Gå til innhold
Hundesonen.no

Ravhalsbånd: har hunden min kort eller lang pels?


Recommended Posts

Ja, det er spørsmålet mitt. Scalaliten skal få ravhålsbånd, men jeg har litt problemer med å skjønne om jeg skal kjøpe halsbånd for korthåra eller langhåra pels, Scala er liksom en mellomting. Litt lengre pels enn en labrador (men ca like stri med unntak av noen områder som fane, haler og ører :heart: ) Jeg har sett korthårsschäfere med mer pels, så da skal hun kanskje ha vanlig ravhalsbånd for kort pels...eller?

Illustrasjonsfoto: her er hun våt, og da ser pelsen hennes lengre og mer rufsete ut enn vanlig:

8722807654_5dbcb3f707_z.jpg

Illustasjonsfoto 2: her tisser hun og ser sur ut for at jeg tar bilde, men pelsen kommer i det minste ca til sin rett.

8721685787_c061cbfef2_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har tatt til langhåret jeg;) Mi har pels som en Labrador så da har hun det til korthåret. Men,uansett er det sikkert ikke så farlig? Da kjøpte mitt for noen år siden var det bare en type;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbåndet for langhårde er bare for at det ikke skal tove seg fast i pelsen. Effekten er ikke noe anerledes for at det skal virke på langhåra hunder. 

Ååh, betyr det at jeg kunne bestillt langhårsbånd til min med kort pels? Jeg synes de var såå mye finere, men tenkte at de kun var for lang pels :P Men det gir jo mening, steinene skal jo bare gnisse i pelsen, da er det jo ikke så farlig hvilken form de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det fungerte ikke i det hele tatt på noen av mine 3 hunder, men jeg får lov til å returnere og få igjen pengene :)

Ravhalsbånd fungerte ikke på min hund heller. Fikk masse flått. Bortkastede penger. Den fikk flått med dråper (veterinærutstedte) også, men flåtthalsbåndet (hvitt) som vi fikk fra veterinæren holdt hunden fullstendig flåttfri. Han klødde en del, men når valget står mellom pest eller kolera, så fikk han heller klø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ravhalsbånd fungerte ikke på min hund heller. Fikk masse flått. Bortkastede penger. Den fikk flått med dråper (veterinærutstedte) også, men flåtthalsbåndet (hvitt) som vi fikk fra veterinæren holdt hunden fullstendig flåttfri. Han klødde en del, men når valget står mellom pest eller kolera, så fikk han heller klø.

Heldigvis finnes det andre midler en kan bruke enn reseptbelagte, som da også gjerne har bivirkninger.

Å fortsette å bruke det etter at hunden har fått reaksjon, er sannsynlig veldig lite lurt.

Hadde heller plukket flått daglig om det var eneste alternativ, sjansen er nærmest ikke-eksisterende for smitte fra flått dersom den blir tatt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis finnes det andre midler en kan bruke enn reseptbelagte, som da også gjerne har bivirkninger.

Å fortsette å bruke det etter at hunden har fått reaksjon, er sannsynlig veldig lite lurt.

Hadde heller plukket flått daglig om det var eneste alternativ, sjansen er nærmest ikke-eksisterende for smitte fra flått dersom den blir tatt raskt.

DEt er en gammel myte, bærer flåtten smitte så smittes man okke som

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis finnes det andre midler en kan bruke enn reseptbelagte, som da også gjerne har bivirkninger.

Hvilke alternativer tenker du på?

Jeg bodde tidligere i flåttland og hadde virkelig muligheten til å prøve ut effekten av diverse midler for å begrense flåttbitt. Nå snakker vi om episoder med opptil 40-50 flått kravende i hundepelsen uten beskyttelse, og 0 til ett par med reseptbelagte flåttmidler fra veterinæren. Nå har ikke min hund noen reaksjoner på reseptbelagte flåttmidler i det hele tatt, og etter å ha prøvd en liten rekke naturlige alternativer uten noen merkbar effekt så var valget enkelt den gang. Dersom du har forslag til gode alternativer prøver jeg gjerne ut flere, spesielt siden vi nå ikke bor i såpass flåttbelastede områder lenger.

Jeg er vant til å gå over med en karde som kan fange opp flått av en viss størrelse (og de små ved flaks) straks etter skogsturene som en ekstra kontroll, men på en stor og mørk hund er det selvfølgelig ikke til å stole på at hunden er uten kravlende flått med kun dette.

Jeg har registrert hvor forskjellig hunder "tiltrekker seg" flått. Jeg tenker pelslengde, hvor mye de styrer på inni buskas, ruller i høyt gress og så videre er med å påvirker hvor utsatte de er i tillegg. Han jeg har nå er tydeligvis en flått-magnet :( Jeg kjenner det klør bare med tanken på de ekle krypene :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvilke alternativer tenker du på?

