Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasetypiske bevegelser


Siri
 Share

Recommended Posts

Alle lapphundrasene har beskrivelse av bevegelser i rasestandarden i alle fall.

Svensk lapphund: "Bevegelser: Lette og spenstig med jordvinnende, parallelle steg, og med kraftig fraspark."

Finsk lapphund: "Bevegelser: Frie. Skifter hurtig fra trav til galopp, som er den mest naturlige gangart. Parallelle bevegelser. Rask og smidig under arbeid."

Lapsk vallhund: "Bevegelser: Frie, fjærende og avbalanserte. Travet utrettelig. I hurtig trav tendens til snoring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bevegelsene til min rase er ofte beskrevet som "kvikksølv" faktisk... Dvs at de skal egentlig ikke ha de ekstremt lange bevegelsene (som Jeanette også påpeker lenger oppe), men samtidig står det i standarden at de skal ha "jevne, smidige, harmoniske og jordvinnende bevegelser så hunden kan bevege seg med minst mulig anstrengelse og kraft. Lange steg og godt driv bak".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det om bevegelser på alle rasestandarder? Det står ingenting om stabijen..

Skulle du sett, der sto det ingenting om bevegelser, nei! Det er nok temmelig uvanlig. Men jeg vet at standarden for etnahund ikke sier annet om bevegelser enn at den skal galoppere når den jakter, eller noe sånt. Jeg tror kanskje dommeren dømmer bevegelsene på slike raser ut fra

* generell sunnhet

* hvordan andre raser med tilsvarende konstruksjon og bruksområde skal bevege seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian Husky: Flytende og tilsynelatende uanstrengte. Rask og lett på foten. Overlinjen stram og rett under bevegelse. Fremføres i slakk line i utstillingsringen i forholdsvis raskt trav slik at den strekker godt ut i fronten og med godt driv bak. I skritt vil den ikke snore, men etter hvert som hastigheten øker plasseres potene langs en rett midtlinje. For- og bakbena beveges parallelt, uten at albuer og knær er inn- eller utoverdreide.

og kommentarer av 3 ulike dommere som selv har rasen, og i alle fall en av de er/har vært aktiv hundekjører (alle fra USA)

IMAG007.GIF

IMAG009.GIF

IMAG013.GIF

Freke er en hund som beveger seg veldig bra for sin rase

584_200401546761590_50094578_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva de som skrev standarden definerer det med, men slik jeg kjenner tolleren, går jeg ut i fra at det betyr noe sånnt som hurtig og effektiv.

Når jeg tenker rusende, så tenker jeg ikke effektivt. Da ser jeg for meg en som freser frem på lykke og fromme uten helt å ha hodet med seg. En som bare vimser rundt som en slags engelsk setter på speed :lol:

Merk: jeg sier IKKE at tolleren er sånn.

EDIT: Om labradoren står det i standarden: "Frie, jordvinnende. Rette og parallelle sett for- og bakfra".

Hva er "jordvinnende"? Jeg ser i allefall at Eine han løper i et nydelig trav, som en husky :D Jordvinnende er kanskje at de løper mer langs bakken og ikke hopper og spretter og flyver over bakken slik som andre raser kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NKKs dommerkompendie er en jordvinnende trav, et trav med et overtramp. Dvs at bakfoten settes ned foran fremlabbens spor.

Snorende trav, slik som SH har, er et trav hvor baklabben settes i fremlabbens spor.

Sånn kan lapphundene ha og, jeg syns det er så fascinerende å se på!

Edit: snorende altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge NKKs dommerkompendie er en jordvinnende trav, et trav med et overtramp. Dvs at bakfoten settes ned foran fremlabbens spor.

Snorende trav, slik som SH har, er et trav hvor baklabben settes i fremlabbens spor.

Dette var kjempe interessant! Det har jeg nemlig lurt lenge på. Finnes det andre typer trav enn de to?

Papillon:

Stolte, frie, ledige og elegante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Livlige og frie bevegelser".
Vi har mange steile fronter i rasen, veldig mange hunder har ikke den gode tilbakelagte skulderen, å dette gjennspeiles i bevegelsene. I tillegg sliter vi med understilte bikkjer, som igjen også gjennspeiles i bevegelser.

Tvillingene mine har fått veldige gode bevegelser, IQ spesielt.

427913_10151919437201549_1088467614_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...