Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplasserings hund Cavalier


miranda05
 Share

Recommended Posts

Har nylig fått en cavalier tispe (omplasseing ) og vil veldig gjerne ha et kull med valper på henne. Hun har ikke hatt noen kull tidligere. Hun har akkurat fylt 6 år, men virker kjekk og rask. Hun har en vet atttest uten noen feil, men den er 2 år gammel. så må nok ha en ny på hjertet. Jeg bor på Bråtet i Fyllingsdalen, hadde vært kjekt om det var noen i nærheten som jeg kunne gå på tur sammen med. Ta gjerne kontakt. Hilsen Linda- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil først spør deg om hvilken kvaliteter du mener hunden kan tilby siden du ønsker og avle på den. Har den raseklubbens krav til avl? premieringer, osv, osv. Og sist men ikkje minst er det ikkje anbefalt blandt noen raseklubb og la en hund på 6 år ha sitt første kull på grunn av belastningen hunden gjennomgår.

Sånn ellers ønsker eg deg hjertelig velkommen til Hundesonen, og håper du finner noen i nærområdet som kunne tenke seg og gå tur med deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å være partypooper eller noe, men jeg ønsker at du skal tenke deg kjempegodt om før du fastslår at tispa di skal gå gjennom et svangerskap og oppfostring av valper i 8 uker, så jeg stiller bare noen spørsmål for å høre :)

Hvorfor vil du ha kull på henne?

Er hun registrert i NKK?

Har du planer om å stille henne før avl?

Har du satt deg inn i raseklubbens og NKKs retningslinjer for avl? (http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1335 / http://www.cavalierklubben.no/)

Vet du hva du binder deg til når du skal avle?

Har du satt deg inn i arvelige sykdommer hos rasen?

Har du/skal du øyelyse og kneleddsteste henne?

Er hun og nær slekt blitt gentestet for syringomyelia?

Er du forberedt på alle utgiftene, både forutsette og uforutsette, som følger med å ha et kull?

Personlig syns jeg 6 år er for gammelt for en førstegangsfødende tispe. Det er riktignok ungt enda, men allerede nå er bekkene mindre elastisk, og siden cavalier har hatt tendenser til å være en keisersnittsrase, er nok risken enda større. Det å bære frem valper i 60+ dager, føde og deretter fostre opp valpene i 8 påfølgende uker er en stor belastning for ei tispe.

Ellers: Velkommen hit! :D Håper du trives her!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 6 år er i eldste laget for første kull egentlig, ser at flere er enig i at det er i eldste laget. tilfredsstiller hunden helse og avlskravene til cavalierklubben??

men så er spørsmålet, hvorfor avle? Har hunden noe som kan gi rasen positiv videreutvikling? :-)

korte trekk, Retningslinjer for avl av Cavalier King Charles Spaniel gjeldende fra 1.juli 2012:

1. * Avlshunder skal lyttes på med stetoskop (auskulteres) og ha attest på hjerte uten anmerkning (u.a.) fra veterinær før parring. Undersøkelsen skal være foretatt nærmest mulig parringsdato, minimum ved 24-måneders alder, og attesten skal ikke være eldre enn 12 måneder ved parringstidspunkt. (kan vist med ultralyd og?)

2. Avlshunder skal ha øyelysningsattest foretatt tidligst fra ett års alder. Øyelysning av avlsdyr foretas en gang.

Hunder med arvelig utviklingskatarakt skal ikke brukes i avl. Hunder med retinal dysplasi kan brukes i avl, men fortrinnsvis parres med hund uten lidelsen.

3. Avlshunder skal ha veterinærattest for kneledd u.a. foretatt tidligst fra ett års alder.

4. SYRINGOMYELIA: her bør du vite litt om slekt av din hund...

5. Ingen hannhund bør overskride 30 avkom før han er 4 år. Totalt antall avkom bør ikke overskride ca. 100 valper.

6. Hunder som skal brukes i avl skal være stilt ut ved offisiell eksteriørutstilling. Både hannhund og tispe bør ha oppnådd excellent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier er jo en rase som er over gjennomsnittlig utsatt for sykdom og det er mye og sjekke opp før man evt kan vurdere og sette hunden i avl, når det er gjort bør man ha inngående kunnskap for og finne en hannhund som passer, for og være sikrest mulig på at det blir friske valper. Det er nok ingen enkel rase og avle på og ikke er det billig heller. Og 6 år begynner og bli gammelt for førstegangsfødende, jeg ville ikke ha satt første kull på en så gammel hund (hun er jo ikke gammel, men i forhold til avl), spesielt ikke på en rase som har litt problemer med fødsler i utgangspunktet.

Jeg har sett en hund in real life som hadde syringomyelia og det håper jeg at jeg aldrig får se igjen. For det første var det mildt sakt helt ****** og se hunden i slike smerter, for det andre så er det utrolig leit og se en familie miste et familiemedlem, bare 2 år gammelt, for meg, men selvfølgelig enda værre for dem. Avls skal aldrig taes lett på, men i en så utsatt rase som Cavalier så hadde jeg vært utrolig forsiktig med og gjøre ting jeg ikke har fullt koll på vertfall iom at utfallet kan bli så grusomt. Man har selvfølgelig aldrig noen garantier, men det er levende individer man bringer til verden og de fortjener iallefall at man har gjort sitt ytterste for og skape friske vellfungerende valper/hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny hund.

Flott at du spør her på sonen om avl og oppdrett.

Jeg ville ALDRI sette valper på ei 6 år gammel tispe som ikke har hatt valper før

Ei bekjen lot sin 6 år gammle tispe som aldri hadde hatt valper før parre.. alle valpene døde.. en satt fast i fødselskanale. Keisersnitt og omfattende ingrep berget de tispa så vidt livet. Dette er ett ikke så uvanlig senario på gamme førstegangsfødene tisper.

Derfor har mange raseklubber 5 år som max alder for førstegangs fødende

Jeg håper at du koser deg med tispa de fram over..og heller kanskje starter å drømme om å kjøpe en valp med avls potensiale og lar drømmen om å bli oppdretter starte fra der.. og ksoer deg med å bruke masse tid på å sette deg inn i avl og oppdrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...