Jeg bodde tidligere i flåttland og hadde virkelig muligheten til å prøve ut effekten av diverse midler for å begrense flåttbitt. Nå snakker vi om episoder med opptil 40-50 flått kravende i hundepelsen uten beskyttelse, og 0 til ett par med reseptbelagte flåttmidler fra veterinæren. Nå har ikke min hund noen reaksjoner på reseptbelagte flåttmidler i det hele tatt, og etter å ha prøvd en liten rekke naturlige alternativer uten noen merkbar effekt så var valget enkelt den gang. Dersom du har forslag til gode alternativer prøver jeg gjerne ut flere, spesielt siden vi nå ikke bor i såpass flåttbelastede områder lenger.

Jeg er vant til å gå over med en karde som kan fange opp flått av en viss størrelse (og de små ved flaks) straks etter skogsturene som en ekstra kontroll, men på en stor og mørk hund er det selvfølgelig ikke til å stole på at hunden er uten kravlende flått med kun dette.

Jeg har registrert hvor forskjellig hunder "tiltrekker seg" flått. Jeg tenker pelslengde, hvor mye de styrer på inni buskas, ruller i høyt gress og så videre er med å påvirker hvor utsatte de er i tillegg. Han jeg har nå er tydeligvis en flått-magnet :( Jeg kjenner det klør bare med tanken på de ekle krypene :ermm:

Mange mener å ha god effekt med rav-halsbånd (selv har jeg aldri testet ut dette).

Det jeg personlig har god erfaring med derimot er å lage te av rosmarin og sitron, ca. en neve med fersk rosmarin og en sitron delt i to i lett oppkok, avkjøle og fylle på en sprayflaske. Man må derimot belage seg på å dusje lett over hele hunden på avstand (bare pass på at det ikke kommer i øynene) en gang daglig i den verste sesongen, evt. annenhver dag.

Synes ikke lukten selv er noe avskrekkende og ikke hunden heller, men det er bevist at disse skal ha en avskrekkende effekt på flåtten. Selv da jeg brukte Exspot fikk hunden etpar flått, og i fjor fikk han kun en på denne blandingen (da også sent på året, så sprayet ikke like hyppig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fetters hund har fått borelia smitte, og ble veldig syk. Det var lenge usikkert på om han ville overleve det hele. Fikk hjernehinne betennelse også stakkars. Han er fortsatt ikke frisk, og han ble syk i september mener jeg det var.

Han klarer fortsatt ikke å løfte hode ordentlig opp da han har smerter i nakken.

Han går enda på smertestillende og andre medisiner. Å håpet om at han skal bli frisk er det enda.

Men jakt blir det ikke mer på han. Så nå er han familiehund på heltid, noe som er greit. Men samtidig trist for en jakt elskende hund...

De hadde vært på jakt når han fikk denne flåtten , og begge hundene ble sjekket da de kom hjem SAMME DAG.

Så den flåtten hadde bare sittet på i MAX 8 TIMER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
På 21.6.2013 at 2:45 PM, Yellow skrev:

Mange mener å ha god effekt med rav-halsbånd (selv har jeg aldri testet ut dette).

 

Det jeg personlig har god erfaring med derimot er å lage te av rosmarin og sitron, ca. en neve med fersk rosmarin og en sitron delt i to i lett oppkok, avkjøle og fylle på en sprayflaske. Man må derimot belage seg på å dusje lett over hele hunden på avstand (bare pass på at det ikke kommer i øynene) en gang daglig i den verste sesongen, evt. annenhver dag.

 

Synes ikke lukten selv er noe avskrekkende og ikke hunden heller, men det er bevist at disse skal ha en avskrekkende effekt på flåtten. Selv da jeg brukte Exspot fikk hunden etpar flått, og i fjor fikk han kun en på denne blandingen (da også sent på året, så sprayet ikke like hyppig).

Hvordan virker lukten i forhold til andre hunder?  Hun elsker å leke med andre hunder daglig, så bare lurte om hundene vil ta avstand pga lukten.

Lurer på mye rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow
Just now, Rampeluna said:

Hvordan virker lukten i forhold til andre hunder?  Hun elsker å leke med andre hunder daglig, så bare lurte om hundene vil ta avstand pga lukten.

Lurer på mye rart?

Tviler på at hunder finner denne lukten avskrekkende altså, jeg er veldig var for lukter og synes ikke hunden min luktet mye av dette i det hele tatt.  Men er jo bare å teste ?

Obs: I likhet med mennesker er det mulig at hunder kan være allergiske mot etc sitrus (veldig sjelden, men altså mulig), så kan være en fordel å teste et lite område første gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...