Gå til innhold
Hundesonen.no

Opptrening av jakthund


Kaja
 Share

Recommended Posts

Dette temaet er jeg sikker på at det finnes hundre forskjellige svar på, men jeg vil ha deres meninger!

Raptus er nå 8 mnd, og hans første jaktseesong er noen mnd fram i tid. Til nå har vi lagt lite vekt på trening annet enn at han er med på turer og får herje masse i hagen. Nå er tiden inne for tenke på at sesongen er fysisk hard og vi må forbrede han for det.

Jeg har googlet litt og driver å snakker med flere med jakthunder, men jo flere jo bedre :D

Vi har i bakhodet at han er ung, og det skal selvfølgelig tas hensyn til.

Jeg ser for meg at vi nå begynner forsiktig og sykle, med intervalltrening. Han kan vel også begynne å trekke litt. Det store spørsmålet er hvor mye, hvor ofte og hvor intenst.

Så fort båndtvangen opphører skal han mye ut i skogen, der kommer jo den viktigste treningen. Det er 20 august, altså et par mnd fram i tid, og før den tid bør han være i bedre form enn han er nå.

Hvordan gjør dere andre det med fysisk trening og fôring? Jeg har snakket med mange, og flere nevner at de ikke gir hundene høyenergi, men de får mer mat og de legger vekt på kondisjonstrening.

Raptus er en Beagle, altså drivende halsende hund, dvs at han sporer opp dyret, og løper etter det og loser (bjeffer). Altså, han skal løpe masse i løpet av en dag på jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møtte ofte på en kar som jogget med en beagle i Bergen, opp Løvstakken. Han var der relativt ofte fra mai-juni til august, kunne i perioder møte på han hver dag. Så, jogging i terreng er sikkert ikke dumt, men det er jo litt opp til deg også. Han tok langline på hunden slik at den løp løs med han i båndtvangperioden, men aldri lengre unna enn at han fikk tak i han.

Jeg har ikke noe erfaring med å trene jakthund, men er opptatt av god kondisjon på hundene mine, og på sikt vil jeg trene hunder til løp (lure coursing og kanskje racing). Kondisjonstreningen er nok det aller viktigste. For oss med mynder foregår denne gjerne gjennom vinteren, før sesongen starter på våren. Da blir ski et naturlig valg. På våren og sommeren er det sykkel (bortsett fra at jeg ikke har sykkel nå) på jordveiene og jogging i terreng, i tillegg til kløvturer, som blir hovedingrediensene. Med god kondisjon på plass begynner jeg å tenke mer styrke, med kjettingtrekk og kløv.

Kan anbefale heftet Konditionsträning för hund av Britta Agardh. Det er litt dyrt med tanke på hvor få sider det er på, men mange gode tips, ikke bare om hva du kan trene, men hvordan du gjør det, og hvordan du begynner (gradvis opptrapping).

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=9174630660

Jeg gjør ikke noe annet med foring i aktive perioder enn å gi mer mat.

Jeg tipper huskyfolk og andre har mange gode tips om kondisjonstrening som kan være aktuelt for jakthundfolk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikka jakthund med trener kondisjon på mine hunder til tursesong og etterhvert til løp.

Utenfor båndtvangen er bikkja løs i terrenget og springer bajas i flere timer (krever selvfølgelig god innkalling). Jeg trener også løstrening med sykkel innover skogsbilveier og lignende. Da sykler jeg fort og bikkja flyr forran eller ved siden av. Her kan jeg regulere farten intervallvis også.

I båndtvangstiden trener vi mest med sykkel (når temperaturen tilsier det. Med den pelsen bør det ikke være over 13 grader, noe som gjør det litt vanskelig på sommerstid). Under sykkeltrening blir det også intervall. Hunden min springer mest forran. Om jeg øker tempoet går det raskt fra trav til gallopp. Dette trenes også intervallvis.

I tillegg trener vi styrke med kjettingtrekk og kløv.

Vinterstid er det selvfølgelig skigåing men også endel pulk for styrkens del.

