Gå til innhold
Hundesonen.no

Drøbak Hundehotell


simira
 Share

Recommended Posts

Jeg var en del på DH og trene LP når de akkurat hadde startet opp for mange år siden. Helt sprø folk som mistet pensjonshundene i ett sett (området var gjerdet inn da). De syntes hundene som var på pensjonate bjeffet mye, så da satte de like godt sitron-haøsbånd på hele bunten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er ikke min tråd, men siden jeg har skapt litt kontrovers her så vil jeg takke for mange bra innlegg. Jeg har et annet syn på DH nå, helt klart. Hadde jeg lest dette før jeg kjøpte så, ja, tviler

Du er forfriskende åpen! Mange ville gått i forsvar i en slik tråd, så all ære til deg.

Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, sant? I DENNE tråden er det fokusert på den avsindige menge valper som spys ut fra DH uten mål og mening annet enn å fylle eiernes lommebok. I andre tråd

Som loke drar frem så ser jeg ikke hvorfor det er så populært å kjøpe en blandingsrase. De er ikke sunnere for det, det finnes bare ingen statistikk eller oversikt over hilsen dems...

Har møtt mange som er skuffet over kjøp fra dh. De fikk forespeilet slik og slik hund. Men fikk en gigantisk blanding med grusom dårlig pels. Hvorfor ikke kjøpe renraset da?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først - så bra at du er fornøyd med hunden din! DET er faktisk det aller aller viktigste når man skaffer seg hund, at man får en hund som passer inn i familien og livet og som man er oppriktig fornøyd med.

Tvert i mot så er det ingen som kommer med målebånd eller vekt om du skulle være så uheldig å forsøke å stille ut en doodle. Det finnes ingen arbitrær rasestandar og jeg vil tro at de avler kun på gemytt og helse.

Uheldig å forsøke å stille ut? Er du så "uheldig" å forsøke å stille ut en blandingshund, uansett blanding så blir du ledd loddrett ut.

At DH avler blandingene de gjør fordi det er lønnsomt har de vel selv uttalt minst en gang.

Når det er sagt, så har jeg absolutt tro på at puddelmixer og labradormixer i de fleste varianter kan være flotte og artige hunder. Kunne fint hatt en slik blanding selv, men det ville ikke ramle meg inn i halvsøvne å støtte DH økonomisk med å kjøpe valp av dem. Jeg finner vel ingenting i deres "filosofi" med avl og valpesalg jeg klarer å støtte.

Skal jeg først betale 12000 + for en hund så vil jeg ha en hund der jeg kjenner linjene, vet hva som ligger bak, vet hva som er gjort og ikke gjort av helsetester, vet svakheter og styrker både med rasen og de spesifikke linjene og i hvertfall hva jeg kan forvente både av størrelse, mentalitet og pels. Hatt noen slike mixer på kennelen jeg jobbet på, fellestrekket for de som var innom der var at de var søte, men fryktelig usikre og røyta som et *******.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mlitt største ankepunkt mot drøbak hundehotell er at det er en planløs avl basert på at minst en av foreldrene har krøllete pels. De helsesjekker ikke hundene, de mentaltester ikke hundene så hvordan de kan vite noe om hundenes helse, psykisk eller fysisk er for meg ubegripelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke slik at bare fordi man ikke avler etter rasestandard eller for å gå utstilling bryr man seg kun om helse og gemytt... Nei, DH bryr seg utelukkende om penger, det har jeg selv sett de uttalt jeg også (som flere her skriver), og med ørti kull årlig er det ikke rart de tjener rått. Særlig når de hopper bukk over utgiftene seriøse oppdrettere har.

DH er en skamplett for hundenorge! De er ikke det døyt bedre enn de mest useriøse av useriøse rasehundoppdrettere.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent ser vi slik annonsering som disse driver med, de lover gull og grønne skoger, og bruker alle mulig triks i boka for å få solgt mest mulig valper. Hadde oppdrettere av rasehunder brukt samme fremgangsmåte hadde vært langt større reaksjoner. Det er virkelig villedende markedsføring.
De er også en av Norges største produsenter av hunder, noe som ikke tilfredsstiller den norske standarden for hvordan vi ønsker at hundeoppdrett skal foregå.
De har ingen statistikk å vise til på helse/mentalitet, ingen typelikhet når det komme til pelstype(som jo er litt av vitsen med å kjøpe doodle), str eller temperament.

Det virker som om folk ikke bryr seg om hva slags virksomhet de støtter bare de får det de ønsker seg, en doodle...
For meg blir det det samme som å for eksempel smuglerhunder, det er noe man bare ikke støtter eller vil assosieres med ved å kjøpe. Det er en industri og en produksjon av hunder .


Nei, still krav til oppdrettere uansett, og ikke støtt produksjon, det vil vi ikke ha i Norge!

