Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller med halvt svart og halvt lys snute


Recommended Posts

Hei!

Bare lurer på om tollerens snute forandrer seg de første månedene? Jeg følger et kull på snart 5 uker som har både svarte og lyse snuter. En av valpenes snute er 2/3 svart, mens 1/3 er lys. Vil denne snuten bli helt svart tilslutt, eller vil den bestandig være tofarget?

Mvh Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos de aller fleste så vil nesefargen endre seg til bare en farge, det er sjeldent den vil være tofarget hele livet. :) Kan ikke garantere at den ikke vil være tofarget selvsagt, men sjansen er veldig stor for at den endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde tofarget den og som valp, mesteparten av nesen svart. Nå er nesen lilla/rosa. Oppdretter sa at det var noen som fikk "sommerfuglnese", der den var tofarget men at dette var sjeldent. Kan legge ved bilde :)

litchinesevalp_zpsf7b9570c.png

bf55b897-3b33-4920-8380-7826e19faeb4_zps

Kanskje litt uklart det siste bilde da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hørt at dersom tolleren har svart nese, så skal den også være mørk i munnen og rundt øynene. Og motsatt dersom man har lys nese. Dette for at fargekombinasjonen skal være korrekt med tanke på utstillinger og slikt. Dersom hunden er lys i nesen, og mørk i munnen/rundt øynene - så vil man få trekk på utstillinger..

Noen som vet noe mer?

Flere som har hatt valper med slik nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vanlig at mørkpigmenterte valper er litt flekkete de første ukene. Hvilket kull følger du? Har du bilde av den aktuelle valpen er det lettere å uttale seg om hva sannsynligheten er for at den forblir "sommerfugl" eller om den ender som mørkpigmentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke kopiert bilde fra hjemmesiden deres, men her er linken til kullet:

http://www.trudesomplassering.com/index.php?option=com_content&view=article&id=212&Itemid=88

Følger kullet til "Trudes Oppdrett/Omplassering", trur ikke det er en registrert kennel - så det blir vel kjøkkenoppdrett da. Jeg vet ikke hvilken valp som blir min enda - vet bare at det blir ei tispe :)

Valpen med tofarget nese er den øverste valpen, "rød" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra de bildene der ser det ikke ut til at det er annet enn helt normale nyanseforskjeller, ikke noe som vil karakteriseres som tofarget/sommerfugl. Her er min egen tispe Tekla ved 5 ukers alder, uten at hun fikk sommerfuglsnute som voksen.

avlsma2.jpg

Den eneste som per nå har litt dårlig pigmentering i kantene er Rød ser det ut til, men det vil jevne seg ut. Det som er større fare mtp utstilling ved dette kullet er at mor har feilstilte ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut ifra de bildene der ser det ikke ut til at det er annet enn helt normale nyanseforskjeller, ikke noe som vil karakteriseres som tofarget/sommerfugl. Her er min egen tispe Tekla ved 5 ukers alder, uten at hun fikk sommerfuglsnute som voksen.

avlsma2.jpg

Den eneste som per nå har litt dårlig pigmentering i kantene er Rød ser det ut til, men det vil jevne seg ut. Det som er større fare mtp utstilling ved dette kullet er at mor har feilstilte ører.

Fikk denne valpen sort eller lys nese?

Hvordan ser du at mor har feilstilte ører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en mørkpigmentert hund, men som i likhet med de fleste relativt mørkpigmenterte tollere blir relativt lyspigmentert vinterstid og med alderen.

Ørene til mor faller helt feil i forhold til hvordan tollerens ører skal være. Ta en titt i rasekompendiet den svenske tollarklubben har laget http://www.tollarklubben.se/rasen-raskompendium-ebook.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilstilte ører hos tolleren, er gjerne det vi kaller flippører og skal ikke avles på. Avler man virkelig på hunder med feil? Kjenner jeg bør lære mer om disse avletingene, men det virker da veldig rart å bevisst avle på genetisk feilvare.

Edit: Ikke bekymre deg om nesa. Den vil bli ensfarget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne valpen sort eller lys nese?

Hvordan ser du at mor har feilstilte ører?

Ørene kan teipes på valpen din for å sikre korrekte ører :) noen vil sådan se på det som jukt, men jeg hadde gjort det både for å få korrekte ører og fordi jeg personlig synes det er finere på hunden!

Ørene skal ligge slik:

DSC_09070057.jpg

kennel_107978_F3D4E5.jpg

Eksempler på feilstilte ører:

307846610_c9f36ceb11.jpg

Og ett fra bloggen til Lola her inne, håper det er greit for henne :icon_redface:

tira-og-casper-nytt-halsb%C3%A5nd-og-val

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilstilte ører hos tolleren, er gjerne det vi kaller flippører og skal ikke avles på. Avler man virkelig på hunder med feil? Kjenner jeg bør lære mer om disse avletingene, men det virker da veldig rart å bevisst avle på genetisk feilvare.

Edit: Ikke bekymre deg om nesa. Den vil bli ensfarget :)

Hehe, av alle de feilene det avles på hos tolleren, så er vel flippører ett av de med minst betydning. Om en hund som ellers har mye å tilføre rasen av mentalitet, bruksegenskaper og øvrig eksteriør, ser jeg ikke problemet. Joda, det ødelegger uttrykket deres, og det er langt i fra pent, men det er ikke noe som automatisk gjør at jeg utelukker et individ fra avl.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, av alle de feilene det avles på hos tolleren, så er vel flippører ett av de med minst betydning. Om en hund som ellers har mye å tilføre rasen av mentalitet, bruksegenskaper og øvrig eksteriør, ser jeg ikke problemet. Joda, det ødelegger uttrykket deres, og det er langt i fra pent, men det er ikke noe som automatisk gjør at jeg utelukker et individ fra avl.

