Gå til innhold
Hundesonen.no

Flyburstørrelse til ridgeback?


Recommended Posts

Du, fra mankehøyde til toppen av hodet er alle hunder mer enn 10 cm. Og ja, det er NØYE når du skal ut å fly. Oppfyller du ikke kravene må du snu på flyplassen. Jeg har selv flydd hund mye, og kan det her, og prøver å bidra med min kunnskap. Når vi sendte Aisha sto de lenge og vurderte om hun skulle få reise eller ikke, enda jeg personlig mente hun hadde masse å gå på. Men om du vil ta sjansen så får du vel bare gjøre det. Men det er faktisk opp til flyselskapet, og ikke deg, om hunden får reise til syvende og sist.

Jeg er klar over at det er nøye, jeg har selv flydd flere ganger med hund, om enn ikke med ridgeback. Jeg har tilogmed hatt en forbrukersak pga at fraktselskapet mente Atlas 40 var for lite til Odin, og ga ham et Intermediate i stedet (som har romslig plass til minst 3 dsg elns, i høyden også)... Jeg hadde som sagt av en eller annen grunn ment at det ikke stod høyde i rasestandarden, og ja, det er ridgebacker som er rundt 60. 10 cm klaring til taket av buret var ikke noe problem da jeg sendte Odin, men jeg er klar over at han er utrolig mye mindre. Poenget er at det har også veldig mye å si på hvordan hunden står, og "holder seg". Jeg har ikke målt Kovu, og for alt jeg vet er han ikke mer enn 58 cm (ja, man får rr som er under 60) og får isåfall antageligvis nok plass i det største skudo-buret.

Til USA må du nok ha det største buret uansett..

Venninna mi reiste med det største mulig i Norge til Sverige. Også byttet hun til størrelsen større der for å fly til USA. Dette var en berner.

Jeg ville heller hatt for god plass enn å risikere å ikke få dra/må kjøpe nytt bur.

Det er det største buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er nøye, jeg har selv flydd flere ganger med hund, om enn ikke med ridgeback. Jeg har tilogmed hatt en forbrukersak pga at fraktselskapet mente Atlas 40 var for lite til Odin, og ga ham et Intermediate i stedet (som har romslig plass til minst 3 dsg elns, i høyden også)... Jeg hadde som sagt av en eller annen grunn ment at det ikke stod høyde i rasestandarden, og ja, det er ridgebacker som er rundt 60. 10 cm klaring til taket av buret var ikke noe problem da jeg sendte Odin, men jeg er klar over at han er utrolig mye mindre. Poenget er at det har også veldig mye å si på hvordan hunden står, og "holder seg". Jeg har ikke målt Kovu, og for alt jeg vet er han ikke mer enn 58 cm (ja, man får rr som er under 60) og får isåfall antageligvis nok plass i det største skudo-buret.

Det er det største buret.

Jeg har varikennel sitt XL og det er høyere mener jeg *dobbelsjekke* Yep. 76cm høyt. Hunden skal ikke være mye over 60 i manken før man ikke får den med seg på fly i XL størrelsen til vari hvertfall. Så jeg tror ikke jeg hadde turt å gamble på et lavere til en RR. Kovu kan umulig være lavere enn det kahlo var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at det er nøye, jeg har selv flydd flere ganger med hund, om enn ikke med ridgeback. Jeg har tilogmed hatt en forbrukersak pga at fraktselskapet mente Atlas 40 var for lite til Odin, og ga ham et Intermediate i stedet (som har romslig plass til minst 3 dsg elns, i høyden også)... Jeg hadde som sagt av en eller annen grunn ment at det ikke stod høyde i rasestandarden, og ja, det er ridgebacker som er rundt 60. 10 cm klaring til taket av buret var ikke noe problem da jeg sendte Odin, men jeg er klar over at han er utrolig mye mindre. Poenget er at det har også veldig mye å si på hvordan hunden står, og "holder seg". Jeg har ikke målt Kovu, og for alt jeg vet er han ikke mer enn 58 cm (ja, man får rr som er under 60) og får isåfall antageligvis nok plass i det største skudo-buret.

Det er det største buret.