At enkelthunder er trivelige og friske har ikke så mye med saken å gjøre, saken er at DHer produsenter, produserer for penger og det i stor skala og driver skitten markedsføring.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det er veldig fint der, rent og pent, og de ansatte der er sikkert er både glade i hundene og flinke. Hundene der har det sikkert så bra de kan i kennelmiljø, og som en valpefabrikk følger de nok alle de reglene som finnes i hht Mattilsynet.

MEN det at en slik samlebåndproduksjon av valper går bra (det vet jo jo at de gjør) resulterer raskt i at flere ser på dette som en fin måte å spe på inntekten sin. Og vil vi egentlig ha en egen næring som selger hunder kun for profitt? At det er greit å drive med dette uten noen form for mål eller elsk for hunder? Kun en business hvor pengene er viktigst, liksom?

At de da i tillegg sprer forferdelig og direkte løgnaktig info er bare et bevis på at dyrevelferden til avkommene er ikke så farlig - bare de får betalt så er det uinteressant hvordan valpene egentlig får det i livet sitt. Ikke ulikt salg av dyr i dyreforretning - spiller ingen rolle om dyret bare lever i noen dager eller uker etterpå - solgt er solgt!

Man hører om fôrtisper som reiser innom der et par mnd i året for å ha kull på kull på kull - ja, til tross for at fôrverten ber om at hun snart MÅ ha pause fra produksjonen.. Ingen troverdig dokumentasjon på foreldre eller mulighet til å sjekke/få info om sunnheten til foreldrene, ingen kontroll på hvor mange kull hundene har eller resultatet av tidligere kombinasjoner. NULL sikkerhet.

Nei, vi har til nå hatt lite valpefabrikker her i Norge, men vi får vel flere snart siden denne ser derimot ut til å gå helt strålende. Og ja, det er såklart pga en totalt misforstått oppfattelse som doodle-oppdrettere har greid å spre om "rasen" sin.

Det vi burde ta med oss av lærdom er vel hvordan man skal greie å overbevise ellers så oppegående og fornuftige Hvermannsen at rasen "sin" er det beste som har skjedd i hundeverden.

Men på den annen side, hadde "vi" løyet så mye om hunderiet vårt hadde vi vel vært utestengt for lenge siden...

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva dere kritiserer, bortsett fra at de driver stort, - som i sin tur automatisk assosieres med kynisk og upersonlig oppdrett? Ala at folk har lett for å enes om å 'hate' Microsoft eller Coca Cola? Mulig jeg er helt på viddene her, er definitivt ikke noen tilhenger av hverken mega konsern eller puppy-mills, men jeg synes det blir litt unyansert i tråden her. Jeg har ikke noen interesse av å forsvare DH, de fortjener sikkert endel kritikk, men det er noen fordeler ved å drive stort også? Som at de har flere ansatte som jobber med hundene på fulltid og norges største(?) anlegg, bygget av forsvaret, spesielt for hundehold.

Og for å ta hundene. De blander Labrador og Puddel, to anerkjente raser

I mine øyne er det ideelle å kjøpe valp fra en hyggelig privatfamilie som kun har ett kull og hvor valpene vokser opp i et hjem, på kjøkkengulvet, i stua. Men hvor finner man slike? På finn.no ? :no: Det finnes mange gode oppdrettere, men at de driver smått er slett ikke noen garanti for at kvaliteten er på topp.

Jeg er dog helt enig i kritikken når det gjelder råd om bruk av bur og bagatellisering når det gjelder å ha valpen alene hjemme. Ikke bra overhodet.

Flott at du har fått en frisk og fin hund du trives med, det er jo det viktigste for deg, men ikke alle er like heldige, ikke alle hundene er like heldige heller og får gode hjem når de blir solgt til første og beste som det blir gjort her, og ikke alle får en frisk og fin hund som står til forventningen..

Fint og drive stort sier du, fint om man selger en død følelesesløs vare sier jeg, ikke om man selger hunder. Det er et begrenset marked for hunder og jo flere man selger jo vanskeligere er det og finne gode passende hjem til valpene. Når man forhåndsreserverer valper før de i det hele tatt er født, hvordan kan man da finne best mulig hjem til hunden og finne rett hund til rett hjem? Jo flere valper som skal ut jo mindre kresen kan man som selger være på kjøpere, om man skal bli kvitt valpene og tjene penger på det. Og uansett hvor mange som jobber der, når man til en hver tid har 4-5 kull inne så får man ikke gitt de samme oppvekst som en oppdretter som har 0-2 kull i året.

De blander to annerkjente raser, ja og hva så? Jeg har sett labradoodle som ligner på alt fra en liten kraftig puddel til noe som lignet mer på en hest, med forskjellig pelstype/lengde og med veldig forskjellig aktivitetsnivå.. Blant annet gikk jeg på kurs med ei som var helt fortvilet fordi denne snille rolige hunden ikke var så snill og rolig så hun slet rett og slett med og takle den og var derfor redd for at hun måtte kvitte seg med familiemedlemmet hun hadde blitt så glad i. Det var ingenting galt med hunden, men den var utrolig krevende og noe helt annet enn denne kvinnen hadde fått forespeilet, noe som kan bli et problem med blandingshunder. En annen ting er jo at de blander hunder som ikke er helsetestet, og både puddel, golden og labrador har en del arvelige sykdommer innad i rasen så vidt jeg vet, og da hjelper det ikke så mye om de har rette snuter og ser funksjonelle ut om de går og har vondt pga hd eller klør pga allergier etc..