Minst betydning som utstillingsfeil, eller minst betydning bruksmessig, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet at ørene kan teipes, og dette da rundt tannfelling. Når kommer tannfellinga sånn ca, og kan man på den alderen se om ørene henger galt?

Det ligger et bilde av denne morens tidligere valp på hjemmesiden, og den tispen ser ut til å ha nokså korrekte ører. I allefall ikke slik vrengte/utstående som moren. Så man kan jo ikke vite hva som kommer, men jeg er nok ikke den som blir å ta hunden opp på høyt nivå i utstilling uansett :)

Jeg har sett mange tollere med forskjellige ører, og mange av dem har ganske store hengeører med med mye "valpe-fluffy-hår" på. De er verken oppstående eller lik "de perfekte ørene".
Kan ta et eksempel på vår første toller på 1,5 år:Qp63d.jpg

Ørene hennes er lange og har enda endel av fluffy ørene som hun hadde som valp. Mye har vi nappet bort, men skal man nappe bort alt? Mange tollere har jo så fine ører med helt kort og myk pels..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst betydning som tstillingsfeil, eller minst betydning bruksmessig, mener du?

Minst betydning for hunden antagelig. Feilstilte ører er jo tross alt ikke et problem på noen som helst måte for individet, noe dårlig mentalitet eller fysiske feil (beinstilling, for lang/kort rygg, dårlige vinkler etc) er/kan være ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang snute og pigment så er det som er avbildet her med lyserosa og svart om hverandre, gjerne litt flekkette bare dårlig pigment. Det kan bli bra eller det kan bli bedre, vanskelig og si. Jeg hadde en hund som hadde 2/3 rosa nese da han var 8 uker, trodde ikke han skulle få svart nese, men hans pigment forandret seg til han var godt over året og til slutt så hadde han ikke noe rosa igjen, faktisk, så mye kan skje. Viss det er viktig for deg og få en med godt pigment ville jeg sjekket pigment på tannkjøtt og under potene for og se hvordan hunden er pigmentert ellers, har den generellt godt pigment hadde jeg vært litt tryggere på at nesen kom seg enn viss den hadde mye lyst pigment i munnen og under potene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bare den peneste tolleren jeg har sett hvertfal :wub:

Er den renraset? Mørk snute og ikkeno hvitt, de øynene!

Du får spørre google :-P hehe!

Du ser jo om ørene ligger riktig fra starten av. Og ligger du feil så teiper du dem ;-) Tannfelling starter ofte rundt 4 mnd. Men de fleste teiper før, under og litt etter tannfellingen for å sikre at de ligger riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre google :-P hehe!

Du ser jo om ørene ligger riktig fra starten av. Og ligger du feil så teiper du dem ;-) Tannfelling starter ofte rundt 4 mnd. Men de fleste teiper før, under og litt etter tannfellingen for å sikre at de ligger riktig.

Hva tenker du om ørene på bildet jeg la ut av vår andre toller? Jeg klarer ikke å se om hennes ører er feilstilte. Jeg har fra starten av syntes at hun har lange flate ører med mye fluffy hår på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at man ser det allerede rundt levering om de kommer til å få flippører. Det vises som sagt tidligere i alle fall rundt tannfellingsalder. Noen hunder fungerer det å teipe, andre gjør det ikke det med.

EDIT: Deres første toller har korrekte ører. De skulle vært nappet før en utstilling, men de har riktig plassering og form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at man ser det allerede rundt levering om de kommer til å få flippører. Det vises som sagt tidligere i alle fall rundt tannfellingsalder. Noen hunder fungerer det å teipe, andre gjør det ikke det med.

EDIT: Deres første toller har korrekte ører. De skulle vært nappet før en utstilling, men de har riktig plassering og form.

Tja, jeg vet flere tilfeller der det har kommet som en kjempeoverraskelse på erfarne tollerfolk. Det er ikke uten grunn Mariette og Sanna hadde et vanvittig omfattende ørestudie før de bestemte hvem av gutta her som skulle bli svenske... Et eksempel er Agrosofens Bolero hhv 7 uker og 6 år

kull7_hane3_7v.JPG

AgrosofensBolero_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørene kan teipes på valpen din for å sikre korrekte ører :) noen vil sådan se på det som jukt, men jeg hadde gjort det både for å få korrekte ører og fordi jeg personlig synes det er finere på hunden!

Ørene skal ligge slik:

Eksempler på feilstilte ører:

Og ett fra bloggen til Lola her inne, håper det er greit for henne :icon_redface:

tira-og-casper-nytt-halsb%C3%A5nd-og-val

Helt greit :-)

Denne hunden hadde også mørk snute som valp, nå har den blitt lysere. Ørene hennes legger seg riktig i blant, men som regel er de som på det første bildet. Tror ingen av søsknene har slike, og hun burde definitivt vært teipet, etter min mening. Men hun er nå søt likevel, og har uansett en annen utstillingsfeil og skal ikke i avl.

Som valp:

tira-og-casper-087.jpg

og når ørene ligger rett på henne:

jordet-med-tira-sondag-2012-10-07-072.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit :-)

Denne hunden hadde også mørk snute som valp, nå har den blitt lysere. Ørene hennes legger seg riktig i blant, men som regel er de som på det første bildet. Tror ingen av søsknene har slike, og hun burde definitivt vært teipet, etter min mening. Men hun er nå søt likevel, og har uansett en annen utstillingsfeil og skal ikke i avl.

Som valp:

tira-og-casper-087.jpg

og når ørene ligger rett på henne:

jordet-med-tira-sondag-2012-10-07-072.jp

Det der va en skikkelig fin hund altså :) Rart at ørene hennes henger forskjellig :) Hvilken annen utstillingsfeil har hun?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...