Nå føler jeg at jeg kverulerer og det mener jeg ikke, for jeg lurer på om vi prater helt om hverandre jeg. I rasestandaren står det at rhodesian ridgeback hannhunder er mellom 63 og 69 cm. Si at Kovu er en liten hannhund da, og er 60 cm. Dette er jo da mankehøyde. Om han skal stå oppreist er han vel da mer enn 10 cm fra manken til toppen av hodet, som ikke må stange i taket. De målene i rasestandaren er jo mankehøyde, ikke til toppen av hodet? Eller er jeg bare helt sløv nå? :P Aisha er 60 cm i mankehøyde, og i vari kennel XL buret som er 76 cm får hun akkurat plass (dette buret de var i tvil om det var greit hun reiste i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har du meg på blokker eller leste du bare ikke det jeg skrev :P

Hva i allverden er DET for noe å spørre om? Jeg har ikke lest nøye, svarte utifra innlegget jeg siterte, og har ikke sett den linken liggende i de innleggene jeg har lest. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nå mest ment som en spøk - fordi jeg følte meg fullstendig forbigått når en diskusjon bare "raser forbi over deg" mens en selv nødvendigvis har gitt et svar på det de diskuterer. Og når det da kommer akkurat samme linken man selv har lagt ut og skrevet om kun 4-5-6 poster nedenfor så var det jo nesten bare artig :P Derav min smileybruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varikennel sitt XL og det er høyere mener jeg *dobbelsjekke* Yep. 76cm høyt. Hunden skal ikke være mye over 60 i manken før man ikke får den med seg på fly i XL størrelsen til vari hvertfall. Så jeg tror ikke jeg hadde turt å gamble på et lavere til en RR. Kovu kan umulig være lavere enn det kahlo var?

Neppe lavere enn Kahlo nei. Har som sagt ikke målt ham.

Nå føler jeg at jeg kverulerer og det mener jeg ikke, for jeg lurer på om vi prater helt om hverandre jeg. I rasestandaren står det at rhodesian ridgeback hannhunder er mellom 63 og 69 cm. Si at Kovu er en liten hannhund da, og er 60 cm. Dette er jo da mankehøyde. Om han skal stå oppreist er han vel da mer enn 10 cm fra manken til toppen av hodet, som ikke må stange i taket. De målene i rasestandaren er jo mankehøyde, ikke til toppen av hodet? Eller er jeg bare helt sløv nå? :P Aisha er 60 cm i mankehøyde, og i vari kennel XL buret som er 76 cm får hun akkurat plass (dette buret de var i tvil om det var greit hun reiste i).

Det står i rasestandarden at hanner skal veie rundt 36 kg også. Flertallet av norske hanner veier minst 40, i en undersøkelse på raseforumet veide halvparten mer enn 44 (men de tar det igjen i bredden, ikke i høyden).

Odin er ca. 4 cm høyere med hevet hode enn han er i mankenøyde når han står normalt. Jeg tror ikke Kovuer skrekkelig mye mer enn 10 cm høyere med løftet hode, men for alt jeg vet kan han være 70 cm, og da er det jo bare å glemme. Tror vi dropper å kjøpe noe bur før jeg har en hund å prøve med. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njei, hun fikk ikke lov å ha med seg det største buret som baggasje til Sverige, og det var for stort for det norske flyet til Sverige. Men etter omtrent hysterisk anfall og veldig hjelpsomme og smarte stuerter fikk hun reist med det største fra Norge. Historien ligger på NKK.no

Og en berner er sammenlignbar med en RR burmessig.

Herergud,flisespikkeri,var virkelig detaljene det aller viktigste nå? husker ikke alt helt men jeg var den som tispet hun som skrev historien på nkk og jeg var midt oppi det hele. og når du sier det så ble det jo slik at det store buret dro fordi jeg kunne få det gamle men jeg trengte det ikke. men det har vel ikke en dritt å si? POENGET ER AT MAN TRENGER STORT NOK BUR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe lavere enn Kahlo nei. Har som sagt ikke målt ham.

Det står i rasestandarden at hanner skal veie rundt 36 kg også. Flertallet av norske hanner veier minst 40, i en undersøkelse på raseforumet veide halvparten mer enn 44 (men de tar det igjen i bredden, ikke i høyden).

