Gå til innhold
Hundesonen.no

Drøbak Hundehotell


simira
 Share

Recommended Posts

Noen tok opp dette på Canis. Jeg visste de ikke var vel ansette, men dette er ganske ille!

På forsiden står det:


Å få valp i huset.

Det er en utbredd oppfatning om at man trenger å ha ferie når man får ny valp i huset, men den myten skal vi ta av kartet akkurat nå:

En valp skal sove minst 18-20 timer i døgnet, og om du har fri og er sammen med den skjønne hele tiden så vil valpen bli overstimulert og få noe nærmere AD-HD enn du ønsker..
For å få en god og trygg valp, lar vi den lille sove i buret(hulen) mens du er på jobb, og i en periode så arrangerer du en til å komme hjem i lunsjen for å lufte og mate den lille og deretter legger valpen seg til å sove igjen i buret sitt.
sørg for at buret ikke står i solen eller ved noen varmekilder.

Du slipper da en overstimulert valp med seperasjonsangst, og får en trygg og god valp som skjønner at det å være alene hjemme er helt ok så lenge den får være i hulen sin.

En valp skal du heller ikke gå turer med, da skjellettet er veldig mykt og sener og muskler ikke er festet. En valp vokser veldig fort frem til 4-5 mnd alder og da kan du starte med å gå korte turer- som med en 5 åring på to ben..

Det som er viktig i begynnelsen er oppdragelse og å sette regler for ditt hundeliv..
Valpen skal stimuleres mentalt, ellers kan det bli vel slitsomt med lek og valpebiting

Noen telte antall kull i vår:

Cockapoo valper født:

21. Mars, 24. Mars, 2. April, 15. April

Schnoodle valper født:

14. April, 13. Mai

Labradoodle:

2. Mai, 20. Mai, venter valper: 30. Mai og 29. Juni

Mellomdoodle:

17. mars, 27. Mars, 2. April, 9. April

Goldendoodlene:

19. Mars, 8. April og 14. April

Det er tydelig et stort marked for doodler i Norge... Need I say more?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er ikke min tråd, men siden jeg har skapt litt kontrovers her så vil jeg takke for mange bra innlegg. Jeg har et annet syn på DH nå, helt klart. Hadde jeg lest dette før jeg kjøpte så, ja, tviler

Du er forfriskende åpen! Mange ville gått i forsvar i en slik tråd, så all ære til deg.

Det går an å ha flere tanker i hodet samtidig, sant? I DENNE tråden er det fokusert på den avsindige menge valper som spys ut fra DH uten mål og mening annet enn å fylle eiernes lommebok. I andre tråd

De har eller hadde et storpuddelkull nå der alle tispene skal/skulle ut på fôr.

Det går dessverre ikke ann å gjøre noe med DH, men det man kan gjøre noe med er holdningen til folket. Her i Follo sier folk "hvorfor ikke bare dra ned på DH, der har de alltid valper", med andre ord: det er enkelt å få tak i valp med en gang. Jeg er også vanvittig skuffet over kronprinsparet, at de valgte å kjøpe fra DH i sin tid, for det har nok bidratt til at det er allment akseptert å kjøpe doodler. Håper egentlig at Milly Kakao får en kjip, arvelig sykdom så det kommer fram at hele doodleriet er rovavl på syke hunder.

EDIT: Må legge til at jeg kjenner mange doodleeiere som har fått drømmen knust. Unghunder som har HD-E og andre sykdommer som går ut over livskvaliteten deres.

Valpekjøpere får fortalt at valpen burde være alene fra den er bitteliten fordi det er best for den, og dette skrivet bekrefter det jeg har fått fortalt av valpekjøpere, men heldigvis har folk vi kjenner til vett nok til å ta seg fri med valpen og ikke la den være alene hele dagen fra den er 8 uker gammel.

Mistenker at tispen som har storpuddelkull er etter Lindas hannvalp som uheldigvis havnet på DH før oppdretteren ble varslet om "omplasseringen". Valpen til Linda bor heldigvis et annet sted nå, men jeg tror de har etterkommere etter han på hotellet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå er det tiden for å reservere valp til vår, sommer og Høst 2013"

Jadda, fyll ut skjema, betal kr 2000,- og vips har du reservert en valp. Er ikke så nøye hvem som er mor og far, valp får man, helt ukritisk, bare betal liksom. Hurra for både selger og kjøper.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges eneste virkelige puppy mill - og det triste med det er er jo at det er der krompen og co har kjøpt hunden sin.... - det er jo bare trist

Njei, du har vel hørt om petworld-eierene fam. Hagen som har labradorvalper til salgs 24/7 og er utestengt fra NKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Njei, du har vel hørt om petworld-eierene fam. Hagen som har labradorvalper til salgs 24/7 og er utestengt fra NKK.