Kondisjonstrening med hund syns jeg er veldig morro! Det er ikke for ingenting at jeg har godt over til en mer fysisk rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til den fysiske treningen i forkant av jaktsesongen kan det være en god ide å sørge for å trene inn en sikker innkalling. Da kan du kalle han inn fra los eller søk om han er ute for lenge. Begynn pent i starten av sesongen, så ser du an kondisjon og labber etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til den fysiske treningen i forkant av jaktsesongen kan det være en god ide å sørge for å trene inn en sikker innkalling. Da kan du kalle han inn fra los eller søk om han er ute for lenge. Begynn pent i starten av sesongen, så ser du an kondisjon og labber etterhvert.

Inkallingen sitter som et skudd, han kan kalles inn fra full los :) (vi har trent i harehegn)

Jeg prøver å få mannen til å fikse firehjulingen slik at det er lettere å få trent hunden. Jeg skal gradvis komme i god form jeg også, men jeg tror han trenger mer trening enn hva jeg makter, så det hadde vært kjekt å kunne gi han det med motorisert kjøretøy :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Vi har jakthunder, men stående fuglehunder. Vi har 2 voksne hunder (5år) og en valp på 6 mnd.

De voksne får sykkelturer i sommerhalvåret. Vi benyttes oss også av friområder hvor de kan få løpe løse (da trimmer de seg selv). Jeg skal starte å jogge og da skal den ene være med meg, så det blir ekstra trim. (trim og trim, så fort jogger jeg ikke, men han får rørt på seg ihvertfall)

I starten av august blandet vi inn høyenergifor, slik at når båndtvangen opphører og konkurransene+jakta starter er de vandt med høyenergi. Ene hunden får 100% høyenergi hele høsten og den andre får 50% aktiv og 50% normal. Har litt med forbrenningen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kan trene Raptus ganske likt som jeg har trent Imouto, spesielt mtp hvor ung han er. Det jeg synes er den ultimate treningsformen, er klatring i ulendt terreng. Det trener både mentalkapasiteten deres (fordi de må tenkte og liste ut lure måter å komme seg opp på, i alle fall før de kommer i såpass kondisjon at de bare kan blæste på oppover glatt og rett fjell), det trener absolutt alle muskelgrupper i kroppen (Imouto har nærmest staffemuskler i beina når hun er i toppform) og de blir ekstremt utholdende. Hun løper løs når det ikke er båndtvang, og trekker meg i belte eller med langline når det er båndtvang.

Jeg liker dette bedre enn å feks sykle, for det ligger ikke så mye motivasjon i det å løpe ved siden av eller foran (og i alle fall ikke bak!) en sykkel som det å få bruke kroppen på eget initiativ for mine i alle fall. Imouto var en djevel på trekk da hun var yngre, men nå har hun blitt mer voksen og ikke så klin kreisi "ja, jeg bare gjør det!" uansett hva hun blir satt til, så jeg sliter litt med å motivere henne til å faktisk holde god fart (12 km +) når vi sykler.

På mine røde farer er ikke det å gi så mye mer mat et alternativ for å holde vekta i sesongen, fordi de ikke har plass til så mye, og regulerer dette veldig godt sjøl. Jeg har derfor alltid brukt høyenerifôr på dem, og gir også det til vanlig, faktisk. Jeg pleier bare å pøse på med mer vom, olje og diverse tilskudd om jeg ser at Super-Samuraien begynner å bli litt skranten (noe hun lett blir), og la henne få ro og tid rundt måltidene. Jeg innser at dette ikke akkurat er en veldig vanlig problematikk rundt hunder som brukes mye, men hun har nå alltid vært litt snål. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jakthundene har jeg kun brukt vanlig for og heller økt litt i mengde, ev ekstra godbiter. På noen av huskyene måtte jeg gi høyenergifor for de ble så ekstremt magre.
Jeg har kickbike, løper og sykler med hundene fra de er 18 − 24 mnd gamle, gradvis opptrening - obs skulderledd i nedoverbakker ved sykling, husk poter ift asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 1 month later...
Guest lijenta

Hei

Lurte på om noen her gjerne hadde kjenskap til jakttrening av beagler. Er interresert i å trene med noen i stavanger området.

Spør her http://www.beagleringen.no/ og her http://www.nhkf.net/ og her http://www.njff.no/portal/page/portal/rogaland/lokallag/stavanger_og_rogaland/ om dem vet om noe muligheter og hva du skal gjøre for å få tak i jakt/trening for beagler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...