Generellt sett kommer det aldri noe godt ut av og blande levende dyr og profitt, fordi det gjerne ikke er forenelig sammen med god dyrevelferd. Man må gjerne fire på noe. Også kan man jo spørre seg, hvor mange kull har disse hundene? hvor ofte har de kull, blir de parret på første løpetid etter fødsel? Hvordan har de det mens de er på DH?

Det er slettes ikke vanskelig og finne en god oppdretter som ikke har kull tilgjengelig til en hver tid. Og de fleste har hjemmesider så man kan sjekke når de har hatt kull, om de er helsesjekket og for hva og om de er mentaltestet, hva de har gjort på utstilling om de har bruksresultater etc. i tillegg til at man gjennom dogweb kan sjekke søsken, foreldre, deres søsken igjen og besteforeldre samt tidligere kull hos mor og far og da har man også en grei pekepinn på om man får en frisk eller syk valp, selv om man aldri har 100% garanti, det har man ikke uansett om man kjøper blanding eller renraset, men man kan jo bedre odsen betraktelig ved og kjøpe etter friske linjer og evt etter en rase som er generellt frisk fremfor en rase som er mer plaget..

Smått er ingen garanti for topp, nei, du må ta deg tid til og sjekke oppdretter, så finner du raskt ut om det er noen du vil kjøpe valp fra eller ikke. Og er man her på sonen så er det jo heller ikke noe problem og få tips til gode oppdrettere og hva man skal sjekke etter på den enkelte rase om man selv ikke vet hvor man skal starte letingen :)

Så som en oppsummering, selv om DH skulle ha noe bra og fare med så er det alt for mye negativt over en slik virksomhet til at jeg skulle kunne like eller støtte det på noen som helst måte.. Forkastelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpte du labradoodle og ikke renraset puddel?

Puddel har en langt bedre pelskvalitet som er lettere å holde flokefri , er garantert røytefrie og man kan være mye tryggere på hva man faktisk får.

Godt argument. Jo, det kunne absolutt blitt Puddel på meg. Det er tilfeldigvis ikke noen oppdretter i nærheten. Det var et stort pluss for meg at jeg har kunnet besøke DH så ofte.

Så for å ta dette med blandingshund (som jeg føler ulmer i bunn her).

Jeg er klar over at det er en myte at blandingshunder er friskere. Den lumske recessive arven..

Det er mange som reagerer på fullpris for blandingshund. Men hunder bør ikke selges billig uansett, det vil bare føre til mange useriøse kjøp hvis prisen i det minste ikke forplikter.

Og alle raser starter ett sted. Er det en møkkahund helt til noen med et pennestrøk godkjenner den? Slikt fremstår som det komplette idioti for min del.

Og når man ser på enkelte raser, hvis defekt og upraktisk anatomi er totalt iøynefallende, allikevel premieres så er ikke selve begrepet renraset noe positivt for meg.

Jeg synes det er supert at det kommer nye raser så lenge de er innenfor 'normalen' anatomisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mlitt største ankepunkt mot drøbak hundehotell er at det er en planløs avl basert på at minst en av foreldrene har krøllete pels. De helsesjekker ikke hundene, de mentaltester ikke hundene så hvordan de kan vite noe om hundenes helse, psykisk eller fysisk er for meg ubegripelig.

Ditt største ankepunkt kan nok tilbakevises. Du kan si mye om DH, men planløs er ikke avlen. Og de garanterer for helsesjekk, og jeg vil tro de har lett for å dokumentere det også.

Man hører om fôrtisper som reiser innom der et par mnd i året for å ha kull på kull på kull - ja, til tross for at fôrverten ber om at hun snart MÅ ha pause fra produksjonen.. Ingen troverdig dokumentasjon på foreldre eller mulighet til å sjekke/få info om sunnheten til foreldrene, ingen kontroll på hvor mange kull hundene har eller resultatet av tidligere kombinasjoner. NULL sikkerhet.

Sorry dette blir ren svada. Det er max to kull på fôrtispene. Og de har omfattende dokumentasjon, jeg vet ikke hva som skal til for å overbevise deg, men de driver ikke innavl på hunder som ikke er friske. er du sprø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som reagerer på fullpris for blandingshund. Men hunder bør ikke selges billig uansett, det vil bare føre til mange useriøse kjøp hvis prisen i det minste ikke forplikter.

Og alle raser starter ett sted. Er det en møkkahund helt til noen med et pennestrøk godkjenner den? Slikt fremstår som det komplette idioti for min del.

