Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

Saluki: En som vinner mye på utstilling, og en knippe fra mer utpregede "ørkenlinjer". Det er ytterpunktene i rasen i dag. Jeg syns ikke forskjellen er ekstrem, men det er forskjeller, og det er enkelte som helst ikke vil blande inn nye importer fra rasens opprinnelsesland. De store forskjellene, slik jeg ser det, er: noe lengre kropp (mindre kvadratisk), smalere hode med noe svakere skjeveparti, svakere nakkemuskler, og mer pels på ører og hale på "utstillingsvarianten". Det er kanskje større forskjell mellom typene fra de forskjellige opprinnelseslandene/-stedene og hundene fra opprinnelseslandene og våre hunder i vesten.

Harley:

harley_6years.jpg

Salukier fra amerikansk oppdretter, Midbar:

945256_462990880444817_106678386_n.jpg

Når det gjelder whippet er det kanskje først og fremst forskjellen mellom den opprinnelige, engelske typen og den nyere, amerikanske typen som er den største forskjellen. Har ikke gode bilder. Sistnevnte vinner kanskje mer og mer på utstillinger. De er noe større og kraftigere, noe lengre i lenden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

Denne syns jeg var knallfin! Er dette en stor fl? Ligna ikke så mye på en finsk lapphund igrunn, men superlekker hund syns jeg!

Størrelse aner jeg ikke noe om, vet ikke hvem hunden er :) Men de ser gjerne litt større ut når de fremstår langbeinte :)

Men liker du den typen lapphund ville jeg sett på lapsk vallhund ;) De var samme rase som finsk lapphund frem til 60-tallet, men lapske har i dag mer guts og arbeidshode i tillegg til de ytre forskjellene :) Du får dem relativt kortpelsa, og med litt lengre pels sånn at den blir omtrent som på bildet :) Også en veldig veldig heterogen rase, da.

DSC_0678.JPG

H%C3%B8st-2011+009.jpg

Jeg liker lapsk :wub:

(sorry for OT! Men dette ble jo på en måte to ytterpunkter av lapsk da, selv om jeg ikke er noen ekspert på rasen)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse aner jeg ikke noe om, vet ikke hvem hunden er :) Men de ser gjerne litt større ut når de fremstår langbeinte :)

Men liker du den typen lapphund ville jeg sett på lapsk vallhund ;) De var samme rase som finsk lapphund frem til 60-tallet, men lapske har i dag mer guts og arbeidshode i tillegg til de ytre forskjellene :) Du får dem relativt kortpelsa, og med litt lengre pels sånn at den blir omtrent som på bildet :) Også en veldig veldig heterogen rase, da.

DSC_0678.JPG

H%C3%B8st-2011+009.jpg

Jeg liker lapsk :wub:

(sorry for OT! Men dette ble jo på en måte to ytterpunkter av lapsk da, selv om jeg ikke er noen ekspert på rasen)

Oh! Den øverste var lekker! Liker vist godt den pelslengden der :D

Syns de lapske er veldig flotte ja, men har ikke sett de med halvlangpels. Da ble de jo enda finere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh! Den øverste var lekker! Liker vist godt den pelslengden der :D

Syns de lapske er veldig flotte ja, men har ikke sett de med halvlangpels. Da ble de jo enda finere!

Enig! Vil tro det er lapske som har finner i nær slekt, det er jo mange felles forfedre på de to rasene. Har sett noen bilder av noen av disse forfedrene, de ser veldig ut som de to du syns var finest om jeg husker rett :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Egentlig synes jeg ikke portisen finnes i veldig ulike ytterpunkter. Det er litt størrelsesforskjeller ute og går, og ulik måte å stelle pelsen på i USA og i Europa. Men jevnt over synes jeg det etterstrebes muskuløse hunder med mer pels enn før. Slik driver egentlgi alle nå, så det går i den retningen. Men nei, klarer ikke finne noen ytterpunkter som er avlet frem "med vilje" i alle fall. :) D fleste ønsker dem moderate. Eller... Det er noen som avler dem veldig store om dagen, godt opp under maksgrensa og kanskje over. Men ønsker ikke legge ut bilder av hvem som gjør det og ikke kjenner jeg.