Odin er ca. 4 cm høyere med hevet hode enn han er i mankenøyde når han står normalt. Jeg tror ikke Kovuer skrekkelig mye mer enn 10 cm høyere med løftet hode, men for alt jeg vet kan han være 70 cm, og da er det jo bare å glemme. Tror vi dropper å kjøpe noe bur før jeg har en hund å prøve med. :P

Kahlo var over 60 - målte henne bare selv da og hun landet på rundt 64 hver gang. Utgjort at de ikke kunne hatt det buret noen cm høyere! :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herergud,flisespikkeri,var virkelig detaljene det aller viktigste nå? husker ikke alt helt men jeg var den som tispet hun som skrev historien på nkk og jeg var midt oppi det hele. og når du sier det så ble det jo slik at det store buret dro fordi jeg kunne få det gamle men jeg trengte det ikke. men det har vel ikke en dritt å si? POENGET ER AT MAN TRENGER STORT NOK BUR.

Ja, og noen bur er for store til å reise med, uansett hva Kanger sier om at flytypene skal byttes ut i framtia. Så ergo må man passe på at buret er stort nok for hunden, samt at man faktisk KAN fly med så stort bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin er ca. 4 cm høyere med hevet hode enn han er i mankenøyde når han står normalt. Jeg tror ikke Kovuer skrekkelig mye mer enn 10 cm høyere med løftet hode, men for alt jeg vet kan han være 70 cm, og da er det jo bare å glemme. Tror vi dropper å kjøpe noe bur før jeg har en hund å prøve med. :P

Har han ikke hals? :lol: Du kan da ikke seriøst mene at toppen av hodet hans bare er 4 cm over manken?

Til sammenligning er Valpis 82 cm i manken, og toppen av hodet hennes er ca 116 cm over bakken når hun står normalt. Og hun har kort hals for rasen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kan konkludere med at størrelse på flybur til ridgeback vil variere utfra hundens størrelse, og at det lønner seg å dobbeltsjekke med flyselskapet. Yes?

Jeg synes linken til Kanger var genial og at målene SAS opererer med virker veldig fornuftige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og noen bur er for store til å reise med, uansett hva Kanger sier om at flytypene skal byttes ut i framtia. Så ergo må man passe på at buret er stort nok for hunden, samt at man faktisk KAN fly med så stort bur.

Eh, nei? :P

Man bør alltid ringe i forveien for å forsikre seg om at alt er på plass, plutselig skal uvanlig frakt være med og gjøre situasjoner uvante/unormale. Men hvilken flytype som flyr på hvilke strekker kan jeg love deg jeg vet noe om :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Ferplast Atlas 50(tror jeg) til en beagle som er 41/42cm i mankhøyde. De på flyplassen hadde ingenting å si på det. Så opprinnelig på et medium vari kennel, men det ble for kort til at han kunne ligge skikkelig, og litt for lavt til å stå skikkelig oppreist. Intermediere hadde de ikke inne så da ble det atlas istedenfor. Det er noe for stort dette her da, men de hadde ikke riktig størrelse av atlas inne helder så da ble det som det ble. :P

Veldig fornøyd, dog står det bare å samler støv, da det kun brukes til flytransport for øyeblikket. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips til dere som har bestilt over nett og mest sannssynlig må montere de selv:

De klipsene som skal holde over- og underdel sammen består av to deler. En gul og en grå. På en av klipsene som følger med er den gule og den grå satt rikitg sammen. Se NØYE på den når dere setter sammen de fire andre! Hilsen en som har bygd skudobur i over et år og fortsatt klør seg i hodet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innlands kan man være "heldig" å få lov å sende dober hanne (= ca RR) i Vari XL bur - det er 74 høyt. Gigant foretrekkes. På utland er de sykt strenge. Hjalp en bekjent med å sende shiba hannen hennes til Irland, og de nektet ham å fly i noe mindre enn vanlig Vari L! Seriøst! Vi snakker danseplass. Men til USA ville jeg uansett ikke tenkt på noe annet enn Gigant, det buret du har linket til er både for kort og for lavt for lange flyturer.

Men! Hvis du er interessert i å prøve bur i den størrelsen kan du få se på mitt Vari Ultra Large, det har samme str som det Skudoburet du har linka til :) (Jeg kjøpte det av ei labradordame, men har bretta dobertispa mi inn i det på noen flyturer, dog innlands, og med hjertet litt i halsen før innsjekk)

Endret av Rødhette&Ulven
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Er ny her inne men gambler på at det er greit å slenge seg på denne tråden.

Jeg planlegger å fly med hunden min til UK i september. Han har mankehøyde 70cm og veier 43-44kg. Har fått tilbud om å kjøpte et Atlas Hundebur str L (størrelsen under Giant), men det står for øyeblikket i en bod, og selger (en bekjent) vet ikke hvilke mål det er på buret. Noen som har peiling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...