Ja, men de kommer vel ikke de engang opp i dette antallet her - det er TRIST

Vel, jeg vet vel om en til - i Ørje, de avler jo golden, labrador, puddel og duddel - de har valper støtt og stadig de også. Og det er jo bare trist når folk handler på sånne steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå er det tiden for å reservere valp til vår, sommer og Høst 2013"

Jadda, fyll ut skjema, betal kr 2000,- og vips har du reservert en valp. Er ikke så nøye hvem som er mor og far, valp får man, helt ukritisk, bare betal liksom. Hurra for både selger og kjøper.

Ja det der så jeg også.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er kanskje ikke noen regler/lover mattilsynet eller politi mm kan bruke mot slike?

Men de burde vel skatte av det? Det her går jo langt ovenfor hva som er lov til å tjene skattefritt, og så mye kan ikke de trekke fra så det går i null!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg skal starte med dette jeg og. Superlønnsomt!

På 3 mnd:

17 kull x 6 valper (om vi tar det som et gjennomsnitt antall per kull) x 12 000 (er det ikke noe slikt de koster?) = 1 224 000 kr.

Hadde det vært så vel.

I følge finn annonsen de har ute nå koster de 15 000...

Men de burde vel skatte av det? Det her går jo langt ovenfor hva som er lov til å tjene skattefritt, og så mye kan ikke de trekke fra så det går i null!

Fremdeles veldig lønnsomt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært så vel.

I følge finn annonsen de har ute nå koster de 15 000...

15 000 for valp + 2 000 for å reservere valp?

Tar de hundene de har fra omplassering? Kan ikke tenke meg at oppdrettere vil bli assosiert med det stedet.

Edit: Forøvrig har jeg aldri forstått logikken med å ikke fortsette å avle på 1. 2. og 3. generasjon (osv.) doodler for å få en mer homogen blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å impulskjøpe valp når de faktisk sier at man kan kjøpe valp på fredag og gå på jobb mandag fordi da skal valpen sove i sin trygge hule...

Til å spy av både den store produksjonen de driver med der, og at de tydeligvis mener at valpen skal bo i bur mesteparten av døgnet...

Her i Tromsø er vi så heldige at vi har en "oppdretter" som produserer Party Goldendoodler.

Disse selges for den nette sum av 19 000 kroner.

Den høye prisen er fordi disse party-valpene er tofarga.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tok opp dette på Canis. Jeg visste de ikke var vel ansette, men dette er ganske ille!

På forsiden står det:

Noen telte antall kull i vår:

Cockapoo valper født:

21. Mars, 24. Mars, 2. April, 15. April

Schnoodle valper født:

14. April, 13. Mai

Labradoodle:

2. Mai, 20. Mai, venter valper: 30. Mai og 29. Juni

Mellomdoodle:

17. mars, 27. Mars, 2. April, 9. April

Goldendoodlene:

19. Mars, 8. April og 14. April

Det er tydelig et stort marked for doodler i Norge... Need I say more?

Man blir mørkeredd av mindre..

Det er bare så trist!!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Labradoodle fra DH. Veldig fornøyd med hunden...

Generelt planlagt valpekjøpet i 2 år, har sett på mange forskjellige raser og opprettere. Besøkte også DH 6-7 ganger før kjøp. Som det nevnes her så har de åpen dag lørdag og søndag hver uke hele året. Så det er bare å dra og se selv.

Forstår ikke helt hva dere kritiserer, bortsett fra at de driver stort, - som i sin tur automatisk assosieres med kynisk og upersonlig oppdrett? Ala at folk har lett for å enes om å 'hate' Microsoft eller Coca Cola? Mulig jeg er helt på viddene her, er definitivt ikke noen tilhenger av hverken mega konsern eller puppy-mills, men jeg synes det blir litt unyansert i tråden her. Jeg har ikke noen interesse av å forsvare DH, de fortjener sikkert endel kritikk, men det er noen fordeler ved å drive stort også? Som at de har flere ansatte som jobber med hundene på fulltid og norges største(?) anlegg, bygget av forsvaret, spesielt for hundehold.

Og for å ta hundene. De blander Labrador og Puddel, to anerkjente raser. Si hva du vil om resultatet, men at det er sunne og normalt utseende hunder er det vel ingen tvil om? Her er ingen butte neser, superkorte bein eller overflødig hud...