Og når man ser på enkelte raser, hvis defekt og upraktisk anatomi er totalt iøynefallende, allikevel premieres så er ikke selve begrepet renraset noe positivt for meg.

Jeg synes det er supert at det kommer nye raser så lenge de er innenfor 'normalen' anatomisk!

Altså, pris er tydeligvis ingen hindring for folk nå om dagen, folk kjøper ureg. hunder eller bl. til godt over 20 000 uten problemer, så prisen er nok ikke det som hindre useriøse kjøp. Det som hundrer useriøse kjøp er oppdrettere som velger sine valpekjøpere med omhu og ikke selger til "gud og hvermann", oppdrettere som stiller krav til valpekjøperne og som ikke bruker triks som "røytefri, allergivennlig, lette familiehunder, meget sjelden, kommer til å bli registrert som rase" osv

Og ang. nye raser.

Doodle uansett variant kommer nok ikke til å bli en renraset hund, på mange år, om noen sinne. Fordi det er ingen plan for avlen, det avles i hytt og pine og ingen samarbeider eller fører noen form for statistikk eller register.

Jeg har hørt så utrolig mange ganger fra folk som har kjøp seg doodle at "jo det er bare et spm om tid før rasen blir reg. fordi det har oppdretter sagt"

Det er bare enda et salgstriks fra skruppelløse produsenter.

Og det er ikke blandingshundene folk har problemer med, det er oppdretterne til disse hundene som ikke er populære, pga grunnene nevnt i denne tråden. Fordi de ikke kan kalle en spade for en spade, at dette er blandingshunder, som de ikke aner hvordan kommer til å bli, som de avler kun for profitt, og som aldri kommer til å bli registrert som rase.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt argument. Jo, det kunne absolutt blitt Puddel på meg. Det er tilfeldigvis ikke noen oppdretter i nærheten. Det var et stort pluss for meg at jeg har kunnet besøke DH så ofte.

Så for å ta dette med blandingshund (som jeg føler ulmer i bunn her).

Jeg er klar over at det er en myte at blandingshunder er friskere. Den lumske recessive arven..

Det er mange som reagerer på fullpris for blandingshund. Men hunder bør ikke selges billig uansett, det vil bare føre til mange useriøse kjøp hvis prisen i det minste ikke forplikter.

Og alle raser starter ett sted. Er det en møkkahund helt til noen med et pennestrøk godkjenner den? Slikt fremstår som det komplette idioti for min del.

Og når man ser på enkelte raser, hvis defekt og upraktisk anatomi er totalt iøynefallende, allikevel premieres så er ikke selve begrepet renraset noe positivt for meg.

Jeg synes det er supert at det kommer nye raser så lenge de er innenfor 'normalen' anatomisk!

Det blir off topic, men nei, renraset er ikke nødvendigvis synonymt med noe positivt. Der er det mange som er enige med deg. Men det som er så flott da er at man har så mange raser og velge i, og mange er fortsatt både friske og funksjonelle :)

Forskjellen på det pennestrøket og en random blandingshund er jo at de som ønsker en ny rase jobber mot noe, det er ikke bare tilfeldig blandingsavl. Det er gjerne helsetesting, det er 2.-3. osv genrerasjonsblandinger for og få til noe homogent og det er gjerne en standard i bunn som man avler etter.

Forøvrig er det verste med blandingsavl alle de hundene som blir avlivet fordi de ikke får hjem, alle de utesta hundene som blir brukt i avl og alle hundene som blir omplassert fordi de ikke ble slik man trodde eller ble lovt og alle eierne som mister familiemedlemmer av samme grunn. Dette er ting som også forekommer innen raseavl, men det er lettere og gjøre noe med om man har litt mer homogene avkom (man vet litt mer hva man får) hva gjelder egenskaper og lynne samt at man helsetester/evt man vet at de ikke gjør det og kan velge dem bort, samt gjevnt over litt mer kunnskap hos oppdretter om både oppdrett og hund generellt. Ta feks Alaska husky, det er en blandingshund, men en blanding jeg ikke har noe problem med, iom at det er rammer her og man har register og dyr blir helsetestet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt største ankepunkt kan nok tilbakevises. Du kan si mye om DH, men planløs er ikke avlen. Og de garanterer for helsesjekk, og jeg vil tro de har lett for å dokumentere det

Vet du helsestatus på foreldrene til din hund? Vet du hva stamtavlenavnene til foreldrene var? Vet du hvilken labradorkennel familien til valpen din er fra? Jeg har labrador, og når jegnå er i planleggingen av ny valp er de første tingene jeg sjekker:

>hva fokuserer oppdretter på? avler oppdretter etter friske hunder han helsetester og har på utstilling minst en gang?

>hofter, albuer, korsbånd, allergi, øyne, epilepsi og EIC. Har noen av hundene i stamtavla til valpen min dette? Har tanter, onkler, søskenebarn noe slikt? Hvordan er statistikken til pappa til valpen, er det en trend med mye HD etter han?

