Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ytterpunktene av din rase!


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Oj. Noen har skrudd på det hodet for hardt.

Tja, jeg synes nå disse ulvene er godt vinklet. Vil gjerne ha sånne vinkler på mine egne hunder i alle fall.

Jeg trodde hele poenget var at man ikke nødvendigvis skulle poste bilder av stygge hunder, men ytterpunktene av standarden. Hell, jeg postet bilde av min egen hund, og synes han var smellvakker for

Posted Images

Vel, slik blir det når man avler kun på en kvalitet... det kan bli like ille for begge typer avl: enten kun utseende, eller kun jaktegenskaper (de fleste seriøse har med de vanlige helsejekkene også som HD, AD øyelysning, men det er jo andre ting som kanskje også burde tas med i vurderingen).

Ikke alle working variantene har så korte bein, eller har feil beinstilling, men dette er jo som sagt ytterpunktene. Og heller ikke alle show varientene har så lang pels eller så hengende ører (desverre er det ofte de som premieres på utstilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googla fram noen bilder av dvergpinschere som ikke er skandinaviske...

article-new-intro-modal_ehow_images_a04_

www.fordogtrainers.com

miniature-pinscher.jpg

http://americanbulldogpuppieswallpaper.blogspot.ro/2012/12/miniature-pinscher-puppy-sale.html

imagesCA6IJJ5E.jpg

http://www.sulit.com.ph/index.php/view+classifieds/id/1909450/CHOCO+MINI+PINSCHER+STUD+SERVICE

Og så kan jeg poste bilder av egne hunder (fordi det er det enkleste)...

De har en del likheter, men også en del ulikheter i eksteriøret :wub:

946642_10152881852155392_1338632678_n.jp

Vega. ca. 5 mnd. på bildet.

Nedenfor: et utklipp av et bilde fra utstilling. nesten 5 mnd. gammel. (dårlig kvalitet pga. klippinga)

5585495_orig.jpg

(I vekst, og laaaaaang i ryggen)

8545544.png

Smurfen. 2,5 år på bildet.

7245928.jpg

Spinnetrollet. 7 mnd. på bildet (før hun ble syk)

8298345.png

Smulen.... 2,5 år på bildet (tatt like før hun døde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får egentlig working spanielen så korte bein? De ser jo nesten ut som en krysning med dachshund. Og hjulbeintheta? Hva er det godt for?

Jeg kjenner et par sånne og de har på ingen måte sånn beinstilling, så jeg tror kanskje ikke bildene er så representative (eller så er de jeg kjenner spesielt fine..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par sånne og de har på ingen måte sånn beinstilling, så jeg tror kanskje ikke bildene er så representative (eller så er de jeg kjenner spesielt fine..)

Men nå er dette en tråd som handler om ytterpunkter, og rokokkobein på working spaniel er ikke akkurat et ukjent fenomen, så jeg vil si at disse bildene er veldig representative for nettopp ytterpunkter. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarieR og jeg har to gutter som er i litt forskjellige ender av skalaen. Begge to har fått to cert på utstilling.

Decoyen min 2 år gammel

3199_94257805629_6013101_n.jpg

Tarik 2 år

dscf6859.jpg

Tar meg friheten til å poste enda et ytterpunkt, min Fanta. Her er hun riktignok bare 1 år, men hun er ikke noe særlig større i dag.

216415_10150172650872225_5581527_n.jpg

Så har vi golden:

tom_crufts-300x214.jpg

image021.jpg

FREE_golden-jakt_lotta-treiberg.JPG

Så har vi Monti som kanskje blir en mellomting (nesten halvannet på bildet, så han er pittelitt kraftigere i dag)

398365_10150884316097225_1636610707_n.jp

Så har vi fargevariasjonen, da :lol:

coulcan.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, slik blir det når man avler kun på en kvalitet... det kan bli like ille for begge typer avl: enten kun utseende, eller kun jaktegenskaper (de fleste seriøse har med de vanlige helsejekkene også som HD, AD øyelysning, men det er jo andre ting som kanskje også burde tas med i vurderingen).

Ikke alle working variantene har så korte bein, eller har feil beinstilling, men dette er jo som sagt ytterpunktene. Og heller ikke alle show varientene har så lang pels eller så hengende ører (desverre er det ofte de som premieres på utstilling).