Og om noen har hørt om hunder derfra som har helseproblemer så er det veldig synd, men vær så snill, pek på en rase som ikke sliter med arvelige defekter.

Tvert i mot så er det ingen som kommer med målebånd eller vekt om du skulle være så uheldig å forsøke å stille ut en doodle. Det finnes ingen arbitrær rasestandar og jeg vil tro at de avler kun på gemytt og helse.

At folk kjøper hundene skyldes ganske enkelt at det er fine familie hunder uten ekstreme egenskaper. Hvis du har en annen rase, og er fornøyd med det, så er det supert. DH har ingen intensjoner om verdensherredømme eller labradoodle påbud (håper jeg :) )

Og det stemmer ikke med stamtavle. Jeg fikk en lang oversikt ved kjøp.

+ de krever at kjøpere går valpekurs.

+ fikk en mail med lang pdf med råd til nybakte valpekjøpere. Det finnes bedre litteratur, men det var mye om å ikke kjefte på valpen, ikke straff, gi den trygghet og gradvis tilvenning. Med andre ord; moderne hundeoppdragelse med positiv holdning.

+hundene koster 13000 + 2000 reservasjonsgebyr

+de var veldig innstendige på at man bare måtte ringe om man skulle ha spørsmål eller problemer

Jeg har, som sagt, null interesse av å forsvare DH. Det er bare at jeg akkurat har kjøpt hund der, jeg har vært der på besøk og snakket med folkene der og dermed synes jeg det som uttrykkes i tråden her er litt urettferdig. Jeg var veldig skeptisk til dem selv, bare så det er sagt. Og det er flere ting å sette fingeren på ved DH. Heldigvis for meg så har jeg fått en nydelig valp derfra som jeg digger :wub:

I mine øyne er det ideelle å kjøpe valp fra en hyggelig privatfamilie som kun har ett kull og hvor valpene vokser opp i et hjem, på kjøkkengulvet, i stua. Men hvor finner man slike? På finn.no ? :no: Det finnes mange gode oppdrettere, men at de driver smått er slett ikke noen garanti for at kvaliteten er på topp.

Jeg er dog helt enig i kritikken når det gjelder råd om bruk av bur og bagatellisering når det gjelder å ha valpen alene hjemme. Ikke bra overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Labradoodle fra DH. Veldig fornøyd med hunden...

Generelt planlagt valpekjøpet i 2 år, har sett på mange forskjellige raser og opprettere. Besøkte også DH 6-7 ganger før kjøp. Som det nevnes her så har de åpen dag lørdag og søndag hver uke hele året. Så det er bare å dra og se selv.

Forstår ikke helt hva dere kritiserer, bortsett fra at de driver stort, - som i sin tur automatisk assosieres med kynisk og upersonlig oppdrett? Ala at folk har lett for å enes om å 'hate' Microsoft eller Coca Cola? Mulig jeg er helt på viddene her, er definitivt ikke noen tilhenger av hverken mega konsern eller puppy-mills, men jeg synes det blir litt unyansert i tråden her. Jeg har ikke noen interesse av å forsvare DH, de fortjener sikkert endel kritikk, men det er noen fordeler ved å drive stort også? Som at de har flere ansatte som jobber med hundene på fulltid og norges største(?) anlegg, bygget av forsvaret, spesielt for hundehold.

Og for å ta hundene. De blander Labrador og Puddel, to anerkjente raser. Si hva du vil om resultatet, men at det er sunne og normalt utseende hunder er det vel ingen tvil om? Her er ingen butte neser, superkorte bein eller overflødig hud...

Hvorfor kjøpte du labradoodle og ikke renraset puddel?

Puddel har en langt bedre pelskvalitet som er lettere å holde flokefri , er garantert røytefrie og man kan være mye tryggere på hva man faktisk får.

Helsemessig finnes det overhodet ingen argumenter for å blande inn labrador. Det er ikke sånn at hvis man blander 2 raser så forsvinner de arvelige sykdommene , ofte er det motsatt. Trust me, jeg hadde en blanding jeg måtte avlive bare 2 år gammel og jeg fikk en lang leksjon i hvordan - +- like gjerne kunne ende i en veldig stor - av NVH. De arvelige egenskapene er der like fullt , men man vet mindre om hvordan de slår ut.

Labradoodle ble opprinnelig avlet for å få en røytefri førerhund, ikke pga helse som mange tror. Helsemessig er det ingen fordeler. ..

Så hvorfor kjøpe en blanding til prisen av en renraset? Det lurer jeg veldig på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...