Papillon finnes jo i veldig ulike størrelser da. Alt mellom 1,5 og 5 kg. Den minste typen er mer kortsnutet og veldig tydelig en miniatyrhund. Jeg synes ofte de har mer chihuahuapreg. Den store typen er grovere, mer langneset og generelt mer høyreist. De har ikke miniatyrhundpreg lenger synes jeg. Selv foretrekker jeg en type som befinner seg midt i mellom den lille og den store. :) I rasens hjemland deles den i to størrelseskategorier, så begge deler er tillatt.

Dette er en hannhund av den lille typen:

dolce_vita_jp_major_leauge2.jpg

Og dette er en hund av den større typen

cpcharlie_144_GY.jpg

Mens dette er noe jeg anser for å være mellomtingen, hvilket jeg selv foretrekker:

LamoniasElliot.jpg

Det er enklere å se forskjellene i virkeligheten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaskan malamute:

Dette er nok ikke ytterpunktene, men veldig forskjellige typer:

Min egen tispe er lett og langbeint. Hun er riktignok ung, men det gir en indikasjon på typen likevel:

07012013097_zps314b5de1.jpg

Noen er kreftigere og har kortere bein:

img_1114_zps5b3bd570.jpg

Også er det selvfølgelig noen som bare avler for å få fram enorme malamuter:

hudsons-malamutes-miki29_zps2833a7c8.jpg

De to nederste er hentet fra google.

Oi, de store der fikk meg til å tenke på varulver. Hvor store er de, egentlig? Avles de så store i Norge eller er det et amerikansk fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder whippet er det kanskje først og fremst forskjellen mellom den opprinnelige, engelske typen og den nyere, amerikanske typen som er den største forskjellen. Har ikke gode bilder. Sistnevnte vinner kanskje mer og mer på utstillinger. De er noe større og kraftigere, noe lengre i lenden.

Jeg tenker at i forhold til den engelske er den amerikanske typen mer overdrevet. Lengre hals, større vinkler på bakbena osv. Noen av dem begynner vel å bli ganske store og ligner mer en greyhound slik jeg ser det. Men den typen er hvertfall favoritten på norske utstillinger om jeg har forstått rett. :)

Vet ikke om disse kan kalles ytterpunktene, men viser hvertfall helt forskjellige typer av samme rase. :)

33vojgy.jpg

24zlytj.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, de store der fikk meg til å tenke på varulver. Hvor store er de, egentlig? Avles de så store i Norge eller er det et amerikansk fenomen?

De store kan bli STORE. Jeg har hørt om malamuter opp mot 80 kg (min veier 30 kg, og er en stor tispe (høy riktignok)).. De største har jeg hørt befinner seg i Øst-Europa faktisk. Jeg har ikke sett de selv, men de er godt kjent blandt oppdrettere i Norge. I USA finner man selvfølgelig alt, men der er de ikke verstinger, selv om hundene stort sett virker større og kraftigere der borte (og mer fluffa opp på utstilling).

EDIT: fant en stor til

Randi-Dogsled-51_zps0cac74aa.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke de mest utpregede typeforskjellene, men her er et eksempel på to tisper i hver sin ende av størrelsesskalaen

3206_89451136984_3854883_n.jpg

C - 30 cm i mankehøyde, kort og kompakt, 1 cert

img_0223-2.jpg

Smula - 34 cm i mankehøyde, noe lengre i ryggen og smalere i kroppen, 6 cert og Nuch på første forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tre jeg mener er ytterpunkter. Synes alle har sine kvaliteter egentlig, men er nok minst fan av den amerikanske, synes endel er pene, men de er liksom en heeelt annen rase enn dalmatineren ellers i verden (utseendemessig). Ellers er det mye ymse nedover i europa, null fronter, dårlige tegninger, over-eller undervinklet osv... skal se om jeg finner bilde.

Alle tre er champions.

Typisk amerikansk

argusbisweb.jpg

(bilde)

Kraftig og grov type, norsk

Perditas-RightOnTime2.jpg

(bilde)

Typen jeg foretrekker, en fin blanding av amerikansk og nordisk.

ekryda_grane_seisoo.jpg

Vil ikke si noen av disse er ytterpunkter :-) Dette vil jeg si er tre nydelige hunder av forskjellige linjer. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder i morgen når jeg har internett ;-) Og jeg er enig i at hund nr 3 er den jeg liker best også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store kan bli STORE. Jeg har hørt om malamuter opp mot 80 kg (min veier 30 kg, og er en stor tispe (høy riktignok)).. De største har jeg hørt befinner seg i Øst-Europa faktisk. Jeg har ikke sett de selv, men de er godt kjent blandt oppdrettere i Norge. I USA finner man selvfølgelig alt, men der er de ikke verstinger, selv om hundene stort sett virker større og kraftigere der borte (og mer fluffa opp på utstilling).

EDIT: fant en stor til

Randi-Dogsled-51_zps0cac74aa.jpg

WTF :lol: :lol: For noen vilt massive bein! Ser litt ut som en sånn gedigen kosebamse man kan vinne på tivoli.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si noen av disse er ytterpunkter :-) Dette vil jeg si er tre nydelige hunder av forskjellige linjer. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder i morgen når jeg har internett ;-) Og jeg er enig i at hund nr 3 er den jeg liker best også.

Sa ikke noe om at det ikke var nydelige hunder, ytterpunkter trenger ikke være stygge. Men de er vidt forskjellige likevel :-) Hvis du mener amerikansk og nordisk ikke er ytterpunkter av samme rase er jeg spent på hva du kommer med :P

Edit: altså den nederste er jo ikke noe ytterpunkt sånn sett, da det blir en blanding mellom de to jeg mener er ytterpunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store kan bli STORE. Jeg har hørt om malamuter opp mot 80 kg (min veier 30 kg, og er en stor tispe (høy riktignok)).. De største har jeg hørt befinner seg i Øst-Europa faktisk. Jeg har ikke sett de selv, men de er godt kjent blandt oppdrettere i Norge. I USA finner man selvfølgelig alt, men der er de ikke verstinger, selv om hundene stort sett virker større og kraftigere der borte (og mer fluffa opp på utstilling).

EDIT: fant en stor til

Randi-Dogsled-51_zps0cac74aa.jpg

Ooooh, den var stor! Fri for å ha en sånn kosebamse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige Eurasiere, men disse to er ytterpunkter i forhold til størrelse og vekt/masse. begge to er hannhunder.

944598_578946945470583_1852107536_n.jpg

chiens-Eurasier-a1c927de-716e-ebe4-2908-

litt dårlig bilde av denne hannhunden, men man ser fortsatt forskjellene

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange forskjellige Eurasiere, men disse to er ytterpunkter i forhold til størrelse og vekt/masse. begge to er hannhunder.

944598_578946945470583_1852107536_n.jpg

chiens-Eurasier-a1c927de-716e-ebe4-2908-

litt dårlig bilde av denne hannhunden, men man ser fortsatt forskjellene

Jeg vet hvem jeg likte best! Men jeg er jo fan av atletisk og funksjonelt. :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa ikke noe om at det ikke var nydelige hunder, ytterpunkter trenger ikke være stygge. Men de er vidt forskjellige likevel :-) Hvis du mener amerikansk og nordisk ikke er ytterpunkter av samme rase er jeg spent på hva du kommer med :P

Edit: altså den nederste er jo ikke noe ytterpunkt sånn sett, da det blir en blanding mellom de to jeg mener er ytterpunkter.

Sant sant :-) Jeg tenkte mer i ytterpunkt som ekstreme varianter. Da dalmiser med myndepreg og dalmiser som er ekstremt tunge. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk springer spaniel

Jaktvariant (som naturlig nok varierer mye i utseendet) :
Riha_sno5w.jpg

09Sally_Niki_mom2w.jpg

Bildene er hentet fra streamside.nu

Showvariant:
english-springer-spaniels-1.jpg

connor2.jpg
(hentet fra google)

Kombinert jakt og utstilling. Den typen man vanligvis ser i Norge:
Aya-BIR.jpg
(2 år gammel tispe, en pen springer etter min mening. Bildet er fra desperado.no)

Skal se om jeg får lett frem noen ytterpunkter av drentsche patrijshond og kooiker senere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter etterspør ikke varianter, men ytterpunkter. Det er en vesensforskjell på det, altså. Jeg klarer feks nesten ikke se forskjell på whippetene, dalmatinerne og korthårscolliene dere har lagt ut. :P

Jeg syns ikke whippet-bildene var veldig illustrerende, men jeg syns også det er vanskelig å finne bilder som viser forskjellene, det er lettere å se i virkeligheten. Den engelske typen er mindre og mer "elegant". Den amerikanske/kontinentale er noe kraftigere, mer langstrakt og "stylish". Linjene holdes heller ikke helt ifra hverandre, de blandes gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...