Men har da sett working cockere som ikke ser slik ut? De ser jo ikke funksjonelle ut en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får egentlig working spanielen så korte bein? De ser jo nesten ut som en krysning med dachshund. Og hjulbeintheta? Hva er det godt for?

Jeg har hørt at særlig engelske jaktlinjer er spesielt lavbente fordi de skal ha nesa så nært bakken som mulig, for lettere å fange opp vitring av vilt. Stoler på kilden min, men er usikker på om de faktisk får lettere fert av vilt ved å være lave og hjulbente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det de tre i midten som er golden :ahappy:

Fantastisk flott bilde av Monti... Er forøvrig litt enig med Elisabeth00 - jeg synes de tre i midten er mest "golden" - godt bilde av fargeytterpunktene! :)

Tusen takk Whips. :) Og helt enig med dere, de til venstre er for hvite og de til høyre altfor mørke/brune. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ellers, har lyst på field spaniel, og jeg synes det er veeldig mye variasjon i hodene hos dem. Spesielt variasjon i mengde hengelepper og hengeøyne. Jeg synes ikke hengeøyne er fint i det hele tatt, og helst syns jeg det er finest med minst mulig hengelepper. I rasestandarden står det om øyne: Mørkt hasselnøttfargede. Vidt åpne, men mandelformede med tett

tilliggende øyelokksrender, skal ikke vise blinkhinner. Uttrykket er alvorlig og mildt.

Det er veldig mange hunder som var veldig tunge hoder og noe litt voldsomme hengeøyne etter min smak, mens det også finnes hunder uten, penest etter min smak.

Molly (http://www.molly-fieldspaniel.com/)

936209_10201430262904995_987922273_n.jpg

En av tispene til Kennel Hasaty (http://www.hasaty.com/)

luna1hode.jpg

Det er nok ikke snakk om hann/tispeforskjeller, jeg har sett tisper med hengeøyne og. disse tre hannene er godt premierte hannhunder, men mye finere, uten hengeøyne (etter min smak)

hannhunden til høyre, Flashie, en nydelig hannhund (http://www.flashie-fieldspaniel.com/)

944602_10201278610953791_1756297844_n.jp

Tristan til kennel Winterbourne (http://www.fieldspaniel.se/):

tristan.jpg

Casper til kennel Winterbourne:

556022_10151419703858498_746384323_n.jpg

Ellers kan de visst få ganske mye pels. Vet ikke om alle har anlegg for å få så mye hår eller om det er slik de blir uten klipp, men jeg syntes hvertfall den var utrolig søt, fant den på FB-gruppen Field Spaniels:

196468_4167087729234_104210494_n.jpg

Teller sikkert ikke som ytterpunkt, men likevel, sånn ser de ut snauklippet :P Synes den var skikkelig søt jeg! Om man bare vil ha en liten forandring eller en pause fra pelsstell, så ser de jo ganske stilige ut kortklippede og synes jeg :) Ser nesten ut som en welsh syntes jeg utenom fargene! Dette er Sally fra Kennel Winterbourne:

oksett.jpg

Hmmm nå lærte jeg meg faktisk akkurat hva blinkhinner er for noe. Og det er noe jeg synes jeg har sett på fieldene, litt mye blinkhinne... Som feks på den Casper. Når det står i rasestandarden at disse ikke skal vise, hvorfor legger jeg mer merke til blinkhinnene hos fieldene enn andre raser? Var etter at jeg begynte å se på fieldspaniel at jeg la merke til dette for første gang.

Jeg synes ikke disse hundene var spesielt forskjellige jeg. Har sett endel bilder av spesielt hoder på field hvor de er svært lite homogene. Noen har nesten karp neserygg.. Disse ser veldig ut som en variant av springer (mer lik dual purpose springer enn jaktspringer eller showspringer), og når de i tillegg har begynt å klippe de i springerformat, så fremheves likhetene med den rasen enda mer. Ren gjetning, men vil tro at hvis de fortsetter å etterape springere, vil rasen få en ufortjent stor popularitet snart, pga at størrelsen er mindre enn springer, og at de derfor er så "spesielle"; en slags minispringer. Jeg orker ikke lete etter bilder på karp neserygg, men mener at det lå bilder av det på en eller annen spanielklubbside for noen år tilbake.

