Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat, hvilken variant?


IrisV
 Share

Recommended Posts

Har etterhvert kommet frem til at jeg ønsker og forsøke å delfore hundene på V&H, delforing av den enkle grunn at jeg er tidvis litt ute å reiser med hundene. Og det er da greit at hundene er vandt med tørrfor (RC forøvrig) da v&h ikke er like lett å ta med alle plasser.

Men å lese opp om varianter er jo håpløst, føler jeg bare går i ring rundt meg selv da jeg ikke kjenner produktene. Hadde vært en fordel om det finnes produkt som kan passe begge hundene (mtp fryseplass)

Hund 1: Border collie, 3 år gammel moderat trening (agility en gang pr uke, 1-2 timers tur hver dag, noe spor og ellers hobby - konkurrerer i AG en gang nå og da, men ingen satningshund)

Holder vekta greit, blir ikke lett tynn - heller ikke problem med fedme, har ømfintlig mage (går på sensitivfòr for mage fra RC)

Hund 2: Border collie, 8 uker. Normal valpetrening (lek, sosialisering, korte turer à 10-15 min noen ganger daglig)

Aktiv, men virker til å holde vekt greit (nettopp hentet fra oppdretter), virker også til å ha normal mage. (går pr nå på RC junior medium)

Noen innspill fra dere som kjenner fòret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund tidligere som hadde veldig sensitiv mage, han fungerte helt klart best på nr 33. Så jeg hadde satset på det til hund nr 1, og valpefòret til hund nr 2 for en periode :)

Noen hunder får behov for omega 3 tilskudd når de går på nr 33. Men der må du se an hunden og selvsagt hvilke type tørrfòr/evnt annet snacks eller tilskudd de får.

Mine hunder delfòres også, valpen som nå er 5 mnd, har netopp gått over fra valpefòr til nr 33. I tillegg får hun litt pro plan med laks (valpfòr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vel, Nr 25, er som 33 bare med laks ( omegakilde ) og du slipper tenke på tilskudd. Ingen grunn til å ikke gi dette med mindre hunden ikke tåler laks eller får sensitiv mage. Da kan du ev. prøve nr 33 som over med tilskudd. Omega er ikke noe noen har behov for, det er noe alle hunder trenger. 33 er derfor anbefalt som fullfôr bare med tilskudd.

Til valp, valpefôr.

Når du blander kjeks og vått er det også anbefalt å gi de til forskjellige måltider, men her er det mye meninger. :)

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Nr 25, er som 33 bare med laks og du slipper tenke på omegatilskudd. Ingen grunn til å ikke gi dette med mindre hunden ikke tåler laks eller får sensitiv mage. Da kan du ev. prøve nr 33 som over. Omega er ikke noe noen har behov for, 33 er anbefalt som fullfôr med tilskudd.

Til valp, valpefôr.

Når du blander kjeks og vått er det også anbefalt å gi de til forskjellige måltider, men her er det mye meninger. :)

Eh jo, omega 3 er en del av de essensielle fettsyrene hunder trenger. Dvs at de kan rett og slett ikke leve på en kost helt uten omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Eh jo, omega 3 er en del av de essensielle fettsyrene hunder trenger. Dvs at de kan rett og slett ikke leve på en kost helt uten omega 3.

Det er jo akkurat det jeg prøvde skrive dog det kanskje ble no keitete.. :( Rettet over så det ikke burde være noe mer tvil. :)

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Forhandleren selv anbefaler å blande hvert måltid om man ikke fullforer:

Så du kan trygt blande tørrfôr og Vom og Hundemat i det blandingsforholdet du ønsker. Det kan være lurt å blande til hvert måltid fremfor å f.eks gi tørrfôr til frokost og kjøtt til kvelds.

Står mer om det her og hva forhandleren skriver om å blande tørt/v&h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan eldsten reagerer på fisk aner jeg ikke, da dette er noe hun svært skjeldent får (har fått kokt, usaltet torsk noen ganger og dette har gått fint)

Hun får jevnlig rått kjøtt å spise, men ikke i daglig - foreløpig har jeg kun gitt storfe, kylling og lam, hun reagerer ikke på noe av dette som jeg har merket.

Av tørrfòr kan hun kun spise sensitiv serier, har prøvd flere vanlige "voksenhund" typer og ulike merker, tar så og så lang tid så blir hun løs i magen og/eller i kombinasjon med dirè

Æsj, fòr ER vanskelige greier, så mye lettere når man har klart å finne det dyret fungerer optimalt på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Forhandleren selv anbefaler å blande hvert måltid om man ikke fullforer:

Står mer om det her og hva forhandleren skriver om å blande tørt/v&h

Det står vel strengt tatt bare; "det kan være lurt" så kan man jo tenke seg selv hvorfor.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert kommet frem til at jeg ønsker og forsøke å delfore hundene på V&H, delforing av den enkle grunn at jeg er tidvis litt ute å reiser med hundene. Og det er da greit at hundene er vandt med tørrfor (RC forøvrig) da v&h ikke er like lett å ta med alle plasser.

