ikke mange timer så lenge hund på natta selv bestemmer om den vil gå i stua og legge seg, på gulvet.. bare ikke i senga mi:) i natt låg den i stolen sin i stua:) så bare for å si det, om folk snakker bur, så må ikke dere tro at de fleste har hundene sine i bur halve døgnet, for skulle nesten tro det:)

Sorry, det blir bare litt vanskelig å holde styr her. Først skriver du at hun ligger i bur om natta og når du er på jobb men så gjør hun ikke det likevel? For natt+jobb blir faktisk over halve døgnet det, og det er dessverre ganske mange som bruker bur på den måten. Gi valpen en sjanse tenker jeg - til å lære seg å takle å være alene uten buret.

Et bur gir ikke en hund sosial angst, men om en hund trenger buret for å klare å slappe av så er det ikke en mentalt sterk hund. Er du uenig i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir så mange diskusjoner omgjort til burdiskusjoner her inne...?

Det er åpenbart for de aller fleste (selv meg som er så ny her inne) hvilken holdning det generelt er til bur her inne, så ser ikke helt det store behovet for å trekke den debatten inn hver minste lille mulighet en har..

*Oppgitt nytt medlem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men har jeg sagt min hund ikke slapper av utenfor buret? Den slapper fint av den :) men jeg er fortsatt for at hund kan tilvennes bur, fordi det kan komme øyenblikk der plutselig hund MÅ være i bur, og hvor stressa blir hund da? hva med de som er med på utstilling, må ha hund til dyrlege, reise i bil... da bør hund være i bur som oftes, og da er det kjent for hunden. Jeg gjentar noe jeg skriver lenger oppe.. dere som er imot burbruk må diskutere dere grønne i ansiktet med meg, jeg har en snill gladvalp som er slik en val skal være:) ikke bjeffer den på folk, den er ute mye sammen med meg, og er akkurat slik en hund skal være :) trygg i alle situvasjoner:)

og så kan jeg si at nå har vi ferie i 8 uker, så da skal vi bare kose oss med trening og fjellturer:) tenk så heldige vi er:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir så mange diskusjoner omgjort til burdiskusjoner her inne...?

Det er åpenbart for de aller fleste (selv meg som er så ny her inne) hvilken holdning det generelt er til bur her inne, så ser ikke helt det store behovet for å trekke den debatten inn hver minste lille mulighet en har..

*Oppgitt nytt medlem*

Vi blir like oppgitte vi også, og det er vel ikke så rart at vi prøver å formidle dette når nye kommer inn og anbefaler bur?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, det blir bare litt vanskelig å holde styr her. Først skriver du at hun ligger i bur om natta og når du er på jobb men så gjør hun ikke det likevel? For natt+jobb blir faktisk over halve døgnet det, og det er dessverre ganske mange som bruker bur på den måten. Gi valpen en sjanse tenker jeg - til å lære seg å takle å være alene uten buret.

Et bur gir ikke en hund sosial angst, men om en hund trenger buret for å klare å slappe av så er det ikke en mentalt sterk hund. Er du uenig i det?

jo ho ligger i bur på natta, men har da skrive at døra er åpen, så ho har frihet til å gå ut av bur.. Ho legger seg selv i buret. jeg har hatt døra lukka, men jeg driver trene på ha døra åpen:) som jeg har sagt, målet mitt er at ho skal ligge i en egen seng, bare ikke i MI seng:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo ho ligger i bur på natta, men har da skrive at døra er åpen, så ho har frihet til å gå ut av bur.. Ho legger seg selv i buret. jeg har hatt døra lukka, men jeg driver trene på ha døra åpen:) som jeg har sagt, målet mitt er at ho skal ligge i en egen seng, bare ikke i MI seng:)

Beklager om jeg misoppfattet, men tolket det dithen når du sa hun ble stressa. Å ha hunden i senga eller ikke er jo en annen sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir så mange diskusjoner omgjort til burdiskusjoner her inne...?

Det er åpenbart for de aller fleste (selv meg som er så ny her inne) hvilken holdning det generelt er til bur her inne, så ser ikke helt det store behovet for å trekke den debatten inn hver minste lille mulighet en har..

*Oppgitt nytt medlem*

jeg ville bare si til ts at bur er bra når valp kanskje må ha timer alene:) dessuten kan eier ta bur med på jobb og ha hund der, og da kan eier lufte valp ofte.. så slipper valp ligge hjemme i 8 timer i startfasen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...