Ellers, ang hengende øyne; når hundene er avslappet, kan de henge og til tider kan en helt fin, normal spaniel se ut som et dass som er feilavlet. Når den derimot er våken og på alerten, knipes øynene mer sammen, og den ser "riktig" ut. Jeg ville ikke bedømt en hund ut i fra et bilde på dette punktet. Blinkhinnen er forøvrig det tredje øyelokket, og den kan bli mer fremtredende etter en skade. Eller det kan være avl.

Har myndene større hjerte og lunger enn andre raser?

(Nå ble det plutselig en myndediskusjon her :P )

Litt på sidelinjen; stort hjerte kan man få av trening også, og når man tenker på hva mynder blir brukt til, så er det ikke unaturlig å tenke dithen at et hjerte som er lett å trene opp (og dermed også blir større), vil være noe som da kjapt går videre når man avler, som en slags bieffekt eller noe man kanskje ikke var klar over i utgangpunktet. Når det gjelder patologi, så kan et stort hjerte være patologisk, eller det kan virke som om det er det. Hadde en foreleser som for et halvt liv siden fikk streng beskjed av legen om at han hadde en hjertesykdom pga lav puls (40 slag/min, til sammenligning ligger veltrente idrettsutøvere på ca 50). Det viste seg at han hadde trent seg opp noe voldsomt, og at dette fenomenet i tillegg var lite kjent på den tiden. Poenget: man kan trene opp hunder til lav puls, og når dette er måten en rase blir brukt på, så vil man antageligvis føre det videre i avl.

Hvorfor får egentlig working spanielen så korte bein? De ser jo nesten ut som en krysning med dachshund. Og hjulbeintheta? Hva er det godt for?

De har sikkert gjort det bra på noen jaktprøver, og da er det ikke så viktig hvordan de ser ut. Jeg har også sett mange jaktvarianter av spaniels som er bredbeinte og hjultbeinte, og jeg fatter ikke at det kan være hensiktsmessig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Men har da sett working cockere som ikke ser slik ut? De ser jo ikke funksjonelle ut en gang.

Jada. Det har absolutt jeg også. Men dette er ytterpunktene, og denne beinstillingen er en de "feilene" som lettere oppstår i avl på jaktlinjer når det er kun dette en prioriterer. Det er en kjentsak. Det kan faktisk være et problem når man leter etter working-oppdrettere, å finne de som også prioriterer litt av eksteriøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Det har absolutt jeg også. Men dette er ytterpunktene, og denne beinstillingen er en de "feilene" som lettere oppstår i avl på jaktlinjer når det er kun dette en prioriterer. Det er en kjentsak. Det kan faktisk være et problem når man leter etter working-oppdrettere, å finne de som også prioriterer litt av eksteriøret.

Jeg skjønner, men angående oppdretter av jaktlinjer, vil ikke form follows function gjelde? Vil ikke hunder som avles og brukes til jakt, over tid få et funksjonelt eksteriør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner, men angående oppdretter av jaktlinjer, vil ikke form follows function gjelde? Vil ikke hunder som avles og brukes til jakt, over tid få et funksjonelt eksteriør?

Logisk sett så tenker man seg da ja. Men av en eller annen grunn (som jeg ikke helt har fått svar på) så oppstår disse merkelige fasongene også på gode jakthunder. Og uten at jeg vet det, så kan det jo hende at de med merkelige vinklinger er himla gode en viss del av livet, men skranter relativt tidlig i livet, men rekker å bli brukt i avl?

Avlen har tatt to helt ulike retninger på cockeren, hvor å krysse de to variantene nærmest ansees som blandingsavl av de mest hardbarka "varianttilhengerne" (enten show eller jakt). Jeg mener at en bør etterstrebe en frisk og rask mellomting... men tror ikke mange av rasens tilhengere er veldig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logisk sett så tenker man seg da ja. Men av en eller annen grunn (som jeg ikke helt har fått svar på) så oppstår disse merkelige fasongene også på gode jakthunder. Og uten at jeg vet det, så kan det jo hende at de med merkelige vinklinger er himla gode en viss del av livet, men skranter relativt tidlig i livet, men rekker å bli brukt i avl?

Det kan selvsagt hende, ja. Jeg liker ikke trenden med å avle på unge hunder som er høyt premiert før de knapt er blitt voksne. Ser det særlig på min ene rase, whippetene, hvor mange kull er på unge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...