>besøke oppdretter, hvilken oppfølgning får valpene.

Oppdretteren til min hund annonserte ikke på finn.no, ei heller har han et stort oppdrett. Siste kullet han haddevar i 2008, min hund er fra det. Man kan trygt si han ikke har hund for å tjene penger da :) Han bor langt ute på landet med sau, hest og hundene løper på jordene hele oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry dette blir ren svada. Det er max to kull på fôrtispene. Og de har omfattende dokumentasjon, jeg vet ikke hva som skal til for å overbevise deg, men de driver ikke innavl på hunder som ikke er friske. er du sprø..

Det var ikke jeg som sa det - det var en fôrvert som hadde en tispe som skulle dit for tredje gangen på kort tid...

Men uten annet enn deres eget "register" eller dokumentasjon, om du vil, så er dette jo bare påstand mot påstand. Og om jeg er sprø som heller tror på fôrverten eller de som tjener millioner på masseproduksjon av valper - tja, da er jeg nok det..

Jeg nevte ikke noe om innavl - så lenge man driver med 1.generasjons puddel/labrador/cocker eller hvasomhelst, så er vel nettopp dèt noe av det eneste man ikke kan anklage dem for.

Men ikke føl at du må forsvare verken kennelen eller ditt valg av oppdretter. Kjempefint og helt supert at din valp innfrir alle forventninger! Men det gjør ikke den utrolig misvisende annonseringen deres eller oppfordringen til fryktelig behandling av valper det spor bedre. Og det er DET vi irriterer oss over, ikke hundene generelt, søte blandingsvalper eller lykkelige hundeeiere.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt argument. Jo, det kunne absolutt blitt Puddel på meg. Det er tilfeldigvis ikke noen oppdretter i nærheten. Det var et stort pluss for meg at jeg har kunnet besøke DH så ofte.

Så for å ta dette med blandingshund (som jeg føler ulmer i bunn her).

Jeg er klar over at det er en myte at blandingshunder er friskere. Den lumske recessive arven..

Det er mange som reagerer på fullpris for blandingshund. Men hunder bør ikke selges billig uansett, det vil bare føre til mange useriøse kjøp hvis prisen i det minste ikke forplikter.

Og alle raser starter ett sted. Er det en møkkahund helt til noen med et pennestrøk godkjenner den? Slikt fremstår som det komplette idioti for min del.

Og når man ser på enkelte raser, hvis defekt og upraktisk anatomi er totalt iøynefallende, allikevel premieres så er ikke selve begrepet renraset noe positivt for meg.

Jeg synes det er supert at det kommer nye raser så lenge de er innenfor 'normalen' anatomisk!

Nei, det handler ikke om å være imot blandingshunder. Det handler om å være imot useriøs avl.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har Labradoodle fra DH. Veldig fornøyd med hunden...

Generelt planlagt valpekjøpet i 2 år, har sett på mange forskjellige raser og opprettere. Besøkte også DH 6-7 ganger før kjøp. Som det nevnes her så har de åpen dag lørdag og søndag hver uke hele året. Så det er bare å dra og se selv.

Forstår ikke helt hva dere kritiserer, bortsett fra at de driver stort, - som i sin tur automatisk assosieres med kynisk og upersonlig oppdrett? Ala at folk har lett for å enes om å 'hate' Microsoft eller Coca Cola? Mulig jeg er helt på viddene her, er definitivt ikke noen tilhenger av hverken mega konsern eller puppy-mills, men jeg synes det blir litt unyansert i tråden her. Jeg har ikke noen interesse av å forsvare DH, de fortjener sikkert endel kritikk, men det er noen fordeler ved å drive stort også? Som at de har flere ansatte som jobber med hundene på fulltid og norges største(?) anlegg, bygget av forsvaret, spesielt for hundehold.

Og for å ta hundene. De blander Labrador og Puddel, to anerkjente raser. Si hva du vil om resultatet, men at det er sunne og normalt utseende hunder er det vel ingen tvil om? Her er ingen butte neser, superkorte bein eller overflødig hud...

Og om noen har hørt om hunder derfra som har helseproblemer så er det veldig synd, men vær så snill, pek på en rase som ikke sliter med arvelige defekter.

Tvert i mot så er det ingen som kommer med målebånd eller vekt om du skulle være så uheldig å forsøke å stille ut en doodle. Det finnes ingen arbitrær rasestandar og jeg vil tro at de avler kun på gemytt og helse.

At folk kjøper hundene skyldes ganske enkelt at det er fine familie hunder uten ekstreme egenskaper. Hvis du har en annen rase, og er fornøyd med det, så er det supert. DH har ingen intensjoner om verdensherredømme eller labradoodle påbud (håper jeg :) )

Og det stemmer ikke med stamtavle. Jeg fikk en lang oversikt ved kjøp.

+ de krever at kjøpere går valpekurs.

