Drøbak Hundehotell

86 innlegg i emnet

Jeg forstår godt at folk lar seg "lure" jeg, spesielt etter alt som har dukket opp om rasehundavl. Det ER mye å ta tak i hos rasehunder , men dessverre er det ikke slik at man bare kan blande inn en annen rase, så er alt ok.

Min mor har jo halveis vurdert å få seg allergivennlig hund, og de hadde doodle øverst på listen. Etter mye forklaring fra meg begynte de heller å kikke på andre raser.

Doodler ER ofte søte og snille, jeg har enda ikke møtt en jeg ikke har blitt dødsjarmert av. Jeg liker litt rufsete hunder og de virker generelt trivelige. De jeg har møtt.

Frisk, trivelig og søt hund, så klart vil mange ha en sånn!

Det er vel stort sett bare vi hundenerder som har hørt om recessive gener, mentaltester , helsetester og valpefabrikker.

Resten er fornøyd med at foreldrene er tilsynelatende friske og greie.

Helt ærlig er det vel en del oppdrettere av renrasede hunder som heller ikke er fryktelig opptatt av å mentalteste. Hvor mange labradoroppdrettere Mh tester hundene sine? Puddeloppdrettere? Allikevel sier også de at de avler hunder med godt gemytt, og det gjør de jo gjerne også.

Det er omfanget og den ekstremt villedene markedsføringen jeg reagerer på. Røytefrie? Friskere enn renrasede? Don't think so.

Det var godt skrevet synes jeg, og treffer nok spikeren på hodet når det gjelder min og flere sin situasjon. Dog, det må sies at jeg sikkert kan kategoriseres som en halv hundenerd som kjenner til sjekkliste punktene du nevner. Før kjøp googlet jeg DH flere ganger uten å finne for mye snusk, således tjener denne tråden en høyere hensikt. Som sagt, jeg ville definitivt betenkt kjøpet hadde jeg lest denne tråden først.

Så hvordan navigerer man oppdretter jungelen? Alle påstår å ha friske hunder.

Selv er jeg preget av familiens GR som kom fra en utmerket oppdretter, med stamtavle lengre enn kongen og alle papirer i orden. Det var kreft, forkalkninger og HD. En stor belastning for familien og ikke minst hunden, som var døden nær under operasjon, for tidlig pensjonist, pleietrengende, medisinert og definitivt frarøvet fult utbytte av livet.

Pluss, betimelig fokus i media på rasehunden i dyp havsnød.

Under slike forhold risikerer man at folk velger noe nytt og uprøvet fremfor det problembefengte etablerte.

Til sammenligning har jeg kjøpt bil nylig, og uten å ha det minste kunnskap om denslags kan man allikevel føle seg noenlunde trygg på å ha gjort et ok kjøp. Det er så mange man kan spørre om råd, men først og fremst pga objektive instanser som servicehefte, EU-kontroll, naf-test osv. De fleste på hundesonen har sikkert førstehåndskunnskap om, eller et nettverk som kan peke til, de gode oppdrettere her i landet. For resten blir det et sjansespill. Som er et stort problem jeg ikke har noen løsning på..

Ps, det hadde vært interessant om noen kunne lage en 10 på topp -liste over friskeste hunderaser.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Se uthevet)

Dette er vell allerede gjort av blandigens "skaper"? men i og med de ikke fikk rasen homogen nok og den ikke fungerte godt nok som førerhund så ble prosjektet lakt på hylla. Såvidt jeg har forstått det.

Skaperen angrer i hvert fall på at han lagde "rasen".

http://www.guardian.co.uk/science/2010/nov/13/inventors-idea-regret

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja..."skaperen" av rasen avlet vel ikke lenge nok/korrekt for å få det han ønsket da? For så lenge egenskapene ligger der i begge rasene går det å forene dem i samme individ, det krever bare mye jobb over lang tid. Noen ganger går det fortere, noen ganger saktere. Det skaperen angrer mest på, antar jeg, er all den useriøse avlen det medførte det han gjorde, all den krysningsavlen som nå skjer som omtales som "raseavl av goldendoodle"... Ideen var jo ikke så dum, å få en røytefri, allergivennlig servicehund.

Uansett er dette med helse et veldig rart argument når det gjelder doodler. Hadde det vært snakk om bulldog-krysninger el.l kunne jeg skjønne poenget, men siden rasene som brukes jevnt over er sunne raser med normal anatomi, så skjønner jeg ikke greia. F.eks er storpuddel en rase det absolutt ikke er vanskelig å finne friske kull fra gode linjer liksom... Og mye av de helseplagene rasene har har begge (alle) rasene som er med i blandingen felles, så det hjelper ikke å krysse dem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23. mai 2013 at 10:36 AM, simira skrev:
  Sitat

Å få valp i huset.

Det er en utbredd oppfatning om at man trenger å ha ferie når man får ny valp i huset, men den myten skal vi ta av kartet akkurat nå:

En valp skal sove minst 18-20 timer i døgnet, og om du har fri og er sammen med den skjønne hele tiden så vil valpen bli overstimulert og få noe nærmere AD-HD enn du ønsker..
For å få en god og trygg valp, lar vi den lille sove i buret(hulen) mens du er på jobb, og i en periode så arrangerer du en til å komme hjem i lunsjen for å lufte og mate den lille og deretter legger valpen seg til å sove igjen i buret sitt.
sørg for at buret ikke står i solen eller ved noen varmekilder.

Du slipper da en overstimulert valp med seperasjonsangst, og får en trygg og god valp som skjønner at det å være alene hjemme er helt ok så lenge den får være i hulen sin.

En valp skal du heller ikke gå turer med, da skjellettet er veldig mykt og sener og muskler ikke er festet. En valp vokser veldig fort frem til 4-5 mnd alder og da kan du starte med å gå korte turer- som med en 5 åring på to ben..

Det som er viktig i begynnelsen er oppdragelse og å sette regler for ditt hundeliv..
Valpen skal stimuleres mentalt, ellers kan det bli vel slitsomt med lek og valpebiting

:blink: ...er dette noe de fremdeles hevder?? Trøste og bære..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg finner minst to riktige utsagn der jeg! Du slipper garantert overstimulert valp, og det er viktig å sette reglene tidlig.

Men fant det ikke på nettsidene deres nå, uten at jeg lette så veldig da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Just now, simira said:

Jeg finner minst to riktige utsagn der jeg! Du slipper garantert overstimulert valp, og det er viktig å sette reglene tidlig.

Men fant det ikke på nettsidene deres nå, uten at jeg lette så veldig da.

Jeg tror den ble fjerna etter at den gikk viralt for noen år siden, jeg har heller ikke funnet den igjen på siden deres når jeg har sett etter den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg tror den ble fjerna etter at den gikk viralt for noen år siden, jeg har heller ikke funnet den igjen på siden deres når jeg har sett etter den. 

Ja, jeg var inne og kikka på siden deres nå og kunne heller ikke finne den der. Mulig er det jo at denne 'vaskeseddelen' på valp blir presentert først når en henter hvalpen.. De fikk vel med seg at det førte til negativ publisitet..(om de nå i det hele tatt bryr seg om negativ PR da..) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syntes dette er en sak for pressen egentlig. Folk blir lurt og hunder dårlig behandlet. 

3 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Marie skrev:

Syntes dette er en sak for pressen egentlig. Folk blir lurt og hunder dårlig behandlet. 

Ja, man kan jo undre seg over at pressen aldri (?) har tatt tak i norske hvalpefabrikker.. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og indirekte kritisere kronprinsparet? De fikk vel riktignok litt pes da de skaffet seg hund derfra, men.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, simira skrev:

Og indirekte kritisere kronprinsparet? De fikk vel riktignok litt pes da de skaffet seg hund derfra, men.

Jepp..tenkte faktisk på det samme..

Var ikke Kong Olav NKK's høye beskytter i sin levetid? Har gått nedover i den familien..:P

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg dyttet i Milo med foten for å få han til å flytte på seg. Han datt...   
    • Det er ikke alltid enklest at en som har flest hunder, er den som må passere en stillestående hund. Noen ganger, men ikke alltid, mtp plass. Hvis det er enklere for deg, kan du gå til side og stoppe, mens du ber bikkjene holde seg i ro. Jeg ville droppet go'bitene, det blir bare styrete med mange hunder.
    • Istedetfor jobb burde han heller komme seg til legen og få tatt en ny crp og en sykemelding.
    • Jeg fikk min første hund for et drøyt år siden. Alene. Det har gått veldig fint, så fint at jeg allerede nå har begynt å fortvile over at hun ikke alltid vil være her. Sånn er det når man er en melankoliker som alltid tar sorgene på forskudd ...   Jeg har en såkalt aktiv rase, men hun er ekstremt tilpassningsdyktig og tålte fint tre-fire dager med veldig lite aktivitet den gangen jeg var syk. Jeg merket faktisk ikke noe på henne i det hele tatt - før vi kom oss skikkelig ut på tur igjen. Da kom det en slags reaksjon hvor hun var helt vill en halvtimes tid. Det jeg av og til synes er litt tungt er at det blir litt intenst innimellom. Hun er ekstremt kontaktsøkende og på alerten hele tiden. Hun følger etter meg over alt. Og når vi er sammen 24-7 (hjemmekontor) så kan det av og til bli litt mye. Først og fremst siden det trigger dårlig samvittighet hos meg når hun sitter og ser håpefullt på meg. Men jeg har nå valgt å gjøre det slik. Det morsomme er at hvis jeg forsøker å overse henne bevisst, så blir hun sittende håpefullt å se på meg, men hvis jeg blir oppslukt av noe og glemmer henne så forsvinner hun og finner på noe selv. Som regel soving på plassen sin. Hun merker altså forskjell. Men jeg merker at når jeg er hos gamlingene på ferie, så er det av og til godt med den avlastingen det gir når hun ikke er så fokusert på meg hele tiden. Og det er ikke til å stikke under stol at enkelte dager så hopper jeg ikke akkurat ut av godstolen i gledesrus over å få gå tur med henne. Det hadde vært godt å kunne få noen andre til å ta den turen de få gangene i måneden det bare føles som et pliktløp. Til sist så har mitt sosiale liv fått seg en smell etter at jeg fikk henne. Det er ikke alle som ønsker at jeg har med hund, og når det ikke skyldes annet enn at de har frykt for hundehår og ser for seg at hun skal ramponere de nye fine husene deres, så blir det dårlig med besøk fra min side. Tenkte det skulle gå greit, men det knyter seg fullstendig i magen om jeg har henne liggende i bilen i flere timer. Noen ganger så passer det seg rett og slett ikke å ha henne med, type festlige lag med masse forskjellige folk som kan være alt fra redde til allergiske, og i slike tilfeller blir det bare en kort gjesteopptreden på en time eller to fra min side. Når det er sagt, så er det jo, selv om man er alene, ikke umulig å skaffe hundepass. Jeg har bare ikke alliert meg med noen ennå, og man må jo finne noen som man stoler på. Kanskje spesielt siden hun er en såpass livlig hund at hun ikke passer for alle.  
    • I teorien en meget god ide! I praksis så vet jeg så inderlig godt at den blir ikke sjekket (av meg vel og merke)  
  • Nylig opprettede emner