Men å lese opp om varianter er jo håpløst, føler jeg bare går i ring rundt meg selv da jeg ikke kjenner produktene. Hadde vært en fordel om det finnes produkt som kan passe begge hundene (mtp fryseplass)

Noen innspill fra dere som kjenner fòret?

Ikke annet en at de hundene som i utgangspunktet er sensitive vil ofte ikke takle varianten som bare inneholder storfevom. Jeg har en selv som hvis jeg forer med den varianten får diare rimelig fort. De andre variantene takles godt, har vel mest brukt nr. 33 samt varianten med laks. Men det er litt vanskelig å si på forhånd hva som takles best av den enkelte hund, noe tilvenning vil også ofte behøves ved endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor da?

Tja om man ikke ønsker å fullfore men likevel vil benytte litt V&H må en vel nødvendigvis blande. Litt logisk etter mitt syn :) Uansett må en sørge for at hunden får i seg de viktige næringsstoffene den behøver. Om det gis vær for seg eller blandes vil etter mitt syn spille liten rolle. Det vil uansett bli en blandingsforing av hunden,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mener at om en blander vil ikke hunden være istand til å ta til seg næringsstoffene på samme måte som hvis en gir tørrfor og eksempelvis V&H vær for seg, altså at en fordeler det med flere måltider ut over dagen. Jeg betviler om det har noen avgjørende effekt, men på den annen side er det mulig hunden ved å få en blanding lettere blir til vent en variasjon og slik lettere takler endringer i kosten. Tørrfor og V&H er jo i utgangspunktet ulike fortyper. Det finnes vel ikke ett klar fasitsvar på dette og jeg tror en må se an sin hund hvordan den takler det i forhold til fordøyelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var dårlig i magen på alt av tørrfôr, men fungerte bra på alle v&h typene! Jeg fullfôrer med nr 25(den med laks), for det er den typen han har sterkest klør, finest pels, minst bæsj og best ånde på;)

Men er ikke værre enn at om de er tom for nr 25, så får han en av de andre typene en periode:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Tja om man ikke ønsker å fullfore men likevel vil benytte litt V&H må en vel nødvendigvis blande. Litt logisk etter mitt syn :) Uansett må en sørge for at hunden får i seg de viktige næringsstoffene den behøver. Om det gis vær for seg eller blandes vil etter mitt syn spille liten rolle. Det vil uansett bli en blandingsforing av hunden,

Ja logisk for meg også, men virket som Snusken mente det var noe mer "hemmelig" bak det bare. Selvsagt er det best for mage/tarm/avføring for hunden. Men skjønnte ikke helt hvorfor ikke det kunne skrives. Derfor lurte jeg på om det var noe annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja logisk for meg også, men virket som Snusken mente det var noe mer "hemmelig" bak det bare. Selvsagt er det best for mage/tarm/avføring for hunden. Men skjønnte ikke helt hvorfor ikke det kunne skrives. Derfor lurte jeg på om det var noe annen grunn?

Hva er selvsagt best for mage/tarm/avføring og hvorfor?

Nei, jeg mente ikke nødvendigvis noe mer med akkurat det enn at det var "lurt" jeg. :) Lurt er vel ikke alltid selvsagt best m.t.p. ovennevnte eller? Har du forresten hørt noen kjeksprodusenter som anbefaler kjeksen sin blandet med vått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva er selvsagt best for mage/tarm/avføring og hvorfor?

Vel for meg så er det logisk. Om jeg ikke blandet så får jeg forstoppelse på ene bikkjen pga feks V&H lager propp.

De fleste (ikke alle) fungere best på en lik og balansert diet.

Virker bare litt "konspirasjons" aktig måten du skrev det på og ikke kunne si hvorfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er selvsagt best for mage/tarm/avføring og hvorfor?

Nei, jeg mente ikke nødvendigvis noe mer med akkurat det enn at det var "lurt" jeg. :) Lurt er vel ikke alltid selvsagt best m.t.p. ovennevnte eller? Har du forresten hørt noen kjeksprodusenter som anbefaler kjeksen sin blandet med vått?

Har du ikke sett reklamen da Snusken der det hele går ut på å dyppe kjeksen i melk for å få fram den gode smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...