+ fikk en mail med lang pdf med råd til nybakte valpekjøpere. Det finnes bedre litteratur, men det var mye om å ikke kjefte på valpen, ikke straff, gi den trygghet og gradvis tilvenning. Med andre ord; moderne hundeoppdragelse med positiv holdning.

+hundene koster 13000 + 2000 reservasjonsgebyr

+de var veldig innstendige på at man bare måtte ringe om man skulle ha spørsmål eller problemer

Jeg har, som sagt, null interesse av å forsvare DH. Det er bare at jeg akkurat har kjøpt hund der, jeg har vært der på besøk og snakket med folkene der og dermed synes jeg det som uttrykkes i tråden her er litt urettferdig. Jeg var veldig skeptisk til dem selv, bare så det er sagt. Og det er flere ting å sette fingeren på ved DH. Heldigvis for meg så har jeg fått en nydelig valp derfra som jeg digger :wub:

I mine øyne er det ideelle å kjøpe valp fra en hyggelig privatfamilie som kun har ett kull og hvor valpene vokser opp i et hjem, på kjøkkengulvet, i stua. Men hvor finner man slike? På finn.no ? :no: Det finnes mange gode oppdrettere, men at de driver smått er slett ikke noen garanti for at kvaliteten er på topp.

Jeg er dog helt enig i kritikken når det gjelder råd om bruk av bur og bagatellisering når det gjelder å ha valpen alene hjemme. Ikke bra overhodet.

Mitt problem med DH er ikke at de avler på blandingshunder (jeg kunne godt kjøpt blandingshund selv jeg, om jeg ikke var ute etter spesielle egenskaper i hundene mine som det er mye større sannsynlighet for å få hos renrasa). Det er for det første at de driver fullstendig ukritisk avl uten å undersøke helse og gemytt på hverken avlsdyr eller slekta deres og de nekter å oppgi stamtavle på aktuelle kull om man tar kontrakt og spør. Å få se på hundene på åpen dag på en kennel sier ingen verdens ting om dens verdi som avlsdyr og den genetiske pakka den bærer med seg. Det eneste det sier er noe om utseende til mora og at hun takler å leve i det miljøet hun bor i hver dag.

Det andre store problemet mitt med DH er at de driver løgnaktiv markedsføring.

Å drive stor er ikke et problem i seg selv, kvaliteten på valpene blir ikke automatisk dårlig når de har mange kull. Men sannsynligheten for å få syke valper og valper som ikke står til forventningene øker voldsomt med den ukritiske storavlen som DH bedriver.

Hva er problemet med kull som annonseres på finn? Finn er hverken kvalitetsstempel eller noe negativt. Det er rett og slett et sted å annonsere. De beste oppdretterne innen min rase annonserer også på finn... og de dårligste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt argument. Jo, det kunne absolutt blitt Puddel på meg. Det er tilfeldigvis ikke noen oppdretter i nærheten. Det var et stort pluss for meg at jeg har kunnet besøke DH så ofte.

Så for å ta dette med blandingshund (som jeg føler ulmer i bunn her).

Jeg er klar over at det er en myte at blandingshunder er friskere. Den lumske recessive arven..

Det er mange som reagerer på fullpris for blandingshund. Men hunder bør ikke selges billig uansett, det vil bare føre til mange useriøse kjøp hvis prisen i det minste ikke forplikter.

Og alle raser starter ett sted. Er det en møkkahund helt til noen med et pennestrøk godkjenner den? Slikt fremstår som det komplette idioti for min del.

Og når man ser på enkelte raser, hvis defekt og upraktisk anatomi er totalt iøynefallende, allikevel premieres så er ikke selve begrepet renraset noe positivt for meg.

Jeg synes det er supert at det kommer nye raser så lenge de er innenfor 'normalen' anatomisk!

Du har en helt fantastisk skjønn valp, det skal jeg ikke nekte for! Og jeg håper virkelig at hun holder seg frisk resten av livet.

Her i Vestby er det mange som har kjøpt seg doodler fra Drøbak hundehotell, og det jeg ser er gjennomgående er dessverre sterk HD som fører til redusert livskvalitet og muligens avliving. Er det lov å spørre om du vet helsestatus på Orbits foreldre? Og hvordan ser stamtavlen ut? Er litt nysgjerrig på nettopp det siden Lindas hannvalp ble brukt mot oppdretters ønske når han skulle bli omplassert for sin tidligere eier av DH.

Vil også legge til at det er en storpuddeloppdretter i Vestby og oppdretter av de mindre pudlene i Ski som jeg ikke hadde hatt noe problem med å kjøpe av hvis jeg ville kjøpt puddel i nærheten :)

For min del handler det ikke om at hundene ikke er fine, for det er de fleste doodlene jeg har møtt. Men det handler om at samme hannhund er pappa til 10-20 kull, sikkert enda flere. Ikke en gang flotte premierte hannhunder burde være pappa til så mange. I tillegg det folk tidligere har nevnt, om helsesjekking og rovavl, ingen kan bevise om tispen har blitt brukt til flere kull enn hun skal for det finnes nemlig ingen annen registrering enn den DH har selv.

Dessuten er det ikke lenger labradoodle som var selve konseptet, men det er schnoodle, labradoodle, goldendoodle, cockapoo og mellomdoodle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Godt argument. Jo, det kunne absolutt blitt Puddel på meg. Det er tilfeldigvis ikke noen oppdretter i nærheten. Det var et stort pluss for meg at jeg har kunnet besøke DH så ofte.

Så for å ta dette med blandingshund (som jeg føler ulmer i bunn her).

Jeg er klar over at det er en myte at blandingshunder er friskere. Den lumske recessive arven..

Det er mange som reagerer på fullpris for blandingshund. Men hunder bør ikke selges billig uansett, det vil bare føre til mange useriøse kjøp hvis prisen i det minste ikke forplikter.

Og alle raser starter ett sted. Er det en møkkahund helt til noen med et pennestrøk godkjenner den? Slikt fremstår som det komplette idioti for min del.

Og når man ser på enkelte raser, hvis defekt og upraktisk anatomi er totalt iøynefallende, allikevel premieres så er ikke selve begrepet renraset noe positivt for meg.

Jeg synes det er supert at det kommer nye raser så lenge de er innenfor 'normalen' anatomisk!

Det er jo flere gode oppdrettere av storpuddel på Østlandet! Ikke noe problem å finne friskt og veldokumentert kull av storpuddel på Østlandet innen grei tid. Virkelig. Om det er nå du har skaffet valp har du ikke gjort research, jeg vet om flere valpekull nå.

Det med at raser starter et sted er et så feilbrukt og malplassert argument i denne doodle-debatten, som alltid dras frem. Ja, det er helt rett at alle raser har startet et sted, men forskjellen på raseutvikling og doodle-avlen er at raseutvikling følger en plan, mot et mål, mens doodle-avlen hos de aller fleste står og stamper i førstegenerasjonskrysninger og jobber ikke mot noe langsiktig mål. Og uten dette langsiktige målet og grundig avlsarbeid blir det heller ingen rase ut av det!

Jeg er ikke kategorisk mot blandingsavl, jeg er heller ikke kategorisk for raseavl. Jeg er for seriøs avl, mot et mål, hvor man tar dyrevelferd og ærlighet seriøst underveis. Der stryker de fleste doodle-oppdretterne dessverre, men også mange raseoppdrettere.

Når det gjelder DH lurer jeg på hvordan de kan fortelle om hundenes gemytt og funksjonalitet når hundene står oppstallet i kennel. Det må da være mye ved det livet som er ulikt et vanlig familieliv, som valpene stort sett skal leve. Hvordan kan de si noe om foreldredyra om de lever i en kennel? Dette er jo ikke brukshunder som er mye utenfor området og blir observert i slike miljøer, de er vel stort sett inne på kennelområdet? Slikt blir jeg skeptisk til kjenner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med at hunder er overpriset, jeg har heller ikke noe problem med at folk tjener penger på å selge hunder og jeg har ikke noe problem med blandingshunder.

Det jeg tenker man skal skal være bevisst på er hva slags opprettere det er vi ønsker å ha, og hva slags valpekjøpere vi ønsker å ha.

Jeg er enig i at høy pris vil sile noen useriøst kjøpere (det vil også sile mange flotte valpekjøpere, men det er en annen sak), men penger isolert sett er ikke et kvalitetsstempel for hva slags hundeeier man er. Det er som med alt annet her i verden, heltheten som teller.

Jeg tenker som så at det er ikke de flinke valpekjøperne som velger hund fra Drøbak Hundehotell. Folk som tar en gjennomtenkt beslutning om hva slags hund de ønsker seg og hva slags oppdrett man ønsker å sponse med sine penger, de ender ikke opp med å kjøpe hun derfra. Ikke fordi hundene lider på noen slags måte, og ikke fordi det er blandingshunder som produseres (det går fint an å ta et gjennomtenkt valg når man kjøper blandingshund), men fordi helheten er så skrekkelig kritikkverdig.

Det er ikke noe langsiktig mål ennet enn penger, og det er ikke slikt man ønsker å støtte. Da blir man å en måte litt medansvarlig, eller iallfall på en måte. Man har ansvar også så valpekjøper.

Nå sier jeg ikke at valpekjøpere som ikke tenker gjennom hundekjøpet er dårlige hundeeiere, og det mener jeg heller ikke. Man kan være en super hundeeier og en elendig valpekjøper. Mitt første valpekjøp var lite gjennomtenkt og gjennomsyret av "jeg vil ha"-hig som gjorde at jeg overså alle varselslamper og signaler jeg tross alt også da visste betydde at jeg skulle ha bremset. Så gode hundeeiere kan ta dårlige valg, men det er heller ikke en nødvendighet å ta valpekjøp til det nivået som vi her inne gjør.

MEN, om det er slik at man ikke tenker gjennom valget man tar så er det også så mye lettere å bli utnyttet. Med fine ord, med glade hunder, med rene lokaler, whatever, jeg har ikke vært på DH. Man blir lurt vekk fra det helheltige bildet.

Og for meg personlig så er det helhetlige bildet som Drøbak Hundehotell sender en bedrift som produserer, produserer og produserer levende organismer for penger. Uten særlig tanke på hvilke konsekvenser det kan ha. For det har unektelig konsekvenser å drive med ikke gjennomtenkt oppdrett i stor skala. Det kan ha konsekvenser for den enkelte hund, for eier, for landets hundepopulasjon og for kvaliteten på hundene vi omgir oss med her i landet. For om man driver oppdrett uten en god kartlegging av helse og mentalitet, uten å sile valpekjøpere på annet enn pris, og samtidig pumpe ut kull etter kull på storstilt nivå, så kan kjipe ting skje om det viser seg at hundene man produserer er av dårlig kvalitet.

En annen ting er forbildet man blir. Hvilke signaler sender det til andre mennesker når man så lett tjener store penger på å selge dyr? Hva skal stoppe naboen fra å gjøre det samme? Det samme med anbefalingene de gjør slik vi ser i startinnlegget. Man skal ha respekt for den ansvaret man får når man blir et forbilde, og et forbilde blir man gjerne som oppdretter.

Jeg hadde ikke vært så redd for å kjøpe hund fra en stor oppdretter, jeg hadde heller ikke vært redd for å kjøpe en blandingshund. Men det er noe med pakka her som skurrer noe innmari - så mange varselslamper - som gjør at jeg ikke ville gitt de ei krone av pengene som jeg har jobbet hardt for å spare til hund.

Sorry om innlegget er rotete. Jeg begynte å svare for lenge siden men har blitt avbrutt en drøss ganger. Sender det bare nå før det skjer igjen. ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min tråd, men siden jeg har skapt litt kontrovers her så vil jeg takke for mange bra innlegg. Jeg har et annet syn på DH nå, helt klart. Hadde jeg lest dette før jeg kjøpte så, ja, tviler på om jeg ville kjøpt hund der.

  • Like 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min tråd, men siden jeg har skapt litt kontrovers her så vil jeg takke for mange bra innlegg. Jeg har et annet syn på DH nå, helt klart. Hadde jeg lest dette før jeg kjøpte så, ja, tviler på om jeg ville kjøpt hund der.

Du er forfriskende åpen! Mange ville gått i forsvar i en slik tråd, så all ære til deg. :)
  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min tråd, men siden jeg har skapt litt kontrovers her så vil jeg takke for mange bra innlegg. Jeg har et annet syn på DH nå, helt klart. Hadde jeg lest dette før jeg kjøpte så, ja, tviler på om jeg ville kjøpt hund der.

:hug:

Du, min families første hundekjøp var krise fra ende til annen, fullstendig kræsj med alt, verken oppdretter, kombinasjon eller slekt til hundene ble sjekket ut, men vi så en annonse om søte valper. Bikkja var jo søt den, og var nok også fysisk frisk, men det fant vi egentlig aldri ut fordi han måtte avlives 11 mnd gammel grunnet tiltagende aggresivitet mot meg og min bror i hjemmet, dråpen kom når min bror fikk nesten amputert noen fingre. Poenget er, det er virkelig ikke lett å kjøpe hund for første gang, det er mye en ikke tenker på overhodet, det er ukjent miljø og ofter kjenner man nesten ingen man kan spørre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min tråd, men siden jeg har skapt litt kontrovers her så vil jeg takke for mange bra innlegg. Jeg har et annet syn på DH nå, helt klart. Hadde jeg lest dette før jeg kjøpte så, ja, tviler på om jeg ville kjøpt hund der.

Du er ikke alene om det. Min families første hundekjøp var gjennomtenkt med tanke på å ha en hund, men valg av rase var så lite gjnnomtenkt som det kan være. Min mor ville ha en "skikkelig" hund, oppvokst med jakthund som hun var ble det beagle, uten tanke på aktivitetsnivå eller noe annet enn utseende.

Pr i dag går det greit, vi er kjempeglad i hunden, og det har gått overraskende bra! (At den bikkja ikke har separasjonsangst er utrolig) MEN, og det er et stort men. Han blir ikke jaktet med, har et altfor stort aktivitetsnivå ift hva jeg føler jeg kan dekke, han er utrolig sta og mye mer "selvstendig"/altfor lite "førerorientert" enn hva jeg ønsker. (Han gir beng i hvor jeg er på tur, og lukker fullstendig ørene og virkelig springer om han får mulighet til å stikke). Han er en fin prøvekladd da, en plass må man jo starte.

Konklusjon: Jeg har lært MYE av å ha en slik hund som førstegangshund.

Hadde jeg kunne gått tilbake og tatt valget om igjen hadde jeg "kjempet" for å kjøpe noe annet enn jakthund. (Kanskje en